[VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Malenka

Berichten: 7568
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-23 14:41

:o Ik blijf wel achterlopen als ik niets meer plaats natuurlijk. Een poging tot wat inhalen.

Maart!

Deze maand lag de nadruk wederom op werk buiten. (Echt ik geef veel meer geld uit aan de paarden en de tuin dan aan onszelf... maar dat is indirect ook aan onszelf natuurlijk. O:) )

De lading paddockplaten die in februari is geleverd wordt gelegd. In eerste instantie heel netjes met een lagje zand om het recht te leggen, maar mijn man was het op een gegeven moment zo zat dat hij gewoon door is gaan leggen zonder voorwerk. Heel begrijpelijk. Het eindresultaat is er echter ook wel echt minder om. Maar het belangrijkste is dat de paarden niet meer wegzakken en dat is behaald! *\o/*

Afbeelding

Afbeelding

We kregen zelfs nog even sneeuw. Toch altijd wel mooi en de paarden vonden het ook wel wat.

Afbeelding

En in de kou van de sneeuw die verdween (en de modder die dat veroorzaakte) ben ik met een vriend bomen op gaan halen bij een prachtige herenboerderij. Ze deden de wat meer onbekende en lastigere fruitsoorten weg en ik mocht er ook een aantal overnemen.

Echt prachtig terrein met een beekje er door.
Afbeelding

Het leverde een heel erg volle bus met bomen op!
Afbeelding

Pas als ze er dan thuis zo naast liggen zie je goed dat het echt wel al flinke bomen zijn. Ik ben blij dat we ze een nieuw thuis kunnen geven waar ze wel mogen blijven staan. In twee dagen heb ik alle 8 bomen en bijbehorende boompalen op hun plek gekregen. Best trots op mezelf.

Afbeelding
De nieuwe aanwinsten zijn een abrikoos, pruim, perzik, 2 appels en 3 peren.

Door sterke win raakte de ren van de kippen uit verband en stond de deur open. Voor een paar uur zijn ze dus echte vrije scharrelkippen geweest. Wat een heerlijk gezicht!

Afbeelding

's nachts hebben we nog het gekke licht van de beveiligingslamp aan de overkant (die ook ons terrein meepakt) en we hadden twee planeten in het zicht. Bijzonder sfeertje...

Afbeelding

In de tuin kwam er deze maand ook nog een eendenkorf bij omdat we toch wel vaak wilde eenden hebben. Je weet het nooit... misschien blijven ze wel plakken.

Afbeelding

Om nog meer bomen te kunnen krijgen deed ik ook een entworkshop. Super leeuk, gezellig en leerzaam en ik nam weer 6 toekomstige bomen mee naar huis. :D

Afbeelding

En geheel tegen mijn verwachting in kunnen we ook echt nog wel wat oogsten uit de tuin. Hier een gerechtje met eigen gekweekte aardpeer en kool. :P

Afbeelding

De eerste narcissen ook weer binnen. Zo gezellig in deze koude kille periode.

Afbeelding

Ook is het ons gelukt om gedurende de hele winter een peperplant in leven te houden in de caravan. En niet alleen de kou, ook Shaylee (en Odyn) waren een gevaar voor zijn overleving.

Afbeelding

Je merkt aan alles dat het leven weer echt op gang komt. Zelfs de kikkers zijn druk in de weer!

Afbeelding

En dan als afsluiter... de bloesem van de Robijn. Wat is ze toch prachtig! <3

Afbeelding

Mer1980

Berichten: 18844
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 18:21

Wauw wat een prachtige fotos weer! Knap dat je gewoon al die bomen zelf hebt weten te planten, het is toch een pittig klusje.

Prairy
Berichten: 9083
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 18:42

Die bloesem van de amandel, zo prachtig en spannend tegelijk, of ze het gaan overleven. Hoe hebben je geredde bomen het gedaan?

En herkenbaar, hier gaat ook heel veel geld de tuin in. Maar in 2025 gaan we echt een nieuw huis bouwen, dus goed sparen na deze plant ronde.

