Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gerlienke
Berichten: 1510
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Eibergen

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 12:12

Leuk stuk om te lezen weer. :) Doe je het wecken in de oven of in een pan?
Ben ook benieuwd hoelang die courgette vitrage moet hangen voor dat het droog genoeg is? :)

TheaD

Berichten: 608
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-20 14:27

Dank jullie wel allemaal voor de leuke en lieve reacties <3 Het verwonderd mij nog steeds dat er zovelen zijn die mijn stukjes willen volgen, ik vind het altijd heel fijn dat jullie zulke positieve reacties geven <3


De courgettes snijd ik in dunne schijfjes en prik ze met een naald aan een draad om deze voor het raam te laten drogen. Afhankelijk van het weer duurt het tussen de 10-15 dagen. Net als bij gedroogde appels, zijn ze dan taai en helemaal verschrompeld. Deze gebruik ik dan in de winter in allerlei soepen, sauzen en stoofgerechten. Ze moeten wel een tijdje meekoken in het gerecht om zacht te worden. Veel succes *\o/*

gerlienke: wecken doe ik in een pan, de heet waterbad methode :)

pandora2: Is het bij jullie zo droog dan? Misschien kan ik proberen wat regen jullie kant opsturen ;)

Sharani: Ik hoop dat je struikje het volgend jaar weer beter doet

Myfairytale
Berichten: 5386
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 15:25

Ik reageer niet vaak, maar ben een trouwe meelezer van je stukjes. Het is echt heerlijk wegdromen en daarna droom ik verder over hoe het vroeger geweest zou zijn op onze woonboerderij. :)

Je verhalen doen me trouwens ook heel vaak terug denken aan mijn (ontzettend lieve) opa en oma. <3 <3
Dank je wel daarvoor! :D

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 15:49

Ha ik miste je verhalen al. Zo leuk om te lezen!

Wij zijn deze week even naar een museum boerderij geweest dichtbij, in Hoogwoud. Die is nog redelijk authentiek.



Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 03-08-20 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Roosje01

Berichten: 10725
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 15:50

Leuk stukje weer om te lezen!

Hier(zuid-holland) was juli ook vrij nat en kouder dan normaal. Maar afgelopen 4dagen was het wel warm en vandaag weer regen := in de loop van de week geven ze een hittegolf op dus ben benieuwd.
Had hier zelf een struik vol hangen van kruising framboos/braam, maar door slechte Natte weer helaas veel van verloren gegaan. Dit was het eerste jaar dat hij vol zat, heb hem nu 2 jaar ben benieuwd wat hij volgend jaar doet.

Mijn appelboom is alleen door het warme voorjaar van slag :=. De appels beginnen nu al te vallen maand eerder dan normaal. Al een emmer vol geplukt en hangen zeker nog wel 2 emmers vol in. Misschien heb je nog leuke tips/ recepten om met appels te doen? Want vraag me nu al af wat ik ermee aan moet al uitgedeeld aan ouders en schoonouders :=

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 15:54

Appeltaart :+ heel veel appeltaart

Roosje01

Berichten: 10725
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 15:57

Kom jij ze opeten dan := anders word ik tonnetje rond :')

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 16:03

Ik wil ook appeltaart ! :D

Thea Al de 3e zomer op rij dat het hier zo droog is, maar dit jaar spant echt de kroon. :+
Begint hier aardig op het zuiden van Spanje te lijken, dus blaas maar deze kant op, die regen ! {:}

Arabesk Die stoof ! <3

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 16:14

Ik lees ook altijd mee. Kan echt genieten van het terug in de tijd en hoe mooi je schrijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 17:19

Roosje01 schreef:
Kom jij ze opeten dan := anders word ik tonnetje rond :')

Ik lust geen appeltaart, maar compote? Of appelchips?

Set_Elkol
Berichten: 14849
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 17:20

Cider maken!

Roosje01

Berichten: 10725
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 17:29

Wil idd wel proberen appelmoes te maken en appelflappen zijn ook altijd wel lekker. Cider is dat appelsap? Nooit geprobeerd te maken.

Nooit geweten dat 1 boom zoveel zou geven hij heeft het duidelijk naar zijn zin :=. Had vorig jaar een 2 emmers vol dacht dat het wel ong de max zou zijn voor 1 boom.

Ilsiie

Berichten: 8224
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Oostenrijk

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 17:49

Wat een heerlijk stukje weer, ik geniet ervan hoor!

Eliana

Berichten: 5453
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 18:28

Hier ook een stille meelezers, ik geniet van je verhalen en foto's:)!

Solistar

Berichten: 768
Geregistreerd: 31-05-07

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 21:14

Ik lees ook nog altijd mee, ik ben altijd stiekem een beetje jaloers op jullie ongejaagde leven dat zo afhangt van de seizoenen. En je schrijft zo leuk met mooie foto's!

