Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PSvanLot

Berichten: 10181
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 13:51

moonsparkle schreef:
Ik doe geen tgtg meer, kreeg zo vaak producten die ik niet lust of bijv dingen die je ook niet kunt invriezen of al droog zijn. Misschien is het bij andere regio's beter maar ik haal soms alleen nog bij de bakker en dan zie ik het meer als luxe


Ik vind het ook niet altijd wat hoor. Concept is leuk, maar het is niet altijd goed bruikbaar.

Faelynn

Berichten: 3158
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 14:46

fokfanaat schreef:
heb je dan boterloze appeltaarten?


Neehoor, gewoon plantaardige boter in doen, een groot deel van de margarine is plantaardig als je goed kijkt. Bij de dekamarkt is 500 gram 0,74 cent, daar doe je wel even mee. :Y) Maar ook gewone boter kan natuurlijk. Ik eet niet 100% vegan, soms wil het nog wel is zo zijn dat ik kleine dingen die ergens in verwerkt zitten wel mee eet, ga echt niet tot op de milligram elke verpakking betreft ingrediënten checken namelijk. Maar de grote en makkelijke dingen filter ik wel uit. Sowieso geen vlees en vis, dat is echt strikt, moet er niet aan denken om dat te moeten eten, en verder geen dingen als gewone yoghurt, kaas, melk. Dat eet/drink ik sowieso amper, maar als ik het dan toch eens neem dan is het meestal op soja, haver of amandel basis bijvoorbeeld.
Bij de appeltaart moest wel een ei in, nouja dat ene ei dat ik dan eet in een week vind ik ook niet zo'n ramp, als ik dan maar wel weet waar die vandaan komt (in mijn geval haal ik de eieren bij de buurvrouw haha, die heeft een paar scharrelkipjes in haar tuin) :P

Citaat:
Ik vind het knap wat je doet, maar voelt voor mij erg primitief. Ik wil wel iedere dag wat anders en eten waar ik zin in heb.

Grappige is dat het voor mij helemaal niet primitief voelt, eet super gevarieerd en vers vaak. Ben wel zo boodschappen gaan doen uit noodzaak, want ik heb t niet erg breed, maar als je eenmaal een beetje de koopjes en gerechten weet te vinden en er een gewoonte van maakt, is het eigenlijk zelfs best wel leuk. Bijna een beetje een sport om voor zo min mogelijk geld je kar zo vol mogelijk te hebben met lekker eten :+ En het is heus niet zo dat je niks "overbodigs" lekkers mee mag nemen met boodschappen doen, ik neem ook wel is een pak koekjes of chocoladereep mee hoor, of een luxe broodje zoals een croissantje, maar die ruimte is er ook makkelijk.

Ben wel heel erg tegen verspilling, dus moet sowieso opletten met verse dingen, grote verpakkingen of groente en fruit dat je het op tijd op krijgt. Ja dat betekent wel eens wat meer van het zelfde eten, maar heel veel kan in de vriezer en gewoon zelf eerder vers gemaakte dingen uit de vriezer opwarmen na een lange werkdag vind ik echt dikke prima, heb dan toch geen zin meer om te koken.

Denk sowieso dat veel mensen die luxe instelling hebben, dat je gewoon maar koopt en neemt waar je zin in hebt, zo zijn de meeste (ik ook) ook opgegroeid en opgevoed. Ik studeer milieuwetenschappen en het is echt schandalig hoe gemakkelijk mensen zijn in hun consumeren van zowel eten als producten en wat dat doet met de aarde, ben daar ook echt van geschrokken toen ik met deze studie begon, afgezien van dat ik bijna mijn hele leven al vegetarisch was deed ik daar ook altijd aan mee, shoppen, even wat nieuwe kleren kopen, of gewoon inderdaad eten waar je zin in hebt was heel gewoon.
Vind het dan ook een fijne gedachten dat ik hier nu bewuster mee om kan gaan, maar daarnaast ook gewoon kan genieten van het leven en lekkere dingen, je gaat veel meer leren waarderen. En het voordeel voor jezelf is dan dus nog is dat als je wel meer te besteden hebt dat lekker kan sparen :j
Ik ben ook beetje bij beetje terug gaan schakelen, dus niet meteen niks meer "mogen", maar bij elke keer boodschappen doen een kleine verandering maken, tot het normaal is.
Kleding bewuster kijken naar wat je daadwerkelijk nodig hebt en veel spullen gaan 2e hands. En ja zo heel af en toe koop ik ook nog wel eens wat nieuws, of wil ik wel even een dagje er op uit, maar ik ga er wel veel bewuster mee om, sta overal altijd even bij stil, heb ik het echt nodig, kan het anders zonder dat ik er te veel op in hoef te leveren of wat voegt het toe bijvoorbeeld :j

