Planten stekken; hoe meer planten hoe meer vreugd!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 22:32

Leuk topic, weer wat nieuws geleerd!

Ik heb het halve huis vol met studentenplanten (Sansevieria). Die zijn zo hufterproof dat ik ze in 2 of 3 delen hak als ze te groot worden en dan verdeel over 2-3 potten.
Maar dat is best veel werk, en herken nu dat ze ook vaak van die ‘uitslovers’ hebben, zelfs met worteltjes. Dus ga die eens afknippen!

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Planten stekken; hoe meer planten hoe meer vreugd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 23:03

Oh leuk topic! Ik heb een heel vruchtbare pilea die baby s fokt als een malle, ik heb nu een paar hangplant stekjes. Morgen weer pilea s overpotten en stekken, 1 hangplant stekje in de pot en ik heb aloe vera en klimop nog staan die ik wil proberen stekken

RSDICBS

Berichten: 1005
Geregistreerd: 08-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 11:19

Afbeelding
De kopstek en stek van m'n Monstera variegata
Afbeelding
Wortels schieten volop
Afbeelding
De moederplant met her en der beschadigd blad door de verwarming |( tegenwoordig alleen nog de houtkachel aan en de verwarming aan de voorkant van het huis. Nu is m'n monstertje weer tevreden en is het nieuwste blad aan het uitrollen
Afbeelding

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Planten stekken; hoe meer planten hoe meer vreugd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 11:23

Oeh, wat een mooie RSDICBS! Nu heb ik niks met Monstera's, maar dit is wel een nette zo opgebonden. Ik vind ze vaak zo groot en chaotisch (ik hou van een beetje orde en overzicht, haha).

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Planten stekken; hoe meer planten hoe meer vreugd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 11:25

Ik heb gisteren een lipstick gekocht. Man brak er per ongeluk een stengel vanaf dus die staat nu op het water. Zien of die wil wortels schieten

RSDICBS

Berichten: 1005
Geregistreerd: 08-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 12:22

Haha ik heb ook een vrij strak ingericht huis maar onze planten maken het echt thuis. De Monstera was een kado van m'n man en is echt een eye catcher.

Onze woning stond te koop (en was direct verkocht haha) en er zijn zelfs mensen komen kijken voor de planten en dan met name de Monstera hielden ze maar niet over op :')

De lipstick heb ik nog nooit op water gezet maar m'n moeder wel. Die is wel aangeslagen en heeft ze toen die wortel had weer bij in de moeder plant gezet.

Puera

Berichten: 8089
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Re: Planten stekken; hoe meer planten hoe meer vreugd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 12:32

Wauw, wat een beauty die Monstera!

Rizette
Berichten: 4379
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Planten stekken; hoe meer planten hoe meer vreugd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 12:34

Die Monstera is echt mooi en wat een mooie glanzende bladeren!

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 13:53

belle_boef schreef:
Ik heb gisteren een lipstick gekocht. Man brak er per ongeluk een stengel vanaf dus die staat nu op het water. Zien of die wil wortels schieten

Spannend! Ik stek mijn lipstick altijd direct weer terug in de plant, het wortels maken duurt heel lang maar het is nog nooit mislukt. Ook op water moet je echt geduld hebben, maar eigenlijk is het stekken heel makkelijk.

@Ailil ik ben je niet vergeten, de foto volgt nog!

Prachtige monstera hierboven <3

PeeltjE
Berichten: 180
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Planten stekken; hoe meer planten hoe meer vreugd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 14:11

Wat een leuk en leerzaam topic. Ik probeer ook vaak planten te stekken. Meestal lukt het, soms ook niet.

Afbeelding
Hier mijn lidcactus. Heeft eerst een hele poos in een glas water gestaan. Waren ooit 3 kleine stukjes, en wordt inmiddels al een hele plant.

Afbeelding
Dan heb ik dit nog op het water staan. Geen idee wat de naam is, maar ik heb de moederplant per ongeluk verzopen, dus ik hoop dat ik hem zo toch nog kan redden.

