3D printen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
thequeensmum
Berichten: 3550
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 19:37

Bagheera_206 schreef:
Qua kleur printen is denk een lichte kleur of gewoon wit handig met schilderen? Dat soort kleine miniatuurtjes kun je denk ik het beste printen met een resin ipv gewone FDM 3d printer. Met een kleine nozzle en kleine laagjes kom je ook al een heel eind met standaard FDM printer, maar resin is denk mooier voor de kleine details.

Ik heb er standaard een 0.4mm nozzle in zitten. Geloof dat er een 0.2mm nozzle bestaat voor mijn printer zodat ik met laaghoogte van 0,08mm of 0.12mm kan werken. Ik doe nu gewoon standaard op 0.20mm en soms op 0.16mm. Die werken beide eigenlijk best prima.


Waardeer het dat je reageert, maar het is voor mij abracadabra
:D

Bagheera_206

Berichten: 25900
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 19:48

thequeensmum schreef:
loveslimpie schreef:
Leuk dat je het vraagt! De grootse tijd en moeite gaat altijd zitten in het maken van een 3D ontwerp. Maar als je eenmaal een ontwerp hebt, dan kun je inderdaad je ontwerp laten printen.
Op deze website kun je zoeken tussen de ontwerpen die anderen al gemaakt hebben. Ik vond er toevallig een met een net iets andere soort skilift, maar ik weet niet hoe erg je gehecht bent aan het exacte model.

https://www.thingiverse.com/thing:4091618


Deze is echt gaaf!! Jammer genoeg is het formaat H0, zelfde als die op mijn foto, maar die is dus te klein ( aldus de verkoper )


Je kunt hem wel opschalen naar groter. Als jij weet hoeveel groter is van H0 naar jouw formaat.

thequeensmum
Berichten: 3550
Geregistreerd: 20-08-12

Re: 3D printen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 20:01

De Faller set is 1:87, mijn Lemax items zijn tussen 1:58 en 1:64.

Ik heb inmiddels gevonden dat er 3D printshops bestaan. Misschien kan ik daar eens langs gaan.
Zij zullen mij hopelijk kunnen adviseren

8nnemiek

Berichten: 43427
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-23 21:09

Als je handig bent op de computer dan zou je het zelf kunnen proberen te tekenen. Fusion is een gratis 3D programma met veel mogelijkheden. Een korte tutorial volgen is wel aan te raden.

Als je het wil laten tekenen dan mag je me altijd een pb sturen. Mijn vriend is 3D ontwerper en vind het vast leuk om zo’n projectje voor een klein prijsje te maken.
Ik zou het hier ook kunnen printen, maar ik kan geen meerdere kleuren in één ontwerp printen, dus dat zul je dan zelf moeten afwerken/schilderen. Ik print zo’n projectjes meestal in het grijs of wit, dat is makkelijk na te bewerken.

loveslimpie

Berichten: 1726
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Eindhoven

Re: 3D printen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 21:43

Bagheera, resin is inderdaad mooier! Alleen hier staat ie al een tijd in de doos omdat het een hoop vies geknoei is.. Uiteindelijk doen de “standaard” printers hier het meeste werk, aangezien normale plastics(PLA-Nylon) veel sterker zijn dan de resins :j

8nnemiek

Berichten: 43427
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: 3D printen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-23 22:23

Zijn die zo veel sterker ja? Ik had altijd het idee dat resin juist sterk is, maar heb dan ook nog nooit met geprint resin gewerkt. Dat is goed om te weten :j
We doen hier veel repareren met resin, maar dat is dan altijd icm glasvezel, dus niet te vergelijken met een print natuurlijk.

thequeensmum
Berichten: 3550
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 23:17

8nnemiek schreef:
Als je handig bent op de computer dan zou je het zelf kunnen proberen te tekenen. Fusion is een gratis 3D programma met veel mogelijkheden. Een korte tutorial volgen is wel aan te raden.

