Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anoukwendy

Berichten: 4503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 10:51

Oh ik ga ook volgen!! Waar in småland zit je? Ik woon ook in småland, en ga nooit meer uit zweden weg <3 niet waar ik op hoop in ieder geval haha.

Werken jullie wel? Oh zie net dat het al tussen de reacties stond :P
Laatst bijgewerkt door anoukwendy op 03-03-20 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

troi
Berichten: 17012
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 10:52

Goh das interessant!

Als ik mag vragen. Hoe ver voeren jullie het door? ik denk dan aan bijv medische zorg / vervoer (paard en wagen?) / ict? Het is duidelijk dat je internet gebruikt, maar wellicht niet in je eigen huis?

Zit er bij jullie ook een religieuze grondslag achter, beetje zoals de amish?

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 10:54

Wauw. Vereist wel behoorlijk wat lef om naar deze levensstijl over te schakelen denk ik. Je ziet er dan toch anders uit als de doorsnee mens.

Pocca_Locca

Berichten: 1918
Geregistreerd: 12-10-14
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 10:57

Wat een leuk topic, ik ga ook volgen!

kydaula

Berichten: 139
Geregistreerd: 04-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 11:03

Ik kom zeker weten volgen! *\o/*
Echt fantastisch , en ik denk er ook vaak over na hoe het vroeger zou zijn..
Ik zou het zelf denk ik niet mijn hele leven kunnen volhouden , maar zo lekker eens een paar dagen helemaal in je uppie met niets om je heen dan natuur lijkt me heel mooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 11:10

Heel erg gaaf.

Dit wil ik later ook :) (misschien iets moderner met zonnepanelen voor stroom enzo).

Matheno

Berichten: 7943
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 11:11

Wauw, wat ontzettend gaaf!
Kijk uit naar je volgende foto's, en zou je misschien meer foto's van je outfits willen delen? <3

_Nancy

Berichten: 14095
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 11:17

Ik ga ook volgen.
Vooral omdat ik het knap vindt dat je zo kunt leven in deze hectische, drukke wereld en ik heel nieuwsgierig ben hoe jullie alles doen.

Ook ik vraag mij af hoe jullie het doen als jullie medische zorg nodig hebben.

Myfairytale
Berichten: 5389
Geregistreerd: 26-05-06

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 11:36

Wauw!! Zie dit topic net pas en ga zeker volgen.
Vind het fascinerend en ontzettend gaaf tegelijk.

Ben reuze benieuwd wat je allemaal met ons gaat delen. Gaaf dat je dat ook wilt doen trouwens!

Hevonen

Berichten: 5624
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 11:41

Wat leuk! Bijzonder dat je dit doet. Veel mensen dromen weleens van zoiets, maar het echt doen gaat vaak een stap te ver.
Ik had een heel goede Finse vriendin die in the middle of nowhere woonde (ze is helaas overleden). Daar kookte ik ook op een oud houtgestookt fornuis, de sauna werd uiteraard met hout gestookt, water kwam uit het meer. Ze had wel gewoon elektriciteit, wat echt wel praktisch was, maar nauwelijks bereik op de telefoon en geen internet. Daarvoor gingen we naar de plaatselijke bibliotheek. Zij kocht vrijwel alles tweedehands, deels vanwege de kosten en deels vanwege het milieu. Naast haar huis was een oude kelder. Gewoon een soort afsluitbare grot onder een groot rotsblok met een glibberig paadje ernaartoe. Daar bleef alles koel. Ze had buiten twee kompost-wc's, dus zonder water. Werkt prima.

En een tuin vol bessen en frambozen, pastinaak en rabarber etc. In het bos eromheen kon je eindeloos paddenstoelen en bosbessen plukken. We hadden een keer een hele emmer cantharellen. OOk andere paddenstoelen wel, en die werden vaak gedroogd voor de winter. Heerlijk!

Een oude schuur diende als enorme houtopslag, genoeg voor het hele jaar, voor het huis (spekstenen kachel plus fornuis) en voor de sauna. Je wilt niet weten hoe lekker berkenhout ruikt als je dat brandt.

Ben ook wel vaak bij vrienden geweest die in hun zomerhuisjes geen elektriciteit, of water hadden (ook niet zelf opgepompt) en toch kan dat allemaal ook. Verlichting met kaarsen en olielampen en natuurlijk een houtvuur.

Alleen de muggen, dat is wel iets daar. Ze steken overal doorheen, zelfs door je spijkerbroek. Daar zit je dan 's avonds bij 30 graden (in de zomer) met een lange broek, sokken, lange mouwen, een sjaal om en soms nog een extra doek over je benen buiten. En nog wordt je lekgeprikt.

Maar het is prachtig, veel wilde dieren, bossen, rotsen, meren. Heel idyllisch. Inderdaad de ideale plek om zo te leven als jullie doen. Finland is nog minder bewoond dan Zweden, maar het landschap doet er absoluut aan denken.

Ik volg graag!

ruitje

Berichten: 12320
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 11:49

Boeiend! Ik volg!

Nikass

Berichten: 16711
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 11:54

Palmera schreef:
O mijn god. <3 <3 <3 Ik sta ter beschikking voor adoptie. Gewoon gratis.

Ongelooflijk, zo mooi om zo'n leven te leiden.


