Planten stekken; hoe meer planten hoe meer vreugd!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Planten stekken; hoe meer planten hoe meer vreugd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 22:20

Hoe stellen jullie bananen planten, ik heb veel wat baby's bij m'n plant. Laatst wel 1tje er afgehaald en meteen in aarde gedaan.

Mn pannekoek plant stekjes doen het zeer goed en doe ook een poging met een bonsai.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 22:27

Ja leuk!! Ik ben aan het stekken geslagen voor ons nieuwe huis. Pas een paar van water naar grond verplaatst. Volg hier graag mee.
Deze heb ik gisteren uit de Planten ruil bibliotheek gehaald, die gingen namelijk in winter sluiting. Ik weet niet welke plant het is.
Afbeelding

En dan stekjes van de kamerplanten van mama en papa!
Net in de grond, deze hadden al goed wortel gemaakt.
Afbeelding
En deze zijn nog aan het groeien
Afbeelding

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Planten stekken; hoe meer planten hoe meer vreugd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 22:46

Die uit je plantenbieb is een lepelplant verwacht ik. Liefst in de schaduw met weinig licht en vind wat water wel lekker :D.

Mooie collectie verder!

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 23:32

Ooh, leuk topic!
Toevallig net van de week begonnen met 3 plantjes te stekken. Geen idee of het gaat lukken :+
Pannenkoekplantje (heb ik al eerder gedaan, dus verwacht wel dat deze gaat lukken). Erwtenplantje en chineeslantaarn plantje. Ze zijn allemaal bedoeld voor m'n slaapkamer.

Afbeelding

Als ik hier de foto's voorbij zie komen, gaat het wel kriebelen om meer te experimenteren!

Van de week vertelde een collega dat ze iemand kent die gewoon bij intratuin stukjes plant verzameld om deze te gaan stekken :oo

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Planten stekken; hoe meer planten hoe meer vreugd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 00:08

Oja tip: download de app Plantnet. Die herkent planten, handig als je de naam wilt weten.

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 10:11

Letizia schreef:
Van de week vertelde een collega dat ze iemand kent die gewoon bij intratuin stukjes plant verzameld om deze te gaan stekken :oo


Oh wow das diefstal -O-

Dank voor de tip over mijn stek, nog even geduld hebben dus!

Montgri
Berichten: 655
Geregistreerd: 18-07-15

Re: Planten stekken; hoe meer planten hoe meer vreugd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 10:54

Ben haast teleurgesteld dat ik geen lidcactussen voorbij die komen :(
Ik heb denk ik zo’n half jaar terug een mega lidcactus gekocht, maar die is kort na aankoop weg gaan rotten en liepen allemaal wormpjes in de bodem... Voordat ik hem in de vuilniszak wilde goed, viel er een ministukje van 3 vanaf. Deze toen in een klein mini weckpotje gedaan met een laagje water. En tot mijn verbazing kwamen daar wortels aan. Toen overgepot in een klein mini potje en sinds een maandje nu in een grotere pot. En ik moet toegeven dat ik hier meer voldoening uit haal dan uit de mega plant die ik toen had gekocht. Dit voelt veel meer als je ‘kindje’.

Afbeelding

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 11:01

Coentjuh schreef:
magda_90 schreef:
Het substraat is er vaak niet passend bij. Het beste gedijen ze op een hele luchtige mix waar geen rot in kan ontstaan. Bijvoorbeeld kokos gemengd met veel perliet of iets van seramis/pon er door heen. Maar ik weet niet of je wilt verpotten en zelf iets wilt mixen?

