Ontspullen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Saul

Berichten: 9658
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: Ontspullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 23:08

Leuk topic!
Ben er al een tijdje mee bezig.
Zo heb ik al bijna 5 jaar geen nieuwe schoenen meer gekocht omdat ik er nog genoeg heb.
Verslijt ze ook niet zo hard dus heb nog altijd de komende jaren geen schoenen nodig haha.

Met de verhuizing ook veel weg gedaan.
Echter nu wel lastig want ik heb een huis leeg moeten maken vanwege het overlijden van iemand.
Nu heb ik dus het dubbele aan spullen. En ja ik vind het moeilijk om alles zomaar klakkeloos weg te gooien gezien er een hoop emotionele waarde aan zitten.

We gaan het zien. De eerste selectie is gemaakt. En over een tijdje kijken we gewoon weer :)

Ik draag mijn kleding overigens ook op. Tot op de laatste draad bij de paarden. Heel erg haha.

Als ik dingen koop. Koop ik ze ook vaak tweedehands. Dat voelt toch beter op een of andere manier :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Ontspullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 23:25

Oja dat doe ik ook altijd hihi, mijn moeder vind dat vreselijk. Maar ja als je paarden jou als servet gebruiken kun je maar beter een oude trui aan hebben. Als het echt te erg word pakt mijn moeder hem af en knipt ze er poetslappen van. :')

cobiie

Berichten: 7308
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Ontspullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 09:01

Hier wordt de normale kleding idd ook paardenkleding wanneer het niet echt meer geschikt is voor werk ed.

Met spullen van een overledene is het lastig. De herinneringen zitten niet in de spullen maar in je hoofd. Soms kan je nog een foto van het artikel maken voordat je het weg doet als je er toch nog wat moeite mee hebt, die foto kan je heel makkelijk terugkijken.
Daarnaast is het hebben van een paar echt mooie spullen met herinneringen die je echt gebruik/hebt staan vaak waardevoller dan dat je gehele zolder ermee volstaat waar je niet komt en wat je “stress” geeft omdat die zo volstaat.

Saul

Berichten: 9658
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: Ontspullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 09:08

Dat klopt helemaal mee eens. Maar het is zo vers dat ik het voor nu nog even niet kan.

Komt wel maar heeft tijd nodig.
Gelukkig hebben we ruimte genoeg en staat het niet in de weg.
Al moet het geen jaren blijven staan.
Heb de eerste selectie in het huis zelf gemaakt dus al een hele hoop (met pijn :o ) weggedaan. Volgende keer weer een beetje weg doen.

DubbelFun

Berichten: 88739
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 09:09

Ik doe al jaren aan 'ontspullen', maar er lijkt maar geen eind aan te komen :) Niet zo verwonderlijk als je elk half jaar wat kleine meubeltjes vervangt wegens een hobby van zelf maken :) mét natuurlijk de bijkomende kleine snuisterijen van veelal de Action etc.
Soms tover ik uit een oude doos weer wat spullen om eens opnieuw neer te zetten.

De kledingvoorraad heeft sinds mijn pensioendatum wel een sterke teruggang geboekt. Al het 'nette' spul is in dozen naar een goed doel gegaan en ook veel schoenen met hakken. De rest draag ik nu op bij de paarden (en dat gaat best hard want daar kunnen ze blijkbaar niet zo goed tegen :D )
Ook doe ik makkelijker dingen weg als er een gaatje of opvallende vlek op zit. En niets nieuw kopen spaart maandelijks flink wat geld uit.

Ik zou wel wat meer spullen willen verkopen, maar dat vlot niet zo helaas.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101849
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 09:12

Ik vind ontspullen ook echt heerlijk! Ik probeer 1x per jaar mijn schuur op te ruimen en dan gaat er altijd wel weer een zooi weg. Dan is er wel weer ruimte voor nieuw spul maar dat probeer ik niet te kopen. :=

Van de week een keukenkastje uitgemest, ziet er nu weer schoon en opgeruimd uit. (veel spul over datum)
Keukenla moet ook weer eens en eigenlijk mijn kledngkast ook...

haike
Berichten: 13521
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Re: Ontspullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 09:20

Ik kom ook even volgen, in de vakantie al een flinke stap gezet maar nu weer druk aan het werk ben, blijft het toch een beetje liggen weer, en met wat verhuizingen in de familie, komen er hier ook weer spullen bij......

FB loopt hier wel erg goed, zet daar regelmatig wat op en dan ben je het wel snel kwijt, maar nadeel dan ook weer leuke dingen tegenkomt die misschien handig/leuk zijn en waar je dan dus op reageert.

