[VOLG] Ons eigen huis, écht van nul beginnen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tink89
Berichten: 2943
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 08:33

BelgenGek schreef:
Bronbemaling is een Nederlands woord hoor;)


Jawel, maar wel een vakterm, vandaar Vlaams tussen haakjes ;-)

Jenara

Berichten: 1567
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-24 11:18

UPDATE

En de lol is al begonnen!
Ondanks alles via mail op voorhand doorgegeven en afgesproken, blijkt de bronbemaling verkeerd geplaatst :/
Zoals eerder uitgelegd, voor de volgende stap, de onderschoeiing (het ondersteunen van de fundering van onze buur, moet dit telkens in stukjes gebeuren.

Een bronbemaling gebeurd via een aantal darmen met filters, diep onder de grond, die via een grote pomp het grondwater oppompen, zodat de bouwput straks niet onder water loopt.
Nu had de uitvoerder van die onderschoeiing ons zeer duidelijk doorgegeven waar die filters precies moesten komen, zodat ze niet in de weg zaten van hun werk. Dit met een tekening erbij en alle nodige info. Wij hebben dit uiteraard allemaal integraal doorgestuurd naar de uitvoerder van de bronbemaling, zodat zij wisten wat te doen. Ook hebben wij zelf op de bestaande muur netjes de moten afgetekend.

Nu blijken de filters dus telkens net in het midden van zo'n stuk te zitten in plaats van op de lijnen die we hadden uitgezet. Uitvoerde onderschoeiing stelt dit deze week vast bij bezoek ter plaatse en kan dus zo of niet starten met de werken of moet (tegen een meerkost uiteraard) de hele onderschoeiing opschuiven.

We hebben ondertussen contact gehad met het bedrijf van de bronbemaling, die wou eerst in discussie gaan, maar gaat nu toch hopelijk hun fout netjes oplossen. Duimen jullie mee dat alles op tijd wordt recht gezet?

Prairy
Berichten: 9105
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Ons eigen huis, écht van nul beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 11:20

Iets met goed begin is het halve werk?

En darmen zijn in Nederland leidingen :P

Balen dat het nu al misloopt, hopelijk snel opgelost.

Malenka

Berichten: 7578
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Ons eigen huis, écht van nul beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 11:57

Zo ontzettend herkenbaar! Zo hebben wij ook geregeld tussen de verschillende ingeschakelde bedrijven moeten 'faxen'. We hebben wel echt geleerd om alles zelf tig keer te controleren en de meest voor de hand liggende vragen gewoon te stellen. Je kunt echt nergens vanuit gaan. Want zelf nadenken en overleggen blijkt voor veel bedrijven heel moeilijk. Zelfs als ze weten dat je een leek bent (in ons geval, bij jullie natuurlijk niet).

Hopelijk is dit obstakel snel netjes opgelost.

Jenara

Berichten: 1567
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-24 14:35

Ok, goed nieuws, met een beetje kordate, maar correcte communicatie komen ze de verkeerd gestoken filters dit weekend opnieuw doen :) Heb hun de keuze gelaten, ofwel asap komen oplossen, ofwel meerkost van de onderschoeiing van hun factuur af.

@Malenka, ik denk persoonlijk zelfs dat ze er soms wat misbruik van maken als de bouwheer een leek is. Ik merk heel erg dat van zodra wij aan leveranciers/uitvoerders laten vallen dat we architect zijn, we heel anders benaderd worden. Ik merk ook wel dat wij heel goed weten wanneer we op iets kunnen doorvragen en wanneer niet ... dit soort discussies is voor mij tegenwoordig dagelijkse praktijk op de werf waar ik sta voor het werk :+

Daarnaast kregen we deze week ook nog goed nieuws, we hebben eindelijk een bedrijf gevonden dat onze grondwerken wil komen doen aan een ok prijs en binnen onze planning *\o/*

Jenara

Berichten: 1567
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-24 22:11

UPDATE

Net terug thuis van even een weekendje er tussenuit, heeft wel deugd gedaan na zo'n 3 maanden bijna non-stop "werken"

De onderschoeiing (het ondersteunen van onze buur) is ondertussen gebeurd en dat is allemaal goed gegaan :D omdat we in Gent moesten zijn voor ons werk, hebben we helaas de uitvoering niet zelf kunnen zien, maar mijn schoonmoeder is wel elke dag eens gaan kijken en blijkbaar was het toch behoorlijk indrukwekkend!

