orchideeën klets topic!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anna79

Berichten: 3382
Geregistreerd: 30-11-15

Re: orchideeën klets topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 22:33


Siamsmeesje

Berichten: 2237
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 13:09

maessie schreef:
Woops, beetje jammer dat we nu niet zo naar het tuincentrum kunnen. Dan misschien eerst maar weer uit die pot halen. Alleen de oude werd te klein, maar heb vast nog wel wat anders staan. Gelukkig praktisch geen water meer gegeven, wie weet kan ik hem nog redden.. :Y)

Je kan eventueel het ook proberen met kleikorrels/hydrokorrels. Niet ideaal, maar altijd droger dan potgrond/modder. Dan kan je later alsnog verpotten in een beter substraat.

@Anna79, ik ga het gewoon proberen. Ik verzorg ze zoals ik van mijn moeder heb geleerd. Dus na de bloei de stengel wegknippen, en dan gewoon geduld hebben. Mijn moeder had sommige van haar orchideeën al ruim 10 jaar, helaas kon ik ze na haar overlijden niet meer goed houden en zijn ze allemaal binnen 2 jaar doodgegaan.
Dus nu drie nieuwe van haar favoriete orchidee staan, en het is eens te proberen. Heb wel de smaak inmiddels te pakken moet ik zeggen.

Anna79

Berichten: 3382
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 13:35

Siameeesje; leuk is het hè, als het dan lukt om ze weer aan de praat te krijgen! Ik kan daar helemaal blij van worden :) Bijzonder om zo met de favoriete planten van je moeder bezig te zijn. Succes!

Hier nog wat foto's van de reuzeorchideeen van mijn cliënt. Enorme bloemen, ik vind ze zo mooi <3 ! Ze bloeien voor de 2e keer op oud hout en eentje is bezig met een nieuwe tak zag ik vanmorgen *\o/*

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Jintexx

Berichten: 468
Geregistreerd: 14-12-10

Re: orchideeën klets topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 13:45

Hier ook een groot fan van orchideeën!

Nu 3 plantjes in huis, de oudste ondertussen al een jaar! Twee van de supermarkt en nu een van een plantenwinkel.

Staan hier alle 3 op de vensterbank, 1 waar de ochtend zon op komt. Andere 2 staan lekker boven de verwarming.

Supermarkt:
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

En van de plantenzaak:
Afbeelding
Afbeelding

HHorseA
Berichten: 682
Geregistreerd: 04-03-17
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 13:54

Uit ervaring. Veel licht, maar niet in de volle zon. De wortels moeten donker worden bij het water geven.bladeren nat maken en Laten uitlekken. Ik neem altijd lauw
water.als ik zie, dat de bladeren beginnen te hangen. Geef ik water..idd dode stengels verwijderen. En altijd zorgen dan de bladeren omhoog staan. +:)+ ik hb ze al 2 jaar. En gaan nog mee

Siamsmeesje

Berichten: 2237
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 22:33

Ok, ik had verteld van mijn spontaan ontstane keiki op de Dendrobium. Afgelopen maandag zag ik dat er een verdikte schub was ontstaan, geen idee wat het was, maar met een beetje geduld zag het afgelopen donderdag zo uit.....

Spoiler:
Afbeelding

:wow: :D *\o/* :):)


PS: er zijn inmiddels wel al 10 miniworteltjes

Anna79

Berichten: 3382
Geregistreerd: 30-11-15

Re: orchideeën klets topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 23:11

Wat leuk :):)

kaatje77

Berichten: 10441
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Re: orchideeën klets topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 23:13

Gaaf!!!!!!

Siamsmeesje

Berichten: 2237
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 19:51

Ja, dat was echt wel het laatste wat ik verwacht had, een bloeiende keiki :D
Maar het is zo'n mooi en stevig bloemetje, hoop dat hij het lang mag uithouden. En inmiddels ontstaan er ook weer nieuwe stammetjes, dus hopelijk heeft het verpotten wat gestimuleerd.

Kaatje_S

Berichten: 1009
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 17:38

Ik wil me hier ook graag melden. Heel lang orchideeën gehad, maar na 1 overleden en de ander bij m'n ouders achtergelaten te hebben, een tijdje orchidee-loos geweest. Afgelopen donderdag heb ik er weer 2 in huis gehaald en zo blij mee!
Wel even zoeken naar het beste plekje, want klein huis, dus al snel of zon, of donkere plekjes...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anna79

Berichten: 3382
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 17:43

Bijzondere kleuren kaatje!!! Prachtig!

Ik heb vandaag mijn orchideeën die op het zuiden stonden verplaatst want dat ging niet goed. Dus, ik mag nu echt geen nieuwe meer, want ik heb geen plek genoeg :D



Afbeelding
Afbeelding

Nog wel weer één in de bloei!
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 18:06

Kaatje mooie kleuren!

