Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 23:06

8nnemiek schreef:
Welkom Judith!
Klinkt herkenbaar, wij worden ook juist blij van een wandeling in de natuur in plaats van uiteten.



Wij worden superblij van een wandeling of trailrun in de natuur gevolgd door champagne in het bubbelbad gevolgd door beentjes onder tafel en fancy dineren gevolgd door nog champagne :')

Edit: het weze duidelijk dat ik sparen vooral anders doe: eerst meer verdienen en dan heel bewust veel uitgeven. Ik doe mijn jobs allemaal supergraag en ik werk ook graag veel uren. Dat scheelt.
Laatst bijgewerkt door poes op 05-10-21 23:08, in het totaal 2 keer bewerkt

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 23:07

Varekaj schreef:
Toogoodtogo zou ik eens moeten bekijken, denk wel dat het bij ons in de buurt interessant kan zijn.

Poes, wij melden zoiets meestal ook wel. Tenzij de service echt barslecht is en we bijvoorbeeld 5x tijdens het hoofdgerecht moeten vragen waar de bestelde wijn blijft. Als je hem dan vergeet aan te rekenen, dat is dan jammer maar helaas.



Oja dan wij ook haha :D

8nnemiek

Berichten: 43468
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 23:11

Haha, ik lust geen champagne maar dat bubbelbad klinkt wel goed :))

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 23:12

Ik vind alle bubbels fijn :D heb vorige week 8 dozen champagne gekocht, maar wel aan 1+1. Blijft pakken goedkoper dan buiten de deur enkele simpele cava’s gaan drinken.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 00:04

Wij zijn al best gekend bij Bernard massard, we krijgen daar altijd wel wat extra mee intussen :')

Voor goeie wijn betalen we ook graag wat meer, maar daar zijn de dan wel zuiniger op met opdrinken. Die flessen gaan bijvoorbeeld niet open bij de familie die het als goedkope limonade achterover kapt.

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-21 00:17

Citaat:
Hier ook geen 30 meer, maar met je 40e FIRE zijn vind ik ook prima :D

Hier wordt het 60 als het niet tegen gaat zitten, ook blij mee :+
Het idee van op je 30e zover... dat weet ik dan weer niet want vind zelf werken gewoon erg leuk en toen ik 30 was was ik echt nog bloedjefanatiek en zeer into career etc :P
Heb er zelf nooit naar gestreefd om op mijn 50e al soort van vrij te zijn financieel. Maar wel op mijn 60e. Dat wilde ik altijd al. Iedereen verklaarde me op mijn 30e voor gek dat ik daar aan dacht. Vind het toch wel erg gaaf als het wel gaat lukken.

Maar de gedachte is intrigerend. De manier waarop... tja... dat is denk ik op veel manieren mogelijk. En je moet ook wel een beetje geluk hebben, laten we wel zijn.

Ondertussen vanavond weer een avonddienst gedraaid met aantal patienten dat je je weer realiseert dat wat je ook zegt, doet etc je gezondheid moet het wel een beetje doen zeg maar... dus leef vooral ook vandaag. Binnen wat je wilt 'later'.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 00:26

Heel waar. Daarom leef ik ook heel erg ‘nu’. Wat ik wil doen probeer ik echt te doen.

Bernard massard: Luxemburg? Herinner mij nog toen ik dat ontdekte. Een hele sterke chef zei: geen champagne maar heel lekker. Kort daarna werd cava super populair maar we zijn jaren bernard massard blijven drinken. Inmiddels niet meer zo mijn smaak maar mooie herinneringen haha.