Uh wattes :o? Hij krijgt hier gewoon potgrond hoor haha. Weet niet zeker of deze en de voorgaande wortelrot hebben (gehad).
[ [url=m/Qr2HZd.jpg]Afbeelding[/url] ]

Na een periode van veel water ging mijn lepelplant deze herfst 1x erg goed op 3 weken geen water en daarna een scheutje water :=

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 11:02

Wat een leuk topic, ik meld me ook! :):)
Momenteel heb ik 3 graslelie-stekjes en een stekje van een pannenkoekplant. Mijn vriend vindt de graslelie eigenlijk echt verschrikkelijk, maar de mamaplant begint alweer met het maken van baby's :=

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 14:18

Montgri schreef:
Ben haast teleurgesteld dat ik geen lidcactussen voorbij die komen :(
Ik heb denk ik zo’n half jaar terug een mega lidcactus gekocht, maar die is kort na aankoop weg gaan rotten en liepen allemaal wormpjes in de bodem... Voordat ik hem in de vuilniszak wilde goed, viel er een ministukje van 3 vanaf. Deze toen in een klein mini weckpotje gedaan met een laagje water. En tot mijn verbazing kwamen daar wortels aan. Toen overgepot in een klein mini potje en sinds een maandje nu in een grotere pot. En ik moet toegeven dat ik hier meer voldoening uit haal dan uit de mega plant die ik toen had gekocht. Dit voelt veel meer als je ‘kindje’.

[ [url=m/pRhOID.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mijn moeder heeft er 1 die op het punt staat om te gaan bloeien. Mss kan ik daar wel een stekje van krijgen :D

YvonneV
Berichten: 8781
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 16:01

Letizia schreef:
Montgri schreef:
Ben haast teleurgesteld dat ik geen lidcactussen voorbij die komen :(
Ik heb denk ik zo’n half jaar terug een mega lidcactus gekocht, maar die is kort na aankoop weg gaan rotten en liepen allemaal wormpjes in de bodem... Voordat ik hem in de vuilniszak wilde goed, viel er een ministukje van 3 vanaf. Deze toen in een klein mini weckpotje gedaan met een laagje water. En tot mijn verbazing kwamen daar wortels aan. Toen overgepot in een klein mini potje en sinds een maandje nu in een grotere pot. En ik moet toegeven dat ik hier meer voldoening uit haal dan uit de mega plant die ik toen had gekocht. Dit voelt veel meer als je ‘kindje’.

[ [url=m/pRhOID.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mijn moeder heeft er 1 die op het punt staat om te gaan bloeien. Mss kan ik daar wel een stekje van krijgen :D

Ik heb er 2 jaar geleden 1 gestekt, in al die tijd heeft hij er maar 1 blaadje bij gekregen. twee weken geleden heb ik er 1 bij de Lidl gekocht daar heb ik hem nu maar bij in gezet.

black_kelpie

Berichten: 7818
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 17:05

Letizia schreef:
Van de week vertelde een collega dat ze iemand kent die gewoon bij intratuin stukjes plant verzameld om deze te gaan stekken :oo

Doe ik ook hoor, maar ik vraag wel even of ik het mee mag nemen. Gaat om blaadjes die van vetplanten zijn gevallen, of losse bladeren van Begonia's. Is nooit een probleem, verdwijnt daar toch in de prullenbak :j

Stukken afbreken/snijden en zomaar meenemen is een ander verhaal, dat is inderdaad diefstal.

RSDICBS

Berichten: 1005
Geregistreerd: 08-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 19:38

Hallo allemaal, ik kom ook graag volgen. Ik zal niet heel uitgebreid reageren maar wil wel de voortgang van 2 stekken delen als er interesse is.

Een stek en kopstek van de monstera variegata en 3 Philodendron Squamiferum stekken Staan hier thuis op water in een ruime vaas.
M'n monstera heb ik nu 6 dagen op water staan en aan de luchtwortels groeien al wortels. De philodendron staat sinds gister op water.

Ik heb de monstera variegata van m'n eigen plant gestekt en daarbij gelijk moeders en m'n schoonzus ook een stek mee gegeven.
De philodendron is op m'n werk gestekt en daar heb ik er 3 stekken mee genomen.

