Wat is een fijne airco voor in huis ?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Wat is een fijne airco voor in huis ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-19 11:35

Omdat het s' zomers toch al warmer wordt ben ik een airco aan het overwegen. Eerst maar eens eentje op de slaapkamer. Maar.... waar moet ik dan op letten ? Zijn er veel verschillen ?
En maken ze veel geluid ?

8nnemiek

Berichten: 43413
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Wat is een fijne airco voor in huis ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 19:56

Ik zou sowieso kiezen voor een splitairco met buitenunit. Die werken heel veel efficiënter, een enkele unit krijgt een warme slaapkamer lastig gekoeld.

Wij hebben een airco die zowel kan koelen als verwarmen, dat kan ik ook iedereen aanraden!

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Wat is een fijne airco voor in huis ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-19 20:07

Ik ga eens googlen op splitairco, want dat zegt me niets. Verwarming erin hoeft niet, de kamer heeft gewoon radiatoren. Dus dat voegt verder niets toe lijkt me ??!

Desty

Berichten: 5721
Geregistreerd: 29-12-07
Woonplaats: Grave

Re: Wat is een fijne airco voor in huis ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 20:19

Wij hebben een Mitsubishi (weet het type niet, maar iig unit buiten) in een oververhit appartement. Wij zijn er super blij mee! Goed kijken hoeveel oppervlakte hij moet koelen of hij daar kwa kracht ook geschikt voor is. Het is heel fijn om de motor buiten te hebben > je hoort bijna niet dat hij ‘blaast’. Wel ook opletten welke kant je ‘m op richt.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Wat is een fijne airco voor in huis ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 20:24

Waarvoor heb je airco nodig? In nieuwebouwhuis met slaapkamer op het zuiden is het prima te doen.
Of met andere woorden met goed isoleren van je huis is ook heel veel wins te haren.

Je hebt ook tegenwoordig HR++ glas wat extra warmtewerend is.

tootje71

Berichten: 5112
Geregistreerd: 09-01-10
Woonplaats: zw.prov.utr.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 20:37

Sinds deze zomer hebben wij een split airco ( Toshiba Seiya 10) voor de slaapkamer.je moet wel even sparen maar wat een genot echt een aanrader.
Daarvoor lopen tobben met een mobiele airco die de ruimte eigenlijk niet echt koelde en flink wat herrie maakte.

Sansevieria
Berichten: 4210
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 21:08

Wij krijgen hier ook een Mitsubishi airco met buitenunit, offerte is getekend, nu is het wachten tot de installateur tijd heeft, zal maart volgend jaar worden.

Is de bedoeling om in de zomer mee te koelen, en in de winter bij te verwarmen, om zo het gasverbruik te drukken.

ista
Berichten: 1134
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Wat is een fijne airco voor in huis ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 21:32

Wat betaal je ongeveer voor een split-unit voor 1 slaapkamer? :o?

tootje71

Berichten: 5112
Geregistreerd: 09-01-10
Woonplaats: zw.prov.utr.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 21:39

ista schreef:
Wat betaal je ongeveer voor een split-unit voor 1 slaapkamer? :o?

Wij waren 1749,- euro kwijt inclusief installatie..

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Wat is een fijne airco voor in huis ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 21:57

Wat bedoel je met fijn? Fijn voor jezelf, fijn voor je energierekening, fijn voor het milieu?

Ik vind het wel een interessante periode voor deze vraag, is iig origineel.

Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 22:10

tootje71 schreef:
ista schreef:
Wat betaal je ongeveer voor een split-unit voor 1 slaapkamer? :o?

Wij waren 1749,- euro kwijt inclusief installatie..


Ik zit net te zoeken op internet.
Het installeren is vrij prijzig, begrijp ik.

secricible

Berichten: 25697
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Wat is een fijne airco voor in huis ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 22:14

Wij hebben een klein mobiel airco-apparaat. In de zomer gaat die tot bedtijd van onze zoon naar zijn kamer, daarna raam open daar en airco naar onze kamer. Dan blijft die daar aan tot we naar bed gaan en bij extreme hitte (kamer op het zuiden, die van onze zoon op het noorden) blijft hij eventueel ‘s nachts aan en zo is het prima te doen.

Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 22:19

secricible schreef:
Wij hebben een klein mobiel airco-apparaat. In de zomer gaat die tot bedtijd van onze zoon naar zijn kamer, daarna raam open daar en airco naar onze kamer. Dan blijft die daar aan tot we naar bed gaan en bij extreme hitte (kamer op het zuiden, die van onze zoon op het noorden) blijft hij eventueel ‘s nachts aan en zo is het prima te doen.



Ik ben mij aan het oriënteren voor de slaapkamer van mijn dochter (plat dak).
En met nachtdiensten moet zij vaak overdag slapen.
Maar zij is (erg) bang voor spinnen, dus ik wil het raam niet open laten.

Zou je de slang via een gat (met afdichting) door de buitenmuur kunnen monteren?
Of is het dan beter om een spit-unit aan te schaffen?
Deze is wel veel duurder, maar wel goedkoper in energiekosten, begreep ik.
En vooral stiller.

Sansevieria
Berichten: 4210
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 08:12

Die van ons voor de slaapkamer gaat ook 1700 euro kosten incl. installatie.
Dus dat is geen vreemde prijs.

Wij wilden graag een betrouwbaar bedrijf met goede recensies, ipv een beun die goedkope china (nep)meuk installeert, en die je na betaling van de factuur niet meer te pakken kunt krijgen.
Mijn collega was een stuk goedkoper uit, maar kan zijn verkoper nu niet meer bereiken ;(

Een losse mobiele hebben we geprobeerd, maar maakt veel herrie, verbruikt veel stroom, en doet nog niet wat het moet doen, die vind ik niet voldoende koelen.

En ja, ik kan heel slecht tegen warmte, dus ik moet wat, anders slaap ik in de zomer geen een nacht meer.
In ons oude huis was het ook in de zomer altijd koel, nu in ons nieuwe huis wordt het (zeker op de bovenetage) een pak warmer.
En aangezien de zomers denkelijk niet meer veel koeler zullen gaan worden vind ik de investering in een airco nu wel een goede, zeker omdat je er in de winter ook mee kunt verwarmen.

Voor wat betreft de herrie, ook een vaste airco hoor je, maar wij laten de buitenunit aan de andere kant van het huis plaatsen, niet aan de buitenmuur van de kamer waar we slapen.
Kost misschien een keer iets meer bij de installatie, maar daar gaan we wel meer plezier van hebben.

8nnemiek

Berichten: 43413
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Wat is een fijne airco voor in huis ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 08:34

Onze split-airco kostte 350 euro en hebben we zelf geïnstalleerd.
Met installateur via een bedrijf zal inderdaad een stuk duurder zijn, maar zeker ook betrouwbaarder.

Suzanne F.

Berichten: 49260
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Wat is een fijne airco voor in huis ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 08:41

Ik was een paar jaar geleden iets van 850 euro kwijt. Maar het ligt aan meerdere dingen. Waar deze komt te hangen en waar de buitenunit komt. Als deze verder weg komt te hangen of te staan van de binnenunit dan is er meer leiding nodig en meer arbeidsloon. Als de buitenunit komt te hangen heb je ook ophangbeugels nodig. Ik heb deze staan op mijn dakkapel. De binnenunit zit aan de binnenzijde van de zijkant van de dakkapel.

Als je handig bent kan je het ook zelf. Een bedrijf vraagt gewoon de hoofdprijs. Je kan ook iemand zoeken die het in de avonduren voor je wilt doen.

Kirrr

Berichten: 6194
Geregistreerd: 30-07-07

Re: Wat is een fijne airco voor in huis ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 08:46

Ik heb thuis en op kantoor een mobiele airco. Wel per stuk een dikke €700.
Thuis gat in isolatie dat we in het raam bevestigingen, op kantoor via brievenbusluik.
Zeer tevreden van!

