[VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Symke
Berichten: 819
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 22:30

Malenka schreef:
Wat een lief aanbod van de eitjes. Die onthoud ik. Echte Bokt kipjes.

Symke, de appels hebben we verwerkt tot cider. :9 Maar de meeste zijn ook vrij lang goed te bewaren. De rode ijzerappel is zeker lekker. Al verschillen smaken natuurlijk. Hij is knapperig, vol sap en behoorlijk zoet. Wij hebben hem voor de cider geplant omdat je daar een hoog suikergehalte voor wil hebben.

De zaden van die pompoen kun je inderdaad zo gebruiken. Echt veel handiger dan normale zaden die je eerst moet pellen. En het vruchtvlees van de pompoen is ook prima. Als je wil weten welke variëteit het precies is zoek ik het voor je op.

En ja, keuzes maken is echt lastig. Mijn lijst voor de moestuin dit jaar bestaat ook uit meer dan 100 soorten. :=



Dankjewel!
Ga ze proberen te vinden!

loveslimpie

Berichten: 1726
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Eindhoven

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 22:52

Mooie update Malenka! En een lief aanbod van je Mer!

Prairy
Berichten: 9141
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 00:12

Knap zeg, hoor je 3d uit de hand kunt tekenen! Mijn man kan dat ook, ik krijg echt instant kortsluiting als ik ga s bedenken hoe ik dat moet doen :')

En wat een mooie grote boom heb je gewonnen!

Ik heb waarschijnlijk nog enthout over van stoofappel en een aantal stoofperen en misschien nog wat ander spul, kan ik je daar blij mee maken?

Ik heb bij Aatreeshop.nl onderstammen besteld, daar kun je ook in kleine hoeveelheden bestellen. Wel net als bij Vreeken,, duurt ff voor je bestelling binnen is.

Mocht je nog een betaalbare ent cursus willen doen volgend jaar, dan raad ik plukmookhoek aan. Daar ben ik zaterdag geweest, goede prijs en daar heb ik dus al dat extra enthout mee mogen nemen, heel tof.

Malenka

Berichten: 7600
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-23 21:26

Wat een ontzettend leuke reacties weer!

Ik heb toevallig de 11e een ent workshop. Ik heb nog geen idee wat ik daar precies mee ga nemen. Maar ik weet wel dat ik daar ook wat extra onderstammen kan kopen. Dus ik heb daarna wel interesse in enthout van minder voorkomende soorten. Leuk!

Wat heb je zelf voor moois geënt?


Ik was nog vergeten deze te delen. In oktober mochten we namelijk ook Floriade planten op komen halen! Ik ben benieuwd naar wat het allemaal gaat zijn dit voorjaar. Wat ik niet kon identificeren heb ik namelijk eerst in een tijdelijk bed bij elkaar gezet.

Afbeelding

Prairy
Berichten: 9141
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 22:59

Oh daar word ik ook altijd vrolijk van, gratis planten :))

Ik heb 2 verschillende nashi peren, een stoofpeer, 2 verschillende abrikozen en een braeburn appel, en nog 2 dingen die ik nu even vergeten ben. En na de cursus werd het pas echt leuk _O-

Wat zoek je? Dan kan ik kijken of er wat voor je tussen zit. Ik heb in ieder geval stoofperen over, oude rassen. Winterriet en ijsbout heb ik waarschijnlijk sowieso over, en geloof dat ik nog 2 rassen heb. Of 3. De rest weet ik zo niet uit mijn hoofd.

Malenka

Berichten: 7600
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-23 14:56

Heel tof!

Ik wil met name boompjes gaan kweken die ik kan leiden voor een loofgang. Peren zijn daar over het algemeen heel geschikt voor. Maar bijvoorbeeld ook perzik en abrikoos.

Appels heb ik wel genoeg te zijn het echt hele leuke oude rassen zijn.