Afbeelding
Verder zaai/poot ik ook vaak zaden, zoals deze avocado. Maar dat is geen stekken natuurlijk.

Leuk om jullie planten allemaal te zien!

Selina

Berichten: 14294
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 14:18

PeeltjE schreef:
Wat een leuk en leerzaam topic. Ik probeer ook vaak planten te stekken. Meestal lukt het, soms ook niet.

[ [url=m/uxBiWS.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hier mijn lidcactus. Heeft eerst een hele poos in een glas water gestaan. Waren ooit 3 kleine stukjes, en wordt inmiddels al een hele plant.

[ [url=m/euYkDg.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dan heb ik dit nog op het water staan. Geen idee wat de naam is, maar ik heb de moederplant per ongeluk verzopen, dus ik hoop dat ik hem zo toch nog kan redden.

[ [url=m/ZbqSsU.jpg]Afbeelding[/url] ]
Verder zaai/poot ik ook vaak zaden, zoals deze avocado. Maar dat is geen stekken natuurlijk.

Leuk om jullie planten allemaal te zien!


Die paarse plant lijkt op mijne, dat is een Tradescantia (vaderplant)

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Re: Planten stekken; hoe meer planten hoe meer vreugd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 16:25

Peeltje, die tradenscantia kan je heel makkelijk stekken op water maar je mag nooit bladeren in contact laten komen met water. Je kan die er beter af trekken zodat alleen het steeltje in het water staat, dan gaat 'ie wel weer wortel schieten en komt het wel goed!

Coentjuh

Berichten: 9846
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 20:42

Tradescantia heb ik ook wel eens gehad. Of ik ben in de war met een andere? Ik dacht namelijk dat deze plant stevige vettige bladeren had, ik had er wel één in deze kleuren combinatie, echter dan 'slappere' dunnere blaadjes. Daar had ik veel problemen mee, de worteltjes aan de bovenkant werden helemaal dun zoals een sprietje waar de hanger aan vast zat.

Uiteindelijk zie je dat de blaadjes gaan verwelken en uiteindelijk heeft tie het niet overleefd. Heb nog geprobeerd het een en ander te stekken en terug te zetten, maar helaas. Iemand idee waardoor dat komt? Mijn nieuwe hangplant (lijkt erop, alleen dan helemaal groen) vertoont hetzelfde. Het gekke is, de stekkies in het kleine potje gaan als een malle.

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Re: Planten stekken; hoe meer planten hoe meer vreugd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 23:39

Er zijn verschillende vormen van de tradescantia. Ik heb een bijna helemaal groene tricolor, maar ook eentje met veel meer roze en wit. En je hebt ook nog andere varianten, zoals de tradescantia nanouk, en de zebrina. Zou dus best kunnen dat je oude niet op je nieuwe lijkt! :)

WannabeAnky
Berichten: 381
Geregistreerd: 10-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 17:30

Hier gaat het stekken van mijn pannenkoekplant erg goed. 2.5 jaar geleden 1 klein plantje gekocht en sindsdien al meerdere gestekt en weggegeven. Heb er inmiddels nu weer 18 in mijn raamkozijn staan haha. *\o/* :')

Afbeelding

Afbeelding

Heeft iemand van jullie ervaring met het stekken van de senecio himalaya? De groei van deze plant begint een beetje uit de hand te lopen inmiddels (90cm breed en 70cm hoog)... Hij past dus inmiddels ook niet meer in mijn raamkozijn oeps :o Dus ik zou deze ook graag willen stekken, maar las dat je dit eigenlijk het beste in het voorjaar kan doen. Dus ik dacht ik wacht nog even, maar ik heb echt het idee dat hij de laatste weken weer meer is gegroeid, dus misschien beter toch maar nu wat aan doen. Snoeien en weggooien vind ik zonde! Ik wil dan liever stekken en een nieuwe maken <3

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Re: Planten stekken; hoe meer planten hoe meer vreugd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 18:52

Mijn vensterbank word ook echt steeds voller. Heb nu 6 baby bananenplantjes 2 zijn er al geadopteerd hahaha

Afbeelding

PeeltjE
Berichten: 180
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Planten stekken; hoe meer planten hoe meer vreugd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 19:41

Oh dank je badeendje, dan ga ik de blaadjes er even afhalen vanavond!

WannabeAnky: O wow dat zijn serieus veel pannekoekenplanten :wow:

RSDICBS

Berichten: 1005
Geregistreerd: 08-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 15:26

Even de voortgang van m'n Monstera en philodendron showen hier.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Mooie wortels, vanmiddag ga ik grond mengen en gaan ze in de pot.
Afbeelding

Afbeelding
Dit rolletje is stond vorige week aan de moederplant
Afbeelding
En inmiddels volledig uitgerold <3


De philodendron

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Enkele nieuwe neusjes maar vooral nog week worden. Op de witte plekken zullen denk ik wortels komen. Ze gaat nog niet super snel maar we hebben tijd.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Planten stekken; hoe meer planten hoe meer vreugd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 16:48

Die monstera <3

Ik heb gister ook weer gestekt, vooral de Pilea's hadden grotere potten nodig en moesten wat stekken kwijt. De moederplan staat er niet op

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit is een stek van mn moeder. Ik hoop da hij het overleefd, duurde zo lang voor er een wortel aankwam _O-
Afbeelding

Sinds kort ook een calathea en een polkadot <3 , maar deze mogen eerst wat groeien O:)
Afbeelding
Afbeelding

Vroeger ging alles bij mij dood, ik kon nog geen cactus in leven houden :') , dus dit is heel wat

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 16:51

boeflover schreef:
Ik lees graag mee. Heb een idee in mn hoofd dat ik van het voorjaar planten langs de weg wil zetten om gratis mee te nemen in de trant van tegel eruit, plant erin. Maar weet niet zo goed waar te beginnen. Welke buitenplanten zijn makkelijk te stekken? Kan dat nog in deze tijd of moet dat in het voorjaar? Ik dacht eigenlijk aan zaadjes maar stekken is ook zeker een optie natuurlijk.


Vlinderstruiken en lavendel is ontzettend makkelijk te stekken. Kan bijna niet mis gaan. Gewoon een stengeltje eraf knippen en in de grond zetten.

Spytgnieskje

Berichten: 873
Geregistreerd: 09-04-10

Re: Planten stekken; hoe meer planten hoe meer vreugd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 17:05

Wat voor grond gebruiken jullie voor kamerplanten? Ik las ook iets over grond mengen?

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Planten stekken; hoe meer planten hoe meer vreugd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 17:13

Ik heb nu een zak van pokon, speciaal voor kamerplanten dacht ik

Spytgnieskje

Berichten: 873
Geregistreerd: 09-04-10

Re: Planten stekken; hoe meer planten hoe meer vreugd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 17:40

Ook hydrokorrels onderin de pot of is dat niet persé nodig?

Puera

Berichten: 8089
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 20:56

Hydrokorrels gebruik ik meestal wel. Grond mengen doe ik niet aan. Ze moeten zich maar redden met potgrond van de supermarkt en af en toe wat Pokon.

Die Monstera! <3 En de Squami doet het ook goed! Ga ik t.z.t. ook een proberen.

Mooie planten, Cemlys!

Spytgnieskje

Berichten: 873
Geregistreerd: 09-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 18:10

Puera schreef:
Hydrokorrels gebruik ik meestal wel. Grond mengen doe ik niet aan. Ze moeten zich maar redden met potgrond van de supermarkt en af en toe wat Pokon.

Die Monstera! <3 En de Squami doet het ook goed! Ga ik t.z.t. ook een proberen.

Mooie planten, Cemlys!


Kun je dan gewoon een laag hydrokorrels onderin de pot doen en dan aarde er bovenop verder niets? Ik lees op internet dat er dan eerst een inzet zak? in moet en dat je een watermeter moet gebruiken.

Met die hydrokorrels ben ik bang dat als ik de plant water geef dat het water dan onderin blijft staan en dat het dan gaat rotten.

Help me please, in jip en janneke taal graag :+