orchideeën klets topic!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kaatje77

Berichten: 10441
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Re: orchideeën klets topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 20:51

Balen is dat....dat had ik nu dus met de gele incl.pot € 17.95
Die gaat mee denk ik dan... :')

zigranta
Berichten: 3256
Geregistreerd: 22-02-05

Re: orchideeën klets topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 22:19

Heb er gister 4 gekocht, waren afgeprijsd naar 5€ p s. de soort is Cymbidium.
Wil ze op het werk neerzetten :)

Killed

Berichten: 1576
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: België

Re: orchideeën klets topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 18:48

Die cymbidiums zijn niet makkelijk om terug in bloei te krijgen, althans hier niet. Terwijl m’n gewone orchideeën telkens weer in bloem komen.

Ik stond gisteren op het punt om de cymbidium weg te doen, toch gezien dat ie enkele nieuwe scheuten kreeg. Dus dmv scheuren hem een heel pak kleiner gemaakt en alle verdroogde stukken eruit gedaan, nu wachten of er iets van komt. Het is z’n laatste kans :Y)

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 20:28

Killed schreef:
Die cymbidiums zijn niet makkelijk om terug in bloei te krijgen, althans hier niet. Terwijl m’n gewone orchideeën telkens weer in bloem komen.

Ik stond gisteren op het punt om de cymbidium weg te doen, toch gezien dat ie enkele nieuwe scheuten kreeg. Dus dmv scheuren hem een heel pak kleiner gemaakt en alle verdroogde stukken eruit gedaan, nu wachten of er iets van komt. Het is z’n laatste kans :Y)

Ook mijn ervaring, jarenlang een gigantische bos riet gekweekt, groeien als kool, bloeien ho maar. Ik heb het toendertijd ook opgegeven.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78568
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: orchideeën klets topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 20:45

Hier vallen de bloemen er als een tierelier van af. -O- Lijkt op te weinig water, maar krijgt toch best veel, iig veel meer als de andere orchideeën. Maar echt zongedroogde knoppen, duidt toch op te weinig water.

Anna79

Berichten: 3382
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 21:55

Neonlight schreef:
Hier vallen de bloemen er als een tierelier van af. -O- Lijkt op te weinig water, maar krijgt toch best veel, iig veel meer als de andere orchideeën. Maar echt zongedroogde knoppen, duidt toch op te weinig water.



Net verplaatst misschien? Ze zijn soms (over) gevoelig...

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Re: orchideeën klets topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 22:38

Nog tips voor het snoeien nadat de bloemen eraf zijn gevallen?

Anna79

Berichten: 3382
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 22:41

Romeo2007 schreef:
Nog tips voor het snoeien nadat de bloemen eraf zijn gevallen?


Je kan het beste snoeien als de eerste bloem verdort is en de rest dus nog bloeit, dat lijkt zonde maar je hebt dan de meeste kans op een snelle nieuwe tak. Als je een tweede tak hebt die nog niet verdort die gewoon laten. Snoeien net boven het 2e of 3e oog (verdikking)

zigranta
Berichten: 3256
Geregistreerd: 22-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 23:22

Neonlight schreef:
Hier vallen de bloemen er als een tierelier van af. -O- Lijkt op te weinig water, maar krijgt toch best veel, iig veel meer als de andere orchideeën. Maar echt zongedroogde knoppen, duidt toch op te weinig water.


Heb gelezen dat de lucht dan te droog is, sproeien kan helpen.

kaatje77

Berichten: 10441
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 11:52

Ik heb zojuist bij Orchids nu Anja een stuk voor op tafel besteld.

Met deze voorbeeld foto:

Afbeelding

Zaterdag ophalen :):)

Dan heb ik ook iets voor op de tafel ipv voor het raam.

Mijn dochter heeft deze mini op de kamer staan :+:

Afbeelding

Marcella

Berichten: 36831
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: orchideeën klets topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 12:21

Even benieuwd hoe lang bloeien die van jullie.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78568
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: orchideeën klets topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 12:55

Sowieso net verplaatst, want ik had ze net gekocht. Lucht te droog zou wel kunnen. Inmiddels is alles verdord van de bloemen. -O- De andere orchideen doen het wel als een tierelier in dezelfde ruimte.

SafierZ
Berichten: 111
Geregistreerd: 30-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 14:39

Neonlight schreef:
Sowieso net verplaatst, want ik had ze net gekocht. Lucht te droog zou wel kunnen. Inmiddels is alles verdord van de bloemen. -O- De andere orchideen doen het wel als een tierelier in dezelfde ruimte.


Volgens mij ligt het aan de plant zelf.
De knopen zijn eigenlijk nog te rauw om in de woonkamer te zetten.
Een plant kopen met hele kleine knopjes gaat meestal niet goed.

kaatje77

Berichten: 10441
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 19:33

Mijn nieuwe aanwinst, ze heeft een superleuke kleur uitgekozen :+:

Afbeelding

En ik kon deze niet laten staan....
Een geurende orchidee

Afbeelding

Vensterbank is nu vol. Project voorzijde is de volgende om in beslag te worden genomen door orchideeën. Als de nieuwe bank en stoelen er zijn kan ik er ook beter bij en dan daar mijn inspiratie op los laten gaan. Ik vind de hangende ook enorm leuk. Wellicht wordt het iets in combinatie met staande

JesdaJinn

Berichten: 10463
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 09:47

Die wat ik voor t raam heb staan doen het echt mooi!
De ander die liet van de week 1 bloem vallen en komen geen nieuwe knoppen aan.