Malenka

Berichten: 7568
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-23 19:04

Ik heb de geredde bomen verwaarloosd. Ze zijn dus allemaal niet heel goed in blad gekomen. Maar ik heb de hoop dat ze juist daardoor wel goed zijn geworteld dit jaar en volgend jaar goed aanslaan. We gaan het zien. In allemaal zit nog leven in ieder geval!

De Robijn heeft nog geen vruchten gegeven. Maar dat is ook niet gek. Die boom is nu 4 of 5 jaar oud.

Succes met sparen! Ik kom toch altijd weer verleidingen tegen... O:) Maar geld heb je echt heel hard nodig tijdens de bouw. Er zit eigenlijk altijd wel wat tegen. :=


En dank je Mer! Het was zeker een klus.

Prairy
Berichten: 9083
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 21:39

Wij hadden Robijn van een meter of 2, 2019 geplant geloof ik, die hebben dit jaar voor het eerst noten gegeven. Kan dus best even duren.

Ja, dat geloof ik graag, die verleidingen :') Zijn jullie nog wel met het huis bezig? Woon je nog steeds in de stacaravan?

Ons idee is om een snel bouw loods te zetten als garage/werkplaats en daar te gaan wonen tijdens de bouw van het huis. We willen liefst prefab bouwen. Duurder in aanschaf maar sneller en hopelijk daardoor ook meer zelf kunnen doen = besparen op arbeid.

Malenka

Berichten: 7568
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-23 21:50

We zijn zeker nog met het huis bezig! De caravan is eigenlijk alleen nog maar keuken en bed. De rest van de tijd ben ik in het huis.

In de werkplaats wonen tijdens de bouw was ons oorspronkelijke plan ook. Helaas was uiteindelijk ons budget niet toereikend om dat te doen. Jammer want het leek me ideaal.

Deze Robijn is nu denk ik 4 a 4,5 meter hoog. Halfstam, maar alles gaat hier op de klei snel als het eenmaal wortels heeft.

Malenka

Berichten: 7568
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-23 14:02

En door naar April!

De buurmeisjes zijn deze maand voor het eerst langs geweest om te helpen met de verzorging van de paarden. Het resultaat achteraf was een deken van haar op de grond! Ze komen vanaf nu elke week (zolang het uitkomt) in ieder geval om te borstelen. Het scheelt me niet echt tijd, maar het is heel gezellig en ik vind het leuk om mijn kennis over te dragen. Plus dat het goed is voor de paarden om ook met andere mensen bezig te zijn.

Afbeelding

Ik leg deze maand een trap aan tegen de heuvel. Mooi met stukken balk die we over hebben van het huis en paaltjes die ik heel goedkoop over kon nemen van iemand uit de buurt. De heuvel op komen is nu een stuk makkelijker en veiliger.


Afbeelding

Ook is er een hovenier die af en toe wat stenen kwijt moet die uit tuinen verwijderd zijn. Deze keer krijg ik een lading.

Afbeelding

Waarmee ik randjes langs de paden in de tuin leg.

Afbeelding

Op een ander stuk wil ik wat meer voor de insecten doen. Daar leg ik stukken hout die we niet in de kachel kwijt konden, een insectenhotelletje dat ik kreeg en zo nog wat spul.

Afbeelding

Het water op het terrein is nu goed aan het zakken en dat is te zien aan de wilgen. Wat een prachtige roze wortels!

Afbeelding

De geente boompjes slaan aan!

Afbeelding

En er komt steeds meer op van de bollen die ik heb geplant. Hier een wilde tulp.

Afbeelding

En ook de fruitbomen komen steeds meer in bloei. Dit is zo genieten!

Afbeelding

De lucht is ook prachtig en menig dag ben ik buiten bezig in een t-shirtje.

Afbeelding

Sommige dagen breng je echter maar beter binnen door. En dan is een bezoek aan een museum niet verkeerd. Bovendien doe ik er leuke inspiratie op. In het textiel museum hadden ze bijvoorbeeld prachtige machines staan van rond 1900. Ik kan me zo voorstellen dat dit zoort gietijzeren onderdelen ook prachtig zouden staan om keukenkastjes te ondersteunen...

Afbeelding
En wat dacht je van dit type plafond? Gezien in het spoorwegmuseum.

