Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
soesita

Berichten: 5166
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 22:40

Spannende keuze die ik zelf nooit zou maken maar die me wel nieuwsgierig maakt. Ik volg.

Jennyxx

Berichten: 3042
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 22:42

Oh dat lijkt mij een heerlijk leven! Ik ben benieuwd naar je verhalen :)

xLaraaj

Berichten: 3680
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 22:42

Ik volg ook, wat intrigerend.

Loop je dan altijd zo gekleed? Ben wel benieuwd ook naar jullie schuur en stallen etc :D

Sicayes

Berichten: 3540
Geregistreerd: 08-07-13
Woonplaats: Naaldwijk

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 22:44

Lijkt me een heerlijk leven. Ik volg!

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 22:45

Heel heel gaaf!! Ik zou het vooral leuk vinden om te lezen hoe jullie alles doen. Zoals het huishouden, of jullie zelfvoorzienend zijn etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 22:46

Napie schreef:
safina schreef:
Leuk, ik volg!

Je hebt dus wel een PC, begrijp ik?

Ben benieuwd hoe jouw leven eruit ziet!

Ik denk dat TS met een penveer haar berichten per post verzend



Dan heeft ze een geweldig handschrift. :+

Niqui

Berichten: 2175
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 22:47

Ik vind het ook heel boeiend. En mooi ook.

tamary

Berichten: 29186
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 22:50

Stroom voor lamp in de stal is inderdaad veiligere optie dan olielamp.
Zo min mogelijk stroom/gas gebruiken is hier ook wel sport, maar en huis dat gebouwd is voor moderne middelen en zowel vriezer als wasmachine essentieel verklaard. Wel koelbox ipv koelkast, maar dat was ook omdat er teveel in de koelkast stond en het pootjes kreeg.
En qua verwarmen werkt lijf nu eenmaal beter boven een minimale temp. + huis droog houden en dus op een minimale temp. is behoud huis.
Hoe houden julie in de gaten wat temperatuur en luchtvochtigheid in huis is en hoe zit het met bv optrekkend vocht en hoe & wat met de isolatie van jullie huis? Houtkachel stookt van wat ik begrijp ongelijk warm, hoe lossen julie dat op buiten het bereik van de kachel?

stoer

Berichten: 1726
Geregistreerd: 05-05-06
Woonplaats: S'land

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 22:53

Leuk, ik ben erg benieuwd naar jullie verhaal

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 22:54

Ben wel benieuwd of jullie helemaal van de boerderij leven, of dat je daarnaast nog een baan hebt. Want je zult toch de moderne dingen als belasting en verzekering moeten betalen.

maras

Berichten: 2344
Geregistreerd: 04-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 22:55

Ik volg ook, het leven zo minimalistisch mogelijk interesseert mij bijzonder maar het dragen van kleding uit een ander tijdperk totaal niet, wat trekt jullie daarin aan? Ik ben gek op fleece truien en gore-tex materiaal en Dubarry laarzen etc en ook op kopjes cappuccino op een gezellig terras, heb je daar totaal geen behoefte aan?

katybug
Berichten: 458
Geregistreerd: 02-11-19

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 22:57

Ik volg!

TheaD

Berichten: 608
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-20 23:23

jan 2012


Ik liet een blik over het huis glijden. De ruw houten vloer, het verbleekte behang aan de muur. Links naast de deur stond een oud vervallen bureau, ooit iemands trotse bezit en nu al zo lang niet meer in gebruik.. Aarzelend liep ik verder de woning in, zachtjes duwde ik tegen de deur aan de andere kant van de kamer. Hij kraakte toe hij langzaam open ging. Door de met spinnenwebben bekleede ramen scheen een zwak licht naar binnen. Aha, dit is de keuken! Het oude zwarte houtfornuis was bedekt met roet en roest. Bosjes gedraagde hingen nog aan de schoorsteenmantel. In de ene hoek was een oude wasbak en aan de andere kant een vervallen kast. Toen ik verder de keuken in liep, dwarrelde het stof op door de zoom van mijn lange rok. De vloer kraakte onder mijn voeten. Ik stopte en nam de ruimte nog eens goed in mij op. In gedachten zag ik het zoals het ooit was. Hoorde de echo van de stemmen uit het verleden, de voetsrtappen, de geur van vers gebakken brood.
Pok! Pok! wat was dat! Ik schrok op uit mijn dagdroom! Het was maar een klein vogeltje die buiten voor het raam zat en die het ongedierte uit verdroogde venstkit pikte.


Afbeelding

Een stukje uit mijn dagboek. Dit was mijn eerste indruk van het huis. Het was perfect! Het was een koude januri dag dat we hier kwamen. Een waterig zonnetje scheen op het doodse landschap. Het huis is klein met zijn 45m2 en had leeg gestaan sinds 1953. Ondanks dat is het nog in zeer goede staat.