PSvanLot

Berichten: 10181
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 07:17

Ik vind het financieel onafhankelijke zijn eigenlijk helemaal niet interessant…

Vind het vooral belangrijk om te kunnen leven. Besparen is leuk maar ik ga niet elk dubbeltje omdraaien door mezelf leuke dingen te ontzeggen, de verwarming laag te houden, niet te eten wat ik wil.
Volgende week ga en een weekje naar Marbella, de week erop gaan we met de kinderen een paar dagen weg. We bezoeken een het Rijks in Amsterdam en hebben daar een privé rondleiding geboekt voor ons gezin.
Dat vind ik veel meer waard dan op mijn 50e financieel onafhankelijk.

We werken beide fulltime met een vrije middag en beide veel vakanties. (Ik alle schoolvakanties en mijn vriend standaard 40)

Op mijn 52e ben ik hypotheekvrij en verwacht ik een flinke spaarpot te hebben. Stoppen met werken of wat dan ook zie ik dan dus echt niet gebeuren. Wat moet ik dan gaan doen?
Ik vind mijn werk heerlijk en het geeft me ook veel ernstige en het maakt me gelukkig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 07:24

Ik heb daar ook niks mee.. ik wil gewoon een leuke baan hebben en genieten van het leven. Sparen doe ik zeker, maar als ik meer op zou letten.. ja dan zou ik best €1000/maand kunnen sparen. Alleen dan vind ik er al snel niks meer aan :')

JudithO

Berichten: 7079
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 07:47

Doen wij ook hoor. Werken an sich is niks mis mee, wij streven meer naar werk kunnen doen waar je echt blij van wordt, wat eventueel minder oplevert maar doordat je lage vaste lasten hebt je nog wel gewoon kunt leven.

Ik snap dat je met die docu niet in een uurtje diep erop in kunt gaan, maar 8 mensen in een uurtje stoppen is ook wel een beetje veel natuurlijk.

8nnemiek

Berichten: 43468
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 07:51

Nederlandse documentaire zijn bijna nooit heel goed, dus misschien vond ik em vooral leuk omdat mijn verwachtingen toch al wat lager waren :') Ik weet eigenlijk niet of er goede Amerikaanse docu’s bestaan over FIRE.

Het is ook zeker niet voor iedereen. Stel je voor dat iedereen zo vroeg zou stoppen.. Dat zou niet goed zijn voor de economie :))

Ik zou mijn dromen niet waar kunnen maken met een baan ernaast, dus hier is het een makkelijke keuze, zeker omdat we ook op dit moment gewoon volop leven en gelukkig niet elk dubbeltje omdraaien :))

Wel weer een tegenvaller met de auto vorige week.. Een reparatie van 400 euro -O-
Ik hoop dat we begin volgend jaar eindelijk eens een andere gaan kopen, zodra de subsidiepot op tweedehands elektrische auto’s weer gevuld is :Y)

PSvanLot

Berichten: 10181
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 08:27

idinn schreef:
Ik heb daar ook niks mee.. ik wil gewoon een leuke baan hebben en genieten van het leven. Sparen doe ik zeker, maar als ik meer op zou letten.. ja dan zou ik best €1000/maand kunnen sparen. Alleen dan vind ik er al snel niks meer aan :')


Precies. Sparen is niet mijn levensdoel, en wat als ik er over 10 jaar niet meer ben?

Wij hebben beide een goede baan en sparen standaard 1250 per maand, wat we aan het einde overhouden zetten we daar nog bij. Gelukkig hoef ik er weinig aan te komen.

Als ik een rekening van het een of ander krijg dan is dat maar zo, echt geen zin om me daar druk over te maken. Er zijn ergere dingen.

Van de zomer gaan we ons huis met 28M2 uitbouwen en daarna lekker nieuwe spullen kopen. Helemaal zin in haha.

Het hoeft er van mij ook niet met bakken uit, maar leef toch echt maar een keer.

Ghostattack

Berichten: 11258
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 08:37

Ik had nog nooit van FIRE gehoord eerlijk gezegd. Financieel onafhankelijk zou ik wel heel fijn vinden, maar ik wil vooral opzoek gaan naar werk waar ik écht met plezier naartoe ga. Mijn huidige baan is leuk, maar zeker niet mijn droombaan.

