[VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Malenka

Berichten: 7612
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-20 14:21

Planten uit de oude kleine tuin zijn natuurlijk niet genoeg om deze tuin te vullen. Bovendien zijn ze niet allemaal eetbaar. En zo veel mogelijk eetbare planten is toch wel het doel.

Dus ook Dennis kwam er niet onderuit en kreeg planten van mij voor zijn verjaardag. :D Gelukkig is hij er blij mee. Speciaal omdat hij zijn favoriete boom achter moest laten hebben we samen een nieuwe boom uitgezocht. Een parasol den. Bekend van de pijnboompitten die er aan komen. Hopelijk kunnen we over een paar jaar gaan oogsten.

Ik heb voor het eerst planten via internet besteld en dat ging heel goed!

Afbeelding

Later ben ik ook nog naar Lowgardens Nurserie geweest. Een kweker met veel bijzondere planten. Ik was er vorig jaar al en kon toen niks kopen. Maar nu wel!

Afbeelding

Ook het graafwerk rond de heipalen begon. Voorbereidend werk voor het storten van de fundering! De paarden waren zo dapper dat ze op dag twee rustig naast het graafwerk stonden te eten. Ik denk dat ze straks niet snel meer ergens van opkijken.

Afbeelding

Afbeelding

Alles is ook netjes op hoogte gebracht. Wat ziet zo'n bouwplaats met zand er in er anders uit zeg!

Afbeelding

We hadden gehoopt deze week de funderingsbalk te kunnen laten storten. Helaas lukt dat niet omdat is gebleken dat een van de heipalen niet stevig genoeg staat. Maandag gaan ze proberen dat op te lossen. Ik hoop heel hard dat het lukt en er geen extra palen bij moeten komen.

Ondertussen ga ik heerlijk elke dag zen de boel uitmesten en geniet ik van de aanwezigheid van de paarden. Roos onderzoekt alles en pakt zo veel mogelijk vast met haar mond. Gekke merrie.

Afbeelding

En Nilay is zijn heerlijk rustige sprookjesachtige zelf. <3 (Wat was de mist mooi!)

Afbeelding

Behalve als Roos een gekke bui heeft. :')

Maflinger_S
Berichten: 12175
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 14:29

Het krijgt al mooi vorm allemaal.

Zit er iets arabierigs in Roos?

Malenka

Berichten: 7612
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-20 14:34

Dank je! En ja, Roos is voor ruim 62% arabier. En dat is ook wel te merken/zien.

Maflinger_S
Berichten: 12175
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 14:48

Aha, vandaar dat vlaggetje (die staart).

Ik heb het vast al eerder geschreven maar dan hierbij nogmaals: ik vind allebei je paarden errug leuk.

DubbelFun

Berichten: 88821
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 15:05

'De wind onder de staart' noemen wij dat :)
Heerlijk genieten toch.

Malenka

Berichten: 7612
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-20 15:30

Het is zeker genieten! En je kunt niet te vaak horen dat je erg leuke paarden hebt toch? :D

Toen ik voor het eerst bij Roos ging kijken vroeg ik de fokker ook of ze haar alstjeblieft gewoon los wilden laten en haar niet op wilde jagen. Want bij haar advertentie stonden alleen maar foto's met 'vlag'. Gelukkig kan ze ook heel mooi normaal draven. :j Anders zou ik haar niet gekocht hebben. Een paard moet naast mooi en lief toch ook echt functioneel zijn. Of ik dat goed heb gezien moet natuurlijk nog blijken. Maar ik heb goede hoop.

Mer1980

Berichten: 18896
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 14:11

Wel lekker zo een rondje sjezen :D

Fijn dat ie zijn eigen 'boom' weer heeft :D

Diane_

Berichten: 1991
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 09:39

Wordt mooi zeg! En heerlijk dat de paarden zo lekker rond kunnen rennen. Ze zijn inderdaad erg leuk!
Ben zo benieuwd naar alles als de planten ook groter zijn. :) Wat grappig dat je in Nederland ook pijnboompitten kan ‘verbouwen’.

Malenka

Berichten: 7612
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-20 21:07

De Chinese Kornoelje krijgt al mooie herfstkleuren.

Afbeelding

En ik ben geen fan van Afrikaantjes. Maar deze verstekeling brengt nu wel wat kleur in de tuin en dat kan ik wel waarderen.

Afbeelding

Om de dag moet ik water halen voor de paarden. Met de auto naar super lieve wijkgenoten om daar achter op het erf 8 kannen van 20 liter te vullen. Flink gesleep. Maar gelukkig tijdelijk tot we zelf een drinkwater aansluiting hebben. Tot die tijd geniet ik maar gewoon van de super schattige pony's die meekijken.

Afbeelding

Afbeelding

Allemaal voor dit mooie stel. <3

Afbeelding

Toen ik van het water halen bijna thuis was kwam ik nog een prachtig dier tegen... Ik heb een video gemaakt maar die kan ik nu niet uploaden dus die houden jullie tegoed.

Gisteren ook nog heerlijk met Daran naar de nieuwe coöperatieve (bio) supermarkt gelopen. We zijn nu lid. En wat een mooi wandelingetje was het zeg! We hebben genoten. Stukje door het bos, tussen de koeien door en langs de akkers.

Afbeelding

En de winkel ligt ook nog op het erf van een prachtige boerderij van de stadsboer. :j

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

We hebben het geluk hier wel gevonden lijkt het. Echt genieten.

Afbeelding

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 21:53

Super interessant om te volgen! En wat heb je een prachtige paarden waarvoor je echt een paradijsje hebt gecreëerd <3

Toevallig zijn vaste klanten uit mijn biowinkel ook naar het zelfde initiatief verhuist, zij waren ook al helemaal blij met die winkel :D
Blijft een super mooie coöperatie en ook een fijne werkgever voor mij :o

Ik volg graag mee met de verdere vorderingen

DubbelFun

Berichten: 88821
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 09:09

Wat leuk dat je zo tussen de koeien kunt wandelen :)
En wat een apart gebouw heeft die winkel.

Mer1980

Berichten: 18896
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 12:50

wauw wat een mooie foto update weer :D

Ceetje_bokt
Berichten: 5184
Geregistreerd: 01-05-07

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 07:18

Wat een leuke update. Ik was ook nooit fan van Afrikaantjes, maar als je ze zelf zaait blijken het grote losse langbloeiende planten te zijn die ook nog iets doen tegen aaltjes in de grond. Ik ben zelfverklaard fan inmiddels.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 12:49

Zeg Malenka, kun je daar ook een beetje km'ers maken te paard? Of moet je ze dan wel echt eerst opladen?

Malenka

Berichten: 7612
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-20 13:03

Cera_D, wat leuk! Ik vind het echt een mooie winkel. En heel leuk zo op het boerenerf.

DubbelDun, tussen de koeien is super. Ze zijn heerlijk rustig. Zelfs de stier loopt er gewoon bij. De boerderij is prachtig. In die grote schuur zit een knik en dat is zo mooi om te zien! En de hooiberg is van binnenuit ook heel indrukwekkend.

Mer1980, dank je!

Ceetje_Bokt, ik denk dat ik ze ook steeds leuker ga vinden... Dit jaar kwamen ze pas laat op omdat ik gewoon random oude zaadjes heb rondgestrooid. Ik ben benieuwd of ze volgend jaar terug komen.

Ninx, ik ben nog niet met de paarden op pad geweest buiten zicht van het erf. Maar op 10 minuten stappen zit een ruiter route met wat bospaden e.d. Het gehele rondje is zo'n 30km. Dus het lijkt niet heel slecht. En als we 8a 10km door de polder rijden komen we bij het Horsterwold waar ook een km of 40 aan ruiterpad is te vinden. Het is natuurlijk geen oud bos oid. Maar ik denk dat het niet verkeerd is. En met de trailer zitten we natuurlijk zo op de heide in Hilversum, op de Veluwe of Utrechtse Heuvelrug. Het ligt hier enorm centraal.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 13:37

Malenka schreef:
Ninx, ik ben nog niet met de paarden op pad geweest buiten zicht van het erf. Maar op 10 minuten stappen zit een ruiter route met wat bospaden e.d. Het gehele rondje is zo'n 30km. Dus het lijkt niet heel slecht. En als we 8a 10km door de polder rijden komen we bij het Horsterwold waar ook een km of 40 aan ruiterpad is te vinden. Het is natuurlijk geen oud bos oid. Maar ik denk dat het niet verkeerd is. En met de trailer zitten we natuurlijk zo op de heide in Hilversum, op de Veluwe of Utrechtse Heuvelrug. Het ligt hier enorm centraal.


