[VOLG] ons droomhuis op het platteland

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Re: [VOLG] ons droomhuis op het platteland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 20:09

Wat leuk Kim, ik volg :D Ken het huis en ben ook erg benieuwd wat jullie er van gaan maken. Het ziet er al heel anders uit nu het wat opgeruimd is.

Set_Elkol
Berichten: 14849
Geregistreerd: 06-06-06

Re: [VOLG] ons droomhuis op het platteland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 20:16

Spannend Kim en heel leuk, Ik ga graag volgen! Veel geluk er mee :D

BETUWE
Berichten: 727
Geregistreerd: 14-08-11

Re: [VOLG] ons droomhuis op het platteland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 20:57

Ik volg ook. Wat een prachtige plaats. Jullie zullen al kapitalen kwijt zijn aan het afvoeren van het vuil

kim_1990

Berichten: 1543
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Broeksterwoude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-20 20:59

Wij zijn momenteel ook weer op de boerderij dus wil jullie een kleine inkijk geven in het stallengebouw:

Afbeelding
Aan deze kant willen we 4 stallen bouwen van +-3*4 meter

Afbeelding
Dit is de andere kant van hetzelfde stukje stal, hier willen we een stukje werkplaats maken waar ook de trailer onderdak kan staan en vanaf de dikke eerste tussenspand tot het einde komt een loopstal voor mijn vriend zijn 5 hobbykalfjes/koeien

Afbeelding
Dit is het voormalig ouderwetse hollandse stal waar "vroeger" (tot halverwege 2019) 80 melkkoeien hebben gestaan, daarna is het geminderd en in april 2020 nadat mijn vriend zijn broertje weg is gegaan stonden er nog maar +-25melkkoeien en een nuka gestald... In 1,5 jaar dus een soort van om zeep geholpen...

Afbeelding
En dan hebben we nog de voormalig melkput voor de zomers wanneer alle koeien buiten liepen... Dit was de plek waar alle koeien in de zomer dus naartoe geleid werden 2 x pd om te melken en vervolgens weer naar buiten toe konden...

Het voormalig koeiengedeelte willen we eigenlijk de ondervloer valk gaan maken, daar waar het ongelijk is wordt beton gestord en dikke betonplaten met dunne spleten komt op de vloer boven de gierkelder, deze spleten zijn amper 2 cm breed dus gelukkig veilig om paarden op te houden.

Dit wordt uiteindelijk ook opgeknapt, hier willen we 2 opfokboxen neerzetten voor maximaal 5 merrieveulentjes per jaar, het jaar erop schuiven ze op naar de volgende box en komen er wellicht weer 5 nieuwe merrieveulentjes.
Waar nu de melkput is willen we ook dichtstorten met beton, het dak wordt iets opgehoogt en hier willen we ook 1 grote box maken voor de 5 jonge paarden die weer een jaar ouder worden. Dit wordt dan ook de grootste box.
Het is dus de bedoeling om 3 opfokboxen te plaatsen voor veulens van 0-1 jaar, 1-2jaar en 2-3 jaar. Als de veulens 3 jaar zijn geworden is het de bedoeling dat ze na het zomerseizoen opgehaald gaan worden zodat er weer een nieuw groepje veulens kan komen...
Dit plan moet nog uitgewerkt worden...waar ik anders aan zat te denken is gewoon 1 grote opfokbox in het koeiengedeelte ipv 2 iets kleinere en daar gewoon 5 veulens inzetten tot ze 3 jaar zijn en dan pas een volgend groepje te verwelkomen.
Dan wordt de rest van de melkstal wel dichtgestort maar wordt dit opslag voor onverpakt hooi.
De andere helft van de stal willen we er in de toekomst vanaf slopen, hier wil ik graag een gedraineerde zandpaddock neerzetten welke ongeveer ruim 25 meter diep wordt en +- 15/20 meter breed.

Verder hebben we natuurlijk ontzettend veel land en is het de bedoeling om de paarden ook in de winter indien mogelijk gewoon lekker op het land te laten lopen.
We hebben een stukje wat hoger gelegen is en mooi droog blijft dus deze willen we in de winter voornamelijk gebruiken. Mijn eigen paarden zullen bij slecht weer in de paddock komen en de jonge paarden zullen bij slecht weer in de buitenbak lopen (deze wordt ook gedraineerd)
En omdat we 4 stallen hebben en ik maar 2 eigen paarden heb en wellicht 1 of 2 shettenvriendjes erbij, blijft er 1 stal leeg staan of vullen we die op met een pensionpaardje van iemand die graag een rustig plekje heeft voor zijn of haar paard of een pensionado... Overigens wil ik wel even melden dat het opfokidee wel iets is wat pas volgend jaar aan de orde is en wellicht een nog langer termijn.
De 4 stallen is iets wat we eerst graag klaar hebben zodat mijn eigen engeltjes alvast hierheen kunnen komen. Het land klaarmaken is een kwestie van paaltjes erin en draad erom dus dat zal hoofuit een dagje in beslag nemen... De rijbak is na de 4 stallen prioriteit en dan ergens pas de paddock (stallengedeelte slopen gaat erg veel werk en geld inzitten omdat het helaas allemaal asbest is... Dus dat is iets waar we naderhand even voor moeten gaan sparen.
Het opfokgedeelte is laatste prioriteit in dit lijstje.

De prioriteiten op een rijtje:
Caravan woonklaar maken
In huis opruimen en slopen
Huis laten renoveren door een aannemer, in de tussentijd gaat mijn vriend aan de slag met de 4 stallen dus dit is gezamelijke prioriteit.
Stukken wei klaarmaken
Bak aanleggen
Koeienstal slopen/paddock aanleggen
Opfokstal bouwen

Een hoop ideeen en plannen, gaat vast nog veel tijd inzitten dus dit topic zal voorlopig wel doorgaan haha

frensje
Berichten: 722
Geregistreerd: 12-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 21:17

Wat een fantastische plek. Het is “even” werk maar dan heb je straks ook wat.
Leuk om de vorderingen te volgen.

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 21:24

wat zonde ook dat die stal er zo uit ziet.
het is flink wat werk,maar dan heb je straks ook resultaat :j

huricane
Berichten: 791
Geregistreerd: 05-01-09

Re: [VOLG] ons droomhuis op het platteland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 21:37

Wat leuk om de stallen ook te zien, daar was ik ook nieuwsgierig naar :j

Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 21:48

Wouw, wat een project! Hier valt echt makkelijk eer te behalen zeg :') Mijn hemel, hoeveel zooi kan een mens hebben :wow:

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110696
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: [VOLG] ons droomhuis op het platteland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 21:56

Oh jeetje, wat een monsterklus!
Maar wat dapper dat jullie dit aan gaan en wat leuk dat we mogen mee volgen!

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 22:20

Wat een gaaf project!

Toen ik de plattegrond zag dacht ik gelijk: Oh, dat is een prachtige plek voor een bak. Maar blijkbaar vind jij dat ook :')

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: [VOLG] ons droomhuis op het platteland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 23:30

Ontzettend gaaf je updates!!
Lekker opgeruimd ook zeg B-)
Bij het opruimen zie je ook echt de kinderkamers nog, is dat echt nog van vroeger van je vriend / zijn broertje?
Ben niks nieuwsgierig hoor!
Jammer dat alles zo snel vervallen is ook ofwel een puinhoop van is gemaakt.
Lijkt me ook echt vervelend voor je vriend om het dan zo terug te zien.

Maar, het word prachtig en er valt eer aan te behalen dat is zeker!

kimmie1

Berichten: 2342
Geregistreerd: 24-02-04

Re: [VOLG] ons droomhuis op het platteland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 00:35

Jemig wat ontiegelijk veel werk, respect dat jullie er aan begonnen zijn. Was het bij je schoonvader ook al zo? of is dit echt bij zn broer gekomen? hoe komt het zo ver zou je denken...

JJ4

Berichten: 643
Geregistreerd: 14-02-18
Woonplaats: Op de grens van Drenthe met Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 02:38

Ik vind jullie dapper! Persoonlijk zou ik me hier nooit aan durven wagen, ik heb nogal moeite met ‘er doorheen kunnen kijken’. Zulke dingen zie ik gewoon niet -O-
Vind het proces van jullie daarom machtig mooi om te volgen!

Wij hebben zojuist ook een huisje met wat land gekocht en ik hoor me nog zeggen, jeee er moet nog best wel wat gebeuren (doelend op een paardenbak, paddock en veranda) maar nu ik dit zie, moet ik me maar heeeeel snel stilhouden! :D
Succes! De plek is prachtig <3

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Re: [VOLG] ons droomhuis op het platteland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 08:21

Wat gaaf!! Ik denk als alles opgeruimd is...oke das ff een klus...dat je dan opbouwende heen gaat maar er ook meer door heen kan kijken. Super gaaf project dit...succes!! Ik volg zeker!

Sansevieria
Berichten: 4204
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 08:54

Poeh, dat is een hele klus. Moet je idd maar aandurven .

Gaan jullie de gevels van het huis aan de buitenkant nog schoonmaken ook?
Ik denk als daar al eens andere deuren en kozijnen inzitten dat het een heel andere aanblik geeft, maar zonde als zelfs de buitenmuren zo groen/vuil zijn.

Hoe kun je het zover laten komen vraag ik me af als je zulke foto's ziet.
Ik ben heel benieuwd naar alle vorderingen, jullie hebben al heel veel opgeruimd zo te zien.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: [VOLG] ons droomhuis op het platteland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 09:17

Gaaf maar ik denk dat je hier wel echt wat tofs van kan maken!

Popstra
Berichten: 13761
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 09:27

Jemig, hoe heeft dat zo kunnen vervallen!?? :oo vind dit wel echt een vieze oude bende. als ik dat allemaal zie zou ik het het liefst plat walsen met een bulldozer en schoonvegen.

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re: [VOLG] ons droomhuis op het platteland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 09:46

Ik vraag me idd af of het niet efficiënter is om opnieuw te bouwen...

Popstra
Berichten: 13761
Geregistreerd: 21-06-08

Re: [VOLG] ons droomhuis op het platteland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 09:54

Ik zelf denk van wel.... vind het rijp voor de sloop.
Maar kan natuurlijk niet in mensen hun financiële toestand kijken.

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 09:54

Dat gaat vast hartstikke gaaf worden :D
En die oude kast op de middelste? slaapkamer.....laten logen of stralen, dat wordt prachtig

kally
Berichten: 5246
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: [VOLG] ons droomhuis op het platteland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 10:00

Jeetje ..hoe zonde dat het zo verwaarloosd is...zacht gezegd.
Maar wat een mooie plek kan het gaan worden en ben zeker van plan te volgen...heel veel succes!

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: [VOLG] ons droomhuis op het platteland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 10:16

Ik vind julie erg dapper. Maar opfokboxen?Is dat nog van deze tijd? Veulens en jonge paarden horen toch op het land te lopen? Denk je dat daar nog klandizie voor is?
Je hebt wel een mooie ruimte om er iets moois van te maken.
Ik vind vooral het werk aan julie huis veel,ben echt benieuwd hoe het is als het af is.

pillow
Berichten: 7809
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 10:17

Je had een TV omroep moeten benaderen. Je had er een mooi programma van kunnen maken, dan had het nog wat opgeleverd. Verschrikkelijk hoe kun je het zo ver laten komen. Je schoonvader heeft ook vast niet netjes geboerd en geleefd, zoveel zooi krijg niet in 1,5 jaar verzameld. Ik hoop voor jou dat deze manier van leven niet in de genen zit. Ik wens je veel sterkte (en geld) de komende tijd

pillow
Berichten: 7809
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 10:18

beatje schreef:
Ik vind julie erg dapper. Maar opfokboxen?Is dat nog van deze tijd? Veulens en jonge paarden horen toch op het land te lopen? Denk je dat daar nog klandizie voor is?
Je hebt wel een mooie ruimte om er iets moois van te maken.
Ik vind vooral het werk aan julie huis veel,ben echt benieuwd hoe het is als het af is.

Die opfok paarden lopen over het algemeen s'winters niet in het land maar in grote loopstallen (boxen) ,

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 10:27

pillow schreef:
Je had een TV omroep moeten benaderen. Je had er een mooi programma van kunnen maken, dan had het nog wat opgeleverd. Verschrikkelijk hoe kun je het zo ver laten komen. Je schoonvader heeft ook vast niet netjes geboerd en geleefd, zoveel zooi krijg niet in 1,5 jaar verzameld. Ik hoop voor jou dat deze manier van leven niet in de genen zit. Ik wens je veel sterkte (en geld) de komende tijd

Ik vind deze post best wel veroordelend. Je weet helemaal niet hoe de situatie geweest is. Bij schoonvader en broer niet.

Succes topicstarter! Het wordt vast prachtig na al het harde werken.