Booooo
Berichten: 6525
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 15:09

Ik zou ook niet op zo’n manier kunnen leven, meerdere dagen achter elkaar hetzelfde eten etc. Of een croissantje als luxe zien..
Gelukkig werkt deze manier voor jou wel, en zo is iedereen weer anders.

fokfanaat

Berichten: 20219
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 15:25

Ik vind lekker eten ook belangrijk, als ik couscous kook, ben ik zeker wel een tientje kwijt en is het meestal wel op, en anders volgende dag met lunch

Florenc
Berichten: 1439
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 17:02

Booooo schreef:
Ik zou ook niet op zo’n manier kunnen leven, meerdere dagen achter elkaar hetzelfde eten etc. Of een croissantje als luxe zien..
Gelukkig werkt deze manier voor jou wel, en zo is iedereen weer anders.


Ik zou het ook niet kunnen. Lekker eten is voor mij belangrijk, dus daar gooi ik wel wat meer geld tegenaan. Ik kook ook wel graag, pakweg recepten van ottolenghi. Ja, dan heb je duurdere ingredients (dadels, granaatappelmelasse, sobanoedels,...). Ik denk dat wij voor 2 volwassenen ook vlot aan 500€/maand komen.

PSvanLot

Berichten: 10181
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 17:11

Ik vind lekker eten ook belangrijk, maar ben er inmiddels wel achter dat dat ook heel goed kan met dingen die in de aanbieding zijn.
Ik kijk bij de AH wat er in de bonus zit en aan de hand daarvan probeer ik een weekmenu te maken.
Daardoor probeer ik vaak dingen die ik anders niet zou kopen.

Florenc, ik ga eens naar zijn kookboeken kijken! Heb een aantal kookboeken van Sterk in de Keuken en daar kun je ook echt leuk mee koken!

Heb een tijdje HF gedaan toen ik 50% korting kreeg. Sommige recepten maak ik nog weleens, zoals een super lekkere lasagne met spinazie.

Lasagnetaart, geen technisch hoogstandje, maar wel enorm lekker!
https://sterkindekeuken.nl/lasagne-taart/
Afbeelding

Faelynn

Berichten: 3158
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 18:26

Florenc schreef:
Booooo schreef:
Ik zou ook niet op zo’n manier kunnen leven, meerdere dagen achter elkaar hetzelfde eten etc. Of een croissantje als luxe zien..
Gelukkig werkt deze manier voor jou wel, en zo is iedereen weer anders.


Ik zou het ook niet kunnen. Lekker eten is voor mij belangrijk, dus daar gooi ik wel wat meer geld tegenaan. Ik kook ook wel graag, pakweg recepten van ottolenghi. Ja, dan heb je duurdere ingredients (dadels, granaatappelmelasse, sobanoedels,...). Ik denk dat wij voor 2 volwassenen ook vlot aan 500€/maand komen.


Jullie laten het klinken als of ik heel slecht en ongevarieerd eet _O- Terwijl dat alles behalve waar is, misschien heb ik het niet goed geformuleerd. Ik eet alleen heel bewust, zowel voor de aarde als voor de portemonnee (die pak je al snel automatisch mee) ik vind het namelijk echt een voorrecht dat we zo makkelijk aan eten kunnen komen en waar het vandaan komt, dat de natuur ons dat "gewoon" geeft. En ja dat je daardoor soms 3 dagen de zelfde soep moet eten omdat je een grote pompoen ofzo had.. Dat noem ik inderdaad een luxe probleem, daarna kan je namelijk ook gewoon weer wat anders eten of het ergens mee afwisselen. Mensen mogen de wereld wel eens wat meer gaan waarderen, we maken de aarde , andere mensen, dier en natuur compleet kapot voor onze eigen luxe en consumpties omdat we vinden dat we daar recht op hebben, en het meest bijzondere vind ik altijd nog dat we het bewust doen, zelfs mensen met kinderen waar ze nog een wereld aan na te laten hebben. Dit is een wereldwijd probleem waar niemand zich verantwoordelijk voor voelt. En het zou zo mooi zijn als iedereen op zijn eigen manier hier wat bewuster mee om zou gaan.

