Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sanneloveyou
Berichten: 947
Geregistreerd: 26-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 11:26

Succes Florenc! Altijd spannend!

Wij hebben een elektrische auto en zijn er heel blij mee. Rijd fijn heel fijn. Ja soms even laden maar met even naar het toilet gaan en wat drinken kan je inderdaad een flink stuk verder. Wij zijn afgelopen jaar op vakantie geweest met de auto van de randstad naar noord Frankrijk. Is prima te doen. Minder laadpunten dan in Nederland dus je moet goed plannen en soms doorrijden omdat er inderdaad al veel mensen staan te laden (al hebben we dit maar 1x gehad). Met deze auto kan je nog niet zo snel laden al waar 8nnemiek het over heeft dus dan word het alleen maar fijner! En in Nederland kan je op mega veel plekken laden. Dus kan je vaak ook laden terwijl je bij iemand bent. Soms zal je dan een stukje moeten lopen (als je wilt laden in de wijk). Ik denk dat het grootste verschil is dat je wat meer moet plannen en dan vooral met grote afstanden!

Hier ondanks de hoge energieprijzen toch wat kunnen sparen! Ben heel benieuwd naar het bedrag van volgende maand! Hebben echt geprobeerd heel zuinig te doen! Gelukkig zijn de prijzen van februari hier alweer iets lager.
Heb afgelopen weken nog wat kunnen besparen op de boodschappen! Blijf toch ook echt een tgtg fan. Als ik al de basis in huis heb kan je vaak zo wat maaltijden op tafel toveren! En anders kan ik er altijd nog wat dingen bij kopen! Vind het ook heel leuk dat je dan creatiever om gaat met de inhoud dan als ik zelf naar de winkel ga! En een broodbox om de vriezer te vullen en voorlopig van te kunnen eten vind ik ook echt fijn!

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 15:54

Dichtbij huis werken is op dat vlak inderdaad wel echt fijn :j Vroeger zat ik met 1,5u reistijd en weliswaar trein en metro en 100% betaald door werk maar pfft, dat breekt toch wel op hoor. Dan is dichterbij werken een verademing. 5km kan je met de wagen doen, met de fiets en als je conditie (en fut) genoeg hebt kan je het zelfs lopend.

Tieme
Berichten: 4960
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 15:58

Varekaj schreef:
Alles wat gemeenschappelijk is en/of op naam van de overleden persoon wordt geblokkeerd. Dus heb je enkel een gemeenschappelijke rekening, dan kan je wel facturen laten betalen (moet je naar de bank voor gaan) maar geld afhalen of met kaart betalen is normaal onmogelijk. Dus geen boodschappen, niet tanken, geen visite bij de huisarts...
Dit wordt geregistreerd binnen de 24u na overlijden. Snel de boel leeghalen is geen optie. Als wat binnen 24u-48u voor overlijden of erna van de rekening gaat via afhalen of overschrijving naar persoonlijke rekeningen of niet gestaagd kan worden met facturen/documenten wordt door de overheid gezien als geld waar successierechten op gelden.

Dus heb je iemand die palliatief is? Dan kan je bij wijze van beter weken op voorhand cash sommen afhalen en verdelen. Dat is niet traceerbaar.


Edit: daarom als tip om lonen niet op een gezamenlijke rekening te laten komen. Je kan er bij overlijden en blokkade immers niet meer bij tot de bank het vrijgeeft. En gezamenlijke spaarboek... Daar mag je dan vrolijk ook successierecht over betalen. En ben niet zeker, maar denk dat er geen onderscheid wordt gemaakt wie daar het meeste van heeft bijgelegd of op gestort. Schenkingen jonger dan 10 jaar kunnen door erfgenamen herroepen/aangevochten worden ook trouwens. Dus kind 1 alles schenken en kind 2 niks, dat helpt bitter weinig als het overlijden binnen de 10 jaar is.
Kortom, ik heb er al ellende genoeg mee gezien.


Sorry, dit klopt niet wat je zegt. Bij een gezamenlijke of een en/of rekening kan bij een overlijden de partner nog gewoon bij de rekening. Hij kan evt geblokkeerd worden wanneer erfgenamen bezwaar maken. Maar anders blijft de rekening gewoon open staan. Dat is dus ook 1 van de voordelen van een gezamenlijke rekening hebben.
Al in meerdere situaties meegemaakt.
Mn tante had een en/of rekening met m'n opa. Hij kwam te overlijden en zij kon nog gewoon bij de rekening om rekeningen te betalen enz.
Ook meermalen meegemaakt dat echtgenoot gewoon betalen kon doen en kon pinnen van de gezamenlijke rekening.