Afbeelding
monstera stek en kopstek


Afbeelding
Philodendron

daphne_xxx
Berichten: 644
Geregistreerd: 25-02-12
Woonplaats: veenendaal

Re: Planten stekken; hoe meer planten hoe meer vreugd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 13:17

Ik ben met wat plantjes begonnen. Ben benieuwd of het gaat lukken, heb helaas niet zoveel geduld :')

Coentjuh

Berichten: 9845
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 13:21

magda_90 schreef:
Geen probleem, ik zelf gebruik al jaren geen standaard potgrond meer maar mix ze zelf naar behoefte van de plant. Ik dacht laat ik dat antwoord proberen.

Waar ik op doel. Bij kwekers wordt inderdaad veel water gebruikt maar is dr ventilatie rondom de potten ook veel beter. Jij hebt ze nu in mooie potten waardoor de kluit minder goed kan opdrogen. Wil je de plant er bij helpen dan zou je kunnen overwegen de plant te verpotten en door de aarde perliet (witte vulkanische korrel, staat op Google wel een foto) te mengen. Dan droogt de aarde enerzijds sneller op, is het luchtiger en voorkom je rot.


Dankjewel, ik zal er is naar gaan zoeken...! Nogmaals weet ik niet of het wortel rot is hoor. Maar sommige steeltjes kan ik zo uit de grond trekken zonder enige moeite. Maar het stomme is, op internet staat er zo weinig over geschreven. Het enige wat ik kan vinden bij informatie over de lepelplant: Gaan de bladeren hangen, dan heeft hij dorst, geef hem dus lekker wat water en hij heeft graag natte voeten. Daar trap ik dus niet meer in.. maar ik krijg nu ook geen positieve verandering nu hij minder water krijgt.

Maar is tie nog te redden of gaat hij nu (ook!) langzaam dood? FOTO Ik heb hem nog geen 2 maanden :o

@ Kookaburra; Ik zal hem ook is wat minder water gaan geven. Ik ben al gehalveerd vergeleken met mijn eerste jaren 'plant houden'. :D

magda_90
Berichten: 32280
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Planten stekken; hoe meer planten hoe meer vreugd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 10:08

Ik vond hem ook erg lastig hoor. Ik heb hem destijds over gezet naar hydrocultuur met seramis en daar is hij zo onwijs van opgeknapt. Je zou in elk geval hem even voorzichtig uit het potje kunnen halen en kijken hoe de wortels eruit zien.

magda_90
Berichten: 32280
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 10:09

RSDICBS schreef:
Hallo allemaal, ik kom ook graag volgen. Ik zal niet heel uitgebreid reageren maar wil wel de voortgang van 2 stekken delen als er interesse is.

Een stek en kopstek van de monstera variegata en 3 Philodendron Squamiferum stekken Staan hier thuis op water in een ruime vaas.
M'n monstera heb ik nu 6 dagen op water staan en aan de luchtwortels groeien al wortels. De philodendron staat sinds gister op water.

Ik heb de monstera variegata van m'n eigen plant gestekt en daarbij gelijk moeders en m'n schoonzus ook een stek mee gegeven.
De philodendron is op m'n werk gestekt en daar heb ik er 3 stekken mee genomen.

[ [url=m/XfuAMf.jpg]Afbeelding[/url] ]
monstera stek en kopstek


[ [url=m/34GkWN.jpg]Afbeelding[/url] ]
Philodendron



De Squamiferum is een lastige plant om te stekken en zou ik onder geen beding zo in het water plaatsen, daar gaat hij van rotten. Heb je toevallig spagnum mos in huis?

Boompje1985

Berichten: 5445
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 11:56

black_kelpie schreef:
Letizia schreef:
Van de week vertelde een collega dat ze iemand kent die gewoon bij intratuin stukjes plant verzameld om deze te gaan stekken :oo

Doe ik ook hoor, maar ik vraag wel even of ik het mee mag nemen. Gaat om blaadjes die van vetplanten zijn gevallen, of losse bladeren van Begonia's. Is nooit een probleem, verdwijnt daar toch in de prullenbak :j

Stukken afbreken/snijden en zomaar meenemen is een ander verhaal, dat is inderdaad diefstal.


Ik ook maar vraag het indd ook gewoon, soms kreeg ik er een bakje bij :D .

