[VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 88718
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 09:22

Die laat idd een hele mooie gedragen draf zien :)
Ik zal met longeren ook maar eens een capuchon op zetten :D

Malenka

Berichten: 7579
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-20 13:15

:)) Misschien werkt het!

Vandaag weer op bezoek geweest bij Roos. En wat was ze in een knuffel bui!

Afbeelding

Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88718
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 13:33

Mooi hoofdje...

Malenka

Berichten: 7579
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-20 11:32

Dank je. Ze is 62,5% arabier en dat is goed terug te zien. Ik vind haar natuurlijk helemaal mooi.
Afbeelding

Gisteren zijn ze aan de slag gegaan met de oprit. Vandaag maken ze het af en graven ze ook de vijver.

Afbeelding

Afbeelding

primera

Berichten: 920
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 14:00

O wauw nu wordt het wel een stuk echter. Hoop dat de palen toch over een kort termijn geleverd kunnen worden, of je een andere oplossing ervoor gaat vinden.

(volg al vanaf het begin maar heb geloof ik niets of weinig getypt hier.)

Malenka

Berichten: 7579
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-20 10:34

Primera, leuk dat je volgt. Inmiddels is de order voor de palen geannuleerd. Bij een lokale bomenkweker hebben we nu een nieuwe bestelling geplaatst. Over twee weken zouden ze er moeten zijn.


De afgelopen drie dagen waren geweldig en ontzettend vermoeiend. Gisteren spande de kroon met 12 uur van huis zijn, in de stromende regen op glibberige klei en blijkbaar geen waterdichte jas... Gelukkig heb ik altijd een setje rijkleding in de auto liggen en kon ik dus droge kleding aan doen. Maar ik heb echt de hele dag staan bibberen.

Aan de andere kant werd ik er ook heel erg blij van. Het voelt alsof ik een natuurgebied laat aanleggen. Wat in bepaalde opzichten ook wel zo is natuurlijk.

Donderdag werd de vijver gegraven en ik schrok enorm van de gigantische krater. Ik werd er echt een beetje bang van en heb mijn man gevraagd om na zijn werk naar de kavel te komen om met mij mee te beslissen over een oplossing. We hebben nu de oever aan de zuidkant 70cm lager gemaakt. Het onderste deel is nog steeds heel stijl. Maar daar verzinnen we nog wel wat op. Die hele donkere rand op de foto is waar het water uit komt. Waarschijnlijk komt de waterstand ergens tussen het midden en de bovenkant van die laag.

Afbeelding


We hebben het wel met een reden zo diep gemaakt overigens. Het water zal niet zo warm worden waardoor er minder alg in zal kunnen groeien, er zal altijd water in staan en in de winter kunnen kikkers e.d er goed in overleven. Voor de paarden is het alleen niet geschikt nu en dat vind ik heel jammer.

Gisteren waren de heuvel en het pad voor de paarden aan de beurt. De heuvel aan laten leggen voelde een beetje als boetseren met het landschap. Uiteindelijk heb ik besloten een flinke heuvel in de tuin te maken. En het pad van de paarden er standaard overheen te leggen. Ze krijgen nu een prachtig uitkijkpunt.

Afbeelding

Iedereen was nieuwsgierig naar de lava omdat ze dat normaal nooit gebruiken. Ze moesten het dan ook uit een depot in Utrecht halen en daarbij ging wat mis. We hebben daardoor twee uur moeten wachten tot het er eindelijk was! Maar dan heb je ook wel iets moois! Ze kwamen twee van zulke bakken legen. En wat ben ik nu al blij met onze grote oprit!

Afbeelding

Ik ben zo blij met hoe de lava er uit ziet! Super natuurlijk en het zal niet stuiven zoals zand. Als extra eigenschappen houd het ok nog g eens vocht vast en is het een goede toevoeging aan compost.

Afbeelding

Ik heb gisteren aan het eind van de dag een video gemaakt om de vorderingen tot nu toe te laten zien.


Cerosa

Berichten: 771
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Noord-Holland

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 13:05

Wat een leuke update. Hopelijk zijn de palen er inderdaad over 2 weken en kunnen jullie daarmee aan de slag.
En wat de lava betreft, zo te zien was het 't wachten waard

Maflinger_S
Berichten: 12169
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 13:20

't Is net "De grote verbouwing", een TV-programma dat ik graag volg.

Leuk filmpje. Ik blijf graag meekijken.

Libera

Berichten: 3981
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 15:10

Word heel erg mooi! En die vijver, dat komt wel goed, lijkt straks heel anders als er water en begroeiing bij komt :j

Solleke_Noah

Berichten: 11082
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 16:37

Wauw, ben benieuwd als de vijver nog een stukje verder ontwikkeld is. Ziet er al super uit!

Mickyl
Berichten: 591
Geregistreerd: 19-12-02
Woonplaats: Almere

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 16:44

Heb een tijdje niet gereageerd ivm drukte maar jullie hebben al grote stappen gemaakt de laatste tijd! Fijn dat jullie al aan de slag kunnen aan de kavel. En vanaf volgende week gaan jullie er al wonen? Spannend hoor! Ziet er goed uit allemaal!

xDenies

Berichten: 13497
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 16:52

Wauw! Wat ziet het er eigenlijk gek uit, de plannen zijn er en het beeld ook en nu wordt er overal gewerkt en gemaakt, zo gek. We kijken met je mee naar het eindresultaat!

Ik snap wel dat je erg baalt van de vijver dat de paarden die niet kunnen gebruiken. Is daar niet nog iets voor te bedenken?

DubbelFun

Berichten: 88718
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 16:59

Ik weet niet of je er rouwig om moet zijn dat de paarden niet in die vijver kunnen. Als je stilstaand water hebt dan heb je met heet weer ook zo blauwalg.

Edit: typo
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 02-05-20 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

xDenies

Berichten: 13497
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 17:01

DubbelDun schreef:
Ik weet niet of je er rouwig om moet zijn dat de paarden niet in die vijver kunnen. Als je stilstaand water hebt dan heb je met heet zo ook zo blauwalg.


Op de opfok waar mijn merrie gestaan heeft hebben ze ook een grote vijver waar de kudde met regelmaat in gaat. Geen idee of daar een pomp of dergelijke in zit, maar ze genoten er van. Dus met dat in mijn achterhoofd kan ik het begrijpen dat het jammer is.

Malenka

Berichten: 7579
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-20 19:10

Cerosa,
Dank je! Dat hoop ik echt heel erg. Ik wil dat soort grenzen nu graag goed zien. Er komt straks met het huis genoeg op ons af. Fijn als de omheining dan al staat.

Maflinger_S,
Zo voelt het nu ook echt! Alsof we in zo'n programma zitten. Ik vind het ook altijd leuk om dat te kijken. En ik hou me er maar aan vast dat het ondanks tegenslagen bijna altijd wel lukt om er te komen.

Libera,
Ja. Begroeiing gaat zeker schelen. Dat geeft even tijd nodig. Al ben ik al gewaarschuwd dat er binnen een jaar een Rietveld om staat als je niet oppast. Gelukkig is ook riet heel erg nuttig. Voor het water zuiveren, als voer voor de paarden, schuilgelegenheid voor kleine dieren. En bovendien heeft het eetbare wortels.

Solleke_Noah,
Dank je. Ik kijk er ontzettend naar uit.

Mickyl,
Dankjewel! We gaan er volgende week nog niet wonen. Eerst de caravan in orde maken. En dan rustig aan verhuizen. We hoeven pas eind juni uit ons huurhuis te zijn.

xDenies,
Heel gek ja... En ik denk dat ik wel een oplossing heb. Dat is alleen best wel ingrijpend. En ik weet niet of ik het dat waard vind. Zeker omdat de kans ook best groot is dat er te veel ijzer in het water zit en ik hem alsnog moet afsluiten... Maarja, Nilay houd wel heel erg van in het water staan.

Dubbeldun,
Dat is ook wel weer waar. Al zijn we wel van plan om er een pomp in te zetten op zonne-energie. Om hem gezonder te houden en een stroompje te creƫren voor vogels en insecten.


