[VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Malenka

Berichten: 7563
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-20 16:21

Hevonen,
Leuk! Ja. De isolatie is zowel warmte als geluidsisolatie. Maar het groendak is natuurlijk de ultieme geluidsreductie. Dan valt regen niet meer rechtstreeks op het dak.

Malenka

Berichten: 7563
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-20 19:46

Gisteravond hebben we veel informatie en hulp gekregen van de eigenaren van Equiculinair over de omheining. We zijn er nu uit wat we gaan doen en hebben een lijstje gemaakt met wat we precies nodig hebben. Toch fijn als er een professional meekijkt om je te adviseren. Zo weten we nu dat die kunstof palen van Gallagher niet te gebruiken zijn voor ons ontwerp met veel bochten. Die palen zouden namelijk ombuigen. Maar we weten nu wel zeker dat we voor het equifence draad gaan, hoe veel palen we nodig hebben, waar we schakelaars willen hebben en welk stroomaparaat het beste past bij ons plan.

En vandaag was het dan eindelijk zo ver om het koopcontract te tekenen! Over vier weken is de grondoverdracht. Uiteraard zijn we ook meteen langs ons plekje gereden. Daar aangekomen konden we ook mooi zien dat ze begonnen zijn aan de aanleg van de weg!

Deze foto is genomen vanaf de plek van ons toekomstige huis.


Afbeelding

loveslimpie

Berichten: 1725
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Eindhoven

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 20:58

Wat leuk Malenka! Fijn dat het nu eindelijk helemaal rond is!

Het is inderdaad fijn om experts en ervaringsdeskundigen in de buurt te hebben, dat maakt sommige keuzes zoveel makkelijker!

Prairy
Berichten: 9072
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 23:24

Gefeliciteerd!!! *\o/*

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 01:16

Gefeliciteerd!!

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 10:56

Wat gaaf zeg!! Wat een ontwikkelingen! Heb een tijd niet meer bijgelezen, maar heel erg leuk om weer bij te zijn! :D Allereerst, wat ga je tof om met de uitslag van de GGZ +:)+ Mooi overal het positieve uithalen _/-\o_ Wat een ontzettende knapperd is dat paardje van jou <3 En gefeliciteerd met het tekenen!! :):)

Malenka

Berichten: 7563
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-20 20:12

:D dankjulliewel!

Vandaag heb ik alvast wat bomen en struiken opgehaald die gezamenlijk (wijk breed) besteld zijn.


Afbeelding


Dat was nog wel even zoeken. En toen ik bij onze toekomstige buren op de kavel stond om ze tijdelijk in te graven was het al weer donker... en koud. :brr:


Afbeelding

Dit zijn er nog maar een paar. In de komende maand volgen er nog een paar. In totaal komt dit lijstje:

2 mispel
5 rode kamperfoelie
3 tamme kastanje
9 hazelaar
5 rode kornoelje
3 Zachte berk
5 Gelderse roos
3 Ruwe berk
10 Schietwilg

Het was leuk om weer in de wijk aan de slag te zijn en mensen te spreken. Zulk leuk volk daar!

Morgen een kennismakingsetentje met wat buurtgenoten. Ik heb er zin in! :j

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 20:50

Het begint nu echt vorm te krijgen. Gaaf!

Malenka

Berichten: 7563
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-20 12:55

Zeker!

Het etentje gisteravond was ontzettend gezellig. Wel een gedoe om midden in Amsterdam terecht te komen. Ik ben erg blij dat we daar niet wonen... Wat een drukte. En onmogelijk om te parkeren. Zeker als er een paar p+r dicht zijn. Uiteindelijk hebben we maar bij station Breukelen geparkeerd en zijn vanaf daar met het OV gegaan.

Maar we hebben heerlijk gegeten en goede gesprekken gehad. Ik blijf het bijzonder vinden dat ik het tot nu toe met bijna iedereen kan vinden die daar een huis gaat bouwen. Bijna iedereen is creatief, handig en denkt na over de wereld en maatschappij. Zo bijzonder.

Afbeelding
Taart met huisjes gemaakt door onze gastheer.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 18:30

Klinkt goed! Fijn dat iedereen er zo goed in staat.