Ook door duurzaam en bewust ecologisch, economisch en biologisch te eten kan je nog steeds goed, gezond en gevarieerd eten namelijk. Beter waarschijnlijk zelfs, want seizoens groente en fruit bij de boer om de hoek zullen nog altijd beter zijn dan een doos geïmporteerde dure papaya's verpakt uit de supermarkt, of alle chemische samengestelde producten in mooie plastic verpakkingen, waarvan we vaak niet eens weten wat we eten, maar wel voor betalen :Y)

Maargoed, ieder een andere visie inderdaad, meeste mensen denken nou eenmaal vrij antropocentrisch (en met meeste kunnen we denk ik wel 95% van de wereld stellen) Dit is ook de norm van de wereld waar we nu in leven, je kan het mensen dus ook moeilijk kwalijk nemen. Economische redenen zijn over het algemeen de beste instrumenten om mensen in beweging te krijgen :))

Laten we even voorop stellen dat dit overigens geen persoonlijke post is, echt algemeen waarom ik voor deze manier van consumeren kies en het oprecht leuk vind om deze passie te delen met mensen, want het kan echt veel leuker en gevarieerder zijn dan velen vaak denken, en helpt ook hartstikke goed als je wil besparen :)
Maar heb er zo ook wel genoeg over gezegd denk ik zo, dus kruip weer onder mijn mee lees steen.
Morgen tentamens, dus moet er nog wel even voor gaan zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 19:43

Nu laat je het klinken alsof de rest het geen biet uitmaakt of het duurzaam is of 3x de wereld rond gevlogen _O- :D

Faelynn

Berichten: 3158
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 20:14

idinn schreef:
Nu laat je het klinken alsof de rest het geen biet uitmaakt of het duurzaam is of 3x de wereld rond gevlogen _O- :D


Ik kan uiteraard niet voor iedereen spreken, al geven sommige t in de posts wel meer en deel zelf al aan natuurlijk (boodschappen wise). Maar als je je daar al bewust van bent dan is dat natuurlijk helemaal goed en hoef je je ook niet aangesproken te voelen (hoeft sowieso niet, want als t je geen biet uit maakt dan is dat ook je goed recht :') )

Ik vind het gewoon leuk die passie omtrent eten te delen, net als dat een ander graag zijn passie omtrent reizen oid leuk vind om te delen :j Hoef je niks mee te doen, mag wel. Voor mij was het feit dat onze manier van consumeren zo slecht was namelijk helemaal niet iets waar ik mij van bewust was tot een jaar geleden, vond het leuk om er over te leren en er daardoor bewuster mee om te kunnen gaan en ook nog is te kunnen bezuinigen, wie weet een ander ook.

Ik krijg ook super vaak te horen als ik zeg dat ik zo goed als vegan eet dat ik alleen maar sla eet, mensen die zich dan oprecht af vragen of ik als een konijn leef ofzo :+ Laten zien dat dat helemaal niet het geval hoeft te zijn vind ik dan leuk.

paars

Berichten: 5607
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 20:39

@Booooo (even o’s tellen hopelijk goed :+ )
Booooo schreef:
Ik maak inderdaad geen weekmenu aan de hand van aanbiedingen ofzo, maar waar we die week zin in hebben. En wij eten wel dagelijks vlees (vooral kip eigenlijk) maar mijn man ook regelmatig biefstuk of lam.
Denk dat je sowieso al zou kunnen besparen door bijvoorbeeld eens te proberen minder vlees te eten? Dat gaat echt schelen!

Ik bestel nu meest online de boodschappen. Doordat ik niet langs de schappen loop koop ik echt minder.

En simpel dingetje: rekening houden met wat het land in welk seizoen brengt. Dan is het veel goedkoper.
Voor de ouders onder ons ook goed om de kids erbij te betrekken. Stukje bewustwording geeft dan win-win.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 21:13

Ik ben eerlijk gezegd vooral blij áls ze (naja, de oudste vooral) groentes eten. Waar het dan vandaan komt…

Maar nee, wij eten zo veel mogelijk biologisch. Sowieso alle dierlijke producten en agv zo veel als mogelijk. En idd graag met de seizoenen mee, maar dat wil dus niet altijd. Ze weten wel dat bv aardbeien nu niet gekocht worden door mama.