Afbeelding

Niet alleen wijzelf verdienen een mooi huis, ook de dieren in de tuin. Als er dan dus een winactie langskomt voor dit soort spullen dan doe ik graag mee. Bij het IVN won ik dit leuke pakketje.

Afbeelding

En voor de keuken ben ik pannen aan het sparen. Dit keer had Le Creuset een mooie online actie. Samen met een vriendin kocht ik pannen om van de korting te kunnen profiteren. Dat leverde me deze pan op die al op mijn wenslijstje staat. Je begrijpt vast dat die straks een hele mooie plek in de keuken gaat krijgen. En het mooie is dat de kwalitiet zo hoog is dat hij de rest van mijn leven mee gaat. Daar geven ze zelfs garantie op.

Afbeelding

Helaas sloten we de maand af met heel erg slecht nieuws. Mijn schoonvader overleed geheel onverwachts. Het bracht ook het overlijden van mijn eigen vader weer omhoog en werd dus een heel emotionele periode. Waarin ik niet heel veel meer kon doen dan luisteren en op praktische momenten de hond uitlaten. Zodat hij bijvoorbeeld niet in de weg liep bij het ophalen van mijn schoonvader uit het huis.

Afbeelding

Klap na klap te verwerken, weinig licht, een slechte gezondheid en verre van ideale omstandigheden om een huis af te bouwen. In huis gaat het dus nog steeds amper vooruit rond deze periode. Maar daar komt verandering in... echt waar.

JudithO

Berichten: 7059
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 15:29

Jeetje wat heftig. Gecondoleerd nog met je schoonvader...

Is dit nu april 2023? Ik ben het overzicht een klein beetje kwijt.
Leuk ook die stenen rond je tuinbedden. Jammer dat wij van die interlock stenen hebben, anders hadden wij dat ook wel kunnen doen. Maar ik heb plannen met wilgentenen en hazelaarstokken. Nu nog tijd :')

Prairy
Berichten: 9083
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 23:20

Nog gecontroleerd met je schoonvader. Hopelijk ben je op dit moment wel een beetje weer onderweg naar boven?

Wat een gave pan!!! Wauw zeg. En wat leuk, vogelhuisje winnen.

Mer1980

Berichten: 18844
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 23:48

Gecondoleerd met je schoonvader. Sterkte in deze tijd.

foxy80

Berichten: 7875
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 12:44

Malenka, gecondoleerd!

Mooi foto' s en leuk gedaan die trap. En die pan, wow, ik wist niet dat die zo bestonden!

Malenka

Berichten: 7568
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-23 13:35

Dankjewel allemaal. Het heeft inmiddels een plekje gevonden. Af en toe komt het gemis en het verdriet omhoog en dan nemen we daar de tijd voor. Maar over het algemeen gaat het goed. Dit overlijden gaf gelukkig geen lange nasleep qua regelwerk. Dat gaf daardoor al sneller ruimte voor rouwen en minder stress.

Judith, het ging inderdaad om april 2023. Dus we zitten in ieder geval nog in hetzelfde jaar. :o Met hazelaar werken is ontzettend leuk! En het gaat langer mee dan wilg. Maar het kost inderdaad veel tijd en moet eens in de paar jaar toch ook weer opnieuw. Voorlopig voor mij ook niet iets waar ik aan toe kom ben ik bang.

Prairy, emotioneel gezien gaat het wel goed. Lichamelijk blijft een puzzel. Momenteel met een geblesseerde knie en twee schouders met een slijmbeursontsteking. := Dan is paarden aan huis echt niet handig want er stapelt zich heel veel werk op wat ik vervolgens alleen maar in kleine stapjes weer weg kan werken. En dan schieten nieuwe klussen om vooruit te komen er al snel bij in. Maar we blijven bezig!

En die pan... *pum* die stond dus echt al maanden op mijn verlanglijstje. En het is een limited edition dus je weet nooit wanneer hij er uit gaat en niet meer beschikbaar komt. Dus ik ben heel blij dat ik hem heb. Europees fabrikaat en hij gaat lang mee. Dus een goede investering.