Malenka

Berichten: 7563
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-20 11:24

Gisteren was het laatste gesprek met de bank. Alles is akkoord. En onze mazzel was dat de hypotheekrente juist een dag eerder nog was gedaald.

Nu lid worden van de kavelwegvereniging. Die zorgt voor de aanleg en het onderhoud van de weg. Lidmaatschap is verplicht. Maar we hebben op die manier ook inspraak over wat voor weg er komt en bijvoorbeeld of we straatverlichting willen.

In de eerste week van maart is de grondoverdracht. Hopelijk krijgen we snel rond dat de fundering en loods ook nog in maart geplaatst kunnen worden.

Super spannend!

Cerosa

Berichten: 769
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Noord-Holland

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 11:33

Wat komt er veel kijken bij zo'n project! Had je het van te voren zo ingeschat? Of makkelijker/moeilijker verwacht? Ik vind het in ieder geval erg interessant!
Spannende mijlpalen komen er aan in ieder geval, gaaf! :D

Malenka

Berichten: 7563
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-20 11:52

Er komt zeker veel bij kijken. We leren echt ontzettend veel. Inmiddels heb ik ook al wat andere mensen kunnen helpen om soepeler en sneller door het proces te komen. Gewoon omdat ik nu weet waar je tegenaan kunt lopen.

Ik had het wel zo complex verwacht. Ik had alleen niet verwacht dat elke kleine tegenslag meteen zo veel vertraging op zou leveren. Het duurt allemaal een stuk langer dan verwacht.

Malenka

Berichten: 7563
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-20 17:59

Gisteravond kwam het plan voor het speelbos online te staan. <3 We hebben deze plek gekozen met onder andere onze kinderwens in gedachte. Dat het speelbos zo geweldig gaat worden hadden we nooit verwacht. Dit komt dus in het bos waar we direct tegenover wonen! Hoe goed kun je zitten als kind?

https://www.hetbuytenwold.nl/ik-wil-ontdekken/#spelen

Afbeelding
Dit is slechts 1 van de speelplekken. Daarnaast komt er ook nog een makerspace met houtwerkplaats, 3d printers en winkeltje.


Verder hebben we een tweede loodsenbouwer bereid gevonden om de loodsen neer te zetten. Deze vond het direct geen enkel probleem, lijkt zelfs goedkoper, heeft al ervaring met loodsen die als huis dienen... Maar kan op zijn vroegst in mei bouwen.

We gaan onze planning dus maar weer onder de loep nemen. Misschien dat we dan toch beginnen met het aanleggen van het terrein als de fundering er ligt. Dan kunnen de paarden ook komen zodra de loodsen staan.

We kwamen er ook achter dat de eerste gebouwen in Flevoland romneyloodsen waren. Ik had de associatie al met zulke loodsen en de polder. Maar dan de bevestiging dat dit klopt en de band nog sterker is dan ik had vermoed is wel heel erg leuk. Een van de eerste staat zelfs 'om de hoek' van waar wij gaan wonen. We zijn er meermaals langs gereden.


Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 19:15

Wat gaaf zeg! Dat is wel een droom omgeving om in op te groeien.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 02:20

Wat goed!! En voor jou lijkt het langzaam, maar zo mee volgend, lijkt het toch wel op te schieten nu.

Leuk voor de kinderen. Wij zijn begin '80er jaren in Almere gekomen als kinderen en je had ook altijd jeugdland Stad en Haven. Daar konden kinderen altijd hutten bouwen etc. En in de woonwijken wel speelplekken, buitenaf kwam ook al snel van alles, dus wat dat betreft heeft Almere altijd wel veel rekening gehouden met kinderen.

En zeker in deze tijd ben je blij als je kinderen heerlijk buiten kunnen spelen zoals het ooit was.

Die oude loods moeten we dan kennen :) Als Almeerders van het begin werd je overal voor uitgenodigd en volgde je in het begin alles. Ook nieuwbouw enzo. Daarna ging het te snel.

Ben benieuwd wat jullie met de straatverlichting gaan doen. Op zonenergie??

