Koolmeesnestjes tegen processierupsen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Koolmeesnestjes tegen processierupsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 12:49

Geïnspireerd door dit topic ging ik vanochtend naar de Action, geen vogelhuisjes helaas. :P Wel grote voedersticks en gevulde kokosnoten...

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 16:01

FleurVP schreef:
Een disclaimer dat ik denk dat het ook hondafhankelijk is (ik heb ook altijd 3 keer zoveel muggenbulten dan mijn man). Aan zijn tuig hangt altijd een tickless pet, was op aanraden van fokker. Op vakantie of als ik denk dat ze heel actief zijn krijgt hij soms ook nog spray van ecostyle of van die druppels met tea tree olie maar dat vind hij vreselijk stinken. Verder hebben we geen kat en eet hij vers vlees, dat schijnt ook te kunnen schelen (al denk ik dan mijn man en ik eten ook bijna alles hetzelfde en dat maakt voor de muggen niks uit). Hij loopt wel dagelijks door het bos. In ruim 2.5 jaar heb ik denk ik 3 keer een teek verwijderd en nooit een vlo gezien.

Dank je voor de info!

petra8
Berichten: 1134
Geregistreerd: 08-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 16:11

Wijslander schreef:
Geïnspireerd door dit topic ging ik vanochtend naar de Action, geen vogelhuisjes helaas. :P Wel grote voedersticks en gevulde kokosnoten...


Ik ben ook naar de Action geweest, 3 vogelhuisjes kunnen scoren, laat de koolmeesjes maar komen!

Telpeva

Berichten: 14720
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: Koolmeesnestjes tegen processierupsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 16:21

Hier waren de vogelhuisjes de afgelopen weken ook steeds uitverkocht, ik ben blij dat ik er toen meteen eentje mee heb kunnen nemen laatst want nu is het schap steeds leeg.

LaPluche

Berichten: 1980
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Re: Koolmeesnestjes tegen processierupsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 20:49

Ik heb vandaag een pimpelmeeshuisje kunnen kopen. Er waren geen koolmeesjehuisjes meer en ik had laatste pimpelmees.
Nu een mooi plekje vinden.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Koolmeesnestjes tegen processierupsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 14:25

Ik heb mijn huisjes eindelijk opgehangen. En echt binnen een half uur was er al een koolmeesje geïnteresseerd aan het rondhangen. *\o/*

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Koolmeesnestjes tegen processierupsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 16:20

Hier felle concurrentie rondom de vogelpindakaas. De pimpelmeesjes winnen het meestal van de koolmeesjes.

Aranel
Berichten: 20200
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 16:28

petra8 schreef:
Wijslander schreef:
Geïnspireerd door dit topic ging ik vanochtend naar de Action, geen vogelhuisjes helaas. :P Wel grote voedersticks en gevulde kokosnoten...


Ik ben ook naar de Action geweest, 3 vogelhuisjes kunnen scoren, laat de koolmeesjes maar komen!


Goed idee, ik ga ook maar eens naar de Action binnenkort!

Suzanne F.

Berichten: 49216
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 17:24

Hier bij de Action niet 1 vogelhuis te vinden. -O-

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Koolmeesnestjes tegen processierupsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 17:39

Ik wil ze ook ophangen, maar heb nog niet overal bomen.

Op ons erf naast de schuur een paar grote bomen en naast de garage een grote boom.

Maar wei en bak zijn verder kaal. Achterin nog 2 te jonge boompjes en rest moeten wij nog gaan aanplanten. Daar wel rondom bosrand met vooral eiken. Ik durf eigenlijk niet huisjes te hangen in de bomen van de gemeente, maar ik denk niet dat iemand er heel erg over zou vallen hier.

Wij zijn pas in het najaar hier komen wonen, dus geen rupsen gezien. Wel zitten er veel vogeltjes, dus geeft wel hoop.

Wat vinden pimpelmeesjes en koolmeesjes lekker om te eten?

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Koolmeesnestjes tegen processierupsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 18:21

Mezenbollen en vogelpindakaas zo te zien, en meelwormen (de rest van het strooivoer gooiden ze hier weg. Al heb je dus wel andere vogels die dat dan opeten.)

