[VOLG] A dream coming true: paarden aan huis - verbouwing

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xXutopiaXx

Berichten: 10044
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: [VOLG] A dream coming true: paarden aan huis - verbouwing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-19 11:17

Oké, lieve meelezers... we waren er eigenlijk al soort van uit en stonden op het punt om de stallen e.d. te bestellen, maar toen kreeg ik toch een beetje angst dat ik dingen vergat... zouden jullie mee willen denken? Hieronder de huidige stal, hoe zouden jullie deze indelen?

Afbeelding

Maten staan erbij en die dikke streepjes zijn ramen, die andere dingen zijn deuren :P De horizontale binten zitten nu op 2m. hoog, dus de deuren zullen iets lager zijn dan dat.. Mijn enige echte harde wens is dat ik ten minste 1 merrie-veulenbox wil.. dus grote maat stal en sowieso grote stallen.. liever minder stallen en wel groot, dan veel kleintjes bij elkaar gepropt.. en in deze ruimte wil ik ook een poetsplaats met plek voor 2 paarden én mijn zadelkamer moet hier in komen..

Ben heel erg benieuwd hoe jullie het zouden doen.. misschien bevestigen jullie onze verzonnen indeling, maar wellicht krijgen we nieuwe inzichten waardoor we de boel tóch nog omgooien :') het is geen kleine investering, dus ik wil er 100% achter staan...

Prairy
Berichten: 9178
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] A dream coming true: paarden aan huis - verbouwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 11:25

Ik heb geen idee van de indelingen en maten, maar ik gebruik voor het tekenen van ruimtes het gratis programma Sweethome3D.

Dan kun je zelf de ruimtes tekenen en aanpassen, ik vind het echt heel makkelijk werken. Wat je kunt doen is een paard downloaden (als dat er is) of een blok maken dat overeenkomt met je grootste paard in de lengte, breedte en hoogte (je kunt alles zelf aanpassen). Dan kun je daarmee gaan schuiven en dan zie je ook snel genoeg of het past of niet.

Bijvoorbeeld ook handig als je een huis tekent en je hebt een rechtopstaand persoon die dan op 2D prima past, maar als je het 3D plaatje dan bekijkt en hij staat onder het schuine dak, dat hij dan niet onder de douche past en boven het dak uit steekt :+

BarbaraNova

Berichten: 4207
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 11:28

Zie appje, kon effe niet via mijn pc plaatsen, sorry

xXutopiaXx

Berichten: 10044
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-19 11:30

Prairy schreef:
Ik heb geen idee van de indelingen en maten, maar ik gebruik voor het tekenen van ruimtes het gratis programma Sweethome3D.

Dan kun je zelf de ruimtes tekenen en aanpassen, ik vind het echt heel makkelijk werken. Wat je kunt doen is een paard downloaden (als dat er is) of een blok maken dat overeenkomt met je grootste paard in de lengte, breedte en hoogte (je kunt alles zelf aanpassen). Dan kun je daarmee gaan schuiven en dan zie je ook snel genoeg of het past of niet.

Bijvoorbeeld ook handig als je een huis tekent en je hebt een rechtopstaand persoon die dan op 2D prima past, maar als je het 3D plaatje dan bekijkt en hij staat onder het schuine dak, dat hij dan niet onder de douche past en boven het dak uit steekt :+


Wil je hiermee zeggen dat mijn tekening niet mooi is ;( :')

We zitten er overigens sowieso over na te denken om het dak te verhogen, maar sowieso de horizontale binten weg te halen en te vervangen voor metalen, die alleen de overspanning maar hoeven te dekken, waar je dus geen last meer van hebt :D +:)+

Prairy
Berichten: 9178
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] A dream coming true: paarden aan huis - verbouwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 11:33

Jawel, het is een fantastisch mooie prachtige tekening. Maar pen gumt zo lastig en in dat programma is het alleen maar een knopje DELETE als het niet bevalt :P

Dak verhogen is meestal een goed idee ja, zeker als het maar 2 meter hoog is :)

xXutopiaXx

Berichten: 10044
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: [VOLG] A dream coming true: paarden aan huis - verbouwing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-19 11:39

Dat is zeker waar haha.. vond het intekenen van de ramen links, uit losse pols, ook wel spannend :')
De nok is uiteraard wel hoger.. en het jammere is dat je dan vanaf de bovenverdieping van het huis, niet meer over de schuur heen kan kijken... maargoed, dan kan evt. los van het plaatsen van de stallen ook nog later. Alleen die horizontale binten op 2m. hoogte moeten wel echt weg.. ik loop er zelfs nog gebukt onderdoor, omdat ik bang ben mijn hoofd te stoten :')

Prairy
Berichten: 9178
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 11:42

Heb je zo een foto van de schuur?