Ik zag vd week iemand die een klein windmolentje zelf had. Zei al tegen mn man; zo kunnen we ook wat stroom opwekken :)

Chiren

Berichten: 534
Geregistreerd: 19-03-19

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 09:08

Ik vind dit zo gaaf hé! Woon vlakbij waar jullie gaan wonen en ik had ontzettend graag in hetzelfde project mee gedaan. Heel erg tof, jullie visie bij wat jullie doen sluit ook heel erg aan bij wat ik zou willen. Ben heel benieuwd naar het eindresultaat.

Zodra jullie begonnen zijn ga ik er geregeld even langs fietsen uit nieuwsgierigheid haha.

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 11:03

Wauw, wat een supergave speelplek! :oo <3

Malenka

Berichten: 7563
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-20 16:45

Superpony,
Daar heb je ook wel weer gelijk in. Het is gewoon dat we er al meer dan twee jaar mee bezig zijn. Ik wil nu gewoon daar gaan wonen. En dat kan me niet snel genoeg gaan. Almere is natuurlijk ook wel gebouwd met de gedachte dat iedereen recht heeft om toegankelijk groen in de buurt te hebben. Ik heb het gevoel dat het qua speelplekken net zo is. Maar dit is natuurlijk wle extreem mooi.

Qua straatverlichting weten we het nog niet. Het grootste deel van ons veld is voor het weglaten van verlichting en alleen gebruik maken van reflectoren voor zover ik daar nu inzicht in heb. Maar dit zijn besluiten voor de ledenvergadering van de kavelweg. Dus dat zullen we wel merken als we de definitieve weg aan gaan leggen. Eerst de bouwweg maar eens af.

Er is een Nederlands bedrijfje dat mooie vrij kleine houten windmolens bouwt die gecshikt zijn voor 10 huishoudens. Echt prachtig. Maar in dit gebied helaas niet toegestaan.

Chiren,
Dan kom je ook wel even aankloppen toch? Lijkt me leuk om mensen in de buurt te leren kennen. Ook op paardengebied.


Op dit moment zijn we beisg met afwegingen over wat voor soort kozijnen we nemen.... kunststof, hout of aluminium... het is nog niet zo makkelijk als je zou denken. Alles heeft zijn voors en tegens. Maar als aluminium betaalbaar lukt dan gaan we daar voor.

En drielaags glas leek me toch een simpele beslissing... voordat ik wist dat je daar ook weer verschillende varianten van hebt. Echt eindeloos uitzoekwerk. :o

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 17:07

Daar heb je gelijk in. Vanwege die onzekerheid in het begin en dat lange wachten, zijn wij afgehaakt. Maar ik wilde echt heel erg graag en snel weg waar we woonden ook.

Almere was grijs toen wij er kwamen wonen. Overal zand en klei. Toen hebben ze snel groeiende bomen geplant en ook volwassen bomen geadopteerd.
Vrijwel elk huizen blok was vierkant gebouwd en had een speelhofje.

Daar zijn ze jaren later weer erg op teruggekomen. Veel klachten over hangjongeren en kostte teveel ruimte en onderhoud.
Maar voor ons, in onze tijd was het wel heel nieuw, uit Amsterdam gekomen en zo de deur uit kunnen buiten spelen.

De clubjes en verenigingen kwamen wel snel, dus je deed aan alles mee in het begin; dansen, zwemmen, crossfietsen etc.

Paarden aan huis was in het begin geen optie en grond kopen of huren ook niet. Wij zijn best lang en serieus bezig geweest om een pension stal te beginnen, maar per 100.000 inwoners mocht er eerst alleen een manege bij.
Pas toen de boeren wat problemen kregen en het erbij gingen doen, kon je ergens in pension en later bij de huizen aan de Vogelweg.

Mijn moeder zei altijd; Almere was een wit vel en dat konden ze invullen zoals ze dat wilden. Dat heeft hele goede dingen opgelevert, maar ook wat mindere dingen. Je loopt altijd tegen kinderziekte's aan en niet alles loopt zoals ze verwachtten.
En er is wel verschil in beleid geweest. Mijn moeder heeft in het begin ook in een groep gezeten die knokte voor een voortgezet onderwijs in de vorm van Montessori/Dalton. En wij als jeugd wilden een buiten zwembad met glijbaan en alles. En een ijsbaan. Toen lukte dat nog niet. Maar dingen kosten tijd.

Ik voelde me nooit Almeerder, maar als we er nu zijn, komen we wel "thuis" en wij denken vaak dat we onze oude dag daar wel willen doorbrengen.