Wanneer rekening op alleen naam van overledenen staat DAN wordt hij geblokkeerd.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 16:13

Is dat in NL of ook in België?

Want wij hebben vaak genoeg overlijdens waar ik werk anders. Rekeningen kan je inderdaad gewoon nog betalen via de bank en domiciliëring zal ook nog wel doorlopen, maar pinnen met de kaart kan écht niet zomaar.

https://www.notaris.be/nieuws-pers/deta ... ilieringen

Alsjeblieft

Tieme
Berichten: 4960
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 17:47

Varekaj schreef:
Is dat in NL of ook in België?

Want wij hebben vaak genoeg overlijdens waar ik werk anders. Rekeningen kan je inderdaad gewoon nog betalen via de bank en domiciliëring zal ook nog wel doorlopen, maar pinnen met de kaart kan écht niet zomaar.

https://www.notaris.be/nieuws-pers/deta ... ilieringen

Alsjeblieft


Nederland

paars

Berichten: 5589
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 22:36

Misschien willen jullie eens meedenken?
Ik rij een lease auto met bijtelling. Dat was 4 jaar geleden voor mij het meest voordelig, bijtelling is 440 netto, rij dan in een grote veilige auto.
Nu rij ik inmiddels veel minder priveKM’s, denk er daarom over de volgende leaseauto niet te gaan bjjtellen. Daar heb ik alle tijd voor want dat kan pas per 1/1/23 ingaan. Ik denk zo’n 6000km per jaar prive te rijden. Voornamelijk max 20 km ritjes waar ik alleen in de auto zit.
Ik zag privat lease 60mnd fiat 500 via de consumentenbond voor 230/mnd. Dat scheelt me tov nu 200€ per maand en wow dat is veel. Ik denk erover een elektrische te kiezen voor het werk, lijkt me heel fijn en stil rijden. Plus dan kan mijn volgende privat lease (of eigen auto) eventueel een electrische worden en bespaar ik op de kosten van aanschaf van een paal.
Toch een besparing van 2400€ per jaar!
Ik lees graag jullie ideeen! Dank alvast.

8nnemiek

Berichten: 43418
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 04:56

Ik heb helaas totaal geen verstand van leasen en bijtelling enz. Het klinkt altijd zo veel duurder dan gewoon een (gebruikte) auto kopen.

Ghostattack

Berichten: 11245
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 08:53

paars schreef:
Misschien willen jullie eens meedenken?
Ik rij een lease auto met bijtelling. Dat was 4 jaar geleden voor mij het meest voordelig, bijtelling is 440 netto, rij dan in een grote veilige auto.
Nu rij ik inmiddels veel minder priveKM’s, denk er daarom over de volgende leaseauto niet te gaan bjjtellen. Daar heb ik alle tijd voor want dat kan pas per 1/1/23 ingaan. Ik denk zo’n 6000km per jaar prive te rijden. Voornamelijk max 20 km ritjes waar ik alleen in de auto zit.
Ik zag privat lease 60mnd fiat 500 via de consumentenbond voor 230/mnd. Dat scheelt me tov nu 200€ per maand en wow dat is veel. Ik denk erover een elektrische te kiezen voor het werk, lijkt me heel fijn en stil rijden. Plus dan kan mijn volgende privat lease (of eigen auto) eventueel een electrische worden en bespaar ik op de kosten van aanschaf van een paal.
Toch een besparing van 2400€ per jaar!
Ik lees graag jullie ideeen! Dank alvast.


Is je huidige auto ook private lease? Die €230 pm voor zo'n Fiat500 zal wel 60 maanden 10.000 km per jaar zijn. Dat is leuk als je inderdaad zo weinig rijd, maar 10k zit je zo aan.

Ik zou het even heel goed uitzoeken wat het je gaat kosten, zowel benzinekosten als elektrisch (laadpaal) etc. En eens goed uitrekenen hoeveel kms je nu daadwerkelijk privé rijd.

Faelynn

Berichten: 3150
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 10:00

poes schreef:
Faelynn: vrienden van mij doen dit! Via dégage! Zeer tevreden over. Soms huren zij een auto omdat die van hen verhuurd is haha. Maar brengt echt wel op. En geen nare ervaringen!

