Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faelynn

Berichten: 3154
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 20:34

Ik werk ook altijd heel graag met de feestdagen, krijg je extra toeslag namelijk *D
Laat mij altijd vol inplannen op feestdagen, deze 2e kerstdagen kan ik zelfs bij beide werkgevers terecht en een dag van 13 uur maken totaal :D
Door de weeks verdien ik maar iets van 6 euro netto per uur, dus hier neem ik t altijd echt van, dit jaar is het ivm zondag en feestdag volgens mij loon op 300% *\o/*
familie kan ik ook nog wel een van de andere 364 dagen in t jaar bezoeken :Y)
einde jaaruitkering, 13e maand of bonussen oid krijgen we allemaal sowieso niet, zelfs geen kerstpakket haha.

Hier werkt sparen om het sparen het beste, zie gewoon graag het bedrag oplopen ofzo haha. Voor een doel sparen vind ik moeilijker, want dan weet ik dat ik het uit ga geven en dat voelt dan "zonde"

Gister mijn eerste tentamen gehad en echt net gezakt, baalde zo erg, had er echt hard voor geleerd namelijk en t was heel close. Toch wel even zitten huilen :')

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 23:02

Ah dat is ook gewoon rot! Volgende keer beter!

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-21 23:30

Ahhh wat vervelend Faelynn ... maar misschien nog even weer wennen aan deze opleiding vwb de tentamens?
Bij ons betaalt het niet anders dan andere zondagen, gewoon 160%. Niet verkeerd natuurlijk maar goed dat heb ik anders ook op zondag :+
Is overigens wel de reden dat ik het ook echt niet erg vind om het weekend te werken want het tikt lekker aan en dan heb je ook in de zorg best een leuk salaris (als je die toeslag meerekent dan).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 07:37

Balen Faelynn.. maar het was ook geen complete afgang. Komt volgende keer gewoon goed!

Ik vergat nog even dat onze cao met terugwerkende kracht ook nog een loonsverhoging gaat geven. En we zitten nu al anderhalf jaar zonder.. schiet lekker op.

Ik spaar altijd in een potje vrij spaargeld (die ik gewoon zo vol mogelijk wil voor onvoorziene uitgaven en ooit een huis kopen). Dat zien oplopen is erg motiverend om er voor gewone uitgaven (alle leuke dingen) niet aan te komen.

Ik mag wel vanaf januari €340 ipv €220 overmaken elke maand naar de duo. Twijfel nog om dat 5 jaar stop te zetten, zelf te sparen en dan in 1x groot bedrag erheen en herberekenen. Ik kan het missen elke maand, maar voelt als zoveel _O-

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 10:06

Ik kom even binnen vallen :wave:

Onze reis naar Nepal was niet bepaald spaarzaam maar tot vandaag echt al elke cent 200% waard geweest!
Op de meeste plekken zat ontbijt inbegrepen, op een paar locaties is het volpension. We hebben voor 2 personen een budget voorzien van €200/pers. aan maaltijden, drankjes en dan de nodige fooien. We zullen daar iets overheen gaan, maar dan zijn de fooien wel heel royaal geweest en hebben we absoluut niet op budget gelet.
De reden van het overschrijden zal zijn omdat we voor vertrek nog wat shirts gaan halen in het Hard Rock Cafe in Kathmandu. Die prijzen zijn Westers. Ik verzamel die shirts (maar draag ze wel!) en dan nog een paar die we meenemen als cadeautje.

Fitzroy

Berichten: 25154
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 10:27

Dat klinkt goed, Varekaj :j Was die 200,- voor de hele periode of per dag?

Faelynn, wat balen dat je je tentamen niet gehaald hebt. Wat doe je voor opleiding?

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 11:10

Klinkt heeeel erg goed!

Net zakken, vind ik altijd erger dan écht zakken .... Mag je wel herkansen?

Nog steeds 200 euro achterstand van vorige maand van de huurder te goed (de rest is betaald) ... Makelaar wil hem er al uit knikkeren, sociale dienst beweert dat ze het kunnen rechttrekken voor hem. Dus ik zit erg in dubio :+

Samantha_

Berichten: 10809
Geregistreerd: 20-12-02

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 11:58

O lastig zeg, met de huurder.

Balen dat je je tentamen niet hebt gehaald zeg.

Hier niet zoveel te melden. Druk met verkoop huis en inpakken, spullen verkopen. En kids werk en paard natuurlijk.

PSvanLot

Berichten: 10175
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 12:07

idinn schreef:
Balen Faelynn.. maar het was ook geen complete afgang. Komt volgende keer gewoon goed!

Ik vergat nog even dat onze cao met terugwerkende kracht ook nog een loonsverhoging gaat geven. En we zitten nu al anderhalf jaar zonder.. schiet lekker op.

