Hoe deur of andere afsluiting maken onder lage overkapping?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Hoe deur of andere afsluiting maken onder lage overkapping?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-20 20:07

Ik zit me al een paar weken mijn hersens te breken over hoe het beste een lage overkapping/schuurtje af te sluiten met een deur of een andere afsluit mogelijkheid die ik niet zelf kan bedenken. Het is een overkapping van 2 bij 2 buitenmaat, maar ivm vergunningplicht is hij schuttinghoogte. Dus rond de 180 cm. Hoog genoeg voor mijn korte lijf. :D

Door de afwijkende maten en de kleine plek en een beperkt budget maar wel meer nodig dan een klein tuinhuisje maat heb ik creatief moeten zijn. Een losse overkapping gevonden voor weinig. De zijwand kan gebruikt worden van het tuinhuisje dat er stond, maar waarvan alleen de onderste 120 cm nog goed was kwa hout. Het dak daarvan was verdwenen en het hout verder nooit behandeld.

De overkapping staat vanwege stroom nodig opgebouwd tegen de voormalige stenen berging met de linker zijkant, de achterkant is de degelijke schutting. De rechterkant wordt dichtgemaakt met de resten van het oude tuinhuis.

Maar dan de voorkant nog, standaard deuren zijn te hoog en kwa model niet in te korten. Tenminste die ik ken niet. -O- Er mag liefst geen drempel inkomen. Er moet namelijk oa een scootmobiel in kunnen, en die is niet blij met een scherpe houten drempel. Ivm diefstal/inregenen (westkant ingang) moet er wel iets voor dat dichtkan.

Wat is handig? Ik ken schuilstal flappen maar die zijn niet af te sluiten, maar stel dat? Zijn die bestand tegen westenwind en regen. Zodat het stopcontact er achter droog blijft? Of zijn er andere creatieve lichtgewicht oplossingen te bedenken?

butengeweun

Berichten: 3654
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 20:11

Let op met wat je bouwt ze kunnen mooi onder een hoek kijken op de luchtfoto’s en zien dan een schuur ipv overkapping.

Maar voor de deur latten verticaal neerleggen en dan een z frame aan de achterkant maken. De hoogte kan je dan zelf bepalen. Iemand een beetje handig heeft hem in een dagje gemaakt

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-20 20:39

Wat er stond was half ingestort en 15 cm kleiner maar wel hoger voordat het dak eraf is gewaaid zei hij. :+ Stond alleen wat verder naar achter in de tuin. Het mag neergezet worden mits niet hoger dan de schutting. Wil ik zelf ook niet zodat buurman geen middagzon kwijt is. Ik moet onder de 3 m bij 3 m blijven. Maar die ruimte is er daar ook niet eens :') .

Ah zelf een deur maken van hout, geen idee of dat te zwaar wordt. Overkapping is niet gemaakt om er deuren aan de hangen, al zijn het dikke 200/150 mm palen.

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Hoe deur of andere afsluiting maken onder lage overkapping?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 20:52


Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Hoe deur of andere afsluiting maken onder lage overkapping?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 21:13

Iets maken van een oude voortent van een caravan? Daar zitten ook ritsen in.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-20 21:23

Die matten ken ik, heb ik nu van bamboe achter als extra schutting. Ipv lattenframe kan ik ook die gaasmatten gebruiken, makkelijker af te sluiten ook denk ik. En minder zwaar. Voortent met rits had ik ook aan gedacht. Alleen ik heb een haat verhouding met ritsen, die gaan echt altijd kapot. _-:( geen goed idee dan, die houd ik vrees ik een maand heel of zo. En bukken is ook zeker niet altijd mijn beste beweging zeg maar.

In ieder geval weer meer ideeen *\o/*

zigranta
Berichten: 3255
Geregistreerd: 22-02-05

Re: Hoe deur of andere afsluiting maken onder lage overkapping?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 21:27

Betongaas? Kun je op maat maken en dan nog iets er voor tegen inregenen.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 21:28

Stopcontact voor buiten gebruiken, die kunnen tegen regen.

monsterina
Berichten: 317
Geregistreerd: 25-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 21:29

Is zo’n harmonica deur geen optie? Geen idee of je die hebt in de breedte die je nodig hebt?

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Hoe deur of andere afsluiting maken onder lage overkapping?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 22:21

Heb je een foto voor me, want ik kan me er zo geen beeld van vormen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Hoe deur of andere afsluiting maken onder lage overkapping?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 22:29

Een vouwdeur misschien? Lichtgewicht, waterdicht en ze zijn heel makkelijk op maat te maken.

Echter absoluut niet inbraakbestendig. Geen idee of dat een vereiste is.

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 00:06

Je zou iets van PVC zeildoek kunnen maken?

Je zou dan bijvoorbeeld voor het gemakkelijk dichtmaken wanneer het normaal weer is er magneten in kunnen naaien/lijmen die Dan “vanzelf” sluiten.

Er kunnen ook van die metalen ringen in met gaten. Daarmee zou je als er echt storm op komst is het echt dicht kunnen knopen en zekeren.

Dat zeil is in 1001 kleuren te krijgen op rol per meter.

En verder inderdaad zeker een stopcontact voor buiten gebruiken.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Hoe deur of andere afsluiting maken onder lage overkapping?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-20 07:47

Ik zal vandaag een foto maken als ik het niet vergeet. Inbraakbestendig tjsa zou handig zijn maar of het nodig is?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Hoe deur of andere afsluiting maken onder lage overkapping?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-20 08:40

Voor nu neig ik naar betongaas en bamboe mat. Daaarmee kan ik ook de lelijke oude planken verdoezelen. Wel nadenken over scharnieren. Al kan dat denk ik ook met simpele ringen/slangklemmen/buisjes. Geen idee of er officiële scharnieren voor te krijgen zijn. Heb me er nooit in verdiept.