8nnemiek

Berichten: 43413
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Wat is een fijne airco voor in huis ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 08:49

Kirrr, welk merk/model heb je? Koelt die van jou goed?

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-19 15:11

Hoe groot zijn die split airco's ongeveer voor binnen en voor buiten ?
En begrijp ik dat je ze toch nog behoorlijk hoort ookal hangt een deel buiten ?

Anoniem

Re: Wat is een fijne airco voor in huis ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 15:15

Ik heb er afgelopen zomer heel veel onderzoek naar gedaan omdat mijn huis inderdaad ook een gigantische sauna wordt met die hoge temperaturen. Het hoogste wat ik afgelopen zomer klokte was 38 graden en dat was nog 's avonds laat ook. Echt niet te doen.

In mijn ervaring moet je idd of all out gaan en een split airco nemen met een buiten unit, dat kost je flink wat geld en een gat in je gevel. Ik huur dus voor mij was dat absoluut geen optie maar als dat wel zo is is het echt het beste wat je kan doen.

Als je voor een mobiele airco wil gaan moet je ook flink in de buidel tasten wil je een beetje een fatsoenlijke, en houd er rekening mee dat je altijd 1 ruimte koelt en niet je volledige huis. Ik kan het ook niet aanraden om gelijk naar 21 graden te willen, maar als je bv je slaapkamer pakt moet een paar graden dalen best lukken. Er moet dan wel een slurf naar buiten dus je moet zo'n speciaal ding voor je raam kopen zodat de hitte niet alsnog naar binnen komt drijven, en ze maken vaak enorm veel herrie. Ik heb uiteindelijk gekozen om het niet te doen, met mijn budget kon ik hooguit eentje kopen die mijn slaapkamer een graad of 4 kon koelen en dat maakte in mijn huis niet het verschil tussen comfortabel of oncomfortabel. Ik richt dus gewoon een goedwerkende ventilator op mijn lijf en ga dan in zeesterhouding in bed liggen tot ik enigszins kan slapen.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-19 15:19

Dank je voor je reactie !

ista
Berichten: 1134
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 16:59

Ik heb ook vernomen dat het verschil 'm zit in het feit dat de split-unit warme lucht naar buiten blaast en koude lucht naar binnen. Bij een mobiele airco heb je enkel afvoer naar buiten, maar geen invoer. Om die reden zal er in een kamer met een mobiele airco dus een drukverschil ontstaan, waardoor deze via de deuren/kieren altijd ook weer warme lucht de kamer in zuigt. Anders zou de kamer uiteindelijk vacuüm zijn.

Al met al zal het verschil dus inderdaad hooguit maar enkele graden schelen, of je nou een hele goede hebt of niet.

kimmie261

Berichten: 19217
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 17:24

Wij hebben een plug & play split unit in de slaapkamer, kosten waren iets van 800 euro..

En die hoor je echt niet ,maakt amper geluid, voorheen had ik ook een mobiele airco, maar dat is niet te vergelijken wat een spil unit doet, alhoewel dat een oud model was , ik denk dat de nieuwe mobiele airco's veel beter werken als die, waar je zeker op moet letten is of wel een airco koopt met voldoende BTU , te weinig maakt dat ie niet goed koelt.

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 17:31

2 split warmte pompen(koelen en verwarmen) van Mitsubishi voor 3000 laten installeren. Incl alle werkzaamheden en materiaal. 3.5 kw beide.
Hebben over capaciteit. Zouden 2,5 per vertrek nodig zijn maar hij was zo scherp geprijsd en onze woning is oud en heel heet in de zomer.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-19 19:21

Een plug and play split unit, wat moet ik me daar nu weer bij voorstellen ? Ik neem aan dat je dan geen installateur nodig hebt en daarom die goedkopere prijs ??

Karev, ha zijn ze wel eens in de aanbieding dus, die split airco's ?