Ik rij altijd bij. Het is zoeken naar een goede plek maar het kan wel.


Fijn te horen dat zij een goede ervaring hebben! Ik heb mij voorzichtig aangemeld op snappcar (Nederland) Heb nu nog even tentamen week, maar volgende week de auto maar even extra goed schoonmaken en wat goede foto's er op zetten.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 13:07

@Tieme: ik spreek dus voor België wat betreft blokkeren van rekeningen na overlijden :) Hier gaat alles op slot jammer genoeg, en dat geeft weleens ellendige situaties moet ik zeggen.

Over (private) lease heb ik echt geen bal verstand dus kan daar helaas niet bij helpen.

Mijn werk in het prikcentrum zit erop. Heb even de roosters bekeken omdat ik vanaf morgen start op mijn nieuwe job. Dat wordt dus fulltime (parttime verdeeld over 2 werkgevers voorlopig), wat maakt dat ik enkel nog op zaterdag kon gaan. En in februari zouden dat maar 2 ochtenden meer zijn. In maart start mijn eventingseizoen terug en al bij al... het is wel mooi geweest denk ik zo.

JudithO

Berichten: 7063
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 14:01

Interessant Varekaj. Weet je toevallig of dat ook zo is in Frankrijk? Ik merk steeds vaker dat systemen hier heel veel lijken van wat ik van jullie en anderen hoor uit België.

Succes ook morgen met de start van je nieuwe baan!

Hier ook geen ervaring met auto's leasen. Ik had altijd alleen een leaseauto van de zaak in functies als buitendienstmedewerker. Daarbuiten was het altijd fors duurder dan een eigen tweedehands auto (en motor).

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 14:51

Het enige wat ik weet van Frankrijk is dat de successierechten torenhoog zijn als je niet getrouwd bent als de partner komt te overlijden. Verder ben ik daar niet in thuis. In België wel omdat ik in de ouderenzorg werk en daar dus weleens mee te maken krijg.

JudithO

Berichten: 7063
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 17:43

Nou dat is vast gedekt, wij zijn wel gewoon getrouwd :D
Ik zal het eens verder uitzoeken, we hebben nog geen bankrekening hier dus kunnen nog alle kanten op.

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-22 17:59

Dat is snel Varekaj dat je kunt beginnen fijn zo! En prikcentrum eindigt maar heb je toch leuk wat mee bijverdiend :j

Lease / eigen auto / private lease... ik heb zoiets van een goede 2e hands (dus jong gebruikt) is volgens mij het goedkoopste rijden, beetje afhankelijk van het merk.
Vaak zijn de goedkopere tarieven private lease inderdaad bij weinig km's en vaak ook de wat meer uitgeklede modellen, persoonlijk hou ik wel van een auto met iets 'leuks' (heb nu bijv een dak wat open kan, leren bekleding, mooie velgen, dat soort dingen, totaal overbodig maar als je dus goed gebruikt 2e hands koopt heeft de 1e eigenaar feitelijk de grootste afschrijving over dat soort extra's al gedaan...).
Maar heel privé hoor altijd zo'n auto, meningen lopen er zo over uit een...

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 18:27

Wij hadden een Kia Picanto in private lease als tweede auto. Echt heel fijn autootje met veel accessoires. Als je je spaarrekening niet wil aanspreken én zekerheid wilt vwb variabele kosten (reparaties, schades) is PL echt een prima optie hoor.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 19:27

Maar goed dat ik vorige maand wat in een pot apart had gestopt, had me beetje verkeken op de kosten voor februari. Dat wordt een maandje de knip er wat op houden :=
Vanaf maart valt het stalgeld van de mini's weg en heb ik dan fulltime loon. Hopelijk hebben ze snel een vervanger die ik kan inwerken, dan kan ik met de fiets naar mijn nieuwe job. Nu moet ik elke dag pendelen tussen beide en helaas liggen ze elk een andere kant op. Vind ik net wat te riskant om in een uurtje gereden te krijgen zonder auto

Babsiej

Berichten: 6241
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Aan het eind van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 19:41

Beetje comfort, en normaal kilometers is volgens mij niet te betalen.

Op zich logisch, want zij moeten er ook nog geld aan verdienen.

Ik zet zelf 300 per maand apart voor onderhoud/reparaties en spaarpotje om wat anders te kunnen kopen.