We hebben zelf de afgelopen tijd ook niet stilgezeten, eerst moesten we nog een stukje teelaarde (de bovenste 20-30cm grond, die het meest vruchtbaar is) afgraven over het bouwoppervlak.

En dan zijn we begonnen met het uitzetten van het huis!
Gelukkig wist mijn man hoe dit in zijn werk ging.

Best wel interessant! We hadden een hoogtepeil t.o.v. zeeniveau, de zogenaamde TAW (Tweede Algemene Waterpassing) van een putdeksel in de weg. Ten opzicht van dit hoogtepeil, hebben wij in onze tekeningen onze nulpas bepaald. De nulpas is (meestal) het niveau van je afgewerkte gelijkvloers, de architect bepaalt waar die ligt en geeft verder alles in het project een hoogtepeil dat refereert naar deze nulpas.
Bv je verdieping ligt van op +3m05, je kelder zit op -2m80, ... Maar gaat ook verder, want als je dan je vloerpakket bepaalt, weet je dus ook waar de bovenkant van je betonplaat moet zitten om met de afgewerkte vloer op het juist peil uit te komen etc.

Met een grote laser op statief en een meetstok waar een sensor op zit, ga je eerst dus zorgen dat je laser ingesteld staat op de correcte hoogte. In ons geval zat het putdeksel op -47cm t.o.v. onze bepaalde nulpas.
Van zodra de laser dan "pas" staat, kan je deze hoogte ergens gaan afbakenen. Wij hebben dit gedaan door een plankje op de juiste hoogte vast te boren in de gemene muur.

Vervolgens bepaal je de meterpas, dit is eigenlijk de nulpas + 1m en wordt vaak door aannemers gebruikt als referentiepeil (deze is namelijk vaak iets makkelijker gelijk te zetten met een laser op statief dan de nulpas zelf, omdat die wat hoger zit.

Zodra de hoogte vast is gelegd, kan je beginnen met de hoofdlijnen. Deze zet je uit door middel van een soort houten "poortje", twee paaltjes in de grond en een horizontaal plankje dat ook weer perfect met de bovenkant op de nulpas zit. Met koordjes en een digitale meter ga je dan exact nameten waar de lijnen van je gebouw moeten komen. We zijn begonnen met de lijnen evenwijdig met de gemene muur, zo konden we telkens op 2 punten de afstand t.o.v. die muur uitzetten. Dan zet je op de juist plaats een vijs bovenaan in het horizontale plankje en daar hang je met een lus een koordje aan. En zo ga je lijn per lijn te werk.

We zijn vorig weekend niet klaar geraakt, dus nu woensdag zetten we verder uit.
Zal met al onze schuine lijnen een heus spinnenweb worden! Snap nu ook waarom aannemers niet graag schuine muren hebben :+

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Urona447
Berichten: 2810
Geregistreerd: 13-05-07

Re: [VOLG] Ons eigen huis, écht van nul beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 22:23

Ik blijf het bijzonder vinden dat jullie tegen een ander huis aanbouwen. Naar mijn idee gebeurd dat heel weinig in Nederland alleen bij brandschades etc.

Vind je het niet jammer dat je er zo weinig bij kan zijn? Ik ben erg benieuwd hoe het er straks uit ziet.

Suzanne F.

Berichten: 49260
Geregistreerd: 03-03-01

Re: [VOLG] Ons eigen huis, écht van nul beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 22:25

Ik heb dit inderdaad ook nog nooit gezien.

Jenara

Berichten: 1567
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-24 22:33

Urona447 schreef:
Ik blijf het bijzonder vinden dat jullie tegen een ander huis aanbouwen. Naar mijn idee gebeurd dat heel weinig in Nederland alleen bij brandschades etc.

Vind je het niet jammer dat je er zo weinig bij kan zijn? Ik ben erg benieuwd hoe het er straks uit ziet.


Ik denk eerlijk gezegd omdat Nederland al veel langer aan (slimmere) stedenbouw doet dan België.
Wat ik van Nederland ken, zijn woonwijken vaak "af", want jullie hebben net zo goed rijtjeshuizen die tegen elkaar zij gebouw, maar er wordt er gewoon geen tussenuit gelaten en dat gebeurt hier wel nog eens. Net zoals er dus stukken grond worden open gelaten tussen allemaal halfopen bebouwingen. We zijn trouwens verplicht om tegen de andere woning aan te bouwen, dat is niet eens onze keuze :+

Vind het héél jammer dat we er niet zo veel bij kunnen zijn! Eind Juni verhuizen we om er dichter bij te zijn :) dus nog eventjes vanop een afstand volgen.

Jenara

Berichten: 1567
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 12:55

UPDATE

Ik had het jullie al even beloofd, maar eindelijk even de tijd gevonden om het eens te hebben over ons ventilatiesysteem.

Wat we gaan toepassen in onze woning is eigenlijk een combinatie van delen van bestaande systemen, we vinden dus hiermee dus zeker niet het warm water opnieuw mee uit, maar het is wel nog echt in deze opstelling toegepast en zo dus ook een beetje een experiment :+

DEEL 1: aardwarmtewisselaar (=Canadese put)

Het eerste deel wordt ook wel canadese put of aardwarmtewisselaar genoemd en dit is de manier waarop we onze lucht gaan aanzuigen.

Hierbij wordt een lange, anti-bacteriële buis ongeveer 1m-1m20 diep in de grond gestoken, met vanachter in de tuin een zogenaamde "paddenstoel" om hier dus de lucht naar binnen te trekken.
Het idee hierachter leg ik even uit:

De grond op -80cm diepte heeft een constante temperatuur van +/- 10graden.
Door de lucht over een bepaalde lengte hierdoor te laten gaan, krijg je dus uitwisseling van temperatuur:

- In de winter, als de lucht buiten bv. 1° is, warmt deze dus langzaam een beetje op en kan je uiteindelijk de lucht binnen trekken aan 5°-6°, een win van zo'n 4°, niet zo bijster veel natuurlijk, maar als je dit gaat omrekenen naar energie die nodig is om die lucht op te warmen, toch een mooie besparing.

- In de zomer echter, en hier zit de grote win van dit systeem, trek je op hoogdagen lucht binnen van 30°, door de uitwisseling met de aardwarmte, trek je deze uiteindelijk binnen aan 20°, een verschil van 10°!
Dit zorgt dus beduidend voor minder oververhitting in de zomer.

Zoals op het schema hieronder te zien, kan je dus ook een tweede aanzuigpunt voorzien en binnen een klep zodat je kan regelen waar de lucht vandaan komt.
Ons idee is om deze 2e aanzuigpunt te voorzien in onze wintertuin, zodat we op een winterdag met wat zon, de voorverwarmde lucht uit deze ruimte kunnen aantrekken en nog een paar graden winnen door het serre-effect van glas (ik leg onderaan het serre-effect even uit!)

Mogelijke feedback op dit systeem kan zijn dat je dus in de winter wel steeds koudere lucht aanzuigt dan je comforttemperatuur en ja, dat klopt. Maar als je gedetailleerd warmtewinsten en verliezen gaat berekenen van huizen die voldoen aan de huidige isolatienormen (of in ons geval zelfs passiefnormen), zie je meteen dat oververhitting energetisch gezien een véél groter probleem vormt dan warmteverlies, waardoor de extra energie die zal moeten verbruikt worden met dit ventilatiesysteem om het huis warm te houden in de winter verwaarloosbaar is. Om het mogelijk tochtgevoel tegen te gaan, nemen we weer andere maatregelen die ik zal uitleggen in deel 2.

Verwarmen kost trouwens per definitie véél minder energie dan koelen, koelen probeer je dus best zoveel als mogelijk te vermijden.

idee paddenstoel, hier zijn echter verschillende modellen in te vinden/krijgen, we moeten nog kiezen wat we zelf eigenlijk willen.
Afbeelding

Principe aardwarmtewisselaar in een schema:
Afbeelding


DEEL 2: lucht verdelen


Om de lucht over het huis en de juiste ruimtes te verdelen, maken we gebruik van ventilatiebuizen (no kidding! :+ ) Vandaag de dag niets bijzonders natuurlijk, alleen leggen we deze dus alsof we een systeem D (volledig mechanisch gestuurde ventilatie) hebben, zonder dat we de machine voorzien.

Vanaf de buis die zal binnekomen in onze kelder van de aardwarmtewisselaar, gaan we met 2 verticale kanalen de lucht naar boven brengen, deze voorzien we in de kastenwand aan de gemene muur op ons plan.
Per verdiep voorzien we horizontale vertakkingen, die op hun beurt uit zullen geven op geperforeerde platen in het meubelgeheel. Zo vermijden we lelijke roosters. De kanalen zijn qua afmetingen berekend om lucht op lage snelheid te vervoeren (deze snelheid kan je dus regelen door het vergroten of verkleinen van je kanaal)
zodat je geen tochtgevoel creëert. Lucht binnengebracht aan een snelheid lager dan 1,5m/s voel je namelijk niet. Zeker niet omdat we dit ook nog eens spreiden over een relatief groot oppervlak.

Laat je NOOIT door een aannemer wijsmaken dat dit niet berekend dient te worden en dat dat altijd "standaard" afmetingen zijn. De praktijk leert dat de meeste woningen zeer gelijkaardige luchthoeveelheden nodig hebben, waardoor in 8/10 gevallen je met de standaard maten wel goed zal zitten, maar als je ruimte qua vorm of afmetingen net wat afwijkt van de "standaard" zit je met ventilatieproblemen, met vochtproblemen, schimmel, ... als gevolg. Ik ken behoorlijk wat praktijkvoorbeelden waar een foute dimensionering van de ventilatie voor deze zeer vervelende problemen zorgt.

We voeren de lucht dus op deze manier aan in kantoor, leefrumte en de slaapkamers. Via spleten onder de deur, kan de lucht zich verder verplaatsen naar de gang en weer door naar badkamer & wc en daar voeren we dan weer af, hierover meer in deel 3!

Hier alvast een schematisch overzicht van de werking (een beetje verouderd ondertussen)
Een goede vriendin van mij is ontwerper technieken en die heeft ons geholpen bij de dimensionering van de kanalen en waar we best toevoeren en afvoeren.
Afbeelding

DEEL 3: Luchtafvoer

De twee voorgaande delen vertellen elk op zich eigenlijk geen bijzonder of speciaal verhaal.
Wat het hele systeem speciaal maakt is de manier waarop we de lucht willen rond trekken in onze woning.

Zowel de canadese put, als het buizensysteem waar ik over sprak, word normaal gezien gebruikt in een systeem D (volledig mechanisch gesturude ventilatie), waarbij er dus een grote machine (=luchtgroep) het aantrekken en afzuigen van lucht regelt. Deze machine heeft echter een aantal grote nadelen:
- maakt veel lawaai
- verbruikt behoorlijk veel elektriciteit (continu, want je mag een luchtgroep niet zomaar uitzetten)
- In woningen worden geen bevochtigers standaard geplaatst, dus vaak droge lucht

Vandaar wouden wij deze machine uit het systeem schrappen, maar hoe zorg je er dan voor dat er lucht je huis binnenkomt en weer buitengaat?

Eigenlijk heel simpel: je gebruikt fysica! En de basis hiervoor is: warme lucht stijgt, koude lucht valt.
In praktijk uiteraard iets minder simpel :+

Situatie in de winter: Als je je ergens hiervoor afvroeg wat die grote schouw doet, die staat daar niet alleen voor het mooi zijn. Hier, helemaal bovenaan, gaan we onze lucht naar buiten trekken. En in de winter, gebeurt dit helemaal vanzelf door het "schouweffect", dat uiteraard gebaseerd is op het fysische principe dat warme lucht stijgt. Onze woning zal een comforttemperatuur hebben tussen 16° (slaapkamers) - 23° (badkamer), per definitie warmer dan de buitenlucht in de winter en dus trekt die vanzelf naar boven en trekt daardoor het huis vacuüm, waardoor er automatisch via de buis onder de grond lucht zal aangezogen worden.
Gevolg: een volledig natuurlijk, automatisch werkend ventilatiesysteem.

Situatie in de zomer:
Hier wordt het lastiger. Want in theorie stopt het systeem met werken zodra de buitentemperatuur gelijk is aan de luchttemperatuur binnen. Daarvoor passen we echter een handig trucje toe, dat ook weer afkomstig is uit een bestaand systeem; namelijk gewoon een ventilator.

een zogenaamd systeem C (deels mechanisch gestuurde ventilatie), werkt op een gelijkaardige manier.
Bij een systeem C zittten er roosters in de ramen, waardoor lucht kan aangetrokken worden, ergens bovenaan zit een ventilator die actief lucht naar buiten blaast, waardoor het nodige vacuüm effect ontstaat dat zorgt dat er lucht via de raamroosters naar binnen wordt gezogen.

Ons systeem werkt eigenlijk niet anders, we zoeken juist nog uit of we het temperatuurverschil kunnen laten meten door sensoren of we dit manueel zullen moeten doen. Maar zodra de buitenluchttemperatuur gelijk of warmer wordt dat de binnentemperatuur, is het dus de bedoeling dat de ventilator aanschiet en zo het vacuüm effect in gang zet, waardoor er lucht blijft aangetrokken worden via de buis onder de grond.

Zo'n ventilator kost in aankoop en installatie echt héél veel minder dan een volledig mechanische luchtgroep en is daarnaast véél zuiniger in verbruik van elektriciteit. Op alle vlakken dus een energetische en economische win!


Mijn excuses voor dit zeer lange epistel, voelt bijna als een grote spreekbeurt :+
Hopelijk vinden jullie het wel een beetje interessant.

En om af te sluiten als een echte spreekbeurt:

zijn er nog vragen? :p




Serre-effect:

Het serre-effect ontstaat door een heel specifieke fysische eigenschap van glas, het laat de energie van UV-stralen slechts 1x door, dit betekent dat een ruimte omsloten door veel glas, dus warmer kan worden dan de buitentemperatuur, omdat de verzamelde warmte-energie voor een deel niet terug naar buiten kan door het glas heen. Vandaar zijn glazen serres zoveel warmer dan buiten van zodra er wat zon op staat.
Ik heb tijdens mijn studies nog effectieve zonnewinsten moeten berekenen en voor grote glasoppervlakken kan dit gaan over 1 000 000 kW! dit is dus echt immens veel, wat dus ook de grote oververhittingsproblematiek van veel moderne gebouw verklaart. Hier slim mee omgaan is dus de boodschap!

Malenka

Berichten: 7578
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Ons eigen huis, écht van nul beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:15

Zeker interessant. Het komt op mij over als heel vergelijkbaar met de eenvoudige systemen die gebruikt worden in earthships. Mochten wij ooit nog een huis bouwen dan wil ik daar ook graag meer mee doen.

Prairy
Berichten: 9105
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:26

Zeer interessant voor mij, wij willen een passieve kas gaan bouwen (ooit haha) en daar wordt uiteraard ook gebruik gemaakt van warme en koude lucht.

Een persoonlijke vraag, ik zit nu met zeer irritante hooikoorts binnen in huis opgesloten, zou je in het systeem ook filters kunnen verwerken zodat de lucht gezuiverd binnen komt en vies naar buiten gaat?