Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PSvanLot

Berichten: 10144
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 23:40

Jij hebt helemaal gelijk Fitzroy, net zoals vakantiegeld in mei hoort in mijn beleving en niet in juni...

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 00:12

O had er even over gelezen van die scheiding.

VanHuisUit

Berichten: 6686
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-21 07:50

Vond het wel handig de eindejaarsuitkering in november... maar ben nu al wel weer alles kwijt :+

Fitzroy

Berichten: 25113
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 08:20

PSvanLot schreef:
Jij hebt helemaal gelijk Fitzroy, net zoals vakantiegeld in mei hoort in mijn beleving en niet in juni...


Precies, jij snapt hem :D

VHU, op de een of andere manier heb ik nu ook al veel meer geld uitgegeven dan ik normaal in december zou doen.

boemel

Berichten: 8414
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 08:38

Kerst zal hier meevallen qua extra kosten.
1 avond bij mn moeder, 1 avond schoonouders, dus 1 avond zelf wat uitgebreider koken. Maar, heb een aardige diepvries vol. En hier in de buurt zit een fabriekswinkel waar ze tegen nette prijzen rollades e.d verkopen.

We gaan met regelmaat net over de grens bij de Norma supermarkt boodschappen doen. Die prijzen groente en fruit altijd waanzinnig af en de kwaliteit is dan nog echt goed.

Verder zit hier in het Oosten de Medikamente die Grenze veel. Goedkope outlet voor food (geen vers) en drogisterij artikelen.

Op onze gewone boodschappen weten we goed te besparen.
Op de rest niet.
Paarden waren aan nieuwe dekens toe, zadelmaker staat weer gepland, katten hebben hardnekkige vlooien, dus dit keer een duur middel van de dierenarts.
Net een rijbak aan laten leggen. En daar komen ook onvoorziene kosten bij.

Onze sleep bleek niet goed, dus een speciale besteld.
De palen kunnen niet in de grond, maar moeten op voetjes op beton geboord worden .

Ik heb wat dingen in de verkoop: schaaf, matrassen, aanhanger. Zou leuk zijn als dat snel verkocht wordt, ha ha :D

Samantha_

Berichten: 10809
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 08:45

Ik krijg m’n dertiende maand in november.

Ja ik heb nu de sleutel. Hoe het gaat, in elk geval anders dan gepland haha. M’n dochter zit in quarantaine, is nu negatief getest maar nog wel snotterig. En m’n ouders die zouden komen helpen heb ik dus afgezegd.
Nu ben ik zelf ook steeds meer grieperig, dus het schiet allemaal niet zo op. M’n dochter had thuis online lessen dus die kan ik ook niet de hele dag alleen laten.
Gelukkig hoeft er niet veel te gebeuren. Heb nu wel een schilder geregeld die komt zaterdag behang afstomen en 3 muurtjes behangen. En ook wat muren schilderen. Misschien laat ik ze wel alles doen.

Urona447
Berichten: 2804
Geregistreerd: 13-05-07

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 09:42

Hier valt het deze maand wel mee, we hebben alleen sinds november de warmtepomp draaiend in ons huis in Nederland en die verbruikt behoorlijk dus ik ben heel benieuwd wat we straks moeten betalen.

Kerstcadeaus zijn al ingeslagen en met kerst word 1 dag geregeld en tweede kerstdag moet alleen de catering betaald worden. 3 januari krijgen we een nieuwe auto dus dat word even een duur maandje maar dat wisten we al }> :)

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 10:23

Kerstavond gaan wij bij tante van mijn vriend aanschuiven, 26/12 worden de bij mijn moeder verwacht voor diner. En oudejaarsavond bij schoonouders. Voor de tante hebben we in de taxfree op terugkeer van reis al parfum gescoord, voor haar man is het een standaard doos chocolaatjes van Leonidas (die man wil niks anders dan dat). Voor onze moeders een ingekaderde foto van onze reis. Enkel voor schoonpa, mijn broer en stiefpa moeten we nog wat vinden.

Maar we besparen alvast op eten en drank :D

PSvanLot

Berichten: 10144
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 10:30

Kosten voor Kerst zijn jaarlijks ongeveer hetzelfde, dus daar hoef ik niet op te besparen.
Kerstavond laat ik hapjes komen van de culinaire winkel en traiteur.
Eerste kerstdag uit eten met mijn ouders, mijn gezin en broer. Het zal nu waarschijnlijk afgehaald worden en thuis klaargemaakt.
Tweede kerstdag met vrienden eten.
Oud/Nieuw bij dezelfde vrienden winterbarbecue.
Nieuwjaar borrel bij schoonouders.

8 januari organiseer ik een 7 gangen diner bij mij thuis voor 10 vrienden. Dit is wel prijzig, maar we hebben al twee jaar onze verjaardag niet echt kunnen vieren dus dat heft elkaar wel op.

JudithO

Berichten: 7059
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 10:40

Het voordeel van geëmigreerd zijn is dat je geen verplichtingen hebt met de feestdagen ;)
Voor ons tweeën probeer ik nog ergens een goed stuk herten- of reeënvlees te krijgen. Heerlijk met een port-sausje!

PSvanLot

Berichten: 10144
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 10:52

Ik vind de feestdagen met familie en vrienden heerlijk! Sinterklaas, kerst, nieuwjaar, pasen etc.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 10:54

Idem! Vorig jaar alles alleen gevierd. Hopelijk kunnen we dit jaar toch iets doen.

Sinterklaas vieren we hier niet zo met volwassenen. Ook die surprises en zo ken ik niet :) bij ons komt Sint Maarten overigens op 11/11.