RSDICBS

Berichten: 1005
Geregistreerd: 08-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 15:15

magda_90 schreef:
RSDICBS schreef:
Hallo allemaal, ik kom ook graag volgen. Ik zal niet heel uitgebreid reageren maar wil wel de voortgang van 2 stekken delen als er interesse is.

Een stek en kopstek van de monstera variegata en 3 Philodendron Squamiferum stekken Staan hier thuis op water in een ruime vaas.
M'n monstera heb ik nu 6 dagen op water staan en aan de luchtwortels groeien al wortels. De philodendron staat sinds gister op water.

Ik heb de monstera variegata van m'n eigen plant gestekt en daarbij gelijk moeders en m'n schoonzus ook een stek mee gegeven.
De philodendron is op m'n werk gestekt en daar heb ik er 3 stekken mee genomen.

[ [url=m/XfuAMf.jpg]Afbeelding[/url] ]
monstera stek en kopstek


[ [url=m/34GkWN.jpg]Afbeelding[/url] ]
Philodendron



De Squamiferum is een lastige plant om te stekken en zou ik onder geen beding zo in het water plaatsen, daar gaat hij van rotten. Heb je toevallig spagnum mos in huis?


Ik heb al 4x eerder de squamiferum zo gestekt. Die planten hebben er geen enkel Probleem mee gehad. Rotten zijn ze zeker niet gaan doen.
Ze schieten mooi wortel en daarna gaan ze in de pot bij ons.

magda_90
Berichten: 32280
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Planten stekken; hoe meer planten hoe meer vreugd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 15:17

Dan heb je met zulke petioles veel mazzel gehad. :oo

Thats_Me

Berichten: 10940
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 15:20

Colien hoe stek je de kalanchoe? Heb er twee gehad in mijn kneusjesbox en zou daar nog wel een paar van willen.

996981
Berichten: 9720
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 17:27

Wat een leuk topic! Ik volg graag :D

Hier ook fanatiek stekker. Hoewel ik vooral experimenteer en van de helft van de planten geen idee hebben hoe ze heten :Y)

Mijn kraamkamer momenteel:


Afbeelding

Een paar nog redelijk uitziende bladeren van mijn Monstera. Ik hoop dat dit een mooiere plant wordt dan de moeder

Afbeelding

Geen idee hoe deze heten :+

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De enige normale bladeren van mijn Monstera

Afbeelding
Mijn zwaar mishandelde Monstera :o hij was zo lelijk en had weinig gaten... wie weet komt het nog goed. Anders gaat hij gewoon weg

Mlies
Berichten: 14151
Geregistreerd: 23-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 14:19

Na aanleiding van dit topic heb ik ook 2 stekjes in het water gezet, ben heel benieuwd!

Mijn Yucca en ik hebben helaas niet zo’n goede band... Bij slappe, bleke bladeren lees ik dat je minder water moet geven, maar dat deed ik eigenlijk al. Ik heb geen idee hoe ik ‘m moet redden, maar hier zitten vast kenners!

Het sneue geval:
Afbeelding

Afbeelding

Coentjuh

Berichten: 9845
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 20:55

Ojee een prachtige Yucca is bij mij ook dood gegaan. Denk door te veel water. Ik was toen nog niet zo 'kundig' maar denk dat het bij mij wortelrot is geweest? Je zou de wortels eens kunnen bekijken?

Update van mijn Lepelplanten. Nog niet naar de winkel geweest voor andere aarde ipv potgrond. Maar heb ze wel gecontroleerd op wortelrot (was niet het geval) en ze even terug gedaan in de plastic (weg werp) pot waar ze uit kwamen. Ook nog opgebonden met touwtje aan bamboestok. En toch ook maar een plons water gegeven, terwijl ik dacht dat ze misschien te veel hadden gehad. Bladeren worden weer sterker op een enkeling na die blijft slap hangen. Maar heb goede moed *D

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 21:51

Dat lijkt inderdaad te komen door teveel water. Hoeveel geef je je yucca drinken?