PSvanLot

Berichten: 10181
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 21:19

Aardbeien vind ik nu ook echt niet lekker. Die moeten in de zomer rechtstreeks van de boer!

purny

Berichten: 27558
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 21:54

PSvanLot schreef:
Aardbeien vind ik nu ook echt niet lekker. Die moeten in de zomer rechtstreeks van de boer!

Westlandse aardbeien <3

Ik eet eigenlijk bijvoorbeeld cordon bleu 2 dagen achter elkaar omdat er 2 in een pakje zitten.

Net nog even bij mijn energie gespiekt. Zou ipv 90 euro per maand nu nog maar 38 moeten betalen..
Maar ik laat het lekker zo staan... krijg ik een lekker bedrag eind van het jaar. :D

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 22:12

Faelynn: ik eet minstens het dubbele van wat jij eet en zal wel nog een stukje hoger zitten :D op twee boterhammen kom ik er echt niet. Ik eet er minstens 4, meestal nog soep bij en een tussendoortje. En ook bij avondeten zijn we geen kleine eters hier.
Dus dan zit je ook al gelijk aan het dubbele :D

Overigens heb ik een tijd het ook niet breed gehad en ja dan consumeer je echt anders.
Mijn man is er veel bewuster mee dan ik. Als ik boodschappen doe zijn we een fortuin kwijt en heb je wat hapjes en zo haha. Mijn man kan dat beter.
Momenteel doen we HelloFresh. Het is natuurlijk niet correct om de prijs met de losse ingrediënten te gaan vergelijken… ik vind het enorm makkelijk maar zal het ook snel beu zijn denk ik. Maar voor drukke periodes echt handig.

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-22 22:18

Jaaa die Westlandse zijn zoooo heerlijk :9 maar voor mij ook alleen maar in het seizoen hoor.

Hier zeer bewuste eter, vrijwel geen vlees (als ik vlees eet is het biologisch, maar doe het echt heel zelden) veel groenten, liefst uit het seizoen, let goed op waar het vandaan komt (dus geen boontjes uit Egypte of zoiets :+ ). En zoveel mogelijk echt zelf maken, geen pakjes etc. Scheelt enorm in suikers en zout.

Ben sinds kort op de havermelk overgeschakeld, echt lekker vind ik dat (in de koffie en door de muesli met nog paar lepels kwark). Ook om minder melkproducten te nemen. Melkproducten zijn dan wel weer goedkoper, dat wel maar op die paar dubbeltjes of kwartjes wil ik niet kijken, wat dat aangaat.

Kom voor mezelf op iets van 40/50 Euro per week boodschappen incl basis wasmiddelen / shampoo etc (heb overigens de shampoo bars van HappySoaps) en incl 1 hond. Voor mijn portemonnee een verademing dat mijn grote zoon het huis uit is :=
Ben wel nogal duur met cosmetica want ben voor van alles allergisch dus helaas kan ik alleen bepaalde merken gebruiken...

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 23:20

Hier is het andersom. Ik ben de gierige bij boodschappen halen en vriend komt met vanalles en nog wat thuis. Ik koop bewust geen snoep of chips omdat ik weet dat ik daar dan niet vanaf kan blijven. Hij heeft die discipline wel en brengt dat dan wel mee. Ik plaag hem er dus regelmatig mee dat het zijn fout is dat ik zoveel plek nodig heb in bed en op de bank :))

purny

Berichten: 27558
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 08:27

Ik zit er aan te denken om van de westlandse aardbeien jam te maken.
Moet alleen even kijken waar ik iets minder zoete suiker vandaan kan halen

sanneloveyou
Berichten: 947
Geregistreerd: 26-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 09:35