PSvanLot

Berichten: 10152
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 20:09

Ik heb weleens over pl nagedacht, maar vind dat toch wel zuur geld. Deze maand voor ons ook duur 2 auto's voor de jaarijkse controles naar de garage.

paars

Berichten: 5589
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 21:05

Dank voor jullie meedenken. De huidige lease auto is een zakelijke leaseauto. Die heeft veel toeters en bellen want ik ben ook van de snufjes, comfort en veiligheid voor de (vaak lange) ritten voor het werk. Vind wel dat 440 per maand betalen best veel geld is voor de weinige prive km’s die ik ermee rijd.
De rittenregistratie die ik dan met de zakelijke auto moet doen is wel weer tijdrovend. Maar goed, daar “krijg” ik 200€ per maand voor terug ;-) . En er zijn tegenwoordig mss apps voor.
PL…voordeel vind ik vooral de zekerheid qua kosten.

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 14:29

Hoi! Ik kom na een tijdje meelezen, ook mee kletsen :D

Wij doen gemiddeld voor zo'n € 700,- aan boodschappen iedere maand. 2 volwassen, 1 kind van 2, en een (grote) hond. Dit is incl. verzorgingsproducten (douchespul, deo, tandpasta etc) en incl. luiers. Make up gebruik ik zelden dus daar geen kosten aan :+ Ik denk dat we hier nog best wat op kunnen bezuinigen. Ik ga standaard naar de Jumbo, en Kruidvat voor bovenstaand. Voor vlees gaan we naar de Turkse winkel. Heb echt een schijthekel aan de Aldi/Lidl etc dus daar kom ik niet. Vind het fijn dat ik nu gewoon alles in 1 winkel kan vinden, maar dat is waarschijnlijk wel wat duurder.

We hebben een eigen (fijne/grote) auto. De kosten vallen mij mee per maand. Nu werk ik voornamelijk thuis dus dat scheelt ook wel in de benzinekosten. Al is het 3 minuten met de auto naar kantoor :+

Hebben jullie speciale doelen waardoor het besparen makkelijker gaat?

Wij zijn op zoek naar een 3e huis, dus dat is wel een doel.

purny

Berichten: 27522
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 14:34

Minder de auto pakken, scheelt je al benzine op een lange duur.

Wat mij zelf heel erg helpt is online boodschappen doen. Ik bestel dan voor 50-60 euro exclusief premium koopzegels en kom verder niet in de winkel.

Als ik dan al naar een winkel ga even tussendoor kom ik vaak thuis met meer dingen...

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 14:43

Ik heb weleens online boodschappen gedaan in de tijd dat ik zwanger was. Vond dat eigenlijk niet zo handig. Je kon vaak pas een bezorgmoment over een paar dagen kiezen. Dus moet ik al 1,5 week van te voren een 'menu' maken.
Ik kom 1x per week in de Jumbo, en doe dan meteen voor een hele week boodschappen. Dat scheelt ook wel.

sanneloveyou
Berichten: 947
Geregistreerd: 26-03-11

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 14:53

Ik doe 2x per week boodschappen meestal op maandag en op vrijdag voor het weekend wat spullen. Wat scheelt is kijken wat je in huis hebt en een weekplanning te maken voor het eten en daarbij rekening houden met wat je hebt.

TooGoodToGo is ook een super app tegen voedselverspilling waardoor de producten voor ongeveer voor 1/3 van de normalen prijs ophaald. Maar daar hebben we het in het topic al vaker over gehad en er is ook een Tgtg topic.

JudithO

Berichten: 7063
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 14:55

En als je in de winkel boodschappen doet, sla dan de afgeprijsde producten niet over.
Voorheen had ik nooit vlees voor het volle bedrag, altijd met 30 of 35% sticker afhankelijk van in welke winkel ik het gehaald had.
Gewoon in de vriezer en klaar.

Met de seizoenen mee-eten helpt ook in kosten van groente en fruit.

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 15:29

Togoodtogo heb ik weleens bij de bakker mee gedaan. Qua boodschappen, ik ben echt een moeilijke eter := Dus dan gaat er alsnog heel veel weg ben ik bang.

Bij de Jumbo hebben ze wel een kortingsbak maar ligt vaak alleen maar taart en sla in. Mijn man is moslim, dus vlees is sowieso geen optie omdat met stickers te kopen ivm niet halal. Daarvoor zijn we echt gebonden aan de Turkse winkel.