Achterwiel scooter klemt - help?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Achterwiel scooter klemt - help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-20 20:33

Vorige week vrijdagochtend naar mijn werk gereden, geen probleem. Daar aangekomen, motor afgelegd en met de hand op zijn plaats willen duwen. Toen klemde mijn wiel dus, duwen ging héél stroef.

Beetje lopen prutsen, uiteindelijk met goed geluk los gekregen en naar huis gereden.
Daarna naar stal gereden, geen probleem.

Toen ik op stal wilde vertrekken, klemde het wiel weer. Thuis aangekomen op de oprit stil gelegd om weer manueel op zijn plaats te zetten, wiel klemde terug.

Wat ik ook opmerk sindsdien, is dat de scooter als het ware davert als ik aan de lichten sta. Ik geef altijd een klein beetje gas als ik ergens stil sta, als de motor warm draait durft hij anders wel eens uitvallen. Uiteraard hou ik dan de achterrem in, en sinds vrijdag davert de scooter dan soms een beetje.

Ondertussen hebben we (lees: stiefpapa en vriend) het wiel er af gehaald, remolie bijgevuld, rem opnieuw bijgesteld, ketting gesmeerd, motorolie bijgevuld. Remmen zijn nog goed, scooter is een maand of 2 (misschien 3) geleden nog op groot onderhoud geweest ook.

Testritje gedaan. De ene keer geen probleem, de andere keer klemt hij weer, en is hij heel stroef als je manueel wilt verzetten. De ene keer draait het wiel als je start, de andere keer niet.

Ik kan zowel elektrisch starten als kicken. Ik start altijd elektrisch, tenzij die het niet doet, wat niet vaak is maar om de één of andere reden altijd als ik van stal naar huis wil, dan durft hij het elektrisch wel eens niet doen, en dan kick ik de scooter in gang.

Er is een bepaalde bout waar we het juiste gereedschap niet voor hebben, dus we hebben niet alles van de scooter kunnen afhalen; ik ga er van uit dat het probleem dat uiteraard daar zit :+

Ik heb anderhalve maand geleden wel wat voorgehad; ik was vertrokken terwijl mijn slot (ketting) nog aan mijn achterwiel hing. Ik heb ongeveer 1 meter gereden, kon het slot heel makkelijk weer naar achter halen, wiel had toen (imo) geen schade, slot was wel vertrokken en hebben we moeten doorzagen. Kan het daar nog aan liggen? Zou eventuele schade daar nog van kunnen komen?

Iemand een idee wat het probleem kan zijn?

Scooter is een Keeway Focus. Wisselstukken zijn moeilijk verkrijgbaar omdat Keeway niet meer gemaakt wordt, just my luck :+

Afbeelding

Voorlopig fiets ik dus weer even, want het lijkt me geen goed idee verder te rijden met een wiel dat af en toe klemt. Ik kan wel nog rijden hoor, maar ik wil niet meer kapot maken dan misschien nu al het geval is.

Heb vandaag de scooter-hersteller van hier achter de hoek gebeld. Die wilt hem wel eens nakijken, maar moet het wegens een hartinfarct dat hij vorige week heeft gehad even rustiger aan doen. Ik kan wel even verder met de fiets, maar liever niet haha. Dus als iemand dé gouden tip zou hebben, zou ik daar heel blij van worden :D

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 20:37

klinkt als een kapotte remklauw.
heb ik met de mijne ook gehad.
ik zou even een goede bromfietszaak opzoeken en het daar laten repareren?

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-20 20:45

ellepel schreef:
klinkt als een kapotte remklauw.
heb ik met de mijne ook gehad.
ik zou even een goede bromfietszaak opzoeken en het daar laten repareren?


De scooter is een beetje een projectje, hij is van mijn stiefpapa geweest, gekocht in 2005, gebruikt tot 2008 geloof ik, en dan jarenlang het tuinhuis ingegaan tot februari dit jaar. Heb hem voor mijn verjaardag gekregen, en hij heeft er al heel wat tijd en werk ingestoken. Alles wat hij zelf kan herstellen, doet hij liefst ook zelf. Vader-dochter-momentje :+ En dan moet ik pannenkoeken met appeltjes bakken voor hem.