Suusjepluus

Berichten: 788
Geregistreerd: 14-09-17
Woonplaats: Tussen iets en niets

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 18:43

Ik ben ook even bij de action geweest. Hier staat nu een voederhuisje in de tuin <3 De vogelpindakaas hangt ook weer een nieuwe pot in, die vinden ze toch wel heel lekker. Alleen het strooivoer van de action vind ik niet echt goed, er blijft vaak veel van liggen en alleen de duiven eten de restjes op.

Merexa

Berichten: 1164
Geregistreerd: 08-10-16
Woonplaats: Dorpie in Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 23:22

Hier moeten de huisjes nog opgehangen worden, maar ik heb wel een voederstation in de tuin gezet. In de winter is water ook belangrijk, al bevriest het dus wel snel. Ze weten het in ieder geval te vinden, al zijn het voornamelijk mussen met een paar koolmeesjes.
Afbeelding

Vanuit mijn slaapkamerraam kan ik stiekem koekeloeren. Alles wat ze laten liggen in het bakje geef ik aan de kippen en dan vul ik het weer aan.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78511
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Koolmeesnestjes tegen processierupsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 23:40

Hier eten ze pindakaas (wel de variant met meelwormen), zonnebloempitten en pinda's. Mezenbollen komen ze zelden aan. Grootste favoriet zijn de zonnebloempitten, gaat een kilo of 2 iedere week op. Ik geef ook brood, dat pakken de mussen en merels, en meelwormen voor de roodborstjes.

Suzanne F.

Berichten: 49216
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Koolmeesnestjes tegen processierupsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 07:54

Hier zijn ze dol op de bollen. En ik heb ook weleen zaden maar daar maken ze zo’n zooi van en het zorgt voor giga veel onkruid.

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Re: Koolmeesnestjes tegen processierupsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 10:37

Hier geven wij zelfs gewone pindakaas van de Aldi, een stuk goedkoper dan die speciaal voor vogels. Als ik tijd teveel heb strooi ik er wat los voer in, maar zelfs dat vinden ze niet nodig.

Voer van de Action wordt hier heel slecht gegeten. Heb al gedacht dat dit 'oud voer ofzoiets' is. Van de Lidl en boerenbond gaat er wel gigantisch vandoor. Voorkeur voor de koolmeesjes zijn op dit moment zonnebloempitten en de pimpelmeesjes gaan vooral de pindakaas. Mezenbollen vinden alle vogels wel lekker. Pindanoten zijn de favorieten van de boomklevers en boomkruipers.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Koolmeesnestjes tegen processierupsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 10:44

Ik heb een berg mezenbollen, maar toen ik foto's zag dat ze in het netje vast kunnen komen te zitten, heb ik die niet opgehangen.

We wonen hier net en nog niet echt plekjes waar de vogels veilig en in alle rust kunnen eten en drinken.

Ik zie ze ook niet op ons erf of de wei nog.

Boompje1985

Berichten: 5445
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 10:49

Seltje schreef:
Hier geven wij zelfs gewone pindakaas van de Aldi, een stuk goedkoper dan die speciaal voor vogels. Als ik tijd teveel heb strooi ik er wat los voer in, maar zelfs dat vinden ze niet nodig.


Gewone pindakaas is veel te zout en moet je niet geven.

Hier gaan juist de pinda-netjes het snelst op, de mezenbollen worden vooral door de mussen gegeten. Ik had afgelopen wekend zo'n vogeltaart neergezet maar daar is nu al niks meer van over! En daar kwamen ook wel wat kauwen en duiven op af maar ach die moeten ook wat eten met dit frisse weer! :brr:

Merexa

Berichten: 1164
Geregistreerd: 08-10-16
Woonplaats: Dorpie in Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 11:26

Mee eens, niet alleen de kleine vogeltjes hebben daar behoefte aan. Hier zitten veel houtduiven en die scharrelen vaak bij de mest rond. Maar ik ga ook nog wel meer vetbollen op hangen, maar ik let wel op: Ik kwam eens een waarschuwing tegen met een vogeltje die met een pootje vast was blijven zitten in het netje.

Edit: Ik zag later dat SP dit ook had gezegd, haha. Ik hang ook zo'n vetbollenhouder op na het netje er af te hebben gehaald.
Laatst bijgewerkt door Merexa op 21-11-19 11:59, in het totaal 2 keer bewerkt

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 11:47

superpony schreef:
Ik heb een berg mezenbollen, maar toen ik foto's zag dat ze in het netje vast kunnen komen te zitten, heb ik die niet opgehangen.

We wonen hier net en nog niet echt plekjes waar de vogels veilig en in alle rust kunnen eten en drinken.

Ik zie ze ook niet op ons erf of de wei nog.

Zelfs geen mussen? De mussen op stal zijn zo brutaal dat ze op de rand van de stal komen zitten wanneer je een voermengseltje klaar maakt....

Wij hebben zo'n voersetje buiten staan waar dan een korfje in hangt voor de mezenbollen (netje eraf gehaald) welkt prima.

Telpeva

Berichten: 14720
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: Koolmeesnestjes tegen processierupsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 12:16

Misschien leuk om te weten: er bestaat ook onkruidvrij strooivoer, is iets duurder maar dan heb je geen zooi in de tuin.

Morpheus81
Berichten: 570
Geregistreerd: 23-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 12:19

Wat een leuk topic!! Wij hebben een stuk of 4 huisjes hangen van de vorige bewoners (we zijn net verhuisd), maar ik wil er zelf ook nog wel een heel aantal bij hangen.

Bij ons vogelbuffet is het echt een drukte van belang, heb al een keer 16 (!) koolmezen tegelijk gespot!
En ook mussen, vinken, merels, roodborstje, duiven, specht, maar we zitten dan ook aan de rand van het bos. Ik ben echt idolaat van vogeltjes, dus helemaal happy dat we er hier zoveel hebben, kon er uren naar kijken als ik die tijd zou hebben haha

Ik ga elke week naar de Welkoop om voer te halen, ze bunkeren als een malle! Hier zijn de bollen juist wel super populair. Zaterdag heb ik er 8 opgehangen in zo'n krans en 3 in een speciale houder (dus zonder netjes) en die waren gisterenmiddag dus allemaal al op. Verder hangen er pinda's, een huisje met strooivoer, halve appels op de grond voor de merels, pinda's en zonnebloempitten in een netje en vogelpindakaas. Inderdaad is gewone pindakaas echt te zout, wordt door de Vogelbescherming ook afgeraden.

Wij hebben overigens ook katten, maar daar trekken de vogels zich weinig van aan, ze zijn toch veel sneller.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 12:21

Zoolgangster schreef:
Hier veel EP vlinders gezien... we hebben wel koolmeesjes in de buurt, maar helaas werden onze nestkastjes steeds belaagd door katten, die toesloegen op het moment dat de jongen uitvlogen... lijkt me ook niet de bedoeling van die kastjes.


Dat is de rede dat ik dergelijke kastjes maar niet ophang bij mij in de tuin.

Ik heb 3 katten.

Vind het wel een erg goed idee TS.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 12:23

Hier vinden ze de nootjes echt het lekkerst. Zonnebloempitten blijven langer in het netje.
Die bollen zijn idd favoriet van de mussen :P
Alleen wil niemand mijn meelwormen -O-
Niet de kipjes en de vogeltjes laten het ook links liggen.

Maar de ratten komen ook langs zag ik vorige week en die krengen halen zelfs de bollen uit de boom :x
Nu dus maar alles voor de nacht binnen in een afgesloten ton leggen :')

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78511
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Koolmeesnestjes tegen processierupsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 12:44

Mezenbollen ontdoe ik ook van het netje en gaan in een mezenbollenhouder. Dit ook nadat de vogels het restant van een bol vorig jaar op de grond hadden gegooid en de hond ermee vandoor ging, en het dus met netje en al opgevreten had. Ritje DA was het gevolg om hem dat netje weer uit te laten braken. Sindsdien geen bollen in netje meer.

Voer van Aldi is waardeloos, dat moeten ze hier echt niet. Zelfs niet als er niets anders is, dan verhuizen ze wel naar de buren of zo.
Pindakaas alleen de potjes van de vogelbescherming, bij voorkeur de vetbollen ook.
Zonnebloempitten koop ik per 20 kilo zakken bij een voerleverancier. :=