[VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 16:16

Oh bah een doorgesneden pees klinkt erg naar. Heel veel beterschap voor je man! Hopelijk herstelt alles goed.

Ben benieuwd naar de vorderingen. Mijn vriend heeft zijn zinnen gezet om ooit ook daar te gaan wonen/bouwen. Spontaan komt er al 2 dagen wat op funda langs, maar we willen alles zelf doen :')

Malenka

Berichten: 7579
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-22 17:45

maras schreef:
Oh jee is dat ongeluk tijdens de bouw gebeurd? Wat naar, vlot het herstel wat of heeft je man nog veel pijn?


Niet tijdens de bouw. Het was een ongeluk in de keuken. Hij heeft wel veel pijn en mag niks met zijn hand maar het herstel gaat gelukkig wel goed. Over twee weken mag hij uit het gips.

Idinn,
Wat leuk dat jullie hier ook iets willen gaan bouwen. Staan jullie al ingeschreven voor de nieuwsbrief? Daar komt het in te staan als er weer kavels uitgegeven worden.


Sinds de vorige update ben ik vooral met de tuin bezig geweest. Ik liet daar al zien dat ik binnen een hoek had ingericht met een zaaitafel... Dat is een beetje uit de hand gelopen. :o Er staan nu heel veel bakken en potten met plantjes en ook buiten komt het al aardig vol te staan.

Afbeelding

Afbeelding

We zijn naar de opening van de Floriade geweest en hebben een pas voor onbeperkte toegang. Helaas is het er nog niet van gekomen om te gaan. Wel heb ik bij buurtgenoten geholpen om een bijenhotel te maken voor de Floriade. Met een beetje mazzel krijg ik in oktober dan mijn boomstam schijven terug gevuld met larven van inheemse bijen. <3

Afbeelding

Samen met een aantal buren en de stadsarcheoloog zijn we op excursies geweest om een plan te maken voor de inrichting van bijna vijf hectare aan archeologische grond bij ons op het veld. Ik ben erg benieuwd naar wat voor functie het uiteindelijk gaat krijgen. Het was in ieder geval erg leuk om daar samen met anderen over na te denken.

Afbeelding

Inmiddels was het weer ook goed genoeg om paddestoelen broed te bestellen. Hopelijk zien we over een maand of twee de eerste paddestoelen verschijnen op deze wal. Ik heb in ieder geval mijn best gedaan met een goede lasagna van mest, stro en aarde. (Op deze foto work in progress).

Afbeelding

Sinds een paar weken staan ook de tulpen velden weer in bloei. Een troost want de typen en narcissen in de tuin worden opgegeten door slakken. |(

Afbeelding

De fruitbomen hebben wel fantastisch gebloeid. Ik hoop dat we dit jaar een beetje oogst krijgen. De sappan heb ik in ieder geval al over gekocht van een wijkgenoot. :D

Afbeelding

Afbeelding

De hagen lopen geweldig uit. Wat een groei! Het is wel echt duidelijk dat ze het eerste jaar gebruiken voor wortelgroei en daarna boven de grond pas goed aanslaan.

Afbeelding

Voor Roos kocht ik vorige week teugels en een longeersingel zodat ik binnenkort echt met haar aan de slag kan. Ik kijk daar zo naar uit! Vandaag kon ik, terwijl ik in de verhoogde voerbak stond, zo met mijn volle gewicht op mijn handen op haar rug leunen. Ze was alleen maar een beetje geïrriteerd omdat ik toen stopte met kriebelen. :')

Afbeelding

Afbeelding

En ondanks dat we er nog lang niet aan toe zijn hebben we laatst wel alvast ergens deurtjes voor de keuken meegenomen. Zo leuk dat we ze niet konden laten staan. Dat is ook wel gelijk het lastige van werken met tweedehands materiaal. Je moet het echt meenemen zodra je het tegenkomt en dus ook opslaan.

Afbeelding

En dit weekend hebben we tuinwerk-dagen. Ik hoop dat we met wat hulp wat grote klussen op kunnen pakken. Vandaag heb ik in ieder geval de kiwibessen een paal gegeven en heb ik een begin gemaakt voor de grote klus van morgen; het maken van de heuvel bakken.

Afbeelding

Afbeelding

Muga

Berichten: 2076
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 18:12

Wonen jullie nu nog in de caravan of wel al binnen?
Buiten ziet het er wel geweldig uit! Blijft er genoeg water in de poel staan?

Malenka

Berichten: 7579
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-22 19:33

We wonen nog in de caravan. Al brengen we ook steeds meer tijd in het huis door. Maar dat is verre van af helaas.

En buiten is mijn passie dus ik wordt heel blij van zulke enthousiaste reacties. :D

De vijver is op zijn diepste punt bijna drie meter onder het maaiveld dus er staat gelukkig altijd water in. Dat hebben we bewust zo gedaan om het geschikt te maken voor amfibieën en om vogels en insecten naar de tuin te krijgen.

Ceetje_bokt
Berichten: 5173
Geregistreerd: 01-05-07

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 20:00

Toffe update! Wat ga je doen met de deuren?

Malenka

Berichten: 7579
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-22 21:50

We waren aan het twijfelen of we bovenkastjes of open planken in de keuken willen. Het wordt nu een tussenvorm met vitrine deurtjes zodat we ons mooie serviesgoed wel kunnen zien, maar het niet zo snel stoffig zal worden. En we er hopelijk ook niet te veel extra spullen inzetten. (Vast herkenbaar dat elk oppervlak uiteindelijk vol spullen staat omdat het "wel even handig was" en "ik het zo wel opruim").

Of bedoel je niet deze deurtjes? Ik heb wel bedacht dat ik de kopse kanten misschien wil bekleden met oude paneeldeuren inplaats van underlayment/multiplex. Maar ik moet nog bedenken hoe ik dat logistiek op ga lossen qua vervoer.

Ik bedenk me net dat ik nog een keuken update heb. Maar daar moet ik even begeleidende foto's bij maken dus dat komt op zijn vroegst morgen.

Prairy
Berichten: 9108
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 22:59

Je bent lekker bezig geweest in de tuin! En mooi al dat jonge plantgoed, je kunt het altijd nog verkopen :)

Benieuwd hoe je tuin dagen gaan verlopen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 23:17

Wat een geweldige deurtjes! <3 En wat ziet het er buiten al gaaf uit zeg!

De nieuwsbrief volg ik trouw en op de floriade zijn we ook langs geweest :)

gonniee
Berichten: 510
Geregistreerd: 26-04-21

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 23:51

Inspirerend hoe jullie bezig zijn! Beterschap voor je man

Malenka

Berichten: 7579
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-22 19:50

Naar de Floriade zelf moet ik ook nog. Hopelijk komende week.

Dit weekend was heerlijk en vermoeiend. Maar ik ben wel heel erg blij met wat we allemaal hebben bereikt.

De randen voor de bakken zijn geplaatst en de onderste is zelfs al gevuld en (ik kon het niet laten) alvast voorzien van een paar jonge plantjes. Er zit nog wel wat afwerking aan te komen, maar ik kan hem gebruiken! *\o/* Het stuk er voor, waar de artisjokken komen is ook al graswortel vrij gemaakt.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En de vuurplaats, die tot voor kort een soort moeras was, is van wat zand voorzien en veranderd langzaam in een privé strandje. :')

Afbeelding

Prairy
Berichten: 9108
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 23:26

Wat gaaf bedacht zo die randen, dat maakt echt een verbinding met het huis, heel mooi.

Privé strandje ook altijd leuk :D

Marcella

Berichten: 36758
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 13:48

Leuk gedaan zo met de randen. Ik had alleen de palen aan de buitenkant gezet ze zullen nu sneller door rotten.

Malenka

Berichten: 7579
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-22 14:04

Dat heb ik overwogen. Ik wilde eigenlijk kunstof palen aan de binnenkant. Maar deze kon ik voordelig overnemen en zullen voorlopig voldoen. Als ik weer genoeg kastanje palen bij elkaar heb gespaard komen die er aan de buitenkant bij. Ik ga er dan ook draden tussen spannen om er een druif langs te leiden.

Prairy
Berichten: 9108
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 15:42

Wat voor plantjes ga je erin doen dan? Als je er nog bij moet lijkt het me niet zo handig om er druiven langs te gaan leiden?

Libera

Berichten: 3981
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 18:42

Ik had ook mijn bakken zo in lagen, maar heb het nu toch anders gedaan. Want met veel regen spoelde de grond er uit. Wn ontzettend veel slakken die achter die randjes op de grond gingen nesten zeg maar… nu weer gewoon enkele bakken en dat gaat toch een stuk beter :)

Leuk zo’n strandje! Ben heel benieuwd hoe het eruit ziet als het af is :)

Malenka

Berichten: 7579
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-22 15:45

In deze bakken gaan allemaal eenjarige planten zodat ik er ook knolgewassen kan kweken zonder de wortels van vaste planten te beschadigen. Voor nu zijn dat tomaten, rode kool, andijvie, Oca, Zinnia, kattenkruid (die stond al op de heuvel en heb ik voor nu maar ik de bakken gezet). Tomaten en Oca kunnen de hogere temperaturen goed gebruiken. Wat er later nog in gaat komen weet ik nog niet precies. Maar de bodem is hier heel mooi los en voedingrijk dus ik denk dat ik er ook wel een mooie oogst schorseneren uit zou kunnen halen volgend jaar.

Ik ga wel ervaren wat het qua slakken gaat doen. De rest van de tuin is in ieder geval slakken festijn.

Symke
Berichten: 804
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 16:27

Heel leuk om te zien en dan denk ik oh die planten of groenten wil ik ook, ik blijf volgen!

Diane_

Berichten: 1985
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 19:38

Stille meelezer hier. Ik zocht dit topic, maar kon het bijna niet meer vinden. Hoe gaat het nu? :)

Malenka

Berichten: 7579
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-22 20:39

Leuk dat je er naar vraagt Diane. Ik loop inderdaad hopeloos achter hier. Het gaat best goed maar alles gaat in kleine stapjes omdat mijn gezondheid erg te wensen over laat. Ik ga mijn best doen om deze week een uitgebreide update met foto's te plaatsen. Ook leuk voor mezelf om terug te kijken en te zien wat er wel is gebeurd.

Malenka

Berichten: 7579
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-22 14:56

Het is al veel te lang geleden! :o

We zijn in mei blijven hangen. Er is toen in huis niet veel gebeurd. We hadden wat lekkages, ik was er slecht aan toe en de hand van Dennis zat nog in een spalk en hij mocht er absoluut niks mee doen waardoor alle klusjes voor mij waren. Ik deed mijn uiterste best maar het zoog het kleine beetje energie telkens vlot weg. Gelukkig kan ik ondanks dat enorm genieten van hier wonen. De dieren, de tuin, de ruimte... <3

De onderste trede van de plantenbakken werd langzaamaan gevuld.
Afbeelding

Afbeelding

De Look zonder Look heeft zich mooi uitgebreid! Deze inheemse plant is geen lid van de look familie maar smaakt er wel naar!

Afbeelding

De echte look familie begint ook prachtig te bloeien. Door de hele tuin staan ze verspreid en ze bloeien op heel diverse momenten in het jaar. Volop genieten dus!

Afbeelding

Afbeelding

De Floriade is leuk! Inspirerend ook. Maar o jee wat was ik na twee uur al kapot! De bejaarde mensen liepen mij kwiek voorbij en ik was huilend aan het strompelen. (Ik twijfelde of ik ook deze gezondheidsproblemen zou benoemen. Maar ze zijn onderdeel van mijn avontuur en van enorme invloed).

We hebben eerder al bedacht dat een groene gevel heel gaaf zou zijn. En als je het dan in het echt ziet is het toch jammer dat het nog niet te realiseren is. Misschien ooit in de toekomst...
Afbeelding

Zo'n boog over onze doorwaadbare zones (de openbare wandelroute) zou wel heel erg gaaf zijn. Toch maar eens kijken of mensen komende winter hun wilgentenen kwijt moeten.
Afbeelding

Stapelmuren en hergebruik.
Afbeelding

Bij ons in huis zou ik ze koper spuiten. Maar dit is wel een leuk industrieel ontwerp!
Afbeelding

Even slikken toen de motoren van mijn vader gebracht werden. Dan is toch wel weer even overduidelijk dat hij er echt niet meer is. :(
Afbeelding

In een poging om het gras te onderdrukken ben ik met karton in de weer gegaan. De bedoeling was om er bovenop pompoenen te kweken. Helaas waren de slakken iets te dol op de jonge planten. Dus dit experiment is niet erg geslaagd.
Afbeelding

Nog een poging om wat aan de moestuin bedden te doen. De planten mogen immers half mei naar buiten!
Afbeelding

Afbeelding

Mooie kleurcombinaties in de tuin. Sommige iets meer gepland dan andere.
Afbeelding

En de plant waarnaar ik vernoemd ben (Iris) staat in bloei. Juist als ik jarig ben.

Afbeelding

Er kwamen ook kinderen op bezoek dus ik heb een speelhoek met duplo gemaakt en de vlaggetjes die ik vorig jaar samen met een vriendin maakte voor de verjaardag van Dennis voldoen ook nog prima!

Afbeelding
Super verjaardagscadeau!

Afbeelding


Dan toch als afsluiter een hele kleine huis update. Er liggen een aantal vloerplaten in boven en dus is er plek voor de hangmat en kan ik genieten van het uitzicht!


Afbeelding

Afbeelding

Mer1980

Berichten: 18877
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 19:46

Fijn om weer een leuke update te lezen van jullie avontuur, maar wat vervelend dat je gezondheid je zo in de steek laat. Sterkte...

JustOneBite

Berichten: 824
Geregistreerd: 28-01-07
Woonplaats: Nieuw-lekkerland

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 15:29

Leuk om de update te lezen, vind het zo onwijs tof om te volgen. Maar wat onwijs jammer dat je gezondheid je zo in de steek laat. :(:)

senna21

Berichten: 11867
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 19:18

Het is een prachtig project.
Jammer dat je gezondheid niet meewerkt, maar jullie hebben al veel bereikt.
Wat betreft de wilgentenen boog: het ziet er prachtig uit, maar deze constructie rot binnen no time weg. Een vriendin van mij heeft borders van wilgentenen inmiddels laten vervangen door steen, na jaren steeds repareren en vernieuwen.

Malenka

Berichten: 7579
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-22 20:02

Zo lief weer jullie reacties. <3 Goed punt Senna, Wat dat betreft is hazelaar beter. Maar dat is hier nergens gratis te krijgen helaas. Wat dat betreft kan ik beter levende wilgen gaan vlechten.

Ik zal kijken of ik morgen nog een update kan plaatsen. Want inmiddels zijn we echt hard met het huis bezig dus dat wil ik heel graag delen! :D (En ook aan mijn gezondheid ben ik nu flink aan het werken.)

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 20:15

Zoek je dan lange takken hazelaar of kleine hazelaartjes? Die dingen groeien namelijk van de lucht zo ongeveer, dus ze zelf ‘fokken’ moet lukken. Volgens mij had mijn moeder een tak op de grond gelegd en ging die ook stug wortelen en nieuwe blaadjes maken.