Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 18:36

TheaD schreef:
Ik zag afgelopen week een "advertentie" voorbij komen en dacht daarbij gelijk aan jullie. Van de KRO/NCRV gaan ze een tv programma opnemen waarbij je een maand zelfvoorzienend zonder internet en stroom gaat leven. Gezien zovelen van jullie wel eens bij ons hadden willen meedraaien, dacht ik, misschien is dit jouw kans :)

https://www.facebook.com/KRONCRV/posts/4523793130967870

Ik ben niet zo technisch dus ik hoop dat de link werkt :')

En ik ben wel benieuwd, zou het jou wat lijken, om mee te doen aan zo´n programma, of denk je dat, doordat het tv is, de belevenis een soort van wegvalt of tegenvalt?

"Concurrentie van elkaar" -O- m.a.w. weer een hersenloos sensatie programma à la rtl. Winnaar krijgt zak geld mee naar huis vermoed ik zo en dat maakt dit soort programma's soms leuk om naar te kijken en verder tenenkrommend irritant voor de mensen die er ook maar iets van weten qua hoe leven op deze manier gaat. Dan kijk ik veel liever tig keer de BBC series van hoe ging het op een boerderij anno tijdperk X, Y, Z. Dan leer je nog eens wat en die mensen werken samen, iets wat nogal essentieel is in zulke situaties.
Deze programmaformules echter tonen meer de slechte kant van mensen, want samenwerken is niet het concept en op bij elkaar passende persoonlijkheden wordt juist niet geselecteerd.

Dammie

Berichten: 3321
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 18:58

Het idee van een maand lang zo leven is leuk. Maar dat spelelement kan het programma inderdaad aardig verzieken.
Zo jammer dat programma makers denken dat dat nodig is om toe te voegen.

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 19:33

Het idee is leuk, maar ik zou als vegetariër problemen hebben met dingen als worst maken én het competitie element spreekt mij niet aan.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 19:45

De BBC doet dit soort dingen altijd erg mooi... mensen een periode na laten leven zoals het indertijd was

dit kro/ncrv verhaal trekt mij ook echt niet

Roosje01

Berichten: 10726
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 03:54

Dit lijkt mij ook niks met vreemde in een huis en cameras overal. Voor de rest zou ik best op een boerderij willen zitten, alleen dan zonder het zelf vlees maken gedeelte dat koop ik wel gewoon :+

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 11:06

Oh kijk, daar heb je de ruggengraat van het huisje ! <3
Die voorlaatste foto, dat was nog een deur die ze dichtgezet hebben met dikke planken denk ik ?

Zit er geen houtwurm in de balken ? := Ik heb hier nog een stuk zolder met zulke planken en balken vol gaatjes.... :')

Heel benieuwd wat jullie plannen zijn voor de keuken ! En dan vooral hoe jullie de muren gaan aanpakken.

Zo'n programma's zegt mij ook niet zoveel. Met al die camera's lijkt het toch altijd een soort Big Brother aflevering ofzo :+

mysa

Berichten: 10484
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 11:37

Toch wel jammer om dat oude hout weer te bekleden.

Wij zijn er dol op en maken van hout uit oude huizen (+200jr)uit midden en Oost-Europa weer balken, vloeren, tafels, keukens en wandbekleding. Eigenlijk alles wat ook uit regulier hout wordt gemaakt. Vaak voor renovatie van historische huizen maar ook steeds vaker voor nieuwe huizen. Wel doen we het eerst in de droogkamer zodat eventuele beestjes er niet meer in zitten.

Ik zou het zo laten!

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 13:38

mysa schreef:
Toch wel jammer om dat oude hout weer te bekleden.

Wij zijn er dol op en maken van hout uit oude huizen (+200jr)uit midden en Oost-Europa weer balken, vloeren, tafels, keukens en wandbekleding. Eigenlijk alles wat ook uit regulier hout wordt gemaakt. Vaak voor renovatie van historische huizen maar ook steeds vaker voor nieuwe huizen. Wel doen we het eerst in de droogkamer zodat eventuele beestjes er niet meer in zitten.

Ik zou het zo laten!


Even off-topic, maar heb je een foto van zo'n nieuw-maar-toch-niet-helemaal- object ? Een tafeltje ofzo ?
Dit lijkt mij echt zo gaaf !

mysa

Berichten: 10484
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 20:56

Ik zal je een pb sturen, anders lijkt het op reclame.

Solistar

Berichten: 768
Geregistreerd: 31-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 22:02

Dat is wel een mooi klusje inderdaad! Zijn die planken de enige afscheiding tussen de binnen en buitenkant van het huis vroeg ik mij af of is het wel iets geïsoleerd?

TheaD

Berichten: 608
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-20 22:21

Leuk om jullie opinie over het programma te lezen. Zelf zou ik er ook niet voor kiezen en ik vraag me af of de deelnemers ook maar iets opsteken van het leven off grid en met de natuur. Het is jammer dat in de huidige maatschappij alles om concurrentie en sensatie draait.