Malenka

Berichten: 7568
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-23 23:25

En toen was het mei (2023)

We vonden het tijd om spullen uit onze opslag container te halen. Met nogal een dubbel gevoel want helaas is onze container behoorlijk lek. En waar we eerst dachten dat de spullen er een half jaar in zouden staan hebben ze er meerdere jaren ingestaan. Niet alles komt er dus goed uit. Dat vond ik zo zwaar dat we ook besloten er telkens maar een beetje uit te halen.

En als je er dan spullen uithaalt moet dat natuurlijk ook ergens heen. Gelukkig hebben we een heel handig huis met spanten en een takel!
Afbeelding

Mijn mooie bijna perfecte antieke bed kwam er helaas heel erg slecht uit. De komende tijd maar bekijken of hij nog te redden is. Maar eerst maar eens schoonmaken en laten drogen.
Afbeelding

De antieke bank was bijna ongeschonden (en moet nog bekleed worden). En zo door wat spulletjes van mijn vader heen gefotografeerd lijkt het bijna een huis. :')
Afbeelding

Ik kon het blauwe kleed ophalen en rolde antieke traplopers uit. Hierboven ga ik mijn tijdelijke atelier maken. <3
Afbeelding

Onder het raam zette ik een proefopstelling neer van onze diepe vensterbank. Echt heerlijk om te zitten! Hieronder komt dan opwergruimte en er op natuurlijk comfortabele kussens.
Afbeelding
Afbeelding

Nieuwe spullen voor de keuken! Een wasbak die ik gratis op kon halen en een kraan voor bij het kokend water systeem dat ik al eerder ophaalde. Luxe die ik niet had verwacht er nog in te kunnen stoppen.
Afbeelding
Afbeelding

Over de keuken gesproken; ook daar maakte ik een proefopstelling. Dit gaat de lengte zijn van ons keukenblad.
Afbeelding

We hingen buiten een stuk of 7 nestkastjes op. Want niet alleen wij wonen hier natuurlijk!
Afbeelding

Een paar zwaluwen dacht ook dat ons huis wel geschikt zou zijn... toen hebben we toch het bovenraam maar een tijdje dicht gedaan. :')
Afbeelding

Dat was mei deel 1 voor nu... de rest volgt denk ik later deze week. Als bonus wel een paar collages van de prachtige bloei in de tuin.

Afbeelding

Afbeelding

Achterom
Berichten: 23033
Geregistreerd: 28-09-04

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 13:12

Hihi, die zwaluw :D
Zulke leuke beestjes zijn dat, mooie update weer.
Hoe is het met het bed afgelopen?

Mer1980

Berichten: 18844
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 16:52

Oei ik ben ook benieuwd hoe het met het bed is afgelopen. En wat leuk die nestjes.

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 17:32

Prachtige foto's van de tuin. Doet mij alweer verlangen naar de volgende zomer (al ben ik blij met de afwisseling van de 4 seizoenen!).

Malenka

Berichten: 7568
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-23 18:48

:D altijd leuk om reacties te lezen. Bedankt!

Het bed is weer stevig en bruikbaar. Maar al het fineer laat los en is gescheurd. Ik heb daarom besloten het fineer er af te halen en het bed dan toch maar te gaan schilderen. Normaal doe ik dat niet met antiek. Maar deze heeft echt te veel schade. Dat is voor mij niet te herstellen.

En die zwaluwen waren echt geweldig leuk. Ik wil alleen geen nest in huis. Maar elke keer als ze binnen kwamen maakte ze geluid. En ze maakten echt hele vluchten door de kamer.

Ik houd ook erg van de seizoenen. Maar elke dag nieuwe bloemen ontdekken is toch wel echt heerlijk. Zeker als het dan zo nat is als dat het nu is dan kijk ik al weer uit naar de zon en bloemen.

Mer1980

Berichten: 18844
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 21:03

In ieder geval fijn dat het bed bruikbaar is, jammer van de fineer.

Zwaluwen zijn zeker leuk, maar schijten heel veel. Heb veel nesten op stal.

Malenka

Berichten: 7568
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-23 21:56

In de stal zijn ze welkom! Ze eten heel veel insecten.