Vandaag werden we verrast door een bericht van de buren dat ze toch weer met een graafmachine op het terrein bezig waren. We zijn die kant dus maar opgegaan. Bleek dat ze het pad voor ons hebben afgemaakt en dat de houtsnippers zijn gebracht. Super fijn! Nu dus alleen de fundering nog uitgraven en dan zijn ze klaar.

DubbelFun

Berichten: 88718
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 19:13

@malenka: kun je niet een deel van de vijver ondieper maken en toegankelijk voor de paarden, terwijl je het diepere deel afsluit middels een waterdoorlatend hek (gaas oid) ??

Malenka

Berichten: 7579
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-20 19:39

Daar denken we nu dus nog over na. Het zoubin theorie kunnen.

Muga

Berichten: 2075
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 19:58

Wat een mooi project. Ken meerdere mensen die aan die kant ook wonen of gaan wonen, respect voor jullie allemaal! Niks voor mij al dat geregel en ontwerpen maar wel jaloers op het resultaat straks!

Anoniem

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 20:22

Meelezer hier, volgens mij nog niks gepost. Echt heel leuk dat het nu vorm begint te krijgen!

Wat dubbeldun zegt is misschien idd een mooie oplossing, ik heb dat weleens vaker gezien al in het echt.

Als ze over paar jaar hier in de buurt zo'n project zouden hebben. Zou het mij ook wel wat lijken.. is natuurlijk ook veel regelen, maar wel met een heel gaaf resultaat!

Mickyl
Berichten: 591
Geregistreerd: 19-12-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 20:25

Malenka: Mijn paard staat ook in Oosterwold dus als je het leuk vindt mag je altijd een keer langs komen of we kunnen een keer naar het bos zodra je paard er staat!

Malenka

Berichten: 7579
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-20 20:38

Muga,
Wat leuk. En ja, uiteindelijk doen we het voor het eindresultaat natuurlijk. Al moet ik zeggen dat ik het ook wel heel erg leuk vind om allemaal nieuwe dingen te leren.

idinn,
leuk dat je meeleest. Ik kan het je zeker aanraden als je de kans krijgt.

Mickyl,
Dat zou ik heel leuk vinden. Zeker op den duur ook met mijn jonge meisje.

savieralover

Berichten: 1701
Geregistreerd: 23-03-09

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 22:23

Wat gaaf om jullie project zo tot leven te zien komen! Ben echt heel benieuwd hoe het verder gaat worden!

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 23:14

Wauw Malenka!! Wat een stappen ineens zeg!! Gaaaaafff!! En je filmpje is zo leuk :D

Malenka

Berichten: 7579
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-20 22:52

:D jullie reacties zijn zo leuk!

Vandaag zijn de caravan en container gebracht. Beide oudjes die hun beste tijd hebben gehad. Maar ze gaan ons denk ik toch nog veel plezier geven.

Afbeelding

Best spannend zo bungelend. Maar het ging prima!

Afbeelding

Beide staan op hun plek en er zat zelfs nog een trapje bij voor de caravan. Van de week kan ik gaan starten met schoonmaken en een beetje opknappen. Want in ieder geval het tapijt moet ingeruild worden voor iets dat beter schoon te houden is.

Maar het uitzicht is alvast goed!
Afbeelding

Verder hebben we vandaag op het terrein de eerste houtsnippers hun nieuwe plek gegeven. Totaal hebben we zo'n 20kuub... Dus we hebben nog even te gaan.

Afbeelding

Op de heuvel heb ik alle planten zaden uit mijn voorraad gestrooid. Eens zien wat er op komt...

De Catalpa zaailing die bij mijn moeder vandaan komt heeft ook zijn plekje gekregen.

Afbeelding

De vijver loopt nog steeds vol. Ik verwacht dat het over een week net onder mijn voeten komt als ik zo zit. Dat zal de uiteindelijke stand zijn. Ik kijker zo naar uit dat er dieren komen kijken.

Afbeelding

Vandaag zat er in ieder geval al een roofvogel op onze heuvel.

Maflinger_S
Berichten: 12169
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 23:01

Echt zo gaaf wat jullie aan het doen zijn. Het wordt jullie eigen paradijsje.