Afbeelding

Neon: nee we wonen niet heel ver van de bewoonde wereld, dat hoeft ook niet van mij. De dichtsbijzijnde stad is op 25 km.

Berdien, nienke55: Ik werk thuis op de boerderij en mijn man werkt deeltijd om bepaalde kosten van te kunnen betalen en over eten bewaren zonder koelkast komt nog...

xlaraaj: Ik maak al onze kleding zelf, geinspireerd door 1860´s mode. Dus ja ik loop altijd in lange rokken.

Tamary: We verwarmen het huis met de houtkachel en het houtfornuis. Dat houd in warm als we thuis en wakker zijn en dat het ´s ochtends wel kan afgekoelt kan zijn tot onder het vriespunt..... Maar aan de andere kant det de keuken nog vele malen warmer word als je daar in de zomer je eten aan het konserveren bent. Last van optrekend vocht hebben we niet. Het huis is opgebouwd uit balken met planken aan de buitenkant, geen isolatie en hebben enkel handgeblazen glas.

maras: nee, moderne kleren intreseerd mij helemaal niet en met deze kleren zou ik ook op een teras een kopje cappucino kunnen doen hoor :) Alhoelwel dan neem ik liever thee, als ik dan toch de keuze heb.

Alle anderen bedankt voor het reageren! :)

Morgen meer

CharlotteBM

Berichten: 221
Geregistreerd: 08-12-12
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 23:26

Ik volg ook!!
Ben vooral heel benieuwd naar de paarden en naar de inrichting van jullie huis :D

Roosje01

Berichten: 10727
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 23:28

Wat interessant om te volgen! Ben ook altijd dol geweest op die series en heb ook veel interesse in dingen van vroeger.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110697
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 23:28

Wat enorm interessant! Ik ga ook volgen!
De boeken van Laura Ingalls-Wilder heb ik ook gelezen en de series verslonden..
Ontzettend knap dat je dit gedaan hebt!
Misschien heb ik er overheen gelezen maar gebruiken jullie wel een auto?

Maaike_Indy

Berichten: 719
Geregistreerd: 25-03-11
Woonplaats: Roemenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 23:29

Super leuk en erg interessant om te lezen. Ik ga zeker volgen!

black_kelpie

Berichten: 7820
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 23:34

Eten bewaren zonder koelkast, die weet ik! Regelmatig gezien in Zweden :D

Ik volg ook mee, als groot liefhebber van Zweden en ook als iemand die af en toe het gevoel heeft in de verkeerde tijd te zijn geboren.

Rosebud

Berichten: 2008
Geregistreerd: 26-04-07

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 23:41

Ja wat ontzettend leuk! Hier ook een echte diehard little house on the prairie fan!! <3

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110697
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 23:42

Ik wilde ook altijd in die tijd wonen, tot ik me bedacht dat de serie zwaar geromaniseerd was en het waarschijnlijk niet zo leuk zou zijn in het echt :')

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 23:42

Stipje. Leuk om te lezen!

tamary

Berichten: 29186
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 23:46

Cayenne schreef:
Ik wilde ook altijd in die tijd wonen, tot ik me bedacht dat de serie zwaar geromaniseerd was en het waarschijnlijk niet zo leuk zou zijn in het echt :')

Doe de was van een week met de hand en je bent genezen. Het is meer het simpele van zo'n leven wat aantrekkelijk is, niet het harde fysieke werk dat er bij hoort. Of de wetten en gezondheidszorg van die tijd. Maar er is zeker een balans te vinden die droom, verleden en huidige mogelijkheden mengt tot iets simpels dat wel aantrekkelijk is om te leven.

gabyfedde

Berichten: 11898
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 00:01

Wat bijzonder! Heb er ook wel eens over gefantaseerd toen we nog in the middle of nowhere woonden (dat huis is nu onze stuga en we zijn er nog elk weekend). Ik zou best een eind komen denk ik, al ontbreekt de vedspis momenteel. De ’landbouwattributen’ (om te gebruiken met een paard) zijn er nog. De (over?)grootouders van mijn sambo leefden op deze manier op deze, zelfs voor Lapland-begrippen, afgelegen plaats.

lovecappie

Berichten: 305
Geregistreerd: 27-08-13

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 00:09

Ik volg ook!

gerlindie

Berichten: 4642
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 00:10

Ik ben toch altijd blij als de buren ons hooiland komen schudden.
Afgelopen jaar hebben we het nog één keer met de hand omgelegd, maar daar ben ik toch snel klaar mee :')