En waar gebruik je de hoogte nu voor? Ligt er een zoldervloer in? Ga de de hoogte uberhaupt gebruiken?

xXutopiaXx

Berichten: 10044
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-19 11:47

Nee, blijft in deze schuren gewoon open, ligt nu ook geen zoldervloer in. Even foto's uit de OP:

Afbeelding

Afbeelding

En laatst had ik Jay even binnen, om te poetsen.. da's de kleinste van het stel.. en dan zie je goed hoe de bint in de weg zit... hoe laag die de ruimte maakt..

Afbeelding

Prairy
Berichten: 9178
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 11:52

Idee, als je het te laag vindt en je vindt het vervelend dat je niet over de schuur kunt kijken en je wil toch de hele boel vervangen, waarom verhoog je de muren dan niet iets naar bijvoorbeeld 2,75 meter en maak je er een plat dak van? Je kunt dan bijvoorbeeld de gebinten verkopen, de isolatie, dakpannen etc allemaal verkopen, dan win je weer iets van je investering terug.

Dan win je een hoop ruimte, maar ook uitzicht.

Of je maakt er een lessenaarsdak van (je hebt nu een zadeldak, lessenaar is 1 kant hoog, 1 kant laag). Dan kun je wel nog makkelijk water af laten lopen en opvangen maar heb je misschien wel minder last van het blokkerende uitzicht. Dan kun je aan de lage kant bijvoorbeeld de deuren doen van de paardenboxen en de andere kant gebruiken om hooi op te slaan indien nodig, of er een entresol (tussenverdieping) in maken voor opslag van dingen die je niet vaak nodig hebt, zoals dekens bijvoorbeeld.

xXutopiaXx

Berichten: 10044
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: [VOLG] A dream coming true: paarden aan huis - verbouwing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-19 11:58

Ook een goeie mogelijkheid ja! :j

Prairy
Berichten: 9178
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] A dream coming true: paarden aan huis - verbouwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 12:04

En als je dan een plat dak maakt, maak het dan net iets steviger, zet er een trap tegenaan en maak er een moestuin van :+ Of een sedumdak ;) neemt veel water op en isoleert goed, dus warmer in de winter en koeler in de zomer.

Lys_PPA

Berichten: 1359
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 13:12

Zo, mijn presentatie op het werk komt maar niet af doordat ik niet kon stoppen met lezen, maar wat een leuke post heb jij aangemaakt! Ik blijf volgen. Wat een knapperd die Tamme :o :o En het stalletje voor de kleintjes is ook echt geweldig, echt een sfeervol huisje!

xXutopiaXx

Berichten: 10044
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-19 13:40

Prairy schreef:
En als je dan een plat dak maakt, maak het dan net iets steviger, zet er een trap tegenaan en maak er een moestuin van :+ Of een sedumdak ;) neemt veel water op en isoleert goed, dus warmer in de winter en koeler in de zomer.

Ohhh dat is ook wel heel erg leuk!! Zo'n groen dak <3

Lys_PPA schreef:
Zo, mijn presentatie op het werk komt maar niet af doordat ik niet kon stoppen met lezen, maar wat een leuke post heb jij aangemaakt! Ik blijf volgen. Wat een knapperd die Tamme :o :o En het stalletje voor de kleintjes is ook echt geweldig, echt een sfeervol huisje!

Haha oops :D Dankjewel! En welkom! Leuk dat je volgt :):)

xXutopiaXx

Berichten: 10044
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-19 15:57

Geloof dat ik hem heb... wat vinden jullie hier van?