Ik spaar altijd in een potje vrij spaargeld (die ik gewoon zo vol mogelijk wil voor onvoorziene uitgaven en ooit een huis kopen). Dat zien oplopen is erg motiverend om er voor gewone uitgaven (alle leuke dingen) niet aan te komen.

Ik mag wel vanaf januari €340 ipv €220 overmaken elke maand naar de duo. Twijfel nog om dat 5 jaar stop te zetten, zelf te sparen en dan in 1x groot bedrag erheen en herberekenen. Ik kan het missen elke maand, maar voelt als zoveel _O-


Ik heb echt met geweld het afgelopen jaar, het volde zo als een blok aan mijn been. Verschrikkelijk.
Nu sinds juli geen studieschuld meer en al het geld wat naar de schuld ging, gaat nu automatisch naar de spaarrekening. Ik doe iedere keer een dansje als ik bij binnenkomst van loon meteen een dik bedrag kan overmaken naar de spaar en nooit meer aan duo.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 13:53

Fitzroy schreef:
Dat klinkt goed, Varekaj :j Was die 200,- voor de hele periode of per dag?

?


Zelfs in Europa is dat toch enorm veel per dag voor enkel eten en kleine uitgaves naast slaapplekken en vervoer? Dus zal wel voor hele reis zijn denk ik :)

Belsje: ik zou het zelf nog een maand geven en als er dan nog achterstand is eruit denk ik. Heel hard ja maar dit gaat echt over je eigen geld natuurlijk… en helaas denk ik dat dit soort zaken vaker langer slecht gaan voor ze weer goed komen…

Blij dat wij hier geen studieschulden hebben…

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 13:57

200 euro per dag krijg je zo op hoor .... Zeker met 2 :+

Dat gaat inderdaad over mijn eigen geld en ik werkt regelmatig samen met de sociale dienst, dus ik vertrouw ze wel maar ja die maken ook wel eens een inschattingsfoutje ;).

Nog even aankijken lijkt me inderdaad wel ok .... Misschien tot het einde van het jaar. Met de feesten vind je toch geen nieuwe huurder.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 13:59

Wij leven echt heel ruim (nogmaals: ik drink voornamelijk champagne en per kist :D ) en dan nog vind ik 200 echt een hoop geld. Zeker in Nepal. Daar eet je voor enkele euro’s.

Fitzroy

Berichten: 25154
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 14:01

Nou ja, als daar ook excursies/activiteiten bijzitten, kan het zo. Zoals bv die jungle walk waar Varekaj het over heeft.

Faelynn

Berichten: 3154
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 15:51

VanHuisUit schreef:
Ahhh wat vervelend Faelynn ... maar misschien nog even weer wennen aan deze opleiding vwb de tentamens?
Bij ons betaalt het niet anders dan andere zondagen, gewoon 160%. Niet verkeerd natuurlijk maar goed dat heb ik anders ook op zondag :+
Is overigens wel de reden dat ik het ook echt niet erg vind om het weekend te werken want het tikt lekker aan en dan heb je ook in de zorg best een leuk salaris (als je die toeslag meerekent dan).


Sowieso wennen inderdaad, heb de afgelopen 4 jaar gewerkt en dus al een behoorlijke tijd geen studie meer gevolgd, ben met deze opleiding begonnen in september. Daarnaast is mijn laatst afgeronde opleiding een mbo4 en zit ik nu op de universiteit, dus het gat is nog al groot :+

Citaat:
Net zakken, vind ik altijd erger dan écht zakken .... Mag je wel herkansen?


Ja het was echt heel close, in ieder geval op de goede weg, maar toch ontzettend balen natuurlijk. Merk ook dat ik moet gaan leren leren.
Mag hem herkansen, alleen wel pas over ongeveer 3 maanden in de volgende tentamen week, samen met mijn andere nieuwe vakken. Goed opletten dat het niet te veel gaat verwateren.

Citaat:
Faelynn, wat balen dat je je tentamen niet gehaald hebt. Wat doe je voor opleiding?


Studeer nu milieu-natuurwetenschappen aan de open universiteit, dat is een thuisstudie, wat het an sich niet echt makkelijker maakt :') Maar gezien ik afhankelijk ben van inkomen was een voltijd studie niet realistisch. Ik werk er nu nog zo'n 24 tot 32 uur in de week naast.
Wel een hele fijne opleider overigens, goed georganiseerd en de grote mate van vrijheid in de cursus samenstelling is heel prettig.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 17:43

Ik heb me vergist. Het is geen €200/persoon, het is €250 voor 2 personen (elk €125 dus) en dat is voor de volle periode.
Dat is overal ontbijt, tijdens het nationale park 3 dagen volpension dus 3x ontbijt, 2x lunch en 2x dinner en idem tijdens onze trek die we morgen beginnen.
In het nationale park zaten alle activiteiten ook inbegrepen: kleine wandeling in de namiddag na aankomst naar het breeding center en een uitkijkpunt aan de rivier via een "Safe" stuk van het park. 's avonds een theatervoorstelling mogen bijwonen ter ere van Tihar (soort lichtfeest/nieuwjaar). Dag nadien jeepsafari met gids van 3u + ontbijt in het park zelf op weer een uitkijkpunt en namiddag kanotocht met gids van 1u en dan de jungle walk met 2 gidsen. Die wandeling was toch wel uurtje of 3 hoor.
En echt hele fijne kerel die we steeds hadden. Een local die in/rond die jungle is opgegroeid en bijgevolg 1 van de weinige is die écht overal mag gidsen en dat hele gebied op zijn duim kent. Dus die heeft van ons nadien een hele dikke fooi gehad.

100 roepie is ongeveer 71 cent. Een cola kost hier meestal van 80 roepie. Bier is per 650ml, vaak lokaal (wel lekker) en iets van 350-500 roepie, beetje locatie afhankelijk. Meestal hebben we met 2 personen gegeten (drankje, maaltijd, thee) voor gemiddeld 1500 roepie. Voor 2 personen is dat dan.

Ohja, ook al onze entreegelden zijn al op voorhand betaald + gidsen + lokale chauffeur (en dat is écht noodzaak) dus veel hoef je hier dan inderdaad niet meer uit te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 19:58

Oh ja .. gorkha :9

PSvanlot, ik vind dat ik nu al goed kan sparen. Maar het voelt beter om in 1x flink af te lossen. In mijn hoofd is €340 nog steeds een gigantisch bedrag. Alleen ben de eeuwige student niet meer natuurlijk dus eigenlijk onzin :')

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 20:39

Je reis klinkt prachtig varekaj. Welke organisatie was het weer?

PSvanLot

Berichten: 10175
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 21:24

idinn schreef:
Oh ja .. gorkha :9

PSvanlot, ik vind dat ik nu al goed kan sparen. Maar het voelt beter om in 1x flink af te lossen. In mijn hoofd is €340 nog steeds een gigantisch bedrag. Alleen ben de eeuwige student niet meer natuurlijk dus eigenlijk onzin :')


Kan natuurlijk ook, voor mij wekte dit. 22k afgelost binnen t jaar.

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-21 22:57

Echt supergaaf Varekaj nog heel veel plezier daar!!!

Vandaag en gisteren voor de beeldvorming bij 3 woningen gaan kijken }:0 wil dit eerst verkopen en dan verder maar goed wil wel beeld van de markt hebben en het is een leuke tijdsbesteding dat 1000001 x Funda afstruinen enzo :P
Ik wil iets wat ik eventueel kan verhuren (short stay) of als B&B kan gebruiken. Dus ben eigenlijk op zoek naar iets met een horeca/winkel ruimte plus woonruimte erboven of zoiets.

@Belsje gedoetje zeg :(:) :(:)

Ik had vandaag EHBO/BHV training/reanimatie en morgen brand blussen. Was gezellig. Als team hebben we al 2 jaar geen teamuitje gehad. Was te merken, arme trainer :')

PSvanLot

Berichten: 10175
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 23:07

Spannend vanhuisuit.

Funda blijft altijd tof om te kijken! Hier staat gewoon niks meer te koop. Toen we 4 jaar geleden verkochten ongeveer 130 woningen. Nu nog 18!

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-21 00:24

Er is echt heel weinig te koop... gelukkig hoef ik niet persé weg, pure luxe als het zou lukken.

@Samantha hoeveel dagen heb je nog voor je verhuizing?

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 03:12

Wij zijn met Myhimalaya gegaan poes, die zitten nabij Gent maar zijn sinds kort "opgenomen" onder Nordic. Alles hier ter plekke is geregeld met een lokale reisgids, kan haar gegevens wel opvragen? Dat zal sowieso goedkoper zijn want al een tussenpersoon minder.
Maar ik kan je ook wel de hotels geven, dat je zelf boekt en via 1 van hen dan kijkt voor vervoer?

Wij starten vandaag aan onze trekking van 3 dagen. Zin in!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 03:56

Wat je kan geven graag maar buig je niet krom e :) geniet maar!!

Fitzroy

Berichten: 25154
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 08:13

Veel plezier, varekaj op de trekking! Geen geld om daar te verblijven, ik zou bijna overwegen om er naar toe te gaan ;)

Funda kijken is leuk. Ik blijf ook kijken en heb nu echt een huis gezien waar ik zou willen wonen. Maar ondanks de waardestijging van mijn eigen huis blijft het onbetaalbaar :+ Dus lekker verder dromen ….

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-21 00:34

Alles stijgt mee helaas... ^) ~~}>

Vandaag prachtige ajour sjaal gekocht bij de kringloop a 3 Euries :+