Moeilijke keuzes. Wij hebben nu voor kunststof met houtnerf gekozen. Hoef je niet om de zoveel jaar te schilderen en zou lang mee moeten gaan. Is ook goed geisoleerd. Ik ben daarvoor wel van mn geloof gestapt, want ik wilde eigenlijk hardhout. In ons vorige huis dat witte kunststof en vond dat foeilelijk. Maar het isoleerd idd wel erg goed.
Wij krijgen HR+++ glas geloof ik. Maar moeten daarvoor wel weer wat ventilatie aanpassen in de muur wat ons oude huis niet heeft nog.

Er is echt onwijs veel keus en dat maakt het alleen maar moeilijker. Met alles. Wij zijn nu bezig met de uitbouw, keukens, vloeren etc. En ik ben 100% fantasieloos geboren, dus moet maar weer hopen dat alles bij elkaar straks weer mooi is.

maras

Berichten: 2344
Geregistreerd: 04-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 10:14

Wat een fantastisch project! Ik heb mijn man ( die in de kozijnen branche zit) even om advies gevraagd inzake de kozijnen keus: hout heb je met Fsc keurmerk waardoor er voor elke gebruikte boom, bomen terug geplant worden. Aluminium kan evenals kunststof kozijnen voor een deel van gerecycled materiaal gemaakt worden maar kunststof heeft de beste isolatie waarde en is met houtnerf te verkrijgen waardoor het aan de buitenkant echt natuurlijk eruit ziet.

En.....hout heeft onderhoud nodig, hoe duurzaam is verf, het kost om de paar jaar tijd en geld ( wat je beter in je paarden kunt steken :D)

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 23:46

Dat is bij ons ook de overweging geweest. Onze buurman zit in het hout en kan houten kozijnen leveren. Zij planten voor elke gekapte boom, 2 bomen terug. Daarom kiezen wij toch voor veel hout van hun qua bouwmaterialen.

HOut vraagt onderhoud en verf.....En wat maras zegt; kunststog isoleerd erg goed. Wij hebben voor houtnerf gekozen, omdat ik echt moeite had echt hout los te laten en kunststof erg lelijk vind.

Malenka

Berichten: 7563
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-20 23:15

Wat fijn dat jullie meedenken! En bedankt voor het vragen maras. Tijd en geld kan inderdaad beter in de dieren en de tuin dan in verf gaan zitten.

Hier is nog een ander dilemma dat al even speelt... de pony die ik in bruikleen zou krijgen is toch wel heel snel te dik. We zijn bang dat die bevangen zou raken als hij 24 uur bij Nilay zou lopen. Nilay heeft namelijk veel ruwvoer nodig (midden in de winter eet hij tot wel 20kg per dag). En ik heb eigenlijk niet zo veel zin om ze bijvoorbeeld de de hele nacht apart te houden.

Ik ben dus toch aan het kijken naar een ander type er bij. Maar het was niet echt de bedoeling om een paard te gaan kopen. En nu blijken de prijzen ook nog enorm gestegen de afgelopen jaren. Maar als ik dan toch ga kijken wil ik er wel een waar ik (op den duur) op kan gaan rijden. Een jonkie die mijn recreatieve endurance ambities kan gaan vervullen. Stokmaat (verwacht) tussen de 1.55 en 1.65 en leeftijd van 0 tot 6 liefst onbeleerd.

Ik heb mijn oog op een droompaard laten vallen en ben volledig verliefd ook al heb ik haar nog niet in het echt gezien. Ze heeft een stamboom waar ik heel enthousiast van word, uitstraling waar ik een lach van op mijn gezicht krijg en dan ook nog een karakter dat op papier heel erg lijkt te passen. De eigenaar twijfelt alleen nog over verkoop. Deze maand hakken ze de knoop door en hoor ik of ik mag komen kennis maken. Hopen jullie met me mee?

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 00:33

Oh wat spannend! Ik hoop dat ze hem toch willen verkopen en dat het klikt.

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 10:50

Ohh spannend inderdaad! Hopelijk mogen jullie kennis maken, blijken jullie een enorme klik te hebben en is het voor de eigenaresse ook niet meer zo moeilijk om d'r naar jou te brengen! :D