[VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
neile

Berichten: 2015
Geregistreerd: 09-01-10

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 10:44

Super initiatieven zo hé.. Maar ook niet altijd evident met de toenemende individualisering in onze maatschappij. Heb het ook nog overwogen. Ik ben benieuwd naar je plek over 5 jaar, dat gaat weer een stuk groener en natuurlijker zijn dan!

Malenka

Berichten: 7583
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-20 11:01

DubbelDun, daar ga ik eens iets over opzoeken als ik tijd heb. Ik ken het niet.

Century, dat is Oeverwalweg geworden. Oeverwal op zich vind ik wel oké. We zitten immers aan de rand van wat in de steentijd een rivier was. Maar achter de achtervoeging wal ook nog de achtervoeging weg vind ik heel lelijk staan en het klinkt ook niet mooi. En persoonlijk vind ik het afwijken van de grote denkers erg jammer. Ik vind het een mooi thema en houd er wel van als wijken straatnamen hebben die wel bij elkaar passen.

Ninx, ik ben heel benieuwd naar wat er in de (nabije) toekomst gaat gebeuren in Nederland qua bouwen. Ik hoop dat alternatieve oplossingen inderdaad makkelijker toegang vinden.

Neile, ik denk dat die individualisering wel eens mee kan vallen onder de bevolking. Er is toch ook echt wel vraag naar meer verbondenheid. De maatschappij is er alleen niet op ingericht. Als je allemaal volop moet werken is de behoefte aan ruimte voor jezelf (in alle opzichten) natuurlijk erg groot. Er dan echt voor elkaar zijn is lastig. Het bevordert het 'ik-gevoel' waarbij mensen bijvoorbeeld zeggen dat ze er voor gewerkt hebben, het verdienen en daarom niet hoeven te delen. Een ander moet er ook maar gewoon voor werken. Ik ben er van overtuigd dat het niet de menselijke aard is om zo te zijn. Ik denk dat de meeste mensen (uitzonderingen zullen er altijd zijn) veel socialer zijn dan dat. Maar dat we in onze huidige maatschappij wel zo zijn omdat we er anders aan onderdoor gaan. Confirmation bias speelt een grote rol in jezelf 'sane' houden.

(Ik realiseer me dat ik misschien niet zo duidelijk schrijf. Ik ben heel moe en doe mijn best samenhangende gedachtes op te schrijven. :o )

DubbelFun

Berichten: 88745
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 12:32


Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 09:32

Hi! Hoe gaat het? Ik was even benieuwd hoe je de regen heb doorstaan..... ben je tevreden over de lava? Houdt het zich goed?

Malenka

Berichten: 7583
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-20 20:15

Hoi! Een uitgebreide update volgt. Maar ik kan wel alvast antwoord geven op de vraag over de lava.

De lava zelf bevalt heel goed. Er zitten echter wel een paar maren aan vast. Het worteldoek bevalt me namelijk niet. Met allen een paard als Nilay zou het nog best netjes blijven. Maar Roos is een heethoofd. Ze raced en draait dan vliegensvlug om. Daarmee komt het doek omhoog en trapt ze er zelfs gaten in. Niet als het droog is. Maar nu het nat is wel omdat het doek over de gladde klei glijd en de klei natuurlijk ook indrukt.

Op de horizontale stukken valt het nog mee. Maar een groot deel van de track loopt af/op en daar zie je veel verschuivingen.

De paddockroosters op de heuvel zijn echt een uitkomst. Die dingen in combinatie met lava zijn echt geweldig. Het blijft stevig, het water gaat er goed door weg en de lava houd ook een tijdje vocht vast. Het stuift niet en de hoeven slijten prachtig. Volgende keer zou ik wel experimenteren met de maat van de lava. Ik denk dat een wat fijnere korrel erdoorheen wel heel fijn zou zijn.

idylle
Berichten: 5810
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 15:54

Hoe staat het ervoor inmiddels? Zijn jullie al klaar of nog niet?

Malenka

Berichten: 7583
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-20 18:49

Dank je voor je vraag.

Om een beeld te geven van hoe het nu is een foto...