Afbeelding

Eventueel rechtsonder nog ruimte om wat hooi/bodembedekking bij de hand te hebben.. Lekker de ruimte! En als je door de deur rechtsonder loopt, kom je in het indoor ( :') ) longeerbak(je), wat ook als inloopstal zal dienen... Misschien kunnen we de deur nog iets verplaatsen.. maar dan moet ik even een nieuwe tekening maken, dan kunnen jullie wat beter zien hoe de grote inloopstal dan ligt t.o.v. deze schuren...

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] A dream coming true: paarden aan huis - verbouwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 16:13

Ik zou misschien 2 merrie/veulenboxen kiezen of een stal met flexibele tussenmuur of iets dergelijks. Als je gaat fokken, wil je meestal toch minimaal 2 of 3 merries met veulens hebben rondlopen. En daarna kunnen de veulens samen in ene grote stal zeg maar.

Is denk ik goed om ook wat ruimte vrij te houden zoals nu rechtsonder, omdat als je eenmaal bezig bent, erachter komt dat je nog dit of dat wil. Denk aan een deken rek bijv?

xXutopiaXx

Berichten: 10044
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: [VOLG] A dream coming true: paarden aan huis - verbouwing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-19 16:15

Flexibele tussenmuur is ook een goed idee ja! Sowieso :j
Een dekenrek had ik bedacht op het kleine stukje muur wat nog blijft zitten, naast de deur van de zadelkamer :D Maar inderdaad, voor zulke dingen heb je nog net ff extra ruimte nodig.. en vraagt altijd meer ruimte dan je van tevoren had verwacht :P

MaritB

Berichten: 8647
Geregistreerd: 18-04-10

Re: [VOLG] A dream coming true: paarden aan huis - verbouwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 16:27

Aan mij heb je niets, ik denk alleen maar, geen box :D

Blijven ze niet op de weide van de winter?

Libera

Berichten: 3999
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: [VOLG] A dream coming true: paarden aan huis - verbouwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 16:33

Hoe groot worden de boxen zoals in de tekening?

xXutopiaXx

Berichten: 10044
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-19 16:48

MaritB schreef:
Aan mij heb je niets, ik denk alleen maar, geen box :D

Blijven ze niet op de weide van de winter?

Haha, ik wil ze sowieso apart kunnen voeren: dikke Fries die genoeg heeft aan lucht en artrose heeft, Quarter die alles schraal moet hebben en HB-gevoelig is, maar wel genoeg moet hebben om z'n spiermassa en conditie te blijven voeden.. en een KWPN'er die al oud is juist zo dik mogelijk moet worden :') Dus ze krijgen allemaal specifiek voer... en stelen het van elkaar als ze samen zouden staan, maar als ze helemaal apart genomen worden, eten ze niet :') Dus allemaal een eigen stal is eigenlijk een must... om dus nog maar niet over de handelspaarden te spreken. En ik vind het gewoon erg praktisch voor mezelf ook :') Lekker droog in de stal hooi kunnen voeren +:)+ Vind het prima om de paarden zo natuurlijk mogelijk te houden, maar een PP en aanverwanten gaat bij mij gewoon niet werken.. Misschien ooit, als we er nog een stukje land bij kunnen kopen, dat ik het daar voor de lol op maak.. maar dan moet je wel wat meer dedication hebben, wil je echt wat moois neerzetten geloof ik :P Delen eruit vind ik leuk en wil ik wel toepassen. Mijn Fries wordt bijv. erg gelukkig van een heuvel, dan wil ik die best in de wei maken voor 'm, als de ruimte dat toelaat.. Mijn Quarter dus HB-gevoelig.. kan voorlopig niet op gras, dan wil ik best een track voor hem aanleggen, als de ruimte dat toelaat :P Maar ik wil zelf ook gewoon niet door de bagger lopen en moeten zoeken naar m'n paarden :') Ik zoek een beetje naar de gulde middenweg: best of both worlds... :D

Oh en als het land het toelaat houd ik ze graaaaag op de weide van de winter! Maar dan heb je dus vanaf de weide een eigen stuk paddock, stuk bestraat en dan de stal. Dus dan kunnen ze nog steeds ook overal gebruik van maken. Maar eerst maar eens ontdekken hoe het land blijft van de winter..