Die keiki.. zo tof!

Anna, dus wanneer koop je een nieuwe? _O-

Mijn kneusje is in januari voor de 2e keer gaan bloeien en doet het nog super. Zo vrolijk <3

Anna79

Berichten: 3382
Geregistreerd: 30-11-15

Re: orchideeën klets topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 18:43

Hahaha, komt wel weer goed denk ik ;)

Siamsmeesje

Berichten: 2237
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 20:37

Die zijn heel mooi Kaatje. Die rode, wat voor soort is dat, ben geloof ik verliefd aan het worden op die kleur... :)

Kaatje_S

Berichten: 1009
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 21:39

Siamsmeesje schreef:
Die zijn heel mooi Kaatje. Die rode, wat voor soort is dat, ben geloof ik verliefd aan het worden op die kleur... :)


Volgens mij is het een cambria red ruby. Iig een cambria.

Marcella

Berichten: 36831
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: orchideeën klets topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 23:38

Hier nog steeds in bloei en geen enkele bloem nog afgevallen.

kaatje77

Berichten: 10441
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Re: orchideeën klets topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 07:47

Mooie kleuren Kaatje!

Binnenkort nieuwe inrichting in huis, kan ik ook beter bij de vensterbank aan de voorzijde en dan wil ik daar ook graag orchideeën voor.
Maar dan meerdere kleuren en soorten in 1 pot. :+:

Siamsmeesje

Berichten: 2237
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 12:59

Kaatje_S schreef:
Siamsmeesje schreef:
Die zijn heel mooi Kaatje. Die rode, wat voor soort is dat, ben geloof ik verliefd aan het worden op die kleur... :)
Volgens mij is het een cambria red ruby. Iig een cambria.

Dank je, dan ga ik daar eens naar zoeken. Mijn lijstje wordt zo wel steeds langer :=

ManonGrr

Berichten: 1450
Geregistreerd: 20-07-10
Woonplaats: Zuid holland

Re: orchideeën klets topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 14:30

Ik heb vandaag deze beauty samengesteld voor een vriendin <3 Afbeelding

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: orchideeën klets topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 14:57

Vraagje van een dochter van een orchideeën liefhebbende moeder.

Komt dit nog goed of is het einde verhaal?
Plant heeft elke week een bad gehad nooit verpot geweest Heeft het echter nog geen 4 maanden uitgehouden helaas.
Afbeelding
Afbeelding

Anna79

Berichten: 3382
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 15:06

Mooi Manon <3

Artificious;die ziet er niet best uit, volgens mij is die verzopen en vervolgens verrot. Ik zou een nieuwe kopen! En in het vervolg veel minder water geven, echt 10 minuten per week een voetenbadje en als er nog vocht in de pot is gewoon nog een week overslaan, daar kunnen ze prima tegen.

Nog even een foto gemaakt van mijn allereerste orchidee, ik heb even de afgeknipte takken geteld en ze is nu in haar 7e bloei <3

Afbeelding

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: orchideeën klets topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 15:13

M'n moeder geeft ze gewoon water en het loopt er onmiddellijk weer langs de gaatjes van die plastic pot uit. Dus te lang nat staan lijkt me niet de oorzaak? Of al die houtsnippers die de winkel erin doet houden teveel vast?

Anna79

Berichten: 3382
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 15:17

Art_Ificious schreef:
M'n moeder geeft ze gewoon water en het loopt er onmiddellijk weer langs de gaatjes van die plastic pot uit. Dus te lang nat staan lijkt me niet de oorzaak? Of al die houtsnippers die de winkel erin doet houden teveel vast?


Dan kan het misschien toch in de buitenpot blijven staan waardoor de plant natte voeten houdt. Is de binnenpot zwaar? Ik voel altijd even als ik water geef. Is de pot zwaar dan zit er genoeg vocht in, is hij licht dan geef ik water. Ze kunnen echt met minimaal water toe omdat ze normaal op boomwortels groeien. De bladeren zijn ook weg dat maakt dat ik denk dat ie echt niet te redden is.

Even voor de beeldvorming:
Deze orchidee heeft nog wat druppels in de pot, die geef ik deze week geen water.
Afbeelding

Water geven doe ik zo, 10 minuten in lauwwarm water, daarna uitlekken en terug in de buitenpot. 1x per week is soms te vaak.
Afbeelding

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: orchideeën klets topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 16:06

OK.
Dan koop ik haar wel eens een nieuwe en zal ze die beter mogen verzorgen :D

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78568
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: orchideeën klets topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 17:12

Die orchidee heeft inderdaad teveel water gehad. Het beste is niet teveel water geven en na een kwartier al het water uit de overpot verwijderen. En een nieuwe kopen voor je moeder, deze gaat niet meer goed komen. Succes!