Afbeelding

Ik zit nu in de caravan, op het bed dat we naar de woonkamer hebben verplaatst omdat de slaapkamer te koud werd. En ik probeer het hier warm te houden met een petroleumkachel en kaarsen. Die laatste moeten ook meteen zorgen voor licht want met deze grijze dagen hebben we amper stroom. Een voordeel van de kou is dat de koelkast nu uit staat en geen stroom vraagt. := Het warm maken lukt gelukkig nog best. Al steek ik de boel wel pas rond 17.00uur aan omdat het anders wel heel veel kost. De rest van de dag ben ik dus buiten bezig. Of zoals gisteren in de bibliotheek.

Door het gebrek aan stroom en fatsoenlijke internet dekking plaats ik ook geen updates. Mijn afspraken voor de re-integratie en andere zaken via internet gaan voor. Al lijkt het er op dat ik daar tot half januari vanaf ben voorlopig.

Helaas hebben we tegenvaller na tegenvaller. De bekisting van de fundering stond vrij vlot. Vanuit het funderingsbedrijf kregen we opdracht om deze bekisting aan te vullen aan de buitenzijde zodat ze de balk zouden kunnen storten. En toen ging het fout. Het grondverzet bedrijf kwam met een te grote kraan. Na een paar uur werk heb ik het moeten stil leggen omdat ik zag dat de bekisting verschoof. De baas is komen kijken en gaf me gelijk. De volgende week hebben ze het hersteld en afgemaakt. Ik was er alleen niet zo zeker van dat het goed was. Het was beter dan ervoor. Maar het was niet zo strak als dat ik wilde zien en na een goede inspectie (de machinist was met zijn kraan al vertrokken) bleek dat de bekisting zelfs gescheurd was... Maar goed, ik ben geen vakman op dat gebied en dus liet ik het funderingsbedrijf weten dat ik graag zou willen dat zij kwamen kijken. Het bleek inderdaad niet goed te zijn en na heel veel gedoe is uiteindelijk de boel hersteld door samenwerking van beide bedrijven.

Afbeelding

De balk kon gestort worden en het leek vlot te gaan. Nu bleek echter dat het zand in de fundering nog niet op de juiste hoogte lag om verder te gaan. Als ik het grondverzet bedrijf zou laten komen moesten we daar echter weer op wachten en zouden we onze nieuwe deadline (om het huis voor de kerst te hebben staan) niet halen. Gelukkig heb ik geweldige mensen in mijn vriendenkring die in het weekend kwamen werken en is het nadat ik de maandag ook nog alleen het door gezwoegd gelukt om het zandbed op hoogte te krijgen.

Afbeelding

Naast het zand ophogen moesten we ook de buizen voor de leidingen er in leggen. Flinke graafklussen zo in de klei.

Afbeelding

Daarna konden ze de isolatie er in leggen en een dag later de wapening. Twee dagen later zou de vloer gestort worden.

Afbeelding

Afbeelding

Helaas liep ook dat weer anders. Waar we dachten dat er ankers in de vloer geboord zouden worden om de constructie aan te verbinden, bleek dat we uiteindelijk toch ankers moesten meegieten met de vloer. En dus lag alles weer stil... Ankers bestellen... Vandaag zijn ze geleverd. Geen idee wanneer ze aangebracht gaan worden en wanneer ze gaan storten.

De bouw van het huis staat nu gepland voor week twee en drie van januari. Ik hoop van harte dat dit lukt. Dan kun en we in ieder geval dingen doen zoals de meterkast in orde maken.

Door vertraging van de leverancier komen de kozijnen en het glas pas in maart. En pas al die er in zitten komen ze de situatie schouwen voor de nutsen. Hoe lang het dan nog duurt tot we aangesloten zijn weet ik niet.

In ieder geval zullen we deze hele winter door moeten brengen in de caravan. Ik ben nu hard aan het zoeken naar een geschikte en betaalbare houtkachel om daarin te installeren en hoop op een milde winter.

In de tussentijd zijn er natuurlijk ook leuke dingen. Ik vind het hier nog steeds prachtig en heb nu twee keer een klein stukje op Nilay gereden. Een klein stukje omdat Roos nog rondjes blijft rennen. Maar dat gaan we gewoon langzaam uitbouwen.

Afbeelding

En Roos is een kleine jonge prinses die de wereld moet ontdekken. Allemaal op haar manier natuurlijk. Dus wat ik met die gekke dingen op mijn oren doe...?

Afbeelding

En het bed in de woonkamer is ook wel gezellig natuurlijk.
<3

Afbeelding

En via een geweldig lieve buurtgenoot heb ik deze prachtige blauwe bes kunnen kopen. Hij zou drie tot vier kilo bessen geven in een jaar... Ik kijk er naar uit! :9

Afbeelding

Sowieso heb ik veel in de tuin gedaan. Ik heb bijna alle vijftien boomgaten gegraven waar deze maand onze bestelde fruitbomen in komen, heb een prachtige bestelling gedaan bij Heg en Landschap voor hagen. Die planten worden in januari geleverd, dus daar kan ik ook alvast voor gaan graven als de bomen er in staan. En ik heb zo'n 700 bloembollen in de grond gezet. De eerste zouden in januari moeten gaan bloeien. :D

Solleke_Noah

Berichten: 11086
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 19:07

Wauw, 700 bloembollen :D

Voordeel is, tegen dat jullie huis er staat, gaan jullie het zó waarderen. Ik hoop mee op een milde winter voor jullie :)

Malenka

Berichten: 7583
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-20 19:13

Dankjewel. :D 700 klinkt als veel en was ook best een klus. Maar waarschijnlijk valt het straks behoorlijk weg in onze tuin. Het is best groot. :=

Maar bijna allemaal verwilderen ze. Dus het worden er alleen maar elk jaar meer.

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 19:20

Zo balen als er steeds weer van alles tegen zit!
Ik ga meehopen voor een zachte winter!

Wel weer leuk om weer de updates te zien en te lezen :D

tamary

Berichten: 29200
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 20:29

Qua houtkachel voor kleine ruimtes, tentkachel is je goedkoopste optie. Andere is om te kijken naar wat er in tiny house gebruikt wordt. Op tentkachel kan je vrijwel altijd ook koken, tinyhouse kachels hebben vaak niet genoeg ruimte daar voor.

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 20:47

Wij hebben een werkplaats kacheltje uit Duitsland, sluit alleen niet super af, waardoor er vrij veel as/roet in de container komt. Brandt wel heerlijk warm, groter moet je volgens mij niet willen zo’n kleine ruimte.
Wbt je aansluiting, als je hem al aan kunt vragen zou ik het doen. Wij hebben indertijd een klacht ingediend bij de enexis omdat het aanleggen van de bouwaansluiting meer dan de wettelijk verplichte termijn van 21 weken duurde om aan te leggen. Uiteindelijk hebben wij pas na 24weken stroom gekregen. Ook de bouwer van ons huis gaf aan dat ze over het algemeen al voor de start van de bouw de aansluiting aanvragen.

Malenka

Berichten: 7583
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-20 21:02

Jade, we hebben de aansluiting al een half jaar geleden (oid) aangevraagd. Maar ze zijn hier bij iedereen traag. Een half jaar wachten is niks. Ik ben inderdaad ook naar kleine werkplaats kachels aan het kijken. Maar ben ook bang voor wat jij al aangeeft.

Tamary, tent kachels zijn zo te zien niet schoon genoeg voor in een meer afgesloten ruimte. En voor in onze caravan ook net te klein vermoed ik. Hij is 8X3 en grotendeels 1 ruimte. Verder vind ik het wel een mooie tip omdat hij daarna mee zou kunnen met kamperen in onze Sahara/Bell tent. Dus ik ga het verder onderzoeken.

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 21:12

Ja was hier ook drama, en viel ook niet mee te communiceren, zo frustrerend.
Ik vond het ook helemaaaal niet erg dat heg en landschap wat vertraging had, alle gaten moeten nog _O-
Wel balen dat de bouw vertraagd is, het voelt allemaal zo als onnodig lang moeten wachten :o

ZEJA

Berichten: 3106
Geregistreerd: 05-12-05

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 21:25


Malenka

Berichten: 7583
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-20 21:39

Ardo_iggy, Dat soort kachels zijn geen optie. We hebben geen stroom. :') Althans, niet als het bewolkt is.

