Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 21:58

Leuk, ik lees graag mee :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 22:07

Ik ben op trektocht in Mongolie geweest en heb daar aan het “off grid” leven mogen proeven. Al is dit natuurlijk niet te vergelijken met echt je leven zo leven. Ik zei ook altijd; als ik op vakantie ga heb ik minimaal een eigen badkamer en keuken nodig.
Maar ik moet zeggen, het vrije gevoel van “met de natuur leven” heeft me wel een enorm gevoel van vrijheid gegeven, wat ik nooit eerder ervaren heb en nog elke dag dat verlangen met me mee draag.. ooit..
Hoe fijn is het als je plop ineens geen internet of mobiel bereik meer hebt.. Hoeveel je een zelfgemaakt kopje koffie zoveel meer waardeert als het niet vanzelfsprekend is. In plaats van thuis op de knop drukken. Buiten naar het toilet idd (dat heeft nog steeds mijn voorkeur). Slapen in de kou met alleen andermans menselijke (of dierlijke) warmte, zo fijn. Sochtends wakker worden en opwarmen met een vuurtje, waar je meteen je water opzet voor thee/koken.. De zon zien opkomen en haar warmte voelen.. Wassen in een koude rivier en zo intens genieten als je na 5 dagen een keer verwarmd water hebt.
Het is zoveel intenser leven.. Zo fijn!

TheaD

Berichten: 608
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-20 22:29

bigone schreef:
Knap om zo terug te gaan naar de essentie van het leven. Alleen nemen van moeder aarde wat je nodig hebt . Denk dat de indiaanse manier van leven hier ook dichtbij staat. Nu wel nieuwsgierig of jullie kinderen willen en zo ja, houd je dan deze manier van leven vol .


Nee, kinderen zitten niet in de planning. Ik ben niet zo van de kleine kinderen en heb m´n handen al vol met de dieren... Maar hoe dan ook, in Zweden kunnen ze je kind uit huis plaatsen als je geen stromend water en/of stroom in huis hebt, velen die ik volg via facebook zijn hier bang voor.... Dus voor degenen die naar Zweden willen gaan met deze levenstijl....

Humpiedumpie: Dat is ook gaaf, op trektocht in mongolie!

Dieuwke_ Heb niet echt heel veel foto´s van mijn jurken. Heb er gemiddeld 2 om te dragen en 1 voor net, dat is dan gelijk mijn wollen jurk voor de winter. Door gebruik slijt ik een jurk in ongeveer 2 jaar op, dan is hij vaak erg verkleurd door de zon, dan torn ik hem uit elkaar en naai ik hem binnenste buiten weer vast en dan kan die nog een jaar mee als werkjurk. Ik hoop binnenkort weer een nieuw outfit te maken. Bloomers deze keer, dat is handig voor op de fiets.

maj0

Berichten: 6603
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 22:35

Heel interessant om te lezen. Nu ga ik misschien wel een hele persoonlijke vraag stellen. Je hoeft ook niet te antwoorden. Maar heb je wel gewoon anticonceptie? En zo ja wat?

Roosje01

Berichten: 10743
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 22:42

Welke producten kopen jullie wel in de winkel als ik vragen mag?

Birdie60

Berichten: 8404
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 22:44

Als je hand naaimachine ooit kapot mocht gaan en je komt nog een keer in Nederland. Mag je de mijne hebben, ook een hele oude maar hij doet het nog en alles zit er nog bij.

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 23:36

Wauw, niets dan respect dat jullie je 'kop boven t maaiveld' uit durven steken en echt volledig leven zoals jullie dat willen. Zouden meer mensen moeten doen, welke manier dat dan ook ik. ;)

Volg heel graag! Uit interesse voor jullie manier van leven, praktische oplossingen én voor Zweden (echt verliefd geworden op dat land)

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 00:26

Ik zou kinderen hier ook zeker niet vanzelfsprekend vinden. Die kinderen moeten wel voldoende basis krijgen om hun weg te vinden en hoe je het ook draait of keert: jullie levensstijl wijkt enorm af van de cultuur rond je. Dat is jullie keuze en voor jullie juich ik zoiets alleen maar toe. You do you :j maar mocht je kinderen willen, zou ik dat wel een lastige vinden. Hebben jullie verder wel veel contact met de plaatselijke gemeenschap of vrienden?