Voor mij werkt het wel meer kastruimte te hebben op bv zolder en bijkeuken, blijft het overzichtelijker en beter opgeruimd, wat er niet in past meer, gaat dan dus weg

flooooo
Berichten: 2564
Geregistreerd: 11-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 15:25

Heerlijk dit, ik hou enorm van ontspullen maar woon samen met twee "hoarders". Toen ik bij mijn vriend introk zijn we dan ook alle ruimtes afgegaan om te kijken wat we wel en niet nodig hebben. Wat er dan in de praktijk op neer komt dat hij me zielig aankijkt omdat hij een vaste telefoon die nog nooit gebruikt of aangesloten is niet mag houden. Die man is een drama. *D
Vandaag de kleding van het kind nog opgeruimd, wat mooi is en te klein bewaren we, wat kapot/verwassen/versleten is gooi ik weg. Er is weer ruimte in de kast en dat geeft mij het overzicht over wat ze nog heeft wat ze ook past. Gezien dat niet heel veel is, shoppen!
Onze zolder was ook de droom van een echte ontspuller, daar staat zoveel troep en onzin dat ik er echt tegenop zag. Inmiddels hebben we die leeg gehaald.
De kasten (van die Ikea pax dingen) in de bijkeuken waren ook leuk, ik heb daar 4 vuilniszakken vol troep uitgehaald en weggegooid omdat het ook letterlijk niets meer waard was.
Ik hou dus echt van ontspullen, uit mijn eigen huis kwam ook niet veel mee. Ik koop kwaliteit waar ik niet snel op uitgekeken raak en hou niet van prullaria. :')

thirteenn

Berichten: 2083
Geregistreerd: 14-06-12
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 15:46

Ik kreeg de kriebels om te beginnen, dus vanochtend mijn kledingkast bekeken. Voelt meteen een stuk opgeruimder! Als ik mijn zomerkleding weer wissel voor mijn winterkleding, ga ik daar ook nog even doorheen. Merk al dat als ik hele kleine stapjes neem, ik het minder erg vind om weg te gooien :+

Toevoeging: de kleding die nog goed zijn brengen we altijd naar een zorginstelling. Daar komt het in een winkeltje te liggen waar clienten voor een paar centjes kunnen shoppen.

DubbelFun

Berichten: 88739
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Ontspullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 15:55

Wie doet er nog meer zomer- en winterkleding 'wisselen' (dus echt uit de kast en in dozen oid) ??
Ik heb gewoon alles op kleur in de kast hangen (alles hangt bij mij, op de mouwloze hempjes na). Dingen als spijkerbroeken zijn van alle seizoenen. Truien en shirts met lange mouwen draag ik niet en de vestjes hangen bij de jassen op de kapstok :)

thirteenn

Berichten: 2083
Geregistreerd: 14-06-12
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 17:00

DubbelDun schreef:
Wie doet er nog meer zomer- en winterkleding 'wisselen' (dus echt uit de kast en in dozen oid) ??
Ik heb gewoon alles op kleur in de kast hangen (alles hangt bij mij, op de mouwloze hempjes na). Dingen als spijkerbroeken zijn van alle seizoenen. Truien en shirts met lange mouwen draag ik niet en de vestjes hangen bij de jassen op de kapstok :)

Mensen met een hele kleine kledingkast? Ik heb nog steeds de kledingkast die ik als klein meisje kreeg toen ik een eigen kamer mocht :+

cobiie

Berichten: 7308
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 17:16

In de zomer ligt de winterkleding op de bovenste plank en dat haal ik naar een lagere plank als het weer gedragen gaat worden.

Net door de gekregen Duplo gegaan en alles wat reeds stuk is of wat niet bij Duplo hoort gelijk eruit gehaald/weggegooid. Zoek alleen nog een handige manier om het op te gaan bergen als we het straks gaan gebruiken. :o
Laatst bijgewerkt door cobiie op 08-09-19 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Berichten: 88739
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 17:27

thirteenn schreef:
Mensen met een hele kleine kledingkast? Ik heb nog steeds de kledingkast die ik als klein meisje kreeg toen ik een eigen kamer mocht :+

Dat is een goeie reden :)
Ik heb momenteel een hangstang van 1,20 en daar hangt alles op (niet strak :D ) vroeger had ik minstens 2x zoveel hangruimte nodig.

Lori

Berichten: 3565
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 18:01

Heerlijk topic, hier al een jaar bezig en mijn doel is een Tiny House voor mij zelf. Vandaag naar eentje gaan kijken en piepklein maar heerlijk alles zit er in en geen plek voor zooi. Enkel items die ik te mooi of te belangrijk vind blijven.
Laatst bijgewerkt door Lori op 08-09-19 18:22, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Berichten: 88739
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Ontspullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 18:15

@lori: in die dingen zit altijd van die ingenieuze bergruimte :)

Lori

Berichten: 3565
Geregistreerd: 11-08-10

Re: Ontspullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 18:23

Klopt is geniaal gemaakt vaak maar ik wil geen zooi in de kasten. :)

Dingen die ik echt mooi vind in het zicht en anders weg.

magda_90
Berichten: 32281
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 18:24

thirteenn schreef:
DubbelDun schreef:
Wie doet er nog meer zomer- en winterkleding 'wisselen' (dus echt uit de kast en in dozen oid) ??
Ik heb gewoon alles op kleur in de kast hangen (alles hangt bij mij, op de mouwloze hempjes na). Dingen als spijkerbroeken zijn van alle seizoenen. Truien en shirts met lange mouwen draag ik niet en de vestjes hangen bij de jassen op de kapstok :)