Libera schreef:
Hoe groot worden de boxen zoals in de tekening?

Stallen worden 3.5 bij 4 meter, op de merrieveulenbox na, die is 7 bij 3,5 meter.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] A dream coming true: paarden aan huis - verbouwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 16:59

Zou Jay niet om de wei van de anderen kunnen lopen? Dan hebben ze ook contact.

Het is ook wennen. Wij houden ze nu al jaren natuurlijk en op een soort pp en het extra werk of de modder etc valt enorm mee als je het goed doet.

Ik voer ze alle 6 buiten hun eigen eten en dat gaat prima. 2 krijgen minder, eentje krijgt echt wat anders en de merrie moet wat meer. 4 stonden al op een rijtje. nr 5 moest dat leren. Met nr 6 erbij was het even een paar dagen gedoe, maar nu snappen ze het weer.

Vooral bij hb is bewegen nog belangrijker dan geen gras, dieet etc. Mijn ruin is ook hb en ir.

Het is leuk als je iets aanlegt en ze bijv om de beurt daarop kunnen anders. Hele paden hoeven niet per se. Er zijn zoveel opties. Net wat je zegt; een heuvel, eetbare planten bijv en dan diverse lig plekken, drinken en eten uit elkaar en je bent al heel ver.

Libera

Berichten: 3999
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: [VOLG] A dream coming true: paarden aan huis - verbouwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 17:02

Heb in het paarden aan huis topic even gereageerd al!

MarleenM

Berichten: 1857
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: Gronau (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 19:48

xXutopiaXx schreef:
MaritB schreef:
Aan mij heb je niets, ik denk alleen maar, geen box :D

Blijven ze niet op de weide van de winter?

Haha, ik wil ze sowieso apart kunnen voeren: dikke Fries die genoeg heeft aan lucht en artrose heeft, Quarter die alles schraal moet hebben en HB-gevoelig is, maar wel genoeg moet hebben om z'n spiermassa en conditie te blijven voeden.. en een KWPN'er die al oud is juist zo dik mogelijk moet worden :') Dus ze krijgen allemaal specifiek voer... en stelen het van elkaar als ze samen zouden staan, maar als ze helemaal apart genomen worden, eten ze niet :') Dus allemaal een eigen stal is eigenlijk een must... om dus nog maar niet over de handelspaarden te spreken. En ik vind het gewoon erg praktisch voor mezelf ook :') Lekker droog in de stal hooi kunnen voeren +:)+ Vind het prima om de paarden zo natuurlijk mogelijk te houden, maar een PP en aanverwanten gaat bij mij gewoon niet werken.. Misschien ooit, als we er nog een stukje land bij kunnen kopen, dat ik het daar voor de lol op maak.. maar dan moet je wel wat meer dedication hebben, wil je echt wat moois neerzetten geloof ik :P Delen eruit vind ik leuk en wil ik wel toepassen. Mijn Fries wordt bijv. erg gelukkig van een heuvel, dan wil ik die best in de wei maken voor 'm, als de ruimte dat toelaat.. Mijn Quarter dus HB-gevoelig.. kan voorlopig niet op gras, dan wil ik best een track voor hem aanleggen, als de ruimte dat toelaat :P Maar ik wil zelf ook gewoon niet door de bagger lopen en moeten zoeken naar m'n paarden :') Ik zoek een beetje naar de gulde middenweg: best of both worlds... :D

Oh en als het land het toelaat houd ik ze graaaaag op de weide van de winter! Maar dan heb je dus vanaf de weide een eigen stuk paddock, stuk bestraat en dan de stal. Dus dan kunnen ze nog steeds ook overal gebruik van maken. Maar eerst maar eens ontdekken hoe het land blijft van de winter..

Libera schreef:
Hoe groot worden de boxen zoals in de tekening?

Stallen worden 3.5 bij 4 meter, op de merrieveulenbox na, die is 7 bij 3,5 meter.


Op de tekening heb je +/-14m staan, maar als ik 5 boxen van 3,5 naast elkaar doe zit je al op 17,5m?

MaritB

Berichten: 8647
Geregistreerd: 18-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 20:38

xXutopiaXx schreef:
MaritB schreef:
Aan mij heb je niets, ik denk alleen maar, geen box :D

Blijven ze niet op de weide van de winter?