Verder ben ik erg benieuwd hoe een gemiddelde dag er bij jou uit ziet!

Zelf heb ik weinig luxe nodig. Zo kan ik op reis prima weg met zeer basic sanitair ed. Maar thuis ben ik lui dus ik wil verwarming, een wasmachine, een vaatwasser etc :D dus nee ik kijk hier niet naar op. Maar ik vind het wel knap dat jullie je hart zo volgen en interessant is het zeker :)

xxCYNNxx

Berichten: 5663
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 00:40

Interessant topic, ik volg mee. En ook hier respect dat jullie deze stap gezet hebben.

Zo extreem als jullie het doen zou ik niet kunnen. Verwarming, warme douche en stromend water zijn toch wel dingen die ik absoluut niet voor langere tijd zou willen missen. Paar dagen, een week, 2 weken; oke prima, maar echt voor altijd? Helemaal in de winter en natte herfst....brrrr nee zou niets voor mij zijn.

Dan zou ik voor een mix gaan ipv echt helemaal terug in de tijd.

Heb wel bewondering voor mensen die die volledige stap wel kunnen maken.

mysa

Berichten: 10523
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 09:33

Leuk. Was vroeger ook wel gecharmeerd van een dergelijke manier van leven.
Tegenwoordig ben ik juist erg blij met de verworvenheden van de moderne techniek.
Maar ik ben wel buiten opgegroeid en CV en riolering kwamen bij ons pas later. Dus flink lopen zeulen met butagas flessen.
Zonder verwarming zou ik nog wel kunnen. Die staat hier alleen in de vroege ochtend even aan. De houtkachel is in de Nederlandse winters meestal voldoende om het huis warm te houden. En er staan ook regelmatig pannen op. Het hout kloofde ik vroeger met bijl maar dat vindt mijn rug niet leuk meer. Dus elektrische kloofmachine tegenwoordig.

Douche echter, zou ik voor geen goud willen missen.

Denk dat wanneer je zo leeft als jullie er toch minstens één persoon thuis moet zijn en hooguit parttime vanuit huis kan werken.

TheaD

Berichten: 608
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 11:53

Ik heb 2 jaar gelden al een keer een stuk geschreven voor een tijdschrift, met hoe een dag in de nazomer eruitziet, als jullie geintresseerd zijn zou ik dat wel kunnen plaatsen?

Birdie60: Wat lief aangeboden! Maar ik ben de afgelopen 8 jaar nog niet weer in Nederland geweest en zie dat ook niet snel veranderen, helemaal hier op mijn plek in Zweden. En gelukkig doet mijn oude naaimachine het nog prima.
Poes: We zijn hier goed geïntegreerd hier in de gemeenschap. Hebben goed contact met zowel buren als mensen in de buurt. Zweden zijn heel openminded en fika is hier erg belangrijk :) Vrienden hebben we zowel in de buurt als ver weg.

moonsparkle
Berichten: 21764
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 12:02

Dat wil ik wel lezen en ik ben nog steeds nieuwsgierig hoe je het financieel doet of kun je echt helemaal leven van wat je hebt?

Toverbal

Berichten: 1955
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 12:32

Ik volg!

Heel interessant om mee te lezen!

Pocca_Locca

Berichten: 1918
Geregistreerd: 12-10-14
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 12:42

Jullie zijn niet gek, maar heel bijzonder en vooral dapper dat jullie gewoon doen waar best veel mensen van dromen. Al was het alleen maar tijdens het kijken naar “ the little house on the prairie “ :)

_Nancy

Berichten: 14102
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 13:24

Ik heb nog een vraag:
Als je zo leeft zoals jullie leven, waarom zit je dan wel op een website/forum als bokt? Dat past niet helemaal in het plaatje voor mij namelijk.