Afbeelding

Afbeelding

Anna79

Berichten: 3382
Geregistreerd: 30-11-15

Re: orchideeën klets topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 10:58

Prachtig Jesda <3

Hoe lang bloeien die van jullie gemiddeld? Ik ben gewend dat ze wel een half jaar bloeien soms. Nu heb ik er twee die na twee maanden alweer ophouden... Ik moet wel zeggen dat deze twee ook niet echt in de rust zijn geweest, maakten na het snoeien gelijk weer nieuwe takken dus wellicht heeft dat ermee te maken? Heeft iemand hier ervaring mee?

Marcella

Berichten: 36831
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: orchideeën klets topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 12:32

Mijn staan vanaf januari in bloei en nog steeds en zolang ik ze nu niet verwaarloos blijven ze gerust nog tot juni/juli doorgaan zonder wat te verliezen van bloemen.

Anna79

Berichten: 3382
Geregistreerd: 30-11-15

Re: orchideeën klets topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 15:02

Marcella, dat ben ik inderdaad ook gewend. Bloeien die van jou op een nieuwe tak of op een uitloper van de oude? Die van mij die nu de bloemen laten vallen bloeiden op een uitloper van de oude tak.

Marcella

Berichten: 36831
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: orchideeën klets topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 15:04

Nieuwe tak. Laat de oude vaak afsterven en dan pas weg knippen.

maessie

Berichten: 5771
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: orchideeën klets topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 16:01

Wat een prachtige orchideeën allemaal! Die okergele springen er wel echt uit!
Ik heb hier nu 1 staan, een oudroze/roest gemeleerde, maar momenteel in rust helaas. Ik was wat te enthousiast met water geweest, en heb hem nu overgezet in een grotere pot met modder. Pot waar hij uitkwam was puur wortel, dus geen idee of dit goed gaat gaan, heb nog geen echte groene vingers :+ tips dus altijd welkom!
Ik heb hem bij de orchideeënhoeve weg.

Anna79

Berichten: 3382
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 16:37

maessie schreef:
Wat een prachtige orchideeën allemaal! Die okergele springen er wel echt uit!
Ik heb hier nu 1 staan, een oudroze/roest gemeleerde, maar momenteel in rust helaas. Ik was wat te enthousiast met water geweest, en heb hem nu overgezet in een grotere pot met modder. Pot waar hij uitkwam was puur wortel, dus geen idee of dit goed gaat gaan, heb nog geen echte groene vingers :+ tips dus altijd welkom!
Ik heb hem bij de orchideeënhoeve weg.


Ze hebben geen modder nodig. Je had hem beter in de pot van de orchideeënhoeve kunnen laten staan :+. Ik zou even naar het tuincentrum gaan voor wat speciale orchideeënmengsel, is een soort turf. Op potgrond ga je geen succes hebben! En heel weinig water, 1x per week 10 min voetenbadje.

Anna79

Berichten: 3382
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 16:40

Marcella schreef:
Nieuwe tak. Laat de oude vaak afsterven en dan pas weg knippen.


Wellicht is dat het verschil in bloeitijd. Ik snoei de tak op het 3e oog op het moment dat de eerste bloem afvalt, daarmee heb ik veel sneller weer een volgende bloei. Maar zou kunnen dat ie dan korter bloeit. Ik zal het eens gaan bijhouden.

Siamsmeesje

Berichten: 2237
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 18:36

Ik heb de laatste orchideeën 14 december gekocht, half bloeiend, en ze staan nu nog vol in bloei. Als de takken uitgebloeid zijn (ze zijn allemaal 2-taks) dan mogen ze in rust als ze dat willen. Ik probeer eigenlijk nooit een plant tot een tweede bloei op een tak te krijgen. Misschien een experimentje met 1 tak proberen

Gisteren ook de Dendrobium verpot. Een paar jonge stengels begonnen spontaan af te rotten, dus mogelijk te nat gestaan. Ik dacht dat die dichte pot gevuld was met kokosvezel, maar ik vond tot mijn stomme verbazing dicht opeen gepakte potgrond tussen de wortels :wow: -O-
Dus met een pincet en een dissectie-naald alles voorzichtig losgemaakt, een hoop dode wortels die ertussenuit vielen natuurlijk. Inmiddels staat hij in een grotere orchideeënpot, met hout/bastsnippers, en nu maar hopen dat hij kan herstellen. Zal hem van de week in ieder geval een keertje extra dompelen.

Anna79

Berichten: 3382
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 21:22

Ik heb dat truukje van de orchideeënhoeve. Ik heb ook twee orchideeën die niet willen bloeien voor straf boven staan, waar het kouder is, het schijnt dat ze dan in de stress schieten en opnieuw gaan bloeien, helaas zijn die van mij blijkbaar stressbestendig :')
Dus als iemand daar nog tips voor heeft? Ze zijn hartstikke gezond, maar bloeien ho maar

maessie

Berichten: 5771
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: orchideeën klets topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 22:08

Woops, beetje jammer dat we nu niet zo naar het tuincentrum kunnen. Dan misschien eerst maar weer uit die pot halen. Alleen de oude werd te klein, maar heb vast nog wel wat anders staan. Gelukkig praktisch geen water meer gegeven, wie weet kan ik hem nog redden.. :Y)