Ik denk dat het boodschappenbudget vooral te maken heeft hoeveel luxe je wilt of je kan veroorloven. En hoe bewust je hier mee bezig bent. Iedereen maakt hier zijn eigen keuzes in. En oefening baart kunst. Toen wij net gingen samen wonen had ik een budget van 100 per maand zonder bbq vlees en dat lukte precies de ene week wat minder en de andere week iets meer. Op dit moment doe ik alle boodschappen (ook wasmiddel en shampoo enzo) voor 2 personen voor 75 - 100 euro per maand inclusief bbq vlees. Ik vind dit niet moeilijker dan dat het eerste budget. Ik denk dat het vooral veel te maken heeft met bewustwording en keuzes maken. Daarbij probeer ik zoveel mogelijk alles op te maken in huis en zo min mogelijk weg te gooien. Zo aten we gisteren spinazie stampot omdat ik verse spinazie in de pasta pesto van vanavond gebruik maar een zak hiervoor veel te veel is! Op die manier maam ik de week planning. Maar ik vind het ook erg leuk om hier mee bezig te zijn en te kijken naar de aanbiedingen. De bbq is een hobby en gaat hier regelmatig aan, vinden het vooral heel leuk als er mensen komen eten om iets lekkers lang op de bbq te laten garen. Maar eten doordeweeks ook regelmatig vegatarisch zowel zonder vlees als af en toe een vlees vervanger.

Vind het trouwens wel heel leuk om het hier over te hebben en te zien welke keuzes jullie hierin maken!

tita

Berichten: 19756
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 10:02

Lekkerste aardbeien zijn Hoogstraten en daar betaal je ook voor.

Ik hou niet van eten maar ik wil wel lekker eten, wij besparen dan ook niet en eten helemaal niet luxe.
Ik ga wel 1x per week naar de Lidl maar man wil daar niet lopen.
Hij stort liever extra geld op de rekening zodat ie naar de jumbo gaat.

Op onze gezamenlijke komt 600€ aan boodschappen. Ik betaal nog eens 50-100€ los uit eigen zak
Dan doen we HF 3x pw 40€ ongeveer gaat van man zijn rekening af niet de gezamenlijke

Wij drinken sowieso al cola zero een pack dus dat is dan al bijna 40€ per maand en ik drink koffie van gusto 16€ per week dus 65€ per maand :D
Besparen doe ik wel als ik werkloos word

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 10:32

Je man wil niet in de Lidl lopen? Is dat hij omdat hij daar niet gezien wil worden of vindt hij het gewoon geen leuke winkel?

Het sluipt er ook zo in vind ik zelf. Je koopt een keer iets duur lekker en das het mottige met eten: op zich gaat het meestal niet om mega bedragen. Dus het kan er bij de meeste wel een keer af. Maar dan ga je het vaker doen en met meer dingen en dan kan je echt veel uitgeven.

Babsiej

Berichten: 6244
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Aan het eind van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 10:38

Ik bezuinig niet per se op boodschappen. Maar let wel op de koopjes.

Ik ga ook niet graag naar Lidl en Aldi, vind het gewoon verschrikkelijke winkels. Meeste haal ik bij Appie.
Met zijn 2 zijn wij rond de 275 per maand kwijt.

Anoniem

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 11:14

Hier ook altijd ah, omdat dat hier vlakbij is en omdat ik alle producten gewoon prima vind. Wij hebben veel A merken en die hebben de Lidl en Aldi vaak niet, daarnaast vind ik het beleg van daar niet lekker.

PSvanLot

Berichten: 10181
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 11:26

Ik vind koken echt heerlijk, begin januari een diner gedaan met 10 personen voor mijn verjaardag. Super leuk, vijf gangen.

De asperges komen weer binnenkort, daar kun je zulke lekkere dingen mee maken. Echt zin in. Maar ook dan kijk ik naar wat er in de bonus is bij AH en zoek aan de hand daarvan een recept.

Zat net naar mijn facturen van de onlinebestellingen bij AH te kijken. Ik heb meestal tussen de 75 en 100 euro aan boodschappen, maar heb altijd rond de 25 euro korting. Op die manier zijn mijn maandelijkse uitgaven aan boodschappen redelijk laag.

tita

Berichten: 19756
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 11:39

Poes

Hij vindt het sfeerloze winkels.
Te weinig personeel met teveel wachtende voor de kassa

En als kerst de ergste irritatie
Te korte plek om je boodschappen in te laden

Babsiej

Berichten: 6244
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Aan het eind van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 11:47

Ik ga graag naar Appie omdat ze daar alles hebben wat wij gebruiken.
Ik heb geen zin en geen tijd om 5 winkels af te gaan.

En idd Lidl alles in dozen, sfeerloos, en idd altijd te druk :')