Vanaf deze maand krijg ik 85% salaris en dat doet best zeer in de portemonnee :o Dat wordt echt even heel goed kijken bij elke uitgave of het kan en of het nodig is.

Ik probeer wel zo veel mogelijk te sparen want ik vind het een fijn gevoel om wat achter de hand te hebben. Daar hang ik geen vast bedrag aan, maar wat ik nu heb is zeker niet genoeg :+ Hierboven lees ik 1250 per maand sparen, dat is een droom voor mij hahaha

PSvanLot

Berichten: 10181
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 08:48

Hoe komt het Ghost dat je minder loon krijgt?

Ghost, dat was voor ons ook een droom jaren geleden, maar we hebben veel geluk gehad. Beide goed opgeleid, een huis van oma kunnen kopen 3 jaar geleden voor een laag bedrag waardoor we geen gekke hypotheek hebben etc.

fokfanaat

Berichten: 20219
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 08:55

hier nog een dochter aan het studeren die we zonder lening daardoor willen helpen, daarna is het ook de bedoeling, om naast leuk leven en mooie reizen ook geld weg te zetten zodat we later minder/ander werk kunnen gaan doen. Beide ouders hebben een vrijstaand huis zonder hypotheek, dus hoop dat dat ons ook gaat helpen.

PSvanLot

Berichten: 10181
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 09:02

fokfanaat schreef:
hier nog een dochter aan het studeren die we zonder lening daardoor willen helpen, daarna is het ook de bedoeling, om naast leuk leven en mooie reizen ook geld weg te zetten zodat we later minder/ander werk kunnen gaan doen. Beide ouders hebben een vrijstaand huis zonder hypotheek, dus hoop dat dat ons ook gaat helpen.



Oooo studeren... Mijn kinderen zijn 10, ik hoop zo dat het leenstelsel afgeschaft is over een paar jaar.

fokfanaat

Berichten: 20219
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 09:04

studentenkamer in Utrecht 650,- per maand katsjing....

PSvanLot

Berichten: 10181
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 09:14

fokfanaat schreef:
studentenkamer in Utrecht 650,- per maand katsjing....


Geloof niet dat ze niet op kamers gaan ;)
Mocht dat wel zo zijn dan hoop ik een appartement te kunnen kopen en die gedeeltelijk te verhuren.

Ghostattack

Berichten: 11258
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 09:24

PSvanLot schreef:
Hoe komt het Ghost dat je minder loon krijgt?

Ghost, dat was voor ons ook een droom jaren geleden, maar we hebben veel geluk gehad. Beide goed opgeleid, een huis van oma kunnen kopen 3 jaar geleden voor een laag bedrag waardoor we geen gekke hypotheek hebben etc.


Ik ga mijn 2e ziektejaar in, dus dan krijg je nog 70% loon uitbetaald. Maar ik sta 50% beter gemeld, dus over die 50% krijg ik 100% en over die andere 50% krijg ik 70%... Snap je m nog? :+ Samen dus 85% salaris.

Het is maar tijdelijk, tot ik volledig terug gereintegreerd ben. Maar toch wel zuur, ik heb namelijk al geen best salaris -O-

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 09:29

Jullie inspireren me wel met jullie posts. Blijf graag nog even hangen na mijn eerste berichtjes hier :)

Mijn (bijna) ex en ik hadden beiden een goede baan met dito inkomsten, maar hebben nooit echt gespaard. We kochten in 2016 een stuk grond met opstallen voor de paarden en hebben daar veel geld ingestoken incl afgelost op de hypotheek daar. Nu verblijft hij daar en ik in ons koophuis, want hij kan momenteel niets zelf kopen of huren. Dus alle overwaarde zit vast in onroerend goed :+

Ik werk per 1 oktober 32 uur ipv 27 en heb echt een prima inkomen daarmee, plus nog wat bescheiden toeslagen en kinderalimentatie, maar ik moet nu wel letten op mijn uitgaven. Heb overal budgetten voor gemaakt en als ik me daar aan hou, dan moet het goedkomen.

