Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Samantha_

Berichten: 10809
Geregistreerd: 20-12-02

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 11:30

Ja dat zou een optie zijn maar het zijn hele dagen, die kijk dagen.
Kan niet 8u rondjes gaan rijden natuurlijk.
Beste optie is een pension, dat zal ze ook eng vinden maar bij sommige kan je aparte plek krijgen voor alleen je eigen katten.

PSvanLot

Berichten: 10181
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 11:30

Chubby schreef:
Jullie inspireren me wel met jullie posts. Blijf graag nog even hangen na mijn eerste berichtjes hier :)

Mijn (bijna) ex en ik hadden beiden een goede baan met dito inkomsten, maar hebben nooit echt gespaard. We kochten in 2016 een stuk grond met opstallen voor de paarden en hebben daar veel geld ingestoken incl afgelost op de hypotheek daar. Nu verblijft hij daar en ik in ons koophuis, want hij kan momenteel niets zelf kopen of huren. Dus alle overwaarde zit vast in onroerend goed :+

Ik werk per 1 oktober 32 uur ipv 27 en heb echt een prima inkomen daarmee, plus nog wat bescheiden toeslagen en kinderalimentatie, maar ik moet nu wel letten op mijn uitgaven. Heb overal budgetten voor gemaakt en als ik me daar aan hou, dan moet het goedkomen.

Sparen zal nog wel een uitdaging worden overigens, maar voor het besparen (op de juiste dingen, wil idd graag ook nu leven) en daardoor sparen, klets ik graag hier mee :)


Oei, dat is geen goed nieuws Chubby, wat jammer dat je uit elkaar gaat. Hoe oud zijn je kinderen nu?

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 12:14

Samantha_ schreef:
Welkom Chubby! Volgens mij oude bekende uit een mama topic?


Klopt! De kinders zijn nu 10, 8 en 2. Niet fijn, wel beter zo hoor. Financieel een stap terug, maar ik voel mentaal veel meer rust nu (praktisch niet persé hahaha)

Samantha_

Berichten: 10809
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 12:25

Chubby schreef:
Samantha_ schreef:
Welkom Chubby! Volgens mij oude bekende uit een mama topic?


Klopt! De kinders zijn nu 10, 8 en 2. Niet fijn, wel beter zo hoor. Financieel een stap terug, maar ik voel mentaal veel meer rust nu (praktisch niet persé hahaha)

Heel herkenbaar, wij zijn 5 jaar geleden uit elkaar gegaan. Voor alles officieel was duurde wat langer.
Maar ik heb veel meer rust, en happy mom is happy kids hè!

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 12:33

Dat bijna standaard lenen om te kunnen studeren in NL, kan me dat als Belg zo moeilijk voorstellen. En nog lastiger dat je dan later met een goede baan alsnog problemen kan hebben met een hypotheek krijgen omdat je die studieschuld moet aflossen. Je wordt bijna gestraft zo! Je kan beter je middelbaar afmaken, goed werken als student en nadien keihard werken en sparen direct na middelbare school wil je binnen de 10 jaar wat kunnen kopen.

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-21 12:37

Je hoeft het niet te doen maar de meesten doen het wel. Ik heb het nooit gedaan. Heb altijd geleerd en gewerkt en nooit geleend. Terwijl dat in 'mijn tijd' ook heel normaal werd gevonden (stufi).

@Chubby welkom. Hier ook gescheiden met een kind, die ondertussen het huis uit is. Vind het financieel en in alles stuk eenvoudiger, gescheiden dan toen ik getrouwd was :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 12:39

Ik weet nog wel toen ik begon in Antwerpen.. van 1 jaar Nederlands collegegeld kon je daar bijna 4 jaar collegegeld betalen. En voor ons minimumloon kwam een Belgische scholier denk niet eens zijn bed uit :')

Ik heb altijd gestudeerd én gewerkt én geleend (en dat in begin opgespaard). Zo kon ik uiteindelijk mijn 14 jaar studeren bekostigen. Daarvan heb ik 1 jaar niet gewerkt en alles van de spaar betaald, omdat het gewoon qua tijd niet viel te combineren.