TheaD

Berichten: 608
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-20 21:36

Myfairytale: <3

Arabesk: Wat een mooie boerderij! Wat een prachtig plafond <3 en die olielamp, die wil ik hebben <3

Roosje01: Wat zonde van je frambozen/bramenstruik, hopelijk doet hij het volgend jaar weer beter.

Je zou de appels in dunne ringen kunnen snijden en dan drogen aan een draad, dan kun je er nog de hele winter van genieten. Of als je weckpotten hebt zou je ze kunnen wecken.

Voor 5 potten van 3/4liter

3kg appels
700gr suiker
1liter water
3 tl kaneel
1/4 tl nootmuskaat
2 tl zout
3el citroensap

Schil en snijd de appels en bewaar ze in wat water met citroensap tegen verkleuring. Mix nu het water,3el citroensap,suiker en de specerijen in een pan en breng het aan de kook. Blancheer de appels hierin voor ongeveer 1,5 minuut. vul de weckpotten met de appelstukjes en breng het suikermengsel opnieuw aan de kook en giet het over de appels. Sluit de potten en weck ze 30min op 85graden in de weckketel.


Van de appelschillen en klokhuizen kun je vervolgens appelazijn maken.
Vul een grote weckpot met de schillen en dek dit af met water en eventueel wat suiker. Dek de pot af met neteldoek. Zet hem op een donkere warme plek voor minstens 2 weken. Zeef de azijn en schenk het in schone flessen. Dit geeft een niet zo´n zure appelazijn.

Pandora2: Vervelend als het zo droog is maar ik heb de regen met de post gestuurd, hij komt jouw kant op :P Hoewel met de Zweedse post kan het nog wel een tijdje duren voor het aankomt......

_penotti: <3

Tica_81: Lust jij geen appeltaart? Ik houd ervan en dankzij jullie heb ik nu zin in appeltaart, maar hier zijn de appels nog lang niet rijp ;(

Ilsiie: <3

Eliana: <3

Solistar: <3

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 21:39

Roosje01 schreef:
Wil idd wel proberen appelmoes te maken en appelflappen zijn ook altijd wel lekker. Cider is dat appelsap? Nooit geprobeerd te maken.

Nooit geweten dat 1 boom zoveel zou geven hij heeft het duidelijk naar zijn zin :=. Had vorig jaar een 2 emmers vol dacht dat het wel ong de max zou zijn voor 1 boom.

Cider is appel"wijn".
Appelsap maken en inkoken tot stroop kan ook nog.

Dammie

Berichten: 3321
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 21:45

Slim idee om zo je courgettes te bewaren.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 00:01

Wat leuk dat dansen! Ik kom uit een familie die heel graag danst en ook nog wat jonge folklore danst op feesten zoals de scottish, huclebuck etc. Zo leuk om te doen!

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 00:04

SensaHorses schreef:
Wat een heerlijk sfeertje op je foto's, TS! <3

nuscaniels; Dat klinkt heel gaaf! <3 Heb je ook een volgtopic? :o


Nog niet. Heb voorlopig nog zoveel te doen dat het dan wel een heel lang volgtopic zou worden waarin er weken lang weinig gebeurt.

Hoop hier volgend jaar ook fruitbomen e.d te kunnen planten, als ik zo dat allemaal voorbij zie komen krijg ik zo een zin in eigengemaakte jam e.d

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 09:02

Citaat:
Pandora2: Vervelend als het zo droog is maar ik heb de regen met de post gestuurd, hij komt jouw kant op :P Hoewel met de Zweedse post kan het nog wel een tijdje duren voor het aankomt......


Bedankt !
Wij zijn in blijde verwachting :D

Roosje01

Berichten: 10725
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 14:41

Bedankt voor de appel tips allemaal!
Is kijken welke ideeën ik ga kunnen uitvoeren. Heb in september 2 weken vrij waarvan de eerste week 5dagen thuis dus tijd genoeg Om wat te experimenteren. Meeste appels hangen gelukkig nog in de boom haal alleen de genen weg die gevallen zijn of los laten bij lichte aanraking.
Misschien zo ff langs de action voor wat potten kijken want straks zijn die weer overal uitverkocht.

Als het kon mocht je wel wat appels komen halen maar helaas :(:)

Britta31

Berichten: 13140
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 14:47

Een vriendin gebruikt altijd de lege glazen potjes van hak.

Roosje01

Berichten: 10725
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 15:15

Die heb ik niet Helaas ik eet bijna nooit groentes uit potjes.
2jaar terug zelf augurken gemaakt toen ook potjes van action gebruikt, en kreeg van mijn mams ook wat gebruikte groente potjes. maar die gebruikte potten werkte Naar mijn idee toch minder goed sommige trokken niet goed vacuüm en eentje klapte zelfs kapot.

Britta31

Berichten: 13140
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 16:04

Kijk eens op marktplaats of kringloop.Wij hadden ook 30 weckpotten in de kelder staan van mijn schoonmoeder.Zijn allemaal in de glasbak gegaan.