Haha, ik wil ze sowieso apart kunnen voeren: dikke Fries die genoeg heeft aan lucht en artrose heeft, Quarter die alles schraal moet hebben en HB-gevoelig is, maar wel genoeg moet hebben om z'n spiermassa en conditie te blijven voeden.. en een KWPN'er die al oud is juist zo dik mogelijk moet worden :') Dus ze krijgen allemaal specifiek voer... en stelen het van elkaar als ze samen zouden staan, maar als ze helemaal apart genomen worden, eten ze niet :') Dus allemaal een eigen stal is eigenlijk een must... om dus nog maar niet over de handelspaarden te spreken. En ik vind het gewoon erg praktisch voor mezelf ook :') Lekker droog in de stal hooi kunnen voeren +:)+ Vind het prima om de paarden zo natuurlijk mogelijk te houden, maar een PP en aanverwanten gaat bij mij gewoon niet werken.. Misschien ooit, als we er nog een stukje land bij kunnen kopen, dat ik het daar voor de lol op maak.. maar dan moet je wel wat meer dedication hebben, wil je echt wat moois neerzetten geloof ik :P Delen eruit vind ik leuk en wil ik wel toepassen. Mijn Fries wordt bijv. erg gelukkig van een heuvel, dan wil ik die best in de wei maken voor 'm, als de ruimte dat toelaat.. Mijn Quarter dus HB-gevoelig.. kan voorlopig niet op gras, dan wil ik best een track voor hem aanleggen, als de ruimte dat toelaat :P Maar ik wil zelf ook gewoon niet door de bagger lopen en moeten zoeken naar m'n paarden :') Ik zoek een beetje naar de gulde middenweg: best of both worlds... :D

Oh en als het land het toelaat houd ik ze graaaaag op de weide van de winter! Maar dan heb je dus vanaf de weide een eigen stuk paddock, stuk bestraat en dan de stal. Dus dan kunnen ze nog steeds ook overal gebruik van maken. Maar eerst maar eens ontdekken hoe het land blijft van de winter..


Ieder zijn keuze natuurlijk. Qua brok voeren, wij voeren emmers met een touwtje om hun hoofd. Valt niet te stelen bij een ander dan hihi.

Ik wil nooit meer een pony op een box, zelfs niet met uitloop. Maar dat staat los van jouw topic dus ik hou er over op.

En ik blijf nog steeds volgen hoor :D

Happy_Hippie

Berichten: 881
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 21:45

Hoe jullie het nu gaan doen en hebben is echt een droom <3

Zelf zou ik gaan idd voor de indeling die je nu hebt en dan met van doe tussenschotten die je eruit kan schuiven (zoals volgensmij eerder is gezecht?). Zodat je altijd kan uitbreidennaar grotere stallen :D

Wij hebben nu een shet, 6maanden oud veulen en een E-pony ze kunnen 24/7 naar binnen en buiten, nu hebben we de schuilstalletje van 4 bij 4 en een overkappinkje we zijn bezig met de bouw van een schuilstal van 3 bij 6 met verharde uitloop met afdakje

Vind het echt super leuk om jullie te volgen :)

Morpheus81
Berichten: 571
Geregistreerd: 23-07-12

Re: [VOLG] A dream coming true: paarden aan huis - verbouwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 08:22

Ik vind het een mooi plan! Lekker veel ruimte, boxen ruim genoeg, zeker omdat ze dagelijks de langste tijd buiten zijn. En mooi met die uitloopjes!
Ik snap je, niet voor iedereen werkt een PP altijd goed. Zeker niet als je hengsten hebt en regelmatig wisseling van (handels- of trainings)paarden. Belangrijkste is dat ze het grootste deel van de tijd buiten komen en dat is bij die van jou zeker het geval. Als ik het goed heb, staan ze nu nog steeds permanent buiten zelfs! Je maakt geen boxen om ze op te gaan sluiten, maar om ze wat makkelijker apart te voeren en in geval van echt slecht weer.
Ik heb ze nu ook 24/7 buiten met schuilstal, maar we willen deze winter toch ook 2 boxen maken voor 'het geval dat'.