Gewoon interesse hè, geen aanval ofzo :)

maras

Berichten: 2347
Geregistreerd: 04-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 13:29

Ik hoop dat ze dit topic opent om ons mee te laten genieten van deze leefwijze :)

Achterom
Berichten: 23053
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 14:02

Wat interessant om te lezen allemaal! Heb jij in het begin ook niet in het zelfvoorzienend topic gezeten? Ik kan me dat nog wel herinneren, wel een heel ander level dan de meesten doen, gaaf!

xxCYNNxx

Berichten: 5663
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 14:04

Hebben jullie nu trouwens wel een soort back up? Bijvoorbeeld voor als je toch niet de winter doorkomt met je hout, hebben jullie dan een generator die bij nood gebruikt kan worden? Of kopen jullie dan brandhout in?

Goed; na 8 jaar kun je wel redelijk inschatten natuurlijk hoeveel hout je nu daadwerkelijk nodig hebt......mijn vraag is dan misschien meer voor de begin periode, toen jullie net begonnen zeg maar dan nu anno 2020 na 8 jaar al zo leven.

Victory-Boy

Berichten: 2418
Geregistreerd: 08-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 14:14

Hartstikke leuk om jullie nu zo te volgen en te zien!
Sander is jarenlang mijn bekapper geweest en jou "ken" ik ook nog van die tijd. Ik vind het heel knap dat jullie zo kunnen leven, wij zouden echt niet zonder de meeste gemakken kunnen.

Is Sander nog steeds (parttime) bekapper en/of boomverzorger?

Ik ben nog steeds dankbaar voor wat hij voor mijn pony's heeft gedaan, in het bijzonder voor Victor. <3

Minimus

Berichten: 1759
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 16:50

TS, ik zag je vraag! Meestal naai ik het met de hand inderdaad. Wel met moderne garen omdat die een langere levensduur hebben dan bijvoorbeeld linnen of wollen garen.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 17:23

Prachtig dat je dit doet!
Ondanks dat ik niet echt van de luxe ben zou ik een wc en douche toch echt niet kunnen missen. :D
Dus echt knap dat jullie dit aan zijn gegaan.
Betreft rust en prikkels lijkt het me wel heerlijk.
Ik ga zeker volgen want je hebt een fijne manier van schrijven en ik vind het hartstikke interessant.

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 17:23

Wat gaaf zeg! Ik zou denk ik wel graag een wc en een douche in m'n huis willen, maar voor de rest lijkt het mij heerlijk rustig!

Libera

Berichten: 3984
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 18:42

Wij zitten hier ook een beetje “off-grid”, hebben een waterput en een septic. Dus geen waterleiding of riolering, heerlijk! Maar gelukkig wel met een elektrische pomp en dus gewone WC en douche , daar zou ik niet zonder kunnen!

Verwarmen het huis zoveel mogelijk met onze houtkachel, met hout van zelfgekapte bomen, maar wel als backup een verwarming gelukkig.

Hier is het inderdaad niet toegestaan om geen stromend water of verwarming te hebben. Is dat in Zweden dan alleen zo als je kinderen hebt?

Radiostilte
Berichten: 986
Geregistreerd: 15-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 19:30

Oo wat een leuk topic. Ik volg!

Ik was/ben ook altijd fan geweest van kleine huis op de prairie en dr Quinn. En denk er zelf ook wel eens aan om meer zo te leven. Helemaal zelfvoorzienend leven lijkt mij echt moeilijk en haast niet te doen. Maar wat meer die kant op lijkt mij tof. Al ben ik wel erg op mijn hygiëne gesteld, dus even onder douche gaan, warm water uit de kraan en je was even gauw wassen is denk ik toch wel een luxe die ik niet zo snel op durf/wil geven. Maar respect voor jullie dat jullie dat wel doe en kunnen.

Jullie zijn toch ook niet helemaal zelfvoorzienend? Wat voor producten kopen jullie nog? Meel, groentes in de winter, tandpasta?

En jullie hebben alleen maar olielampen in huis? Of ook nog gewone verlichting? Want hoe doe je dat als je midden in de nacht wakker wordt en even wil kijken hoe laat het is?

Verder ben ik wel erg nieuwsgierig naar je jurken. Hoe je kookt en bakt, wat voor recept je gebruikt voor je brood en hoe weet je of je oven de juiste temperatuur heeft? Wat jullie zo al eten. Hoe je je kleding wast. Of er dingen zijn die je mist of 21 eeuwse dingen die je wel gebruikt en niet zonder kan. Hoeveel dieren jullie hebben? En iets waar je niet over na wil denken. Maar is deze levensstijl vol te houden als 1 van jullie langdurig geblesseerd of ziek wordt? Kortom van alles.

TheaD

Berichten: 608
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 19:41

Moonsparkle: Misschien had je erover heen gelezen, maar zoals ik al geschreven had, werkt mijn man deeltijd. Ik denk gemiddeld z´on 10uur per week. Dit is genoeg om alle kosten van te betalen en nog wat te sparen.
xxcynnxx: Een back up, nee dat is niet echt nodig, je weet namelijk al ruim van te voren waar je een tekort aan gaat hebben en hebt dan tijd genoeg om nog wat te improviseren. Het is niet zo dat je de ene dag nog een hok vol hout hebt en dan de volgende dag, hè! het hout is op :) Maar mocht er door een andere reden, brand, ziekte of wat dan ook ergens tekort aan zijn, dan kunnen we het altijd nog kopen.....
victory-boy: hoi Sanne, wat leuk dat je ons topic gevonden hebt! Ik hoop dat bij jou/jullie alles goed gaat. Sander werkt nog steeds als bekapper en bedankt voor het compliment:)
Minimus: Leuk om te horen! Heb je al eens geprobeerd met linnengaren wat je dan van te voren in de bijwax zet? Dit maakt het garen sterk en slijtvast en het krult niet meer zo op tijdens het naaien. Z´on los blokje bijwax kun je vast wel ergens bij een goede naaiwinkel kopen.

en bij deze:
Een dag in de nazomer
Tijdschrift ¨Frieslandpost¨oktober 2018


De ochtend
De mist hangt als een dikke deken over de velden en de zon klimt langzaam boven de boomtoppen uit, het belooft een mooi dag te worden.

Afbeelding
Terwijl mijn man naar de stal gaat om de dieren te voeren, de kippen los te laten en de stallen schoon te maken, steek ik het fornuis aan, om het ontbijt te maken. Als hij weer binnenkomt, heb ik het ontbijt en de thee klaar. Na het ontbijt doe ik alle binnen klusjes. Op zo´n dag als vandaag begin ik met het maken van brooddeeg. Heerlijk volkoren brood staat vandaag op de planning. Na 15min kneden gaat het deeg in de kom en dat moet nu zeker een uur rijzen.
Het is vandaag wasdag, dus ik verzamel alle witte was in een grote pan en zet deze met water op de kachel. Ik rasp er wat zeep in en nu moet dat langzaam verwarmen, zodat het vuil los komt uit de vezels. Ondertussen kookt het afwaswater al op het fornuis dus daar heb ik nu mooi even tijd voor. Na de afwas kneed ik het brood opnieuw door en vorm er broden van, die moet nu nog een uurtje rijzen voordat ze straks in een hete oven gebakken kunnen worden. De was is nu op temperatuur en stamp ik het heen en weer in de pan. Zo komt al het vuil goed los. De vieste vlekken boen ik eruit op het wasbord. Zo, nu kan het worden uitgespoeld. Maar eerst even water halen uit de put. Met het juk op mijn schouders breng ik het water naar boven zodat alle was gespoelt kan worden en daarna gaat het allemaal door de wringer. Gelukkig is het mooi weer en kan de was mooi buiten drogen, er gaat niets boven zongedroogde handdoeken.

Ondertussen is het al weer bijna tijd voor thee. Mijn man is achter in het bos aan het werk. Het is al weer september en tijd om bomen om te hakken. De hele zomer werken we samen om het hooi te oogsten. Dan begint elke ochtend met minstens 2 uur maaien met de zeis. Maar dat is nu allemaal klaar en er ligt voldoende hooi op zolder voor de hele winter. Als ik bijna bij het bos ben komt onze Border Collie Sammy mij al tegemoet. Tjop, tjop van de bijl, hoor ik in het bos. De boom ligt al plat en nu word hij in handzame stukken gekapt die we dan met de ponny op kunnen halen. Tijd voor thee! roep ik. Ja, ik kom eraan! Thuis drinken we onze thee en ik bak er nog wat pannekoeken bij. Die gaan er na al dat werken wel in.

