Garage verantwoordelijk of domme pech?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ineke2

Berichten: 33135
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 13:56

Renee1991 schreef:
Een auto met 125.000 km op de teller, daarbij vind jij het normaal dat de koppelingsplaat vervangen moet worden?! Ik niet. Je argumenten zijn ok, maar absoluut niet bij deze km stand.

Bij mij was de hele schakelbak stuk met deze km stand ( was een automaat overigens) rijp voor de sloop -O-
En ik kwam 2x per jaar bij de dealer voor onderhoud...

Janine1990

Berichten: 43817
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 14:29

Shenavallie schreef:
Ook ik vermoed dat je pech hebt gehad, wat DiantaM ook zegt. Wel een erg dure garage als je voor de koppakking en de distributieriem zoveel kwijt bent. Ik snap dat garages ook een boterham willen verdienen, maar dit is wel erg veel geld. Misschien komt mijn verbazing over het bedrag ook wel omdat wij alles zelf doen.


Duur??? Nee joh... het hele motorblok moet er voor open (en dus weer afstellen als ik dit goed heb onthouden)... Is een hele realistische prijs hoor!
Ze heeft juist een koopje aan die garage!
Overigens hebben BOVAG garages altijd maximale kosten voor bepaalde reparaties. Die zijn volgens mij online gewoon te raadplegen.

TS heeft echt gewoon dikke vette pech, maar dat is het euvel van gebruikte auto's... Je weet nooit wat je koopt... Je weet niet hoe vorige gebruikers de auto hebben ge/misbruikt, je weet niet altijd alle reparaties terug te halen.


Renee1991 schreef:
Een auto met 125.000 km op de teller, daarbij vind jij het normaal dat de koppelingsplaat vervangen moet worden?! Ik niet. Je argumenten zijn ok, maar absoluut niet bij deze km stand.


Koppeling vervangen is geheel afhankelijk van hoe er mee wordt gereden. Dat is afhankelijk van de gebruiker helemaal geen gek aantal KM's hoor... Zeker als iemand veel moet filerijden/optrekken en afremmen. En dan heb je nog het geluk dat kleine autootjes doorgaans ook voor de kleinere afstanden worden gebruikt, dan gaat het dubbel zo hard hoor.

Ik had een 206 GTI waarvan ik bij 175k de hele koppeling heb laten vervangen, lekker aan de prijs vanwege het grote blok in de kleine auto waardoor ze amper bij de koppeling konden. Maar was ook vrij logisch dat in zo'n auto dat ding stuk gaat. Overigens waren bij mij de vingers van de drukgroep gewoon krom gebogen. Zwaar misbruikt dus gewoon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 14:43

Even een paar punten die mij opvallen:

- een wagen met een distributieketting kan je vaak spannen. Maar het altijd aan te raden om de ketting om de X km te vervangen. Dat kan inderdaad samen met een koppakking omdat de kop er dan toch al vanaf moet.

- de riem die jij gezien hebt en die oa over die airco schijf loopt is de v-snaar. Als de garage goed werk heeft geleverd is deze ook vervangen. Er zit een automatische spanner op deze riem en voor vervanging hoeven de poelie's (die schijven) er niet vanaf. Er is iets mis gegaan met de vervanging van de v-snaar of het is gewoon domme pech.

- een koppelingsplaat is GEEN apk punt. Sterker nog hij is met de visuele controle die ze bij de apk doen niet eens zichtbaar! Dus hoe de garage tot de conclusie komt dat hij op is is mij een raadsel en doen veel alarmbellen afgaan.

Janine1990

Berichten: 43817
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 14:57

Gloa schreef:
Even een paar punten die mij opvallen:

- een wagen met een distributieketting kan je vaak spannen. Maar het altijd aan te raden om de ketting om de X km te vervangen. Dat kan inderdaad samen met een koppakking omdat de kop er dan toch al vanaf moet.

- de riem die jij gezien hebt en die oa over die airco schijf loopt is de v-snaar. Als de garage goed werk heeft geleverd is deze ook vervangen. Er zit een automatische spanner op deze riem en voor vervanging hoeven de poelie's (die schijven) er niet vanaf. Er is iets mis gegaan met de vervanging van de v-snaar of het is gewoon domme pech.

- een koppelingsplaat is GEEN apk punt. Sterker nog hij is met de visuele controle die ze bij de apk doen niet eens zichtbaar! Dus hoe de garage tot de conclusie komt dat hij op is is mij een raadsel en doen veel alarmbellen afgaan.


Ze hebben bij mijn vorige auto ook gewoon gemeld met de APK: "Joh, je koppeling is niet zo best meer, dat heb je zelf vast ook wel gemerkt. We weten niet wat het is, maar hou er rekening mee dat hij er zomaar mee kan kappen." En daarop volgend heb ik zelf besloten om het meteen maar aan te laten pakken.

Vind ik op zich een hele prettige waarschuwing. Ik weet een klein beetje van auto's, en ik voel wel redelijk wat er aan de hand is. Maar het is toch prettig om het van een expert te horen wat ik kan verwachten in de toekomst. Heb ik tijd om mijn auto onaangekondigd een dag of wat kwijt te zijn (omdat ze geen tijd hebben) of kan ik een reparatie inplannen?

Bij mijn weten hoef je een distributieketting nooit te vervangen (al willen mijn ouders nooit weer eentje met ketting, want als die een schakel overslaat draai je je