[VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Prairy
Berichten: 9198
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 18:32

Wat fijn dat jullie een houtkachel hebben, dat gaat je veel schelen! En wat een mooie foto met die vogel <3 ik zie ze hier nu ook steeds vaker, zo mooi!

Malenka

Berichten: 7621
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-20 14:15

De houtkachel is heerlijk. Je stookt het vrij vlot warm en het blijft ook een tijdje hangen. En omdat de bovenkant plat is kan ik er ook op koken. De eerste stoofpeertjes zijn al gemaakt. Foto van voor ze de kachel op gingen.

Afbeelding

Aangezien we het bed nu in de woonkamer hebben hadden we opeens een kamer over maar ook geen eettafel meer. Dat heb ik donderdag maar opgelost door een eetkamer van de slaapkamer te maken. Het is net een echt huis zo. Dennis was bij thuiskomst aangenaam verrast. En ik kan weer tekenen!

Afbeelding

En het aller beste! De vloer is vrijdag gestort! *\o/*

Afbeelding

JudithO

Berichten: 7095
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 17:15

Jaaa wat gaaf! Hoe lang moet je nu wachten tot het droog genoeg is/je verder kunt?

Prairy
Berichten: 9198
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 18:36

Whoei een vloer! En slim je tafel in die kamer, iets om aan te zitten om te werken of eten is wel fijn.

Maflinger_S
Berichten: 12178
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 18:48

Een goede fundering is het halve werk ... Nou ja, in dit geval een mooi begin. Ook fijn dat de caravan steeds leefbaarder wordt.

Malenka

Berichten: 7621
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-21 19:59

Judith,
17 januari gaan de bouwers aan de slag. Maar in theorie zou het nu al kunnen.

Prairy,
Ik hoop vooral weer eens te tekenen. Maar dat moet overdag ivm het licht en bijna alles moet overdag dus er is nog niet veel van gekomen vrees ik..


Allereerst allemaal een voorspoedig 2021. Hopelijk zijn jullie net als wij goed door de jaarwisseling gekomen. Roos vond de echt harde klappen van het vuurwerk eng en kwam voor geruststelling tegen mij aangeplakt staan. Daran zat binnen tegen Dennis aan. Dus Dennis en ik waren samen thuis. Maar niet bij elkaar om 12 uur. :P Gelukkig houden we beide ontzettend van onze dieren.

Zeker met Roos was het wel even spannend dat ze ging rennen. Ze was een week geleden namelijk flink kreupel en het is nog niet helemaal weg. Ik vrees dat ze zich verstopt heeft met de modder.

Niet alleen sneu. Maar ook jammer. Want we waren juist begonnen met wandelen. En dat beviel wel.

Afbeelding

Vorige week hadden we nogal veel water op de kavel. Het liep inmiddels van de vijver zelfs het pad op. Meer dan een meter verschil in waterstand met afgelopen zomer! Gelukkig hebben we ook altijd veel stevige en droge ondergrond dankzij de heuvel en de matten onder het zand en om de voerbak. Komende zomer gaan we het hele pad voorzien van goede matten/roosters en een laag nieuwe lava.

Afbeelding

Na een bericht van mij over de modder kreeg ik een super lieve pb dat er in Almere iemand was waar ik wat grindrasters op kon halen. Daar ben ik gelijk achteraan gegaan en de volgende dag heb ik ze er bij gelegd in de schuiltent. Daar liggen nu over de hele breedte rasters. Ze staan er dan niet met droge voeten. Maar wel stevig. En Roos liep er meteen met vol vertrouwen overheen. Ze begint dapperder te worden.

Afbeelding

Omdat we niet zeker weten hoe Roos geblesseerd is geraakt en omdat het nogal een bende werd rondom de hooibak nadat ik het hooinet er uit heb gehaald. Hebben we de bakken op elkaar gezet en aan elkaar verbonden. Nu kan er weer een net in. En als bonus waaien vallen de plukken hooi tijdens het eten weer in de bak inplaats van op de grond. Ik ben nu bezig om alle hooidrab rondom de bak weg te halen. Maar op de foto ligt het er nog.

Afbeelding


Ik blijf het gewoon zeggen, onze wijk is echt geweldig. Mensen delen tips en helpen elkaar door de hele wijk heen. Zo stelde een wijkgenoot voor om groente en fruitboxen bij haar te laten bezorgen voor de wijk zodat niet iedereen afzonderlijk naar Dronten hoeft te rijden. Super goed natuurlijk! Minder auto bewegingen. En de boxen komen bij een bedrijf vandaan dat normaal aan de horeca levert maar dat nu niet kan. Win voor iedereen. Dus ik heb ook maar wat besteld. Ik was positief verrast door de enorme inhoud van de fruitbox van €10,-. Volgende week weer.

Afbeelding

En iemand anders gaf de tip dat er bij de Ranzijn een bak met bloembollen in de uitverkoop stond. Een euro per verpakking. Aangezien ik gisteren toch voer voor de katten moest hebben ben ik even gaan kijken. En voor je het weet ben je dan 350+ bloembollen rijker. Met de 700 die al in de grond zaten komen we dus over de 1000 heen. *\o/* Vandaag heb ik er al zo'n 200 in de grond gezet. De rest volgt in de komende dagen.

Afbeelding

En als allerlaatste mijn uitzicht vanuit de woonkamer net. De nevel kwam opzetten vanuit het bos richting onze tuin. Een magisch gezicht!

Afbeelding

Chiren

Berichten: 534
Geregistreerd: 19-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 20:20

De beste wensen voor jullie en jullie dieren! Heb een tijdje terug Roos vanaf een afstandje bewonderd, ook echt een heel mooi paard <3 Fiets niet vaak meer langs jullie wijk omdat de vriendin die vlakbij woont verhuist is. Maar leuk om te zien dat er echt vooruitgang in zit en jullie flinke stappen maken. Blijf het echt een heerlijke plek vinden.

En waar heb je die fruitbox gekocht?

MarliesR

Berichten: 3294
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 09:11

Dat wordt een mooie bloemenzee straks <3

Fijn dat je wat extra rasters bij kon halen! Loopt ze al wat beter?

En mooie fruitkist voor het bedrag!

Prairy
Berichten: 9198
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 09:31

Daglicht is een schaars goed inderdaad :')

Wat een mooie fruitbox voor die prijs :):) waar haal je je groente? Misschien zit er een herenboeren in de buurt bij je, zijn wij nu ook lid van. Ik hoop alleen volgend jaar op iets meer variatie :')

En lekker veel bollen! Wil ik ook nog steeds, maar ja, tijd... Komt wel als ik de tuin ga ontwerpen voor bij ons nieuwe huis.

En fijn dat je die rasters kon ophalen, hopelijk gaat het schelen.

Malenka

Berichten: 7621
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 11:34

Chiren,
Dank je. <3 ik ben echt verliefd op de prinses. De fruitbox komt bij een bedrijf in Dronten vandaan. Ik zal de naam zo even opzoeken.

Marlies,
Ze loopt gelukkig al een stuk beter. En met de bloemen ga ik dit topic straks natuurlijk volspammen. Dat kan niet anders. :o

Prairy,
Groente haal ik nu vooral bij de biowinkel. Hopelijk kan ik dit jaar beginnen aan zelf kweken. En in de buurt kweken natuurlijk al heel veel mensen zelf dus er is best het een en ander te koop. Er zit ook een moestuin waar je een oogstaandeel kunt kopen. Maar die zit volgens mij al vol.
En voor de bollen heb ik niet echt een plan. Gewoon planten! :D Ik noteer wel waar ik alles neerzet. Dat dan weer wel.

MarliesR

Berichten: 3294
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 12:23

Ah fijn dat ze wel al weer duidelijk wat beter loopt!

En had niet anders qua bloemenspam :D :D Scheelt weer wat dreigementen :+

Mer1980

Berichten: 18927
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 16:54


Malenka

Berichten: 7621
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 18:02

Bedankt voor het delen van de pagina. :)

Hier ben ik net klaar met het in de grond steken van de bollen. *\o/*

Het is leuk om te zien dat er heel veel regenwormen in de bodem zitten. Daar ben ik echt heel blij mee. Ze helpen de mest verteren en houden de grond luchtig.
Afbeelding

En het is zo leuk dat de paarden ook in de tuin staan. Roos komt telkens even kijken. Soms staat Nilay in de weg. _O-

Afbeelding

Ethelate

Berichten: 21124
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 18:05

Aah, lief dat Roos zo steun zocht. Hopelijk is ze snel herstelt.
En fijn dat je de roosters kon halen, mooi paadje zo.

xXutopiaXx

Berichten: 10045
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 16:14

Ohh was jullie even uit het oog verloren, maar wat heerlijk om weer bij te lezen. Het wordt zó mooi!!! :+: Lijkt me zwaar nu, in de caravan.. hopelijk kan jullie kachel deze kou ook aan! :brr:

Inmiddels de vloer gestort! +:)+ Vervelend al die tegenslagen, maar wat iemand ook al zei: ooit komt het af, en wat gaan jullie dan gelukkig zijn <3 :+:

Malenka

Berichten: 7621
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-21 17:46

Ethelate, het is zo'n prinsesje. Ze loopt inmiddels weer helemaal prima. Maar nu staat Nilay kreupel. En zijn koker is ook nog steeds opgezwollen. :( Morgen dus bezoek van de dierenarts. Ik laat ze ook maar gelijk weer enten.

Utopia, dankjewel. De houtkachel is geweldig. Het is heerlijk warm binnen. :D

We hebben ook twee kuub hout laten komen. Dus voorlopig kunnen we stoken.
Afbeelding

En gisteren hebben we de fruitbomen opgehaald! Ze zijn nog maar twee jaar oud maar de meeste zijn toch al een meter of twee hoog. Een hele fijne mijlpaal dat ze er nu in staan! We moeten alleen de boompalen er nog bijzetten. Ik ben blij dat de kweker om de hoek zit want de klep van de auto moest open blijven tijdens het vervoer. :=

Afbeelding

Ik heb natuurlijk geprobeerd om de bomen op de foto te zetten... Maar ze vallen op de foto helemaal weg. Jammer want in het echt is het meteen veel meer tuin dan het was. Ze maken echt verschil.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Voor wie het leuk vind de lijst met soorten.
Appel Annanas reinet
Rode ijzerappel
Peer Doyenne de Merode
Kruidenierspeer
Japanse peer Shinko
Kweepeer Aromatnaya
Kers Udense Spaanse
Kers Varikse zwarte
Pruim Reine Claude d'oullins
Pruim Hauszwetsche
Amandel Robijn
Mispel Westerveld

En als afsluiter schattige Odyn die enorm geniet van op schoot liggen terwijl we op bed zitten met de houtkachel op de achtergrond. Levensgenieter die kat. <3

Afbeelding
Afbeelding

Mizora

Berichten: 18135
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 18:09

Klopt het dat je paarden op het moment geen zachte droge plaats hebben? In dat geval zou de dikke koker van je ruin ook verklaart kunnen worden door het te lang ophouden van zijn plas. Hier was de koker al maanden verdikt, volgens de dierenarts kwam het door zijn wat grovere bouw en dat hij "al" 10+ (11 of 12 toen) was. Binnen 2 weken dat hij een overdekte ligplaats met dik houtvezel had was het helemaal weg, het kwam gewoon door het niet willen plassen op plekken die spetterde en het onvoldoende rust nemen (helemaal plat slapen).

Malenka

Berichten: 7621
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-21 18:34

Dat zou best kunnen. Ze hebben wel een stuk zand. Maar dat is uiteraard niet helemaal droog. En ook niet overdekt. In de schuiltent durf ik geen zand te gooien omdat ik bang ben dat ze er dan in gaan rollen en dat kan echt niet.

Berdien

Berichten: 64577
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 18:55

Ik vind dit nog steeds zo'n ontzettend interessant topic! Heel boeiend om jullie weg met hobbels en bobbels zo te kunnen volgen. Ben vooral erg benieuwd naar het eindresultaat.

Qua paarden.. dat vind ik wel een moeilijke. Een droge plek hebben om te liggen vind ik zelf wel echt een keiharde eis, zodat ze ook goed kunnen slapen en inderdaad plassen. Ik snap wel je keuze om het zo te doen, maar echt ideaal vind ik het denk ik niet..

Malenka

Berichten: 7621
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-21 19:56

Dank je Berdien. Ik snap je hoor. En ik had het graag anders gezien. Ze kunnen wel altijd met droge voeten staan op een groot deel van de track, uit de wind en regen staan en het zand waar ze kunnen liggen is slechts vochtig en ik gooi er geregeld zand bij om plassen te voorkomen. Ze hebben nu ook een waterdichte deken op en gaan gewoon liggen in het zand. Dat doen ze dagelijks. Ik kan ze alleen geen comfortabele bodembedekker geven in de schuiltent. Want die is gewoon te smal om te gaan liggen als ze ook gaan rollen. Dat vind ik met de omheining en de constructie van de tent echt eng.

xXutopiaXx

Berichten: 10045
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 20:01

Oh hier liggen ze ook gewoon op het vochtige zand inderdaad hoor :j En geen uitzonderingen! Blubber is een ander verhaal.. Ze kiezen er zelfs met z'n allen voor om níet in de droge schuilstal te gaan liggen, maar buiten in het vochtige zand! :') Zo lang je ook delen hebt zonder plassen/modder lijkt het mij geen probleem..

Heerlijk om Odyn zo opgekruld te zien liggen :+:
En superfijn dat jullie nu in ieder geval genoeg hout hebben haha! Da's een berg!

Berdien

Berichten: 64577
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 22:28

Ah, op die manier :j Dan is het alweer anders, ik dacht dat de hele track/ruimte zo soppig was. Wat vochtig zand icm een deken is dan alweer heel anders! Zeker als ze ook uit de wind en regen kunnen staan.

Malenka

Berichten: 7621
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-21 00:10

Berdien, gelukkig niet! Ik voel me al schuldig genoeg met hoe het nu is. Ik zal binnenkort eens een rondje filmen voor een beter beeld.

Blue_Eyes

Berichten: 20356
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 15:37

Wat vond de DA ervan vandaag?

Berdien

Berichten: 64577
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 17:09

Malenka schreef:
Berdien, gelukkig niet! Ik voel me al schuldig genoeg met hoe het nu is. Ik zal binnenkort eens een rondje filmen voor een beter beeld.


Leuk! Ben echt heel benieuwd hoe het er nu uit ziet :j Zie mezelf nog niet heel snel zo'n enorm project opstarten (ik en mijn vriend samen in een caravan is slaande ruzie na een week :') ) maar vind het dus echt wel heel interessant!