Zeildoek heb je daarentegen wel ook met leuke afbeeldingen of een eigen foto. Heeft ook wel iets

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-20 13:35

Er is even wat tussendoor gekomen maar eindelijk fotos kunnen maken.

Afbeelding

Dit is het dus, nog zonder dakje (dat ligt er in op de grond). We zijn nu bezig ondersteuning te maken zodat dakplaten meer steun krijgen. Stukken van het tuinhuisje. Het gaat dus om beide openingen. Voor moet scootmobiel erin kunnen. 2 bij 2 meter en 180 hoog.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 13:41

Afbeelding

Bij ons is het zo. Als je er iets mee kan, mag je ze op komen halen. Want we breken hem binnenkort af.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Hoe deur of andere afsluiting maken onder lage overkapping?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 13:48

Iets met een schuifdeur?

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Hoe deur of andere afsluiting maken onder lage overkapping?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 13:53

Als je echt lowbudget iets zoekt wat heel makkelijk te maken is, dan kun je ook nog voor een bouwzeiltje met ringen van 2 x 2 meter gaan: https://www.elektronicacatalogus.nl/DEK ... -(110-0202)?gclid=Cj0KCQjwoPL2BRDxARIsAEMm9y8i0VyQv7OPRv9ZUoc3VQNHuTR9mQbhvzdmqd8mzld-G3Uaj7VhxSwaAo6dEALw_wcB
Niet de sjiekste oplossing, maar wel effectief en heel goedkoop. 3 euro voor een zeiltje, een paar euro voor de ringen om het te bevestigen en klaar.

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 13:58


karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-20 14:09

Die vouwdeuren ken ik, die heb ik ooit bij een toilet gehad. :P maar zijn die weer bestendig? Dubbeldun oeps ik heb even de recenties gelezen. :oo Oef zonde van het geld kennelijk -O-

Loulou zou je die deuren eens kunnen opmeten? Lengte en breedte?

De bouwzeil optie dacht ik ook al als tijdelijke dichting. Ervaring leert dat die niet echt bestand zijn tegen wind en langdurige zon. Maar voor nood werkt het wel.

Ik moet meteen nadenken voor de achterkant. Deur in schutting die er nu zit is eigenlijk te smal en het slot gaat steeds niet meer open. Het ministukje schutting ernaast valt uit elkaar zag ik en moet ook draaiend of schuivend worden. -O- Zo handig een scootmobiel _O- kan ik meteen ideeen opdoen hier ook. Die moet wel goed hond dicht en veilig zijn. :+

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 14:11

karuna schreef:
Die vouwdeuren ken ik, die heb ik ooit bij een toilet gehad. :P maar zijn die weer bestendig?
Die van kunststof wel.
In een vorig leven heb ik die jaren als douchedeur gehad (ipv een gordijn), en die werd toch aardig nat elke keer :)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-20 14:13

Mm douche deur, je brengt me op een idee ook. :)* nog een optie. :j

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-20 21:57

Inmiddels een flinke tijd verder, en nu ook de keuze gemaakt hoe het gaat worden, deels is al gedaan ook. Nog niet klaar maar voor nu kan ik weer verder. Een zijkant en een halve voorkant is betongaas paneel. Het idee was een soort kunstig grijzig bamboe rol er tegen doen. Die was al gekocht, maar helaas net 4 cm te hoog op een stuk en was niet fatsoenlijk in te korten helaas.

Vlak voor sluitingstijd kunnen ruilen, enige dat ik voor nu passend kan vinden is wilgenteen mat. Die is wel aan de bovenkant 15 cm te kort. Hier komt als het weer opduikt windbrekersdoek in de kleur donkergrijs.

De deur is geworden een uittrekbaar windscherm in grijzig/beige kleur, die zit nog in de verpakking. Deze is ook geschikt om vooral uitgetrokken te zijn en af en toe in te rollen. Deze rol kan maximaal 3 meter beeed worden. Loopt soepel en licht. Wind en weer bestendig. Daarmee is het licht en makkelijk af te sluiten. Of om bij mooi weer open te laten. :j

Voor de verlichting onverwacht een goede oplossing gevonden, was bedoeld voor iemand anders. Lag bij de lidl te koop. Een zonnepanneel met naderingslamp met led verlichting, instelbaar in brandduur, gevoeligheid en lichtfelheid. Maar opeens :)* wacht eens even, die kun je ook binnen plaatsen met paneeltje op het dak. Scherm open licht floept aan en staat nu op 5 minuten blijven branden. Genoeg voor iets pakken of scootmobiel parkeren en zo. En geen stroom hoeven doortrekken vanuit huis,

Dankzij flinke hulp is dit weekend het meeste in elkaar gezet. Ik kan nu zelf niets doen helaas. -O- morgen maak ik fotos van hoe het nu is. Maar wat een verademing mijn tuingereedschap op een plek ipv overal verstrooid.

Utixo

Berichten: 6582
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Hoe deur of andere afsluiting maken onder lage overkapping?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 22:04

Ik zou er gewoon kenneldelen voor plaatsen, van die ijzeren hekken. Hoeven niet eens tot boven, want ik neem aan dat ze de scootmobiel niet zomaar optillen. En kenneldelen zijn er in alle maten.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Hoe deur of andere afsluiting maken onder lage overkapping?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-20 22:15

De gaaspanelen staan al, deze waren niet zo duur en mooi licht van gewicht. Scootmobiel is indedaad nogal zwaar 125 kil ruim.