Jade, heb je een grote bestelling gedaan? Ik ben bang dat ik niet alles meteen opzij plek kan zetten door het uitstel van de bouw. Dus ik ben al aan het bedenken waar ik ze een paar weken zou kunnen inkuilen. En de plantgaten hoeven niet zo groot te zijn gelukkig. Het zijn nog kleine planten. Ik hoop dat die van afgelopen jaar komend jaar goed gaan groeien (meestal wel in het tweede jaar) want je ziet ze nu nog amper staan. :oo

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 21:45

285 bomen en struikjes :') ik dacht, kan ik mooi een haag om (een gedeelte van) het perceel doen :+

Malenka

Berichten: 7583
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-20 22:26

60 a 70 meter. Dus dat is mooi. Wij zitten geloof ik tegen de 400. Maar ik weet het niet precies meer. Sowieso gaan de iepen er vanaf. Die waren niet leverbaar.

rayoow

Berichten: 3456
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 15:23

Het is jammer dat je zo ver zit, heb hier nog een oude kolenkachel die je gratis had mogen halen...

Isabel

Berichten: 2271
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 22:49

Wij hebben een kacheltje dat werkt met een grote gasfles, weet niet of zoiets geschikt is?

Malenka

Berichten: 7583
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-20 14:36

Rayoow, wat een lief aanbod!

Isabel, van onze buren hebben we begrepen dat hun gaskachel hetzelfde effect geeft als onze petroleumkachel. Prima zolang hij brand, maar vrijwel direct daarna weer koud waardoor er veel vocht blijft hangen.

We hebben daarom afgelopen week uiteindelijk deze kachel gekocht en geïnstalleerd.

Afbeelding

Hij heeft nu twee avonden gebrand en we hebben beduidend minder vocht binnen. Ik kan weer door onze ramen naar buiten kijken! :')

Afbeelding

Het installeren was nog wel een klus want we moesten eerst slopen om ruimte te maken.

Afbeelding
Afbeelding

Daran is inmiddels aan het veranderen in een kleimonster. Maar dat kan ook niet anders. Hij voelt zich zo thuis hier!
Afbeelding

Ik kan niet wachten tot de vloer klaar is en we alles buiten bedekt hebben met een laag houtsnippers. Ik weet dat deze klei een hele goede bodem is voor de planten, maar van de kilo's klei aan mijn laarzen en het uitglijden kan ik niet genieten.

Maar ja... Dit uitzicht. <3 Let vooral ook op de vogel!

Afbeelding

En Roos die me aan de yoga probeerde te krijgen. Ze blijft me verbazen met de houdingen waarin ze eet. Hier een demonstratie van de berggeit. _O-
Afbeelding

Gisteren ben ik voor het eerst een stukje met Roos gaan wandelen. Echt maar een paar honderd meter. En ze deed het eigenlijk heel braaf. Ik moet oppassen dat ze niet onder mijn jas kruipt als ze het spannend vind. Maar dat is al zo veel beter dan haar neiging om weg te rennen! :j Volgend jaar gaan we denk ik heerlijk samen het bos in als Nilay ook wat geruster is dat we terug komen. Want die stond flink te brullen.

Woensdag komen ze de ankers plaatsen en vrijdag gaan ze de vloer storten. De opbouw van het huis gaat starten op 17 januari. Zo spannend!

Maflinger_S
Berichten: 12170
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 14:39

Klinkt fijn, een goed werkende kachel en alle andere verbeteringen en vorderingen die gemaakt worden. Je hebt echt ook zulke leuke (huis)dieren.

Malenka

Berichten: 7583
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-20 14:44

Dank je!
Terwijl jij dat schrijft kijk ik om me heen... <3

Afbeelding
Afbeelding

Ik kan het alleen maar eens zijn.

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 15:40

Oh fijn zeg! Een vochtig huis is zo naar...
En geeft ook echt fijn soort warmte vind ik.

Ceetje_bokt
Berichten: 5173
Geregistreerd: 01-05-07

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 15:46

Oh zo vervelend om veel vocht in huis te hebben. Fijn dat dat nu gefixt is. En jouw uitzicht is zoooo mooi.