8nnemiek

Berichten: 43468
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 12:43

Ik kom ook uit de stufi tijd.
In het begin kreeg ik 250 euro per maand. Totdat mijn moeder een paar uur langer ging werken voor een paar tientjes extra per maand, ze in loon net een schaal omhoog gingen, en ik nog maar 50 euro kreeg >;)
Maar reizen was gratis en ik woonde thuis en had een weekendbaantje en vakantiewerk, dus heb gelukkig nooit bij hoeven te lenen.
Het schoolgeld lag volgens mij rond de 1000 euro per jaar, dus dat was goed te doen.

Ghostattack

Berichten: 11258
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 12:58

Hier ook stuff gehad. Basis + aanvullend en uiteindelijk ook uitwonend, kwam op zo'n 600 euro neer volgens mij :+ DUO keek naar het salaris van je ouders 2 jaar terug en toen verdiende mijn moeder geen drol, dus kreeg ik aanvullend. Terwijl ze op het moment zelf hartstikke goed verdiende, win win voor mij dus :))

Alleen toen ik studievertraging opliep, moest ik het laatste halfjaar wel in het nieuwe stelsel afstuderen. Dus alsnog een studieschuld opgelopen omdat ik moest lenen #)

JudithO

Berichten: 7079
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 13:06

Ik heb dankbaar gebruik gemaakt van de stufi. Moest ook wel. Ik kreeg basisbeurs, die net als bij 8nnemiek al snel naar beneden werd bijgesteld.
Ik kon niet volledig naast mijn studie gaan werken. In het tweede jaar kreeg ik Pfeiffer dus alle energie die ik kon sparen was welkom. Na genezing moest ik keihard studeren om anderhalf jaar binnen een jaar ingehaald te krijgen. Dat was gelukt. Maar in die periode kon ik dus echt niet werken, ook niet in de zomervakantie omdat ik de twee herkansingsweken daarin gigantisch hard nodig had en de overige tijd om voor die herkansingen te leren.

In mijn laatste 2 jaar heb ik wel zoveel mogelijk gewerkt, maar nog steeds met mate. Met oog op Pfeiffer durfde ik ook gewoon niet om weer zo keihard uit de bocht te vliegen. Ik heb 1 jaar de zaterdagen seizoenswerk gedaan, zondag wilde ik altijd absoluut vrij om tot rust te komen. Verder die laatste 2 zomers ook fulltime gewerkt zover dat kon, en naast studie postbezorger geweest bij Sandd (2x per week bezorgen, plus 2x per week sorteren).

Dus ja die stufi was voor mij absoluut de enige optie. Mijn studie was sowieso een waar je heel erg veel contacturen had. Daarnaast gaan werken zou mijn voortgang absoluut nog verder tegen zijn gegaan, dus dat was ook gewoon totaal geen optie.

Ik woonde overigens ook niet thuis, dat was gewoon niet mogelijk vanwege de reistijd. Was anders natuurlijk fors goedkoper geweest maar qua energie was dat wederom gewoon geen optie. Ik zat vrijwel altijd 5 dagen per week van 9 tot 5 op de uni.

Die 1000 die jij noemt 8nnemiek, daar had ik al ruim het dubbele van. En dat x6 (3 jaar bachelor met 1 jaar uitloop vanwege Pfeiffer, plus 2 jaar master).

In die tijd heb ik overigens wel bizar goed leren sparen. Wij waren thuis sowieso al erg geldbewust opgevoed, zo kregen wij eens in de 3 maanden zakgeld (klein bedrag) en daar moest je het maar mee zien te redden. Wilde je meer, dan ging je maar werken. Als tiener heb ik de ochtendkrant bezorgd, dat was destijds een erg leuke bijverdienste.
Maar in mijn studententijd heb ik regelmatig weken gehad dat ik voor 10,- per week aan boodschappen kon besteden. Wat een ramp. Ik ben echt heel blij dat ik dat niet meer hoef. Het lukte wel hoor, maar vraag niet naar hoe gezond ik toen leefde.

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-21 13:20

@JudithO super dat je het wel hebt gedaan en volgehouden _/-\o_

Citaat:
Maar in mijn studententijd heb ik regelmatig weken gehad dat ik voor 10,- per week aan boodschappen kon besteden. Wat een ramp. Ik ben echt heel blij dat ik dat niet meer hoef. Het lukte wel hoor, maar vraag niet naar hoe gezond ik toen leefde.


Mijn minimum was ook zoiets. Ik had een bijbaantje in de horeca en dat was wel een uitkomst vwb eten. Heb regelmatig ontbeten met toetjes en taart wat over was van de avond ervoor, dat mocht ik dan meenemen :+ was altijd broodmager dus gezond was het vast niet maar ach... en andere voordeel was dat we altijd mochten eten in onze pauze, dus dan had ik ook al een warme maaltijd. Nou dan lukte het best wel :+ grootste 'zorg' was altijd mijn paard. Heb tot een jaar terug vrijwel altijd eigen paarden gehad.


M'n zoon heeft nu ook een baantje in de horeca en doet hetzelfde. Eet daar ook en krijgt vaak ook mee.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 13:22

Ik had een uitwonende beurs plus lening. Woonde samen met een vriendje dat niet zo graag werkte en veel geld uitgaf aan gokken. Verkeerde studiekeuze tweemaal en mijn propedeuses nooit gehaald. Heb jaren af moeten betalen :+ Maar inmiddels is het wel afbetaald gelukkig.

Samantha_

Berichten: 10809
Geregistreerd: 20-12-02

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 13:28

Ik was ook uitwonend vanaf 18 en kreeg ook aanvullende beurs. Maar toch moest ik er veel bij werken, in zomervakantie altijd fulltime voor 2 maanden in een fabriek en de rest van het jaar in supermarkt zo’n 20 uur.
M’n ouders vonden een studie niet zo nodig dus ik betaalde lesgeld en boeken etc ook zelf.

8nnemiek

Berichten: 43468
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 13:40

Wat knap dat je dat hebt volgehouden, Judith!

Chubby, fijn dat het gelukt is om alles af te betalen! Dat was het nadeel van de stufi inderdaad. Ineens een flinke schuld omdat je de studie niet kan afmaken lijkt me vreselijk!

Ik had het geluk dat mijn ouders wel het lesgeld betaalden, maar de boeken en ander lesspul moest ik zelf betalen, en vooral in het eerste jaar was dat een flinke smak geld. Creatieve opleiding, dus naast boeken en een computer was ik ook veel geld kwijt aan kunstbenodigdheden als dure verf, tekenblokken, dure markers, een camera enz enz.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 14:05

Naast mijn school en studie werken heb ik ook altijd gedaan. Wat dat betreft bood werken zonder school, studie en huiswerk een boel vrije tijd!

Toen de oudste een jaar was ben ik ook nog begonnen aan een thuisstudie, ging als een trein, maar toen ik op m'n werk een mooie stap maakte, paste het niet meer allemaal in mijn hoofd.

Ik heb nu een heel toffe functie op WO niveau, waar ik mijn ei in kwijt kan en die serieus voldoening geeft. Dus ik ben toch wel 'goed terecht gekomen'. Zeker de combi met een eigen pp was tof, maar nu wel een beetje teveel ballen in de lucht te houden. Dus dat wringt wel nu.

Maar mijn doel is om voor de kids ieder €5000 gespaard te hebben als ze 18 zijn. Zodat ze een start hebben voor hun studie, rijbewijs, een mooie reis of een huisje kunnen inrichten. Dat is vooral waarom ik wil besparen ;)

Samantha_

Berichten: 10809
Geregistreerd: 20-12-02

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 14:13

Dat is een mooi doel Chubby!

Nou ik had net iemand voor taxatie van m’n huidige woning, en de bange kat is nu dus foetsie. Zat op zolder bij de ketel maar die mevrouw wilde een foto van de ketel dus schoot ze langs ons naar beneden.
Daarna is de deur open gegaan voor buiten, en nu ben ik haar kwijt. Zit nu in meeting maar straks even buiten rondje lopen met snoepjes.

JudithO

Berichten: 7079
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 14:26

@VHU, wij hadden destijds onze 3 Shetlanders ook al, maar die stonden bij een boer die alleen een pachtprijs voor het land vroeg wat daardoor erg laag was, en onze merrie liep toen nog 3 lesjes per week dus die betaalde zichzelf en de andere 2 daarmee wel terug.
Ideaal ja om dan in de horeca te werken, haha! Die luxe had ik helaas niet maar goed, ook ik heb het overleefd.

Boeken, lesgeld etc moesten wij ook allemaal altijd zelf betalen. Voor mij ook niet meer dan logisch, eerlijk gezegd.

Chubby, goed bezig! Zo heerlijk om het laatste bedrag over te kunnen maken :)

Mijn ouders zijn op een gegeven moment wel begonnen met een spaarpotje voor ons, voor dingen als rijbewijs. Maar als je de 2e bent van 5 en ze na geboorte van de 5e daar pas mee beginnen, ben je altijd een beetje benadeeld haha. Ach, ik heb er een half rijbewijs mee kunnen betalen, alle beetjes waren welkom.

Oh wat naar Samantha... Hopelijk vind je haar gauw weer terug...

PSvanLot

Berichten: 10181
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 14:34

Mijn beste kostenpost is toch zeker wel maandelijks mijn paard. Stalgeld, lessen etc. Ik geef het er met liefde aan uit!

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 14:40

Samantha_ schreef:
Dat is een mooi doel Chubby!


Als we stal zouden verkopen aan de taxatiewaarde, dan heb ik mijn doel bereikt. Maar dat is ook wel erg zonde, want het is zo'n fijne plek voor iedereen.

Grootste kostenpost is de auto, naast de hypotheek natuurlijk, als ik die tzt alleen wil rijden. Nu deel ik 'm met ex en hij heeft 'm meestal, dus hij betaalt ook de brandstofkosten en de helft van de vaste kosten. Het is een grote dieselauto, kan voor de trailer en de caravan en de kinderen en honden passen er makkelijk in. Dus twijfel of ik 'm blijf rijden of tzt inruil voor een goedkopere.

Samantha_

Berichten: 10809
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 14:47

Dat is een lastige overweging ja, een auto houden of weg doen.

Nou de kat is terecht, ze zat onder de keuken plint. :')

8nnemiek

Berichten: 43468
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 14:55

Hoe dan := Maar fijn dat ie terecht is!

Lastig Chubby, auto inruilen of houden..

Hier is de grootste kostenpost momenteel onze boot en dan vooral de renovatie ervan. Ik gok dat ik daar nu zeker 1000 euro per maand aan kwijt ben, en dan nog eens 300 euro liggeld. Maar de renovatie is in ieder geval een prima investering, niet veel anders dan een renovatie in een huis. Telt gewoon voor een groot deel op bij de waarde ervan.

Fitzroy

Berichten: 25161
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 15:03

Fijn dat de kat terecht is, Samantha.

Hier geen studieschuld, daar ben ik al te oud voor :+ Ik stam nog uit de tijd dat ik zo 605,- van de staat kreeg. Wel in guldens :o

Geen kinderen hier gelukkig, dus ook geen lasten ervan.

De autokosten lopen wel op nu, met die dure benzine. En ik heb net een aantal hectische dagen met mijn paard achter de rug waarbij ik iedere dag wel 4 X naar stal reed. Kleine stukjes maar wel benzineslurpend.

Charaz

Berichten: 24339
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 16:14

Ik ken je ook nog uit het mamma topic Chubby (en Samantha en PSvanLot), ik ben ook gescheiden en lees hier mee voor de bespaartips

Samantha_

Berichten: 10809
Geregistreerd: 20-12-02

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 16:33

O ja jou ken ik ook nog.

Wel bijzonder eigenlijk, allemaal gescheiden ondertussen.

De kat kan trouwens onder de keuken omdat in de hoek ruimte zit tussen plint en keuken, kruipt ze ertussen. Ik had daar wat tussen gemaakt met karton en tape maar voor de verkoop weggehaald.

PSvanLot

Berichten: 10181
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 16:38

Charaz schreef:
Ik ken je ook nog uit het mamma topic Chubby (en Samantha en PSvanLot), ik ben ook gescheiden en lees hier mee voor de bespaartips


Echt verdrietig om te horen dat het voor jullie zo afgelopen is.