Nu in de herfst is het tijd om alles voor te bereiden voor winter. De tomaten dingelen aan de planten maar ook de appels zijn klaar om geplukt en verwerkt te worden. Potten vol met met zoetzure augurken staan al in de voorraad. Onze moestuin van 300m2 voorziet ons voor 75% van ons voedsel. Alleen meel, suiker, thee en kruiden en specerijen kopen we regelmatig. Vandaag besluit ik om appels te oogsten. De meeste appels snijd ik in ringen en droog ik aan strengen bij de kachel. Van deze gedroogde appels kunnen we de hele winter genieten, in taarten of bij de pannekoeken. Ik heb ook een deel appels geplukt die meer geschikt zijn voor moes. Deze kook ik en daarna weck ik ze in weckpotten om te bewaren voor de winter. Een paar appels bewaar ik om een appeltaart van te maken, dat zal lekker smaken als toetje vanavond.
Afbeelding
Inmiddels is het brood ook klaargebakken en ruikt het heerlijk in huis. Tijd om te eten, een heerlijke tomatensoep met vers gebakken brood. je hoort het al, wij eten heel wat af en het is pas 12 uur.

De middag
Nu de dieren weer op de maaiweides mogen grazen moeten de heiningen weer gecontroleerd, dat doet mijn man na de maaltijd. Kan Sammy, de hond, ook lekker mee. Er zijn altijd wel draden kapot doordat er elanden of reeën doorheen gegaan zijn. Vaak gaan dan ook palen kapot. In het bos liggen nog palen, dus die kan hij mooi even ophalen met ons pas beleerde ponny. Dat is een simpel klusje en een goede oefening.
Voor mij staat de middag in het teken van de moestuin. Je snapt dat er heel wat werk in zit om dit allemaal te onderhouden. Bedden vol met bonen, erwten, sla, kruiden van verschillende soorten, komkomers, augurken, wortels, uien, preien en heel veel aardappelen. Een apart stukje van de tuin is de herfst tuin. Hier groeien de kolen in allemaal verschillende vormen en soorten. Spruiten, witte kool, boerenkool. De meeste kolen kunnen goed tegen de kou en kunnen we de hele winter oogsten en de witte kool maak ik tot zuurkool. Ondanks de droogte van afgelopen zomer heeft alles het goed gedaan, en nu na een regenbuitje staat het onkruid weer overal. Als ik in de tuin bezig ben komen al gauw onze katten aangelopen, die vinden het ook gezellig als ik buiten bezig ben. Na 2 uurtjes werken lijkt het weer een stuk netter in de tuin en graaf ik gelijk wat aardappelen op voor het avondeten, ook 2 wortelen en een prei en wat bonen neem ik mee naar binnen, dat word een heerlijke stew vanavond. Mmm.
Afbeelding
Gelukkig net op tijd om het fornuis weer tot leven te wekken. Op de paar kolen de nog gloeien, leg ik wat kleine houtjes en al snel knappert er weer een lekker vuurtje in de keuken. Ik zet wat theewater op en daarna ga ik opzoek naar mij man. Ik kijk over de velden en daar zie ik het staartje van onze border collie al heen en weer gaan. Theetijd! roep ik en ga weer naar binnen.
Ik doe de geschilde aardappelen en de andere ingrediënten in de pan en zet het op het vuur. Dit kan nu lekker pruttelen tot het avond eten. In de kamer neem ik mijn naaiwerk op. Alle kleren die we dragen maak ik zelf. De patronen zijn gebaseerd op kleding uit de 19de eeuw, deze zijn zoveel meer geschikt voor het werk op de boerderij. Alles word genaaid met de hand of op mijn trapnaaimachine. Het geeft zoveel voldoening om eigen gemaakte kleding te maken en te dragen.
Afbeelding
Buiten begint het al te schemeren. Je kunt echt merken dat de donkere tijd er weer aankomt.
Ik steek de kaarzen en de olielampjes aan in de kamer, nu is het tijd om nog even muziek te maken. Zo vullen we de avond met harp, fluit en zang. Als je dan na een dag hard werken je dag overdenkt, kun je tevreden zijn over wat je hebt gedaan. Dan heb je geen stress en een goede nachtrust is gegarandeerd.