PSvanLot

Berichten: 10144
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 10:57

Ik heb nog een tweeling van 10, die niet meer geloven overigens. We zijn het altijd blijven vieren van jongs af aan. Weet niet beter dan dat we rond sinterklaas allemaal samen zijn. Mijn ouders een bedrijf waar in de december maand enorm veel werk is en dan zijn de spaarzame vrije dagen wel heel erg leuk om samen te vieren.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 11:10

Ja een reden voor een feestje is altijd leuk! Maar hier is dat echt iets met de kinderen, toch beetje anders dan in Nederland zoals ik het op bokt lees :)

JudithO

Berichten: 7059
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 11:39

Ik vind dagen met de familie ook niet vervelend hoor! Alleen met een grote familie ben je bijna elk weekend aan het rijden. Dat hoeft nu gelukkig niet meer.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 12:11

Ik vind het vooral "vervelend" omdat zijn familie nogal luid is en de drank vaak rijkelijk vloeit met dan een aantal ladderzatte kerels aan tafel die een kort lontje krijgen en niet naar huis willen. Dan zit je daar doodop proberen wakker te blijven en hoop je dat je niet in slaap valt achter het stuur. De spelletjes die ze dan meestal boven halen is kaartspellen die ik niet ken of dingen tegen elkaar op. Ik speel liever een quiz, woordspellen of mindgames 8-)

Poes, is het bij jullie ook sint Maarten op 11/11? Dacht dat dat alleen rondom Aalst gevierd werd.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 12:21

In Ieper is het ook Sint Maarten :j nog wel plekken in west Vlaanderen.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 15:38

ah kijk we leren wat bij :D

VanHuisUit

Berichten: 6686
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-21 14:45

We spreiden een beetje wie er wanneer bij mijn ouders op bezoek komen en ik zit in de categorie tussen Kerst & Oud&Nieuw :+ ze zijn al op leeftijd en we doen ze geen plezier als het heel druk wordt.
Dus 1e Kerstdag breng ik door bij mijn vriend, wij met z'n tweetjes. De 2e Kerstdag zijn we met een klein groepje bij mij (mijn vriend, 2 van zijn kinderen en mijn zoon) en dan along the way een keer bij mijn ouders, langs mijn zus en mijn broer. Wonen ook allemaal niet naast de deur dus moet nog ff een route bepalen :+

Kosten zijn vooral de benzine }:0 en 2e Kerstdag spreiden we een beetje wie wat doet enzo :Y)

ikkeniet

Berichten: 1261
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 17:35

Bij ons dit jaar een dure kerst.
Normaal gingen we altijd 1 dag bij mijn ouders eten, en de andere dag gourmetten bij mijn schoonouders.
Nu zijn mijn ouders allebei dit jaar overleden, en mijn schoonvader ook.
Dus gaan we nu gezellig thuis eten met onze kinderen.
Voor de eerste dag hebben we lootjes getrokken en dan moet iedereen een gerecht maken.
Dus 1 iemand voorgerecht, 1 iemand tussengerecht, 1 iemand hoofdgerecht en 1 iemand het nagerecht.
Je mag niet iets kant en klaars halen, er moet ook een eigen inbreng bijzitten.
Dus zelf soep maken, en daarbij iets van een zelfgemaakt broodje.
De kinderen zijn 12 en 13 dus die hoeven de ingrediënten nog niet zelf te betalen, wel zelf een boodschappenlijstje maken en mee met de boodschappen doen.
Ik heb het hoofdgerecht getrokken. Dus het lastigste deel. Maar wel leuk en uitdagend.
Andere dag is gourmetten met mijn schoonmoeder bij ons.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 21:30

Ach ikkeniet sterkte. Ik wens jullie een hele fijne kerst toe. Wat een leuk idee.

VanHuisUit

Berichten: 6686
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-21 23:49

@ikkeniet zo dat is een heel verlies in een jaar, heel veel sterkte de komende dagen... die hakken er dan extra in. Mooi dat jullie wel zo kunnen samenzijn :(:)

Vader van mijn vriend is een maand terug overleden... hij was al oud, maar het maakt Kerst toch ook echt anders, want de voorgaande jaren was hij er wel altijd bij of gingen we bij hem langs.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 00:16

Dat is een boel afscheid Ikkeniet! Dan zien je feestdagen er dit jaar ineens heel anders uit :(:)

Hier ook Sinterklaas gevierd vandaag. Nu een echo in m'n portemonnee ;) Maar Kerst rustig aan, dan doen we geen kadootjes ofzo. En de stof voor de kerstkleding heb ik al in huis, maak zelf wat leuks. Eerste Kerstdag gourmet ik met de kinders en Tweede Kerstdag sluit ik aan bij m'n moeder.

purny

Berichten: 27497
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 00:19

Mijn bankrekening gaat huilen eind van de maand...
Zoveel leuke dingen gekocht in New York.
Maar dat is eigenlijk wel noodzakelijk goed...

Maar goed, lekker genieten van al het moois hier in de stad

Samantha_

Berichten: 10809
Geregistreerd: 20-12-02

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 10:51

O heftig zeg, Ikkeniet.

Bij jou ook vanhuisuit.

Hier weinig te vertellen. Ik ben nog hartstikke ziek maar toch druk in het huis. Wel een schilder en behanger geregeld die nu druk in de kamers van kids bezig zijn. Kleine tegenvaller, de muren waar behang op zat en ik geverfd wilde waren zo slecht (putjes strepen gaten etc) dat er renovlies opgaat en dan verven.
Maar goed, dan is het wel netjes straks.
Weet ook niet of ik de 17e verhuizen red, Evt week later kan ook nog is het alleen kerstavond. En 27e moet m’n oude huis opgeleverd.