Sparen zal nog wel een uitdaging worden overigens, maar voor het besparen (op de juiste dingen, wil idd graag ook nu leven) en daardoor sparen, klets ik graag hier mee :)

fokfanaat

Berichten: 20219
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 09:50

PSvanLot schreef:
fokfanaat schreef:
studentenkamer in Utrecht 650,- per maand katsjing....


Geloof niet dat ze niet op kamers gaan ;)
Mocht dat wel zo zijn dan hoop ik een appartement te kunnen kopen en die gedeeltelijk te verhuren.


dat is idd een hele mooie optie, maar de huizenprijzen daar zijn ook echt abnormaal

8nnemiek

Berichten: 43468
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 10:05

Dat is een flink bedrag voor een studentenkamertje, maar met de huidige huizenprijzen en dan zeker in Utrecht kan ik me er wel wat bij voorstellen dat ook de studentenkamer-prijzen mee omhoog schieten.

Wat een mooi idee om tegen die tijd een appartement te kopen en deels te verhuren! Niet op kamers gaan is natuurlijk de goedkoopste optie :)) Ik ben zelf ook 4 jaar lang elke dag met de trein gegaan.. anderhalf uur heen en dan nog eens terug :=
Wat komt er eigenlijk voor in de plek als het leenstelsel komt te vervallen?

fokfanaat

Berichten: 20219
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 10:08

basisbeurs in combi met lenen denk ik.

Ik denk dat het voor mijn dochter ook heel goed is om op kamers te zijn, en de opleiding is erg pittig, duis werken erbij lukt (nog) niet

Samantha_

Berichten: 10809
Geregistreerd: 20-12-02

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 10:55

Welkom Chubby! Volgens mij oude bekende uit een mama topic?

Die serie over fire heb ik niet gezien. Is voor mij ook nog lang niet haalbaar, eerst maar verhuizen haha.

Maandag zijn er foto’s van m’n huis gemaakt. Denk dat het eind volgende week op funda staat. Wel spannend! Voor de kijkdagen moet ik nog op zoek naar opvang voor de katjes. De oudste is zo bang, die gromt al als de postbode het pad oploopt en als er bezoek is zit ze op zolder weggedoken.

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-21 11:25

Super spannend Samantha... toen mijn huis in de verkoop stond heb ik onze honden tijdens de kijkdagen maar veel uitgelaten en ... in daarna in de auto gelaten. Misschien de katten 's ochtends in mandjes doen en in de auto voor die paar uur? Toen 1 persoon die een heel goed bod wilde doen nog een keer kwam heb ik de honden de dag ervoor naar de opvang gedaan alles zo'n beetje ontsmet etc :+ . Goed bod bleef gelukkig en huis was binnen 2 bezichtigingsdagen weg. Hoop voor jou op hetzelfde +:)+

Vind dat iedereen die hypotheek aflost op huis feitelijk ook spaart, dus dat is ook sparen :j
Wil absoluut prettig leven, maar dat kan ook als je goed op je centen let. Vind het zelf erg fijn dat ik niet meer veel uren hoef te werken (denk dat dat ook met je leeftijdsfase te maken heeft bijv hoe gezond je bent of niet) en ondertussen wel lekker kan leven. Vind dat superdeluxe en ben daar heel blij mee. En dat kan oa doordat ik vrijwel geen kosten meer heb aan mijn appartement hypotheek-technisch gezien (om precies te zijn 107 Euro per maand :+ ). En dat ik voor de rest oplet met waar ik mijn geld aan uitgeef. Maar ga bijv wel over 2 weken paar dagen naar Lissabon *\o/* dus dat kan ook nog :D

Balen van die 85%... :(:)