Help, laptop crasht tijdens gamen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Help, laptop crasht tijdens gamen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-19 20:32

Help bokkers :+

Een jaar geleden heb ik een nieuwe laptop gekocht. Mijn oude lenovo werd traag, kon de nieuwste games niet meer aan dus het werd tijd voor een nieuwe.

Dus na veel onderzoek ben ik uitgekomen op een HP gaming laptop, met het oog op de studie, games die er zijn en er nog komen gaan heb ik eentje gekocht die me wel aansprak.

Tot een paar maanden terug deed ie alles perfect, kon Assassin's Creed Odyssey zonder problemen spelen en hij liet me nooit in de steek.

Sinds een korte periode heeft mijn laptop alleen besloten om te gaan crashen tijdens het gamen. Dit resulteert dan letterlijk in het uitvallen van de laptop en voor een aantal minuten niet meer willen opstarten.

Ik heb HP al benaderd en we hebben al testen gedaan om te kijken waar het aan lag, zij konden zo niks zien en hebben aangegeven om een update van een bios te gaan doen.

Dit heb ik zojuist gedaan, en ik heb alles weer bekeken. Proef op de som gedaan en de game op gestart.

Helaas na een aantal minuten weer gecrasht. Ik zit met mijn handen in het haar omdat ik niet meer weet wat ik verder kan. Ik zie het natuurlijk ook niet zitten om een andere laptop aan te gaan schaffen na een jaartje gebruik.

De customer service is maandag pas weer open, dus kan ze nu helaas niet meer benaderen.

Ik moet heel eerlijk zijn dat ik nou niet echt een held ben met ICT dus ik weet niet alles te vinden.

Gegevens van mijn laptop:

HP Pavilion Gaming Laptop 15-cx0xxx
Serienummer: CND8384432
BIOS : F.20-05/07/2019
Processornaam : Intel(R) Core(TM) i7-8750H CPU @ 2.20GHz

Dus nog even op een rij:

Tijdens gamen valt laptop uit, wil voor een aantal minuten niet opstarten
Tijdens ander gebruik is er geen probleem.
Laptop lijkt te overhitten? -> Hoe los ik dit op?
(Kan toeval zijn) maar het is tot nu toe alleen gebeurd tijdens het opladen.
Batterij gaat te snel leeg om dit zonder oplader te proberen.

Wie weet raad?

Alvast bedankt :)

xPabloBokt

Berichten: 9400
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Re: Help, laptop crasht tijdens gamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 20:35

Heb je een laptopstandaard zodat hij beter kan ventileren? Als ik zo hoor dat hij idd warm wordt en het alleen gebeurt tijdens het opladen, zou ik het daarop gooien. Hopelijk is het zo simpel!

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 20:36

Heb je de graphics erg fanatiek staan? Zo ja, verbetert het als je ze wat lager zet? En heb je een koeler?

fleurtjeuh
Berichten: 10317
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 20:37

Installeer een programma zoals riva statistics tuner, of was het riva tuner statistics?.
Deze kan je bovenin in je scherm laten zien hoe warm je laptop wordt en hoeveel % van vermogen hij zit.
Daar zou je al wat info uit kunnen halen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 20:38

De kans is groot dat hij te warm word. Dit heb ik ook wel met m'n Acer gehad. Met m'n huidige Hp laptop trouwens nooit.

Probeer eens op een laptopstandaard met ventilatoren.

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Re: Help, laptop crasht tijdens gamen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-19 20:42

oh kijk!
Ik heb zo'n standaard van de ikea, maar ik kan dus beter gaan kijken met ventilatoren?
Ik ga eens kijken naar de programma's etc.

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Re: Help, laptop crasht tijdens gamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 20:48

Stipje. Ik heb hetzelfde probleem alleen dan met een Dell.
Ik speel online games is een team, dus het is niet alleen voor mezelf vervelend als hij uitvalt, maar voor het hele team. Heb al ruim een half jaar hierdoor niet meer gespeeld

Undefined
Berichten: 3766
Geregistreerd: 18-01-09

Re: Help, laptop crasht tijdens gamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 22:20

Ik heb dit ook ergens gehad met een laptop. Dat was overigens niet tijdens het gamen maar dat ding was gewoon oud :'). Ik legde daar altijd ijsblokken onder en dan hield ie het langer vol :+
Het lijkt me niet de bedoeling dat je na een jaar al zulke problemen krijgt. Aangezien het als gaming laptop verkocht is en je dit na een jaar al niet meer kan doen zou ik zeker kijken of je nog iets kan met de garantie.

Sani

Berichten: 27359
Geregistreerd: 20-01-03
Woonplaats: Hengelo

Re: Help, laptop crasht tijdens gamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 00:23

Is er in de logboeken van Windows iets terug te vinden van de crashes die de laptop heeft?

Hardware ook geüpdate zoals je videokaart?
Firmware update?

Kmbrly

Berichten: 1844
Geregistreerd: 11-05-09
Woonplaats: Rekem

Re: Help, laptop crasht tijdens gamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 00:28

Kan misschien ook zijn door stof dat hij nog erger warm loopt ?

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-19 00:34

Ik heb net bij het logboek gecheckt dit staat er:

Afbeelding

Dit lijken me de crashes.

Hoe zou ik het stof kunnen verminderen?

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Re: Help, laptop crasht tijdens gamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 00:48

Je laptop raakt oververhit. Dan schakelt hij zichzelf uit om schade te voorkomen.
Heb je een laptopstandaard met fans eronder? zo nee is dat een goed idee. Laptops zijn gewoon niet echt gemaakt hoor zware games, hardcore gamers hebben niet voor niets vaak flink geavanceerde koelers in hun desktop kast zitten.

Ik weet niet waar hij nu op staat maar het kan ook nog zijn dat ie vol stof zit.

Om je garantie niet te verpesten kun je hem beter niet zelf openmaken, neem contact op met de verkoper, want bij hem moet je voor garantie zijn. Je bent 'm waarschijnlijk ff kwijt. En als t stof is dan zal je waarschijnlijk zelf moeten betalen.

dieseltje09

Berichten: 1856
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 02:09

Sterre98 schreef:
Ik heb net bij het logboek gecheckt dit staat er:

[ [url=m/w4531J.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit lijken me de crashes.

Hoe zou ik het stof kunnen verminderen?


En dit zijn zo te zien crashes op de power unit, zoals al vermeld een beveiliging om de te zorgen dat vitale delen van je laptop niet beschadigen vanwege de te hoge temperatuur.

Helaas is het niet mogelijk die te omzeilen, niet met een software trucje en niet door andere koeling in te bouwen(de reden dat extreme gamers vloeistof koeling hebben ingebouwd in hun kasten en geen ventilator hebben) maar in een laptop is daar geen plaats voor..

Waarom nu pas is heel simpel, stof slaat in de loop van de tijd neer op de ventilator waardoor deze minder zijn werk kan doen. Net als de openingen die wat gaan blokkeren.
Enige optie is laptop uit elkaar halen en schoon maken, maar als je daar niet vertrouwd mee ben zeker door een prof laten doen :j

Daarnaast altijd een koeling standaard gebruiken voor extra afkoeling als je zwaardere grafische software gaat draaien (niet alleen games maar ook bv CAD of bewerking software)
Kijk goed naar de koeling wel waar je deze nodig hebt, even de "hotspots" voelen. Zoek daar je cooler op uit, als de extra ventilatoren op de verkeerde plek zitten heeft het nog weinig zin ;) Beste is dan ook er 1 uit te kiezen die meerder ventilators heeft en allerbeste is er 1 waar je ze zelf kan plaatsen voor het beste resultaat.

Ik vind het overigens zeer opmerkelijk dat HP deze meldingen niet heeft gevonden. Het logboek is het eerste wat je zou moeten raadplegen met dit soort dingen. Dan hadden ze het direct kunnen zien.

Installeer ook eens een GPU/CPU meter, kan je precies zien tot welke temperatuur het binnenin oploopt :) Tussen de 22°c en 59°c is prima, boven de 60°c krijgt ie het zwaar maar kan er niet veel gebeuren, en boven de 80°c word het kritiek en zal inderdaad de besturingssoftware het overnemen en de laptop uitvallen tot hij weer is afgekoeld. Afhankelijk van de instellingen kan het in de CPU zelf 100°c worden maar dat is echt niet goed voor de processor! Wanneer hij in de noodstand gaat en uitschakeld is afhankelijk van de instellingen in de BIOS. Al heb ik voor het behoud van mijn PC liever te snel als te laat

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Re: Help, laptop crasht tijdens gamen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-19 16:00

Dus het ligt echt aan de stof en de ventilator dat vol zit?
Ik las op internet ook iets over een busje perslucht?
En dan de vraag, hoe zorg ik dat de laptop dan in het vervolg minder veel stof krijgt?

Hoe ik de laptop moet bewaren etc :)

Kiki1995

Berichten: 1077
Geregistreerd: 14-01-15
Woonplaats: Achterhoek

Re: Help, laptop crasht tijdens gamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 16:27

Zeker niet de laptop zomaar zelf uit elkaar halen, dan ben je in een keer je garantie kwijt. Neem contact op met HP, misschien weten zij iets!

Ik heb zelf een HP Omen als gaming laptop en dat gaat prima. Maar is soms ook kantje boord.

PocoGaucha

Berichten: 3683
Geregistreerd: 13-03-12

Re: Help, laptop crasht tijdens gamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 16:28

mijn laptop deed dit ook, vooral in de zomer, of in de winter wanneer de kachel lekker aan stond, opgelost met een koeler destijds. eentje die je met usb aansluit en die inderdaad gewoon blijft blazen.

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-19 16:45

HP zegt dat het probleem is dat mijn laptop de games niet aankan, wat bijzonder is, aangezien ik de laptop heb gekocht dat ik de games op de hoogste graphics kan spelen.
En ook nooit problemen gehad tot 2 maanden terug..

Edit; ik moet van ze een screenshot maken van van you run it.
Wat ik natuurlijk voor aanschaf al gedaan had.

Maar kan ik pas doen als ik thuis ben.
Laatst bijgewerkt door Sterre98 op 09-12-19 16:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Tieneke

Berichten: 21679
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Help, laptop crasht tijdens gamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 16:50

Ik heb dit probleem ook gehad vroeger bij mijn HP Pavilion. Dat specifieke model stond achteraf gezien bekend voor oververhitting. Dus het zou mij ook niet verbazen dat HP nog niet volledig komaf heeft kunnen maken met dit soort problemen. Neem idd contact op met de verkoper.

Simoonzel

Berichten: 2200
Geregistreerd: 05-05-13
Woonplaats: Wageningen

Re: Help, laptop crasht tijdens gamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 16:58

Klinkt idd als oververhitting. Helaas zijn laptops gewoon niet echt gemaakt om veeleisende games te draaien. Veel meer dan koelen en je graphics omlaag gooien kun je niet doen.

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Re: Help, laptop crasht tijdens gamen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-19 17:23

Maar het is toch raar als ik eerst de games zonder problemen super vloeiend kan spelen? En sinds 2 maanden niet eens met niet zware games ook al uitval?

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Re: Help, laptop crasht tijdens gamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 18:53

Als ergens stof vastzit kan het zijn dat je laptop de game eerst prima kon trekken, maar hij de hitte nu niet goed genoeg weg krijgt.

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-19 13:17

3000 testen later en heel wat hulp van HP verder, maar nu eindelijk het verlossende woord gekregen dat ze de laptop naar hun reparatiecentrum willen brengen, gaan testen en repareren *\o/* *\o/*