Erg leuk... blijft toch wel interessant...
Ik moet denk ik vooral nog wennen aan het gebrek aan vegetatie, het kale... waardoor alles nog wat 'onvriendelijk' oogt.
Maar feitelijk is dat een kwestie van tijd, je ziet wel dat het potentie heeft.....

Hoe bevalt het jou trouwens zaken als de toegangsweg en andere zaken (waar nodig afvalwater/ etc...) met je buren te regelen? Is zoiets gevoelig voor conflict of valt dat erg mee?

Ceetje_bokt
Berichten: 5184
Geregistreerd: 01-05-07

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 18:35

Oh ja, die komen wel terug. Ook zo’n aanrader zijn zinnia’s

Malenka

Berichten: 7612
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-20 19:54

Ninx schreef:
Hoe bevalt het jou trouwens zaken als de toegangsweg en andere zaken (waar nodig afvalwater/ etc...) met je buren te regelen? Is zoiets gevoelig voor conflict of valt dat erg mee?


Het valt mee. Mensen die nu instappen sluiten meestal aan bij een bestaande vereniging. Dus dan weet je waar je aan begint. Bij ons moest die nog opgezet worden. En wij hadden te maken met een project van 82 huishoudens 'tegenover' onze 5 losse huishoudens. Dat was wel even lastig toen het over de verdeling van de kosten ging. De ontwikkelaar van die 82 wilde dat hele project namelijk tellen als 1 en zo bijna alle kosten in onze schoenen schuiven. Gelukkig waren de huishoudens het met ons eens dat die verdeling echt niet kon. Nu is het heel netjes geregeld.

Waterzuivering doen wij individueel. Dus daar kan ik weinig over zeggen.

En we kunnen het goed vinden met onze buren. Dus het gezamenlijke pad tussen de kavels gaat tot nu toe ook prima. Aan de andere kant en aan de achterkant moeten we nog buren krijgen. We zullen wel zien hoe dat gaat. Waarschijnlijk prima als we ze het plan voorleggen.

loveslimpie

Berichten: 1726
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Eindhoven

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 22:53

Ik denk dat het ook echt uitmaakt door waar je woont, een project zoals bij jou met zelfs eigen waterzuivering trekt een bepaald type mens.
Ik merk dat hier met de buren ook, het zijn niet allemaal personen met wie ik vrienden zou kunnen zijn, maar bij vrij veel zaken wat betreft bouwen hebben we dezelfde mening en gedachte.

Malenka

Berichten: 7612
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-20 23:03

Ik denk dat het inderdaad niet te vergelijken is met de gemiddelde woonwijk. Zeker niet met bestaande wijken. Je begint hier niet zomaar aan en iedereen zit in hetzelfde schuitje.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 05:24

Zijn jullie ook de wijk die hun eigen straatnaam mogen bedenken? Las van de week een artikel en moest gelijk aan jullie denken

Malenka

Berichten: 7612
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-20 08:12

Dat klopt ja. Dat was wel lastig met op dat moment al meer dan 100 huishoudens. Ik ben ook niet heel blij met de naam die we hebben. Maar zo'n naam heeft uiteindelijk weinig invloed op mijn woongenot.

DubbelFun

Berichten: 88821
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 09:07


Century

Berichten: 6001
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 09:34

Wat is de straatnaam geworden?

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 10:12

Malenka schreef:
Ik denk dat het inderdaad niet te vergelijken is met de gemiddelde woonwijk. Zeker niet met bestaande wijken. Je begint hier niet zomaar aan en iedereen zit in hetzelfde schuitje.


Ja, en daar noem je natuurlijk al een groot voordeel.
Ik denk dat je bij jou veel minder last hebt van truttigheid van mensen; of je wel regelmatig de ramen lapt of dat je wel afrikaantjes in je tuin hebt ipv wilde bloemen...
Enfin... het blijft echt een inspirerend topic.... en wat mij betreft een voorbeeld voor wijken van de toekomst.

Met de nieuwe omgevingswet, die weer uitgesteld is, zal er hopelijk meer mogelijk zijn in NL qua wonen.