Pandora2: Het is geen dichtgemaakt deur die je ziet maar de overgang van de buitenmuur, de liggende balken, naar de binnenmuur, waar ze de staande balken gebruikt hebben. Sporen van houtworm zitten er voldoende in maar dat is niet iets waar we ons zorgen over maken :)

mysa: Wat leuk dat jullie daar mee bezig zijn! Oud hout is zo onzettend mooi! Wij hergebruiken ook vaak oud hout. Zoals de tafel die Sander gemaakt heeft, is gemaakt van een oude weefstoel uit 1798. Een kant was helemaal weggerot maar de andere helft nog oerdegelijk materiaal.

Het zo laten van de wand gaat hem toch niet worden, vrees ik. Ik ben bang dat het in de winter ook wel erg kan gaan tochten....

Solistar De balken die je ziet zijn de constructie, aan de buitenkant hiervan zit een afdeklaag van planken. De isolatie is de balk zelf. Hout heeft van zichzelf een goede isolatie waarde en deze balken zijn zeker 15 cm dik.

Diane_

Berichten: 1984
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 21:48

Bij toeval je topic ontdekt vanmiddag en kon niet meer stoppen met lezen! Je schrijft echt heel leuk! En de combinatie met de foto’s maakt het helemaal af. Heel gaaf dat jullie deze stap gezet hebben. Lijkt me heerlijk zo te leven, maar zou mijn familie en vrienden niet willen missen. En alle luxe opzeggen is toch ook wel een ding :o . Ik beperk het voor nu tot het verbouwen van wat eigen groente en het eten van allerlei ‘onkruiden’, zoals zevenblad, brandnetel, vogelmuur, etc. :-) Maar ik denk dat zeker in deze drukke tijden veel mensen verlangen naar de eenvoud waar jullie in leven.
Is het niet een idee eens contact op te nemen met een uitgever? :-) Denk dat er echt wel veel mensen het leuk vinden om dit te lezen! Ik ga in ieder geval volgen.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 19:02

Wat een fraai behang! Zoiets gaan we in onze boerderij terugplaatsen als de laatste kamer verbouwd is. Terug in oude stijl. Die kamer was verbouwd tot jaren vijftig helaas.

TheaD

Berichten: 608
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-20 15:11

Diane_: Welkom! Leuk dat je ook komt volgen :) en wie weet, schrijf ik ooit nog eens een boek....

Arabesk: Ja mooi hé, was wel teleurgesteld dat ze bijna alles al van de muren gescheurd hadden. In ons kleine kamertje willen we in de toekomst een goede replika gebruiken. maar voor de keuken hebben we een andere historisch verantwoorde keuze gemaakt :)

TheaD

Berichten: 608
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-20 21:50

Hej! Hoe is het met jullie allemaal, is het nu vakantie in NL?

Hier is het druk, druk, druk, wel leuk druk gelukkig maar schrijven staat even op een laag pitje. Maar bij deze toch een paar foto´s.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 00:31

Ik hou van de eenvoud van je foto's. Gewoon zoals het sfeertje is is het, geen gefotoshop.
Kan er heerlijk bij wegdromen.

Hier een huis wat uit 1932 stamt. Vorige bewoners hebben er van 1966 tot vorig jaar ingewoond. Alles is zowat uit de jaren 70 ( lees schrootjes overal)
Kom met weghalen zoveel tegen en het meest aparte. Elke kleur die ik voor een ruimte kies blijkt na weghalen van schroten of oude verf er eerder ook te hebben gezeten.

SensaHorses
Berichten: 708
Geregistreerd: 19-05-13

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 09:54

Wat een heerlijk sfeertje op je foto's, TS! <3

nuscaniels; Dat klinkt heel gaaf! <3 Heb je ook een volgtopic? :o

TheaD

Berichten: 608
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-20 21:05

Zo het was al weer een tijdje geleden maar hier is weer een update. :)

nuscaniels: Dank je wel voor je lieve woorden <3
SensaHorses: Bedankt voor je lieve compliment <3

Zomer in Zweden


Een waterig zonnetje prikt door het wolkendek en de mist begint langzaam te vervagen. De zoom van mij rok is helemaal doorweekt van het natte gras. Met twee handen doe ik het zware putdeksel open en put 2 emmers met het koude heldere water. Het is wasdag vandaag. Met een emmer in iedere hand breng ik ze naar het huis. Het lijkt vandaag wel een mooie dag te worden.

Afbeelding

Ze zeggen hier wel eens gekscherend " ik houd van de Zweedse zomer, vorig jaar was het op een woensdag" nou, dit jaar gaat dat zeker op! Heel juli was het weer wisselvallig, na 2 dagen droog 3 dagen regen. Wat ben ik blij dat we in juni onze schouders er flink onder hebben gezet om het hooi van het land te krijgen.

Even later giet het kokende water in de teil en laat de grote lakens van het bed erin zakken. Voorzichtig, om mijn handen niet te branden, druk ik ze onder. Terwijl de was staat te weken heb ik even tijd voor de afwas. Aan het eind van de ochtend is de was gedaan en hangt het lekker in de zon aan de waslijn.

Afbeelding

Sander is aan het werk en komt pas rond 2 uur thuis dus ik besluit mijn tijd vol te maken met bessen plukken. De oude kruisbes die we van een buurman hebben gekregen hangt helemaal vol met met van die zoete sappige groene bessen. De smaak van deze oude fruitrassen is onverslaanbaar ondanks dat de opbrengst meestal wat minder is. Het is een tijdrovend klusje om al de bessen tussen de scherpe stekels weg te plukken. Echter is het wel de moeite waard en heb ik mijn mandje al aardig vol geplukt. Nu ga ik mijn geluk beproeven bij de stekken van deze plant. Ze zijn de afgelopen jaren goed gegroeid maar ze geven nog niet zoveel oogst.

Afbeelding

In het lange gras rond de struiken zijn insecten druk in de weer. Kleine, slanke, bruine sprinkhanen springen voor mijn voeten weg. Een merel zit hoog in de oude appelboom te schreeuwen. Boos om dat ik haar bessen afpak? Maar er is gelukkig genoeg voor ons allebei :) Een prachtig geel vlinderdertje flappert over de tuin. Over de rijen met de hoge groene uienplanten, over het bed met de veelkleurige snijbiet, langs de sierlijke erwten die gebukt gaan onder het gewicht van de rijpende peulen, over het nog groene haver wat zachtjes heen weer wiegt in de wind, waarna het uit mijn gezichtsveld verdwijnt.

Ik hoor het grind knerpen op de oprit en kijk, daar komt Sander ook aan op de fiets. Met het gereedschap op het voorrek en de hoefbok achterop.

Afbeelding

De rest van de middag ben ik bezig met het verwerken van alles wat ik heb geplukt. Op het fornuis pruttelt een pan met rode, zwarte bessen en frambozenjam. De grote weckketel staat ook al voor te verwarmen, de lege weckpotten worden in setjes in de oven gesteriliseerd en daarna over de kop op tafel gezet. Aan de balk boven het fornuis hangen verschillende kruiden te drogen en voor het raam hangen rijen met courgettes in de zon.

Afbeelding

Afbeelding

De zomer is de tijd van voorbereiding. Kunnen we genoeg verzamelen en conserveren om de winter door te komen? Het geeft een veilig gevoel dat de voorraad zich weer langzaam begint te vullen met allerhande producten.

Afbeelding

De zon zakt stilletjes aan achter de bomen als ik de mand met gedroogd wasgoed op mijn heup zet om het naar binnen te brengen. De schone frisse lakens ruiken heerlijk en zijn nog een beetje warm van de zon. Ik stop de lakens in bij het bed, en spreid mijn mooie lappendeken erover. Aan het hoofdeind zet ik de opgeklopte kussen rechtop.

Afbeelding

We maken nog een laaste wandeling met de hond voor de dag echt voorbij is, alle bewolking van vamorgen is nu helemaal weg en de lucht is diepblauw. Ik adem de heerlijke avondlucht in, wat een heerlijke dag.

Afbeelding

Afbeelding

Recept voor kruisbessen wecken voor 1kg bessen

Pluk en was de bessen en verwijder de steeltjes en de kroontjes. Verdeel de bessen in vier halve-liters weckpotten. Breng nu een mengsel van 3kopjes water op 3 kopjes suiker aan de kook en giet het over de bessen. Weck ze 30min op 80graden.

Dammie

Berichten: 3321
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 21:30

Wat leuk geschreven en mooi foto's erbij.
In welk gerecht doe je gedroogde courgettes ?

maras

Berichten: 2344
Geregistreerd: 04-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 21:52

Die gedroogde courgettes ben ik ook wel benieuwd naar :)

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 23:33

Lekker, kruisbessen. Mijn struikje deed het niet geweldig dit jaar. En ben ook benieuwd naar de courgette.

Anoniem

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 08:37

Courgettevitrage, staat wel geinig.
Ik waan me in een sprookje als ik jouw leven zo lees. Heerlijk.

Prairy
Berichten: 9072
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 08:42

K ben ook erg benieuwd naar de courgettes, dit jaar zelf gezet en en er komen er genoeg aan.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 08:52

Wat een mooi verslagje weer ! En ik zie superlekkere dingen voorbijkomen :9
Willen jullie wat van de droogte hier ? Ik heb geen enkele spriet groen gras meer op het land :+

Poes ligt ook heerlijk te genieten <3

Mooie avondfoto met de hond en het slakje ook. Die had alle tijd :D

Lucia88

Berichten: 529
Geregistreerd: 06-06-15

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 09:25

Leuk stukje weer, heerlijk om te lezen!