Het onderhoud vond hij ook maar niks haha, maar ik moest wel, stiefpapa kreeg de afstelling niet 100% dus moest hij wel binnen. Indien het de remklauw zou zijn, zou mijn stiefpapa zelf een nieuwe kopen, en die zelf vervangen.

Hij is opgegroeid in een garage hoor, en houdt erg veel van me, als hij iets niet kan fiksen geeft hij dat wel toe, hij wil me niet laten verongelukken :D

Net even bij het vriendje gecheckt, de remklauw is idd een onderdeel waar ze niet aan konden door het ontbrekende gereedschap! Dus dat kan het best wel eens zijn. Stiefpapa is scheepshersteller van beroep, dus kans is groot dat hij daar wel aan gereedschap kan komen en het nog eens wilt proberen. Het zijn zijn benen natuurlijk niet die er af vallen op de fiets haha, voor mij is er meer haast bij dan voor hem :+

Brainless

Berichten: 29740
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 20:46

Door weg te rijden met slot heeft je remklauw een tik gehad.
Daardoor kan hij scheef/krom zijn geworden waardoor hij niet zo makkelijk meer terug veert en blijft hangen.
Hiermee kun je het beste even naar de scooterzaak, want het kan best dat het gedeelte waar de remklauw op gemonteerd is of de remschijf ook scheef/krom is.

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-20 20:48

Brainless schreef:
Door weg te rijden met slot heeft je remklauw een tik gehad.
Daardoor kan hij scheef/krom zijn geworden waardoor hij niet zo makkelijk meer terug veert en blijft hangen.
Hiermee kun je het beste even naar de scooterzaak, want het kan best dat het gedeelte waar de remklauw op gemonteerd is ook scheef is.


Ah balen. Blijkbaar hebben mijn stiefpapa en vriend het daar ook nog wel over gehad, over die domme actie van mij toen, maar ik vond het nogal gek dat eventuele schade pas nu boven zou komen. Maar het kan natuurlijk best!

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-20 20:53

Edit: stiefpapa zegt net dat ik trommelremmen heb?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Achterwiel scooter klemt - help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 21:15

Heeft hij de remschoenen gecontroleerd. Ze kunnen soms over de nok gaan en dan loopt je wiel aan omdat de remschoenen naar buiten blijven staan.

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-20 21:16

janderegelaa schreef:
Heeft hij de remschoenen gecontroleerd. Ze kunnen soms over de nok gaan en dan loopt je wiel aan omdat de remschoenen naar buiten blijven staan.


Die zijn geloof ik wel gecontroleerd, en nog in orde :)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 21:20

LWDaisy schreef:
janderegelaa schreef:
Heeft hij de remschoenen gecontroleerd. Ze kunnen soms over de nok gaan en dan loopt je wiel aan omdat de remschoenen naar buiten blijven staan.


Die zijn geloof ik wel gecontroleerd, en nog in orde :)

Dat weet je pas als je het test met die hefboom. Als die door jouw slot verplaatst is loopt je wiel vast.

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-20 08:38

janderegelaa schreef:
LWDaisy schreef:


Die zijn geloof ik wel gecontroleerd, en nog in orde :)

Dat weet je pas als je het test met die hefboom. Als die door jouw slot verplaatst is loopt je wiel vast.


Hmm.

Ik heb gisterenavond stiefpapa nog eens gebeld, en we zijn het eens geworden dat ik de scooter toch maar binnen doe bij een hersteller :) Zal nog niet voor vandaag of morgen zijn, ondertussen kan ik even met de fiets verder. Ik laat 't sowieso weten!

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-20 12:13

Update!

Er is iets afgebroken aan de koppeling :+ Ik hoop de scooter asap weer terug te hebben, hij staat bij de garage nu :j