Ik krijg die indruk eerlijk gezegd altijd al bij jouw stekje ;)

Heel leuk om te volgen. Ik denk dat het (voor mij) allemaal niet zo idyllisch zou zijn als het lijkt, maar ik zie er zeker heel veel mooie kanten aan. Ben benieuwd wat je ons nog meer kan vertellen, ts!

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 12:24

Ik neem aan dat iedereen hier dan ook When Calls the Heart kijkt? Heerlijke serie op Netflix, in het straatje van Little House in the Prairie en Dr. Quinn.

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 12:33

Wat een leuk topic! Ik hou ook erg van eenvoudig leven maar ben toch wel op sommige gemakken als bijvoorbeeld een wasmachine en droger gesteld.

mirim

Berichten: 4409
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 12:35

Ik volg ook.
Interessant om te zien en te lezen hoe jullie leven.

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 12:40

eilleen333 schreef:
Ik neem aan dat iedereen hier dan ook When Calls the Heart kijkt? Heerlijke serie op Netflix, in het straatje van Little House in the Prairie en Dr. Quinn.


nee helaas niet in bezit van televisie, iets met back to basic en geen tijd hebben om te kijken.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 12:42

mystery1980 schreef:
eilleen333 schreef:
Ik neem aan dat iedereen hier dan ook When Calls the Heart kijkt? Heerlijke serie op Netflix, in het straatje van Little House in the Prairie en Dr. Quinn.


nee helaas niet in bezit van televisie, iets met back to basic en geen tijd hebben om te kijken.

Evt is het ook op je pc of telefoon te bekijken (of welk device je dan ook maar gebruikt om te bokken). Het is gewoon internet streaming

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 12:43

eilleen333 schreef:
Ik neem aan dat iedereen hier dan ook When Calls the Heart kijkt? Heerlijke serie op Netflix, in het straatje van Little House in the Prairie en Dr. Quinn.


Jaaaa, ik wel hoor, heerlijke serie (niet op TV maar op netflix/computer dus), jammer dat ik de nieuwe reeks zo weer "uit" had.

Ik volg ook! Wil altijd nog eens naar Zweden/Finland, maar zo leven ja dan zou ik ook eerder richting Portugal trekken i.v.m. klimaat. Ik ben heel benieuwd naar meer foto's en verhalen.

Ellen

Berichten: 337
Geregistreerd: 05-02-01

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 13:44

Wat bijzonder. Ik volg ook!

Jessix

Berichten: 16442
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 13:57

eilleen333 schreef:
Ik neem aan dat iedereen hier dan ook When Calls the Heart kijkt? Heerlijke serie op Netflix, in het straatje van Little House in the Prairie en Dr. Quinn.

Nee... ik vind al die series echt geen bal aan. :o
Maar vind het wel altijd leuk om te zien hoe mensen hun leven omgooien om hun droom te verwezenlijken. :)

tamary

Berichten: 29185
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 14:01

Daihyo schreef:
Wauw.... Fantastisch!
Ik ben ook wel benieuwd naar wat praktische dingen inderdaad. Hebben jullie een koelkast? Een auto? Zijn jullie volledig zelfvoorzienend? Heb je wel stromend water?
Wat een prachtige plek! En wat een bijzondere manier van leven (heel positief bedoeld).

Aangezien TS 45kwh/jaar verbruikt, vermoed ik dat er geen koelkast is. Die nemen zo 100-150kwh/jaar.
Libera schreef:
Heel erg leuk om meer over te horen!

Hier proberen we zoveel mogelijk van eigen land te eten, maar dat lukt nog niet helemaal. Kippen en een groente tuin is wel erg leuk. Hooi voor de paarden hebben we niet genoeg land voor helaas.

Ook heel benieuwd hoe jij eten conserveerd, dat wil ik zelf namelijk ook gaan doen zodat ik ook in de winter minder boodschappen hoef te halen :D

Denk eerst eens aan wat niet in de koelkast/vriezer hoeft. (pompoenen zijn een bekende, koele plek als de hal van je huis en ze blijven tot maart/april goed, wat zo zo wordt die dag gebruiken of aan je kippen voeren).

4 seizoenen verse groente is een fijn boek over :
https://www.amazon.com/Four-Season-Harv ... 753&sr=8-1

eilleen333 schreef:
Ik neem aan dat iedereen hier dan ook When Calls the Heart kijkt? Heerlijke serie op Netflix, in het straatje van Little House in the Prairie en Dr. Quinn.

Ken ik nog niet, gaat op de lijst.

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 14:03

Jaaaaa dit ga ik volgen. Prachtig!

Matheno

Berichten: 7943
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 14:13

Mogen we niet een weekendje beurtelings bij je verblijven TS? O:)

Nikass

Berichten: 16711
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 14:19

eilleen333 schreef:
Ik neem aan dat iedereen hier dan ook When Calls the Heart kijkt? Heerlijke serie op Netflix, in het straatje van Little House in the Prairie en Dr. Quinn.


Nog niet gezien, dank voor de tip ;)

thequeensmum
Berichten: 3534
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 14:32

Ik volg. Reuze intrigerend. Zou voor mij echter niets zijn. Ik hoef geen luxe, maar ben wel gesteld op een zekere mate van comfort.
Kleding is echt niets voor mij, zie de toegevoegde waarde er ook niet zo van. Maar hé, dat is mijn mening. Niet beledigend bedoeld hoor.