Malenka

Berichten: 7568
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-23 16:32

Mei deel 2!

Allereerst maar eens het verschil in ontwikkeling. Tussen 2021 en 2023! Kijk vooral naar de bomen. <3 Het is echt heel fijn om dit soort plaatjes te kunnen vergelijken. (behalve dan dat houtsnippers zo duur zijn geworden dat ik me die echt even niet kan veroorloven).

Afbeelding

Afbeelding

Staatsbosbeheer houd informatieavonden om de ontwikkelingen van het bos in de stad te bespreken en bewoners om input te vragen. Erg fijn dat ze dit doen. En leuk om een inkijkje te krijgen in de bos ontwikkelingen. Ik vrees wel een beetje voor de ruiterpaden want de locale stichting die zegt de belangen te behartigen van ruiters uit de buurt communiceert amper tot niet met ons en lijkt ook niet hele erg goed met Staats Bosbeheer overweg te kunnen. -O-

Afbeelding

De ontwikkelingen in onze eigen tuin trekken wel steeds meer wild. Dit was toch wel echt genieten. <3
Afbeelding

En heel toepasselijk; rond mijn eigen verjaardag stonden de meeste Irissen in bloei. (Dat is mijn naam. ;) )
Afbeelding

We bezoeken de Hortus in Leiden en ik geniet daar vooral van het stukje met een mooie natuurlijke vijver. Daar mag die van ons ook wel naartoe veranderen... wij hebben echter geen folie, dus het gaat lastig zijn dit mooie stabiele beeld te bereiken.
Afbeelding

Toch hebben ook wij al sprookjesachtige stukjes 'natuur'.
Afbeelding

Het is ook vrij vaak prachtig weer en ik geniet van het ontdekken van nieuwe plekjes in onze wijk. Dit soort plekjes ogen zo gastvrij.
Afbeelding

En bij een bezoekje aan het Zuiderzeemuseum zie ik de kleuren die ik on gedachten heb voor de woonkamer. Dit is toch om vrolijk van te worden?
Afbeelding

En als laatste... omdat ik het niet kon laten deze te delen! :D
Afbeelding

Op naar juni!

Malenka

Berichten: 7568
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-23 18:17

Juni deel 1 dan maar!

Heel eerlijk? Mentaal gaat het niet zo goed. Ik moet echt mijn uiterste best doen om positief te blijven en van elk klein momentje probeer ik dan ook enorm te genieten. Maar dat is niet gemakkelijk en taken zijn al snel te groot. Het lukt me niet om ze kleiner te maken en uiteindelijk besluit ik dan ook dat ik even niet zo veel hoef te doen. En datzelfde geldt voor mijn partner. We hebben simpelweg even tijd nodig om bij te komen.

Afbeelding

Niet alleen mentaal, maar ook fysiek gaat het niet helemaal lekker met me. Ik ben chronisch ziek en zie geen vooruitgang. Ik maak me zorgen over of ik ooit nog wel kan werken. Want na een paar jaar verwacht je toch wel herstel...

Oke, ik ga dus niet zo snel. De tuin daarentegen gaat als een speer!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik doe mijn uiterste best maar houd het niet bij. Gelukkig krijg ik deze maand twee keer een beetje hulp van een vriend en gaat uiteindelijk alles de grond in. Ondanks de droogte.

Afbeelding

Afbeelding

Ik gebruik ook de berm om te kweken. Want waarom niet? Het is onze eigen grond.

Afbeelding

Afbeelding

En dit is dan weer wel heerlijk. Onze eigen bomen beginnen nu echt functionele schaduw te geven!

Afbeelding

Afbeelding

Mer1980

Berichten: 18844
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 21:35

Wauw wat een prachtige plek zijn jullie toch aan het creƫren, echt heel erg mooi! Jammer dat het mentaal en fysiek weer even minder ging.

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 21:43

Wat een prachtige plaatjes! Jullie hebben echt een heel mooie natuurlijke tuin, op de foto's lijkt het net een natuurgebied <3 En heel stoer dat je deelt dat het niet goed met je gaat, ik hoop dat het inmiddels weer wat beter gaat :knuffel: