Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gerlienke
Berichten: 1510
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Eibergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 21:43

Mooi stukje <3 de jas is ook mooi geworden.
Behandelen jullie de nieuwe planken voor het aanrecht nog met olie of iets of word het alleen glad geschuurd?
Fijne Kerstmis. {:)

Solistar

Berichten: 768
Geregistreerd: 31-05-07

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 21:54

Leuk stukje weer en mooie foto's. En zo leuk, die kado's voor elkaar :)

Fijne feestdagen!

Ligt er daar nu ook sneeuw of helemaal niet? (Of is dat in dat deel van Zweden niet normaal nu?)

jeetje77

Berichten: 3469
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 21:56

Oh ik heb dit jaar voor het eerst pepparkakor gebakken. Die is waren ook erg lekker geworden.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 10:48

Weer zo leuk om te lezen !

Ik moest lachen om je mislukte kniepertjes :') . Ik kan ook nog steeds geen gewone wafels bakken zonder te knoeien :=

Die keuken wordt vast prachtig als ik zo de foto's van dat blad zie. Hoefsmid zijn heeft veel voordelen :D

Die jas is echt heel mooi !

TheaD

Berichten: 608
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-20 20:42

moestuin: Dank je wel <3

zonnebloem18: Dank je wel <3 De keuken foto´s komen in de post van januari ,dan moet Sander de keukenkastjes af hebben ~~}> :P
Doen jullie het wafelijzer insmeren met boter of olie?

Arabesk: Dank je <3 Ik zal eens kijken of we een keer wat op kunnen nemen, maar verwacht er niet te veel van, hebben beide nooit muziekles gevolgt ofzo...

de kerstboom word verlicht met lampjes op elektriciteit.

gerlienke: Dank je wel <3 De planken hebben we ingesmeerd met olie, in het nieuwe jaar willen we bijenwax kopen om het nog verder mee in te smeren :)

Solistar: Dank je wel <3 En zie deel 2 :)

jeetje77: Mmmm lekker :9

Pandora2: Dank je wel <3

Kerst deel 2



Afbeelding

Buiten dwarrelen de sneeuwvlokjes licht als veertjes naar beneden terwijl ik hier bij het warme fornuis zit te schrijven.

Afbeelding

Gisteren was het kerstdag en de wereld bedekt met een dun laagje rijp. Dichterbij een witte kerst kun je niet komen. Ik bewonderde de witte wereld door het keukenraam ´s ochtens toen 3 machtige gestaltes van elanden in het oog sprongen. Onbeweegelijk bleven ze staan en staarden ze richting het huis. Tot opeens alsof de betovering verbroken werd ze de bossen in trokken. Dit was wel een heel bijzonder begin van onze kerstochtend, het is niet iedere dag dat je deze imposante dieren ziet.

Afbeelding

Afbeelding

Na het ontbijt krijgen de ponnies een extra uitgebreide borstelbeurt en dan een lange wandeling met de hond.

Afbeelding

Dan is het al weer tijd om aan het eten te beginnen. Dit jaar had ik een recept als een vegetarisch alternatief voor kerstham gevonden. Het was een vrij simpel recept, men neme een koolraap en doet deze na het schillen, in z´n geheel in een pan met bouillon, kook tot die gaar is. Tot zo ver gaat het prima... Neem de gekookte knol uit de pan en smeer het in met mosterd, een beetje kliederen maar niet te moeilijk... en grill hem 15 min tot mooi bruin. hmmm. grillen... Dat wordt een beetje lastig... Ons fornuis kan niet grillen, tsja daar sta je dan met je ingekliederde koolraap op een stokje.... Maar dan ping! Een idee. Twee pannen en een open vuur, dat doet de truuk en zo kunnen we dan toch, misschien iets later dan gepland, aanschuiven aan ons kerstdiner :)

Afbeelding

Afbeelding

Het smaakte heerlijk en we kunnen de komende dagen nog van alle restjes eten. Zeker een blijver voor volgend jaar deze koolraap ham

JudithO

Berichten: 7063
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 22:29

Wat slim opgelost, met dat grillen ;)
Heb je een recept van de kerststol? Die ziet er heel erg goed uit! Daar maak ik graag een nieuwjaarsvariant van.

mysa

Berichten: 10494
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 22:36

Fijne verhalen weer, Thea! Die koolraap klinkt best goed, jammer dat ik er niet zo goed tegen kan. En prachtig cadeautje, die elanden in de tuin!

jeetje77

Berichten: 3469
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 23:01

Oh prachtig met die elanden

Ilsiie

Berichten: 8224
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 00:01

Je schrijft zo fijn, het is jammer dat kerst voorbij is want deze verhalen kan ik eeuwig lezen! Gelukkig komen er nog een paar feestdagen aan O:)
Wat een prachtig cadeau zo met de elanden, lijkt me magisch!

Ik ben ook benieuwd naar het recept van de stol (en het spijs!). Ziet er allemaal echt heerlijk uit!

Prairy
Berichten: 9105
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 08:43

Haha goed opgelost! En sander krijgt er weer een mooi klusje bij, een grill stellage maken. Dan kun je nog veel vaker iets grillen.

Alvast een goed nieuwjaar gewenst!

zonnebloem18

Berichten: 24843
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 10:05

TheaD schreef:
zonnebloem18: Dank je wel <3 De keuken foto´s komen in de post van januari ,dan moet Sander de keukenkastjes af hebben ~~}> :P
Doen jullie het wafelijzer insmeren met boter of olie?

Oeh ik ga ongeduldig afwachten tot Sander het af heeft.
Wij doen er helemaal niets op, het kniepertjesdeeg heeft door de boter voldoende vet in zich om niet aan te bakken. Er schijnen 2 verschillende types kniepertjes recepten te zijn, bij de een heb je meer een beslag en wat wij maken is meer een deeg. We draaien er kleine balletjes van die op het wafelijzer plat gedrukt worden.
Ons familierecept is vergelijkbaar met deze: https://www.landleven.nl/inspiratie/lek ... rtjesdeeg/
We gebruiken dan alleen (bruine) basterdsuiker en geen kristalsuiker en roomboter i.p.v. margarine.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 15:45

Mooi die elanden ! <3 Die kwamen even buurten voor kerst {:)

Ik moest even denken bij koolraap. Google zegt mij dat wij dit hier gewoon rapen noemen, maar ik heb nog nooit zo'n grote knol gezien :wow:
Ziet er wel heel lekker uit !

Dammie

Berichten: 3322
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 18:43


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 18:48


Dammie

Berichten: 3322
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 18:51

@moestuin, je hebt gelijk, dit is knolselderij.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 19:11

Maar koolrabi is nog iets anders dan koolraap, toch ?
Ik geraak in de war :')

TheaD

Berichten: 608
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-20 20:37

Dank jullie wel allemaal voor jullie lieve reacties <3

Zonnebloem18: Dat recept ga ik de volgende keer proberen, dank je wel *\o/*

Pandora2: Dit is wat wikipedia zegt over de koolraap https://nl.wikipedia.org/wiki/Koolraap Ik had een kleintje uitgezocht, ze zijn er nog wel veel groter :) Je zou voor dit recept ook knolselderij kunnen gebruiken maar een koolrabi is weer iets heel anders :)

Recept Kerststol

500gr wit meel
250 ml melk (37 graden)
1,5 tl zout
7gr droge gist
25gr boter
1el suiker
(0,5gr saffraan)
rasp van 1 citroen
rasp van een 1/5 sinasappel
200 gr rozijnen

spijs:
300gr amandelmassa (50%amandel/50%suiker)
2el citroensap
1/2 ei

Maak een brooddeeg van de ingredienten en kneed 10min. Laat een uur ofzo afgedekt rijzen op een warme plek.
(Mix ondertussen de amandelmassa met de citroen en het ei tot een stevige massa.)
Druk de lucht uit het deeg en vorm een rechthoek +-3cm dik
maak een rol/worstje van de spijs en leg het op het deeg en rol het deeg op.
Laat het nog een uur rijzen en bak 45 min in een hete oven, 175-200 graden ofzo

eet smakelijk :9

Mri

Berichten: 15309
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 21:37

Je hebt koolraap, koolrabi en knolraap. Ze worden vaak met elkaar verward.


Beide groentes worden vaak met elkaar verward, terwijl ze toch verschillend zijn. De koolraap is een echte wintergroente en smaak zoetig, terwijl de knolraap juist aan het einde van de lente en in de zomer geoogst wordt en ook wel meiknol genoemd wordt. Deze groente is meer radijsachtig van smaak.

JudithO

Berichten: 7063
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 04:11

Dank je wel voor het recept! Die ga ik binnenkort eens proberen.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 10:22

Dank dames ! Ben weer helemaal mee :D
Ik verwarde de koolraap dus met de knolraap.

En als we dan toch in de rapen zitten, boterraapjes zijn trouwens ook heel erg lekker :9

Dala8
Berichten: 383
Geregistreerd: 26-04-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 10:33

Ik lees al heel lang mee en geniet echt van jouw manier van schrijven maar kon niet laten nu even te reageren. Ben op het moment ook weer Knieperties aan het bakken. Traditie getrouw maar bij mij mislukken ze nooit. Uiteraard wel in andere omstandigheden met een elektrisch ijzer maar wellicht door ons geheime ingrediënt scheutje berenburg.


Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

zonnebloem18

Berichten: 24843
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 08:49

Dat is een recept voor rolletjes, dat vraagt meer om een beslag, omdat ze vanaf het ijzer zacht genoeg moeten zijn om op te rollen. Het recept wat ik deelde is voor de platte kniepertjes, als je die van het ijzer haalt worden ze meteen hard. Wel een goed idee trouwens een scheut berenburg er doorheen.

Edit: Bij ons heb je ook echt onderscheid tussen kniepertjes en rolletjes, als we kniepertjes zeggen hebben we het altijd over de platte versie. Normaal gesproken gaan mijn schoonzus en ik over de kniepertjes en mijn schoonmoeder en haar zus over de rolletjes. Beide hele andere recepten en bakwijzes.

JolisaJ

Berichten: 1942
Geregistreerd: 17-05-15
Woonplaats: Het mooie Flakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 16:18

Wat schrijf jij toch fijn, het leest zo prettig. En ik kon je baksels bijna ruiken <3

Echt knap dat Sander de keuken met de hand heeft gemaakt. Al moest ik wel even grinniken om de hoefrasp.

En de elanden, prachtig!

TheaD

Berichten: 608
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 20:59

Dala8: mmm dat ziet er heerlijk uit, bedankt voor je recept die ga ik zeker ook eens proberen :)
zonnebloem18: dat had ik inderdaad ook begrepen dat voor de een deeg gebruikt word en voor de andere beslag, ik ga ze beide eens proberen :) Van koekjes krijg je nooit genoeg :P
JolisaJ: Dank je wel <3

De verbouwing Deel 2 " Winterwonderland"


Afbeelding

Het kleine huis lag nu onder een deken van sneeuw. Een klein rookpluimpje steeg uit de schoorsteen omhoog. De takken van de grote naaldbomen kreunden onder het gewicht van hun witte last. Ja, nu was de winter echt ingevallen hier in het noorden.

Afbeelding

Homestead keuken

Oud en nieuw was bijna onopgemerkt voorbij gegleden en zo waren de 12 dagen van kerstmis met al zijn bijhorende feestelijkheden weer achter de rug.

Afbeelding

Afbeelding

Sinds de zomer zijn we al bezig met het renoveren van onze homestead keuken, waarvan je een deel al hebt kunnen lezen in deze blog https://levenalslaura.blogspot.com/2020/07/de-verbouwing-wip-deel-1.html . De ruwe balken hebben we in de afgelopen tijd bekleed met grenen kraaldelen. Deze plankjes hebben naast de veer en groef nog een extra ribbel. Dit soort wandbekleding werd veelvuldig gebruikt in de Zweedse keukens van het eind van 1800 tot zeker in de jaren 30 van de vorige eeuw.

Afbeelding

Ik vond het wel grappig dat ik de kleuren voor de nieuwe keuken al bepaald had en dat we tijdens het schuren van de deur erachter kwamen dat hij ook al eens in deze kleur geweest was. Dan moest het zo zijn toch ;) Nadat de wand afgewerkt was konden we beginnen aan de keukenkastjes. En nu hebben we een echte Pettson keuken :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu is deze helft van de keuken zogoed als klaar en kunnen we dit jaar verder met de andere helft, waar een deur verzet moet worden, een deur vervangen, dan kan de vloer wel een likje verf gebruiken en de afwerklatten tussen de wand en het plafond... Maar het begint langzaam aan een beetje vorm te krijgen.

Afbeelding

Winterwonderland

De lucht is grijs en zwaar. Hier en daar dwarrelt een vlokje naar beneden. Elke stap zakken mijn schoenen diep weg. Behalve het knerpen van de sneeuw onder onze schoenen, is het doodstil. De pony trekt de vol geladen slee moeiteloos naar de schuur, waar al een hele berg met stammen ligt. Geleidelijk beginnen de vlokken dikker te worden en vallen ze steeds dichter op elkaar. Ik houd mij hand op en vang er een paar, de kleine kristallen glinsteren in mijn hand. Welkom in winterwonderland.



Afbeelding

mar_fay

Berichten: 2620
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 21:05

Wat is de keuken mooi geworden! :)