Als je het wil laten tekenen dan mag je me altijd een pb sturen. Mijn vriend is 3D ontwerper en vind het vast leuk om zo’n projectje voor een klein prijsje te maken.
Ik zou het hier ook kunnen printen, maar ik kan geen meerdere kleuren in één ontwerp printen, dus dat zul je dan zelf moeten afwerken/schilderen. Ik print zo’n projectjes meestal in het grijs of wit, dat is makkelijk na te bewerken.


Bedankt voor je aanbod. Ik ga even bedenken wat ik precies wil en stuur je dan even pb

ikke

Berichten: 37611
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 23:28

loveslimpie schreef:
Bagheera, resin is inderdaad mooier! Alleen hier staat ie al een tijd in de doos omdat het een hoop vies geknoei is.. Uiteindelijk doen de “standaard” printers hier het meeste werk, aangezien normale plastics(PLA-Nylon) veel sterker zijn dan de resins :j

Nee, puur hars heeft niet zoveel bij te zetten, daar zorgt de glasvezel voor en dan kun je er boten en auto's van maken.

Maar nu ik er wat meer op let, zie je resin wel vaker gebruikt worden in de (spoorweg)modelbouw omdat het wat mooier/strakker zou zijn met minder nabewerken.

Bagheera_206

Berichten: 25900
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 23:59

ikke schreef:
loveslimpie schreef:
Bagheera, resin is inderdaad mooier! Alleen hier staat ie al een tijd in de doos omdat het een hoop vies geknoei is.. Uiteindelijk doen de “standaard” printers hier het meeste werk, aangezien normale plastics(PLA-Nylon) veel sterker zijn dan de resins :j

Nee, puur hars heeft niet zoveel bij te zetten, daar zorgt de glasvezel voor en dan kun je er boten en auto's van maken.

Maar nu ik er wat meer op let, zie je resin wel vaker gebruikt worden in de (spoorweg)modelbouw omdat het wat mooier/strakker zou zijn met minder nabewerken.


Haha. Dus ook miniatuur boten en auto's. :D

ikke

Berichten: 37611
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 08:29

Bagheera_206 schreef:
ikke schreef:
Nee, puur hars heeft niet zoveel bij te zetten, daar zorgt de glasvezel voor en dan kun je er boten en auto's van maken.

Maar nu ik er wat meer op let, zie je resin wel vaker gebruikt worden in de (spoorweg)modelbouw omdat het wat mooier/strakker zou zijn met minder nabewerken.


Haha. Dus ook miniatuur boten en auto's. :D

Complete gebouwen :D

Maar dat ziet er wel heel strak uit.
Daar zit voor mij dan het punt: wat ga ik er precies mee doen en wat is dus de handigste keuze.

Bagheera_206

Berichten: 25900
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 09:02

@ikke: Jij bent op jacht naar een 3D printer? 8-) Snap idd dat het iets meer gedoe is met een resinprinter. Kijk als je nou een hele modelspoorbaan hebt en je hebt voor je bordspellen heel veel miniatures nodig... Of als het gewoon beetje spelen/uitproberen is dan is mss een gewone normale praktischer en goedkoper. Je kunt vaak wel de nozzle vervangen zodat je iets hogere resolutie hebt bij miniatures. De meeste 3d modellen die ik van internet pluk zijn gewoon allemaal 0.20mm met 15% infill met een standaard nozzle van 0.4mm.

ikke

Berichten: 37611
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 09:08

Bagheera_206 schreef:
@ikke: Jij bent op jacht naar een 3D printer? 8-) Snap idd dat het iets meer gedoe is met een resinprinter. Kijk als je nou een hele modelspoorbaan hebt en je hebt voor je bordspellen heel veel miniatures nodig... Of als het gewoon beetje spelen/uitproberen is dan is mss een gewone normale praktischer en goedkoper. Je kunt vaak wel de nozzle vervangen zodat je iets hogere resolutie hebt bij miniatures. De meeste 3d modellen die ik van internet pluk zijn gewoon allemaal 0.20mm met 15% infill met een standaard nozzle van 0.4mm.