Dit is mijn vruchtbomen lijst op dit moment;


Totaal: 55


Appels: 13 soorten (15 bomen)
Rode ijzer appel (half)
Annanas reinet (half)
Ingrid Marie (laag)
Wellant (laag)
Red love (laag)
Golden Delicious (laag)
Kordona (spil)
James Grieve (laag)
Ashmeads Kernel (laag)
Hudson’s Golden Gem (half)
Wilde
Rode van Boskoop/Rode Goudrenet (laag)
Groninger Kroon (laag)


Peren: 3 soorten
Doyenne de Merode (half)
Kruidenierspeer (half)
Peerlijsterbes Shipova (hoog)


Nashipeer: 1 soort
Shinko (half)


Kweepeer: 2 soorten
Aromatnaya (half)
Portugal (laag)


Mispel: 2 soorten (3 bomen)
Westerveld (laag)
Wilde


Persimoen/kaki: 1 soort
Jiro


Kers: 4 soorten (6 bomen)
Udense Spaanse (half)
Varikse zwarte (half)
Wilde zoete
Wilde zure/kriek


Pruim: 5 soorten
Verde (hoog)
d'Oullions (half)
Hauswetze (half)
Paulette (hoog)
Kerspruim (hoog)


Amandel: 2 soorten
Robijn (half)
Lauranne (laag)


Krent: 1 soort (5 bomen)
Wilde


Abrikoos: 1 soort
Kioto (laag)


Moerbei - everbearing

Elsbes

Parasolden

Pecan

Tamme kastanje (5?)

Ginko (2)

Symke
Berichten: 819
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 15:55

Wat een indrukwekkende verzameling!!

Ginkgo fruit stinkt toch heel erg of ben ik nu in de war?

Malenka

Berichten: 7600
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-23 15:58

Dat klopt. Maar de bomen zijn eenhuizig. Dus alleen de vrouwelijke bomen krijgen vruchten. En ze produceren pas rond de 50 jaar oud geloof ik. Maar de bladeren zijn prachtig, kleuren goudgeel in de herfst en je kunt er thee van zetten.

En dank je. :o Het is een soort verslaving. Helaas (of gelukkig?) is de ruimte gelimiteerd.

Prairy
Berichten: 9141
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 16:10

Stuur me over een week of 2 even een pb als je nog wat wil hebben aan peren, dan kijk ik wat ik nog heb. Ik heb in ieder geval nog enthout van conference over, dat ga ik niet gebruiken. Zoete Brederode heb ik ook heel veel van, en dus ijsbout, winter riet en Saint Remy. Comice heb ik ook redelijk wat van.

Malenka

Berichten: 7600
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-23 16:32

Dat is goed. Conference heb ik sowieso geen interesse in. De supermarkt rassen laat ik (net als jij volgens mij) zo veel mogelijk links liggen. Wellicht heb ik ook nog iets dat jij interessant vind om volgend jaar te enten. Daar kan ik dan met snoeien ook nog rekening mee houden.

Prairy
Berichten: 9141
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 17:12

Ik heb in ieder geval interesse in de abrikoos en amandel. Ik ga nog abrikoos enten dit jaar, dus over een paar jaar heb ik daar hopelijk ook enthout van.

Misschien dat ik nog een nashi (waarvan ik de naam weet, zonder naam heb ik sowieso een paar stukjes voor je) over heb, moet even kijken hoe het gaat met enten.

Maar mijn hoofd is op dit moment nogal kaput, dus het is een beetje lastig nadenken -O-

Misschien kunnen we eind van het jaar even lijstjes uitwisselen, dat we voor elkaar enthout kunnen knippen. Naast wat ik dit jaar naar je op kan sturen.

Symke
Berichten: 819
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 20:15

Hebben jullie al.peren van de winterriet gehad?
Zijn die echt zo groot als beweerd wordt?

Malenka waarom geen commerciële rassen? Omdat je wat bijzondere wilt of denk je dat die het niet goed zullen doen? Gewoon nieuwsgierig
En heb je overal bordjes bij? Of onthoud je alles?
Heb zelf vorig jaar oa moerbei en tamme kastanje geplant maar geen idee meer waar..... Nu herken ik de tamme kastanje denk ik wel aan blad maar ja dat zit er nog niet aan
Moerbei ken ik helemaal niet dus ben benieuwd! En of ie überhaupt nog leeft

Malenka

Berichten: 7600
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-23 20:22

Ik ken ze tot nu toe uit mijn hoofd. Uiteindelijk wil ik wel bordjes. Dat is leuk voor bezoek en ik denk dat het wel leuk kan staan ook.

En ik wil geen commerciële rassen omdat we beperkt ruimte hebben en ik dus keuzes moet maken. Dan plant ik liever iets anders en koop ik die rassen wel in de winkel. Bovendien zijn het niet de meest interessante smaken. Ze zijn vooral gekweekt op uniformiteit en transporteerbaarheid (ik mis het juiste woord nu even).

De appel annanasreinet heeft bijvoorbeeld echt een ananas achtige bijsmaak (door de geur denk ik) en ik heb nog nooit zulke zoete en sappige peren geproefd als van de Doyenne de Merode.

Bovendien hebben de oude rassen allemaal een verhaal. Dat vind ik leuk en houd ik graag levend.

Symke
Berichten: 819
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 20:35

Malenka schreef:
Ik ken ze tot nu toe uit mijn hoofd. Uiteindelijk wil ik wel bordjes. Dat is leuk voor bezoek en ik denk dat het wel leuk kan staan ook.

En ik wil geen commerciële rassen omdat we beperkt ruimte hebben en ik dus keuzes moet maken. Dan plant ik liever iets anders en koop ik die rassen wel in de winkel. Bovendien zijn het niet de meest interessante smaken. Ze zijn vooral gekweekt op uniformiteit en transporteerbaarheid (ik mis het juiste woord nu even).

De appel annanasreinet heeft bijvoorbeeld echt een ananas achtige bijsmaak (door de geur denk ik) en ik heb nog nooit zulke zoete en sappige peren geproefd als van de Doyenne de Merode.

Bovendien hebben de oude rassen allemaal een verhaal. Dat vind ik leuk en houd ik graag levend.


Snap ik helemaal!
Ik ken al die rassen niet maar word er heel enthousiast van!
Moet ruimte gaan maken!
Waar vind je trouwens dit soort bijzondere rassen??

Ethelate

Berichten: 21123
Geregistreerd: 02-10-01

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 22:08

Leuke updates weer.
Interessant dat enten en leuk als er zo uitgewisseld kan worden.

Kan Kaki hier goed groeien?

Malenka

Berichten: 7600
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-23 22:48

Ja hoor. Kaki kan het hier goed doen. Mits de juiste variëteit natuurlijk.

Toevallig hebben we een hele enthousiaste bomenkweker in de wijk. Stadsbomerij Almere. In Lelystad zit een kwekerij van steenvruchten. Wind in de wilgen.

Verder zijn er een aantal kwekers verder weg waar ik geweest ben of besteld heb.
Op goede grond
Eetbaar goed
Arborealis
Lowgardens
Palma Verde
Den oude kastanje (BE)
Zoetewei(BE)

Dat zijn er zo een paar die me direct te binnen schieten. Maar er zijn er nog meer.

Prairy
Berichten: 9141
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 23:32

Symke schreef:
Hebben jullie al.peren van de winterriet gehad?
Zijn die echt zo groot als beweerd wordt?

Malenka waarom geen commerciële rassen? Omdat je wat bijzondere wilt of denk je dat die het niet goed zullen doen? Gewoon nieuwsgierig
En heb je overal bordjes bij? Of onthoud je alles?
Heb zelf vorig jaar oa moerbei en tamme kastanje geplant maar geen idee meer waar..... Nu herken ik de tamme kastanje denk ik wel aan blad maar ja dat zit er nog niet aan
Moerbei ken ik helemaal niet dus ben benieuwd! En of ie überhaupt nog leeft


Nee, ik heb er alleen takjes van :+

Ik heb hier thuis ook Triomphe de Vienne peer staan, die vind ik erg lekker. Handpeer die gelijk te eten is en vrij vroeg rijp. Als ik de kans krijg want de wespen en hoornaars zijn er ook gek op. Hangen er alleen nog omhulsels :')

Ik was bezig met houten bordjes maken maar vergeten waar wat staat. Dus beetje lastig. En de houten bordjes waren ook vrij snel niet meer goed leesbaar. Ik heb nu aluminium visitekaartjes besteld en ga die zelf graveren, tip op de Facebook voedselbossen groep.

Ik wil nog steeds een Pinova appel, die vond ik jaren geleden lekker om zo te eten maar ook in gebak. Bleef lekker wat stevig en zoet.

Symke
Berichten: 819
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 11:04

Oe bah al die wespen en zelfs hoornaars, doodeng!
Wij hadden Franse wespen onder het dak, wel 30 kleine nestjes dat doen die. Nooit geweten

Daarom willen we geen pruimen,en liever stoofperen dan gewone ,scheelt wel in wespen hoeveelheid

Prairy
Berichten: 9141
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 11:07

Hoezo, ze doen niks hoor. Ze worden alleen dronken van de peren, zijn hele nuttige beestjes.

Heb 2 hele grote wespen nesten in de grond gevonden, mijn hand paste vlak, zo in de ingang. Lekker laten zitten, geen last van.

Symke
Berichten: 819
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 11:15

Prairy schreef:
Hoezo, ze doen niks hoor. Ze worden alleen dronken van de peren, zijn hele nuttige beestjes.

Heb 2 hele grote wespen nesten in de grond gevonden, mijn hand paste vlak, zo in de ingang. Lekker laten zitten, geen last van.


Ze vreten door de dampwerende laag van het dak heen, dakpannen die opwippen en vallen, lekkages, hebben al zoveel schade echt niet grappig meer. En dan kids gestoken als we op terras zitten, zijn idd nuttige beestjes maar wil ze niet in, op en bij het huis

Roodvos

Berichten: 6697
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 10:16

Voor de enters onder jullie, ik heb 2 appels en een peer staan die vanwege nieuwbouw dit voorjaar eraf moeten. Ook oude rassen.
Hebben jullie belang bij enten?
(Dan wil ik er tzt graag weer een boompje van terug.)

Appels
Transparente de Croncels: snelle groeier. Bijzonder: de appel heeft 2 rijpe stadia. Eerst groen en is dan zurig. Kleurt daarna door naar gelig met een rode wang en is dan meer zoetzuur. Ook geschikt als handappel.

Zoete campagner. Boom staat bekend om de symmetrische kruin. Mooie kleur stam ook. Vruchten zijn mooie grote symmetrische zoete (stoof) appels met veel rood.

Peer
Witte cousin: stoofpeer met heel licht vruchtvlees, kleurt niet rood (vandaar de naam) en weinig steencellen.

Malenka

Berichten: 7600
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-23 12:40

Wat een leuke rassen Roodvos. Daar heb ik wel interesse in.

Er staat hier een wilde appel met een wat vreemde vorm waarvan ik vermoed dat het een goede onderstam is. Ik ga dat bij de workshop volgend weekend navragen. Dan weet ik hoeveel appelrassen ik nog kwijt kan. In de tussentijd zoek ik nog wat meer informatie over de rassen op.

Malenka

Berichten: 7600
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-23 11:16

November

De laatste bloemen en vruchten voordat de nachtvorst echt invalt.

Afbeelding

En er is nog het een en ander aan oogst.
Zo oogst ik de eerste soort aardperen. De Chipolata. Hiervan heb ik een kilo geplant en dat levert me 15 kilo op!