Mensen met een hele kleine kledingkast? Ik heb nog steeds de kledingkast die ik als klein meisje kreeg toen ik een eigen kamer mocht :+


Daarom hier ook. Winterkleren liggen nu achterin en zomerkleding voorin. Voorheen had ik een grotere kast, toen had de een links en de ander rechts. Maar zo iets past nu niet meer helaas.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 11:02

Weer een plank leeggehaald, dingen weggegooid, schoongemaakt en opnieuw geordend.

fjordjes

Berichten: 12053
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Ontspullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 11:03

Ik wil ook heel graag ontspullen, helaas werkt mijn man tegen. Die is nogal van het bewaren... Ik moet ook heel nodig boven de rommelkamer opruimen maar omdat het zo'n zooi is zie ik er tegen op. Ik ga als ik daar de tijd voor heb er steeds een uurtje opruimen dan is het te overzien.

_Lorette_

Berichten: 12099
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 11:10

Wij gaan verbouwen. De schuur wordt bij de woning aangetrokken. Nu heb ik de paardenspullen uit de schuur gehaald en in de zadelkamer gelegd. En vervolgens de spullen die ik weg wil doen daar weer teruggelegd, zodat ik de verbouwing als deadline heb om van alle 'troep' af te komen. Het is nu wel één chaos overal, maar het moet eerst slechter worden voordat het beter wordt. :+ Dan heb ik het nu alleen nog maar over de paardenspullen... Alle andere schuurspullen, kleding en rommels in huis moeten ook nog een keer.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Ontspullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 11:48

Ik ben redelijk makkelijk met mijn spullen weg doen, maar de spullen van mijn ovrledenpaard vind ik moeilijk.Die staan in een kist op zolder.

Wel mijn keuken opgeruimd, alle apparaten waarvan ik dacht dat die ooit handig waren en die je vervolgens nooit gebruikt heb ik weggedaan. Scheelt een hoop ruimte.

pmarena

Berichten: 48201
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 13:32

Hier voor die kleine wel een soort schifting tussen zomer en winterkleding DD. Maar heb veel te veel voor hem verzameld geloof ik... ellende is met zo'n klein kind dat het best snel groeit en ik hou niet van misgrijpen dus heb van alles al 1 of 2 maten groter liggen zodat ik het zó kan pakken als we het nodig hebben en ik dan niet eerst weer moet gaan zoeken naar wat leuks dat je op dat moment dan nergens kan vinden wellicht :=

En de te kleine kleding moet je dan weer verkopen, dus dat ligt er ook nog. En dan van die twijfel-kleding van gaan we dat nu eigenlijk wel of niet gebruiken. En de kleding die wel leuk is, ook past, maar die je om 1 of andere reden toch eigenlijk nooit pakt. Maarja je weet niet of dat nog gaat komen :=

Gedoe vind ik het. Het is toch elke keer een andere situatie zo van kruipen naar lopen, lopen naar zindelijk, dan weer naar school...je weet dan ook nog niet heel goed wat dan precies handig gaat zijn.

En van die baby-tijd dingen die toch nog wel handig kunnen zijn en je dan toch nog even bewaart... ik heb echt nog voor honderden euro's spullen die nog op Marktplaats moeten het komende jaar :oo Echt o-ve-ral ligt zooi hier..... dat nog nèt niet weg kan of nog op Marktplaats gezet moet worden :=

Ellende is ook dat er ook steeds vanalles bij komt want ja dan groeien die voeten weer enzo en daar moet je toch iets mee :+

Het lijkt me heerlijk als we op een gegeven moment uitkomen op een "iets nieuws is iets ouds verkopen" beleid :j

Popstra
Berichten: 13787
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 13:53

Ik heb het bij vlagen dat ik in ene heel veel vooral kleding en schoenen weg breng. Ik schaam me haast wat ik in die containers gooi.. Koop ook nogal graag wat namelijk.
Gelukkig heb ik 2 nichtjes die ik met veel dingen blij kan maken.
Maar dat gevoel na het opruimen is zo fijn, zo voldaan zeg maar.

Het liefst laat ik soms een containertje komen om helemaal vol te laden maar dat ziet mijn man niet zo zitten.

Mijn vraag dus aan jullie, waar brengen jullie het naar toe? Gooien jullie het in??

Anoniem

Re: Ontspullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 13:56

Ik ben momenteel aan het inpakken voor het verhuizen, dat ruimt ook wel weer lekker op :+
3 jaar geleden al veel weggegooid, maar nu ook alweer genoeg.

Popstra, ik heb de afgelopen maanden gezorgd dat mijn container nooit half leeg wegging.. Altijd volgemaakt. Ook een weggeefhoek wil nog wel eens helpen.

Popstra
Berichten: 13787
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Ontspullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 13:58

Wat bedoel je met weg geef hoek?