Op jacht is een groot woord maar ik bekijk wel serieus de mogelijkheden.

Die modelspoorbaan is hier in de planning en dat is inderdaad een van de redenen om hier mee te lezen.

Bagheera_206

Berichten: 25900
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 09:20

Ik heb mijn printer nog niet eens een week en heeft al flink wat uren staan draaien. :') Ben blij dat hij nog dit jaar voor kerst binnen kwam. Heb eigenlijk bewust voor een kleintje zonder meer kleuren gekozen om er eerst maar eens mee te leren om gaan. := Kan later altijd nog upgraden of er een grotere bij kopen. Komt toch wel weer een hoop bij kijken, maar jij bent volgens mij wel aardig technisch onderlegd als ik jou zo in veel dezelfde topics tegen kom. :D

Dus heb er vooral veel mee zitten spelen/testen. Wat kan hij wel en wat kan hij niet. Mijn rol zwart gaat aardig hard. _O- Naast wat nuttige/praktisch prints vooral wat frutsels/knutsels en kerstdingetjes geprint. Een paar 3d puzzels geprint en hij staat nu mijn eerste "mod" te printen voor het bordspel Wingspan. Een raampje/rooster voor het einde ronde doel zodat de blokjes niet iedere keer verschuiven.

https://www.thingiverse.com/thing:4348678

Ik speel best veel bordspellen en dan wel leuk om zelf wat uitbreidingen/aanpassingen te kunnen printen.

Een dezer dagen maar eens de andere nozzles zien te scoren om ook wat fijner werk te kunnen printen. 8-) Moet ook nog eens een rol wit zien te scoren.

De volgende stap is proberen zelf modellen te maken. := Ben mij nog aan oriënteren op 3D teken software. Wat is gratis en niet al te heftig en intens om er eens mee te spelen. Denk dat ik Fusion 360 nog even skip. Beetje duur en is wss beetje een overkill.

8nnemiek

Berichten: 43427
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: 3D printen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-23 09:27

Fusion is helemaal gratis :D Je moet alleen een gratis account aanmaken, en je kan niet te veel projecten actief hebben. Ik vind het echt een fijn programma. Wel heel andere manier van tekenen dan 3D max wat ik vanuit mijn opleiding gewend was, maar als het het eenmaal door hebt werkt het ideaal.

Bagheera_206

Berichten: 25900
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 09:50

8nnemiek schreef:
Fusion is helemaal gratis :D Je moet alleen een gratis account aanmaken, en je kan niet te veel projecten actief hebben. Ik vind het echt een fijn programma. Wel heel andere manier van tekenen dan 3D max wat ik vanuit mijn opleiding gewend was, maar als het het eenmaal door hebt werkt het ideaal.


Ik dacht dat je Fusion maar 1 jaar of 3 jaar gratis kunt gebruiken en je daarna gewoon 75 euro per maand moet gaan betalen? :=

8nnemiek

Berichten: 43427
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: 3D printen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-23 10:28

Dat geldt alleen voor de commerciële versie. Die kun je gratis testen (geen idee hoe lang) en daarna moet je een abonnement nemen.
Maar de Fusion voor privé gebruik is gewoon gratis :j Ik werk er al een aantal jaren mee.

Mijn sokkenmachine werkt trouwens beter dan verwacht <3
Afbeelding
Echt leuk, dat ding :D

Bagheera_206

Berichten: 25900
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 21:20

Dan moet ik eens even uitzoeken hoe dat zit om gewoon onbeperkt gebruik van Fusion te kunnen maken. := Zitten er veel verschillen tussen commerciële versie en consumenten versie. Net als DaVinci Resolve dat hij bijvoorbeeld meer leunt op je CPU ipv GPU en dat je geen AI effecten hebt, etc.?

Gaaf dat die breimachine zo goed werkt. :wow:

Klein raampje voor scorekaart van Wingspan afgedrukt. Nu blijven de blokjes op het juiste vakje liggen. Hahaha.
Afbeelding

Bagheera_206

Berichten: 25900
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 21:34

Ah de test versie werkt maar 30 dagen. Ik moet de versie hebben for personal use. Binnenkort dan maar even proberen.


Bagheera_206

Berichten: 25900
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 14:21

Het is gelukt om Autodesk Fusion 360 Personal te installeren. :D Geloof dat ik nog even wat tutorials mag gaan volgen. _O-

Afbeelding

ikke

Berichten: 37611
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 14:54

Autodesk maakt niet de meest simpele programma's maar heb je het onder de knie, zijn er maar weinig programma's die eraan kunnen tippen.

Ik teken al met AutoCAD vanaf 2.5. Werk nu in 19 en het blijft een beest van een programma.

Bagheera_206

Berichten: 25900
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 11:27

Ik moet dus vaker mijn bedje door een sopje halen. := Had laatst dat de hoekjes klein beetje begonnen te warpen en dat ik laatst wat onderdeeltjes ging printen zonder brim dat hij onderdeeltje ging verschuiven. :=

De print van vandaag was gelukkig weer superstrak. 8-)

Voor Fusion 360 moet ik denk ik even rustig mijn tijd pakken. Kan iig simpele figuurtjes maken, splitten en exporteren naar .STL om te kunnen printen. :D

Maar hoe je nou ergens netjes een scharnier in maakt wat je in place kunt printen... Zo ver ben ik nog niet. _O- Geloof dat multi color STL ook niet werkt, maar dat je in je splicer moet gaan kleuren in het .3FM bestand. Gelukkig heb ik de standalone zonder AMS genomen. :D Ik doe gewoon nog old school single color printen. :')

loveslimpie

Berichten: 1726
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Eindhoven

Re: 3D printen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 11:38

Bagheera, schoonmaken helpt inderdaad, maar hier gaat tegenwoordig standaard magigoo op de bodemplaat, dan is succes gegarandeerd :j
Hier staat de bambu met AMS dat is toch wel leuk :D

Op dit moment issie volle productie aan het draaien voor de spotjes in ons (toekomstige) huis.
Afbeelding

Achter de witte rand komt een LED strip zodat daar alle kleuren verlichting uit kan komen. In het midden zit gewoon een Philips spotje (met een hoge CRI) voor de normale verlichting.

Op dit moment worden de ringen die op de achtergrond liggen geprint, die moeten straks in de vloer voordat het afgestort wordt.

capopjekop

Berichten: 30664
Geregistreerd: 30-11-03

Re: 3D printen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 11:40

Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog nooit een sopje heb gebruikt voor m'n printbed. Ik gebruik wel standaard hechtingsspray en eigenlijk nooit meer last van fouten. Maar het ligt ook heel erg aan het filament. Ik heb nog wit pla liggen dat gaat standaard helemaal mis

Bagheera_206

Berichten: 25900
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 11:44

Heb nog maar 1 goedkope rol van 123 print geprobeerd. Zwart uit de Jupiter serie. Ik moet idd ook nog even een rol wit zien te scoren binnenkort. Heb ook nog een paarse en groene rol liggen. Die zijn nog geseald.

Wat tof die lampen! Hoge CRI is altijd lastig idd en zo hebben jullie toch nog kleuren sfeerverlichting. Gaaf! Welke Bambu met AMS hebben jullie?

loveslimpie

Berichten: 1726
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Eindhoven

Re: 3D printen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 13:26

De Bambu X1 met de ams dus , maar daarnaast ook nog een zelfbouw, prusa (niet operationeel) en een formlabs SLA (niet operationeel)

Er heeft hier iemand een hobby in 3D printers en daar maak ik regelmatig gebruik van :D

Afhankelijk van het materiaal maakt het ook heel erg uit hoe je t opbergt, PLA is niet zo gevoelig voor vocht, maar ABS zit hier in een gemodificeerde, luchtdichte bak met silica korrels om zo de luchtvochtigheid zo laag mogelijk te houden.