Afbeelding

De aardbei pofmais is inmiddels ook droog denk ik. Prachtige kleine rode korrels. Helaas poffen ze niet goed. Ik ben benieuwd wat ik fout heb gedaan. Toch niet droog genoeg?

Afbeelding

Deze maand neem ik ook paw paw vruchten van iemand over. Hopelijk komen van deze geoogste zaden volgend jaar zaailingen. We gaan het zien.

Afbeelding

Dit jaar kan ik voor het eerst middels oogsten op eigen terrein. Zowel van de gekweekte variëteit als van de wilde. Wat een verschil in formaat! Dit laat wel mooi zien waarom je de juiste selectie wil planten. Die grote zijn 'westerveld'. De kleine zijn de wilde.

Afbeelding

Het bos begint mooie herfstkleuren te krijgen. En mijn haar doet maar vrolijk mee want ik ga naar de kappersopleiding voor een kleurexamen.

Afbeelding

Afbeelding

Helaas krijgen we ook flinke wind en gaat het bouwzeil dat ik over het vlas e.d heb liggen stuk. Ik besluit daarom een afdakje te bouwen. Want nieuw zeil kopen heeft weinig zin. Hier in het open veld krijgt de wind er gewoon te veel vat op.

Afbeelding

Afbeelding

Eind van de maand ga ik op vakantie en ook Dennis heeft het druk. Dus in het huis gebeurt even niet zo veel.

Wel strooien we mijn vaders as deze maand eindelijk uit. Op een van zijn favoriete plekken onder een prachtige treurwilg. Zo fijn dat we toestemming hebben van de terrein eigenaar. <3

En in het staartje van de maand november plant ik nog een paar fruitbomen!

Afbeelding

Mer1980

Berichten: 18889
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 20:56

Mooi verslag, en wat fijn dat je een mooie plek hebt gevonden om de as van je vader uit te strooien. Is toch fijn om iets te hebben waar je af en toe naar terug kan.

Malenka

Berichten: 7600
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-23 15:20

Het is geen openbare plek waar we zo naar terug kunnen. Maar het is een mooie plek en het voelt goed.

December

Afbeelding

Niet heel veel te melden eigenlijk. Ik (en mijn partner) kreeg namelijk begin van de maand voor het eerst Corona te pakken en kon weinig doen.

Ja er is vorst en dat is heel mooi. Maar helaas loopt Nilay zich ook kreupel op de hobbels in de bodem. De paarden staan de laatste twee weken van december dus ongeveer op stal. Niet leuk, maar Nilay herstelt daardoor wel voorspoedig en ik hoef ook niet meer te twijfelen over of ik ze met oud en nieuw los laat in de paddock of op stal zet. Gelukkig viel het vuurwerk geweld hier nog enigszins mee en is iedereen weg gebleven bij ons erf.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Onverwacht kreeg ik nog een cadeaubon van de scholengroep waarvoor ik heb gewerkt. Ik besloot dat te zien als korting op een mooie pan. Want toen we over pannen aan het nadenken was heb ik besloten om alleen pannen te willen kopen die ik mooi vind, zodat ik er elke keer blij van kan worden bij gebruik, en die ons hele leven mee kunnen gaan. Dit werd hem. <3

Afbeelding

We konden de appelcider bottelen! 12 flessen prachtig roze cider. En besloten uiteraard om die met oud en nieuw ook te drinken.

Afbeelding

Afbeelding

De walnoten likeur was ook erg mooi maar helaas niet lekker, of niet onze smaak.

Afbeelding

Wel leuk; Cruydhoeck had goede korting op hun bollen assortiment en dus besloot ik daar toch wat van te bestellen. Prachtige inheemse biologische bollen.

Afbeelding

En de allereerste al wat verschrompelde appels zijn ook gewoon opgemaakt door ze te verwerken in avondeten. Niks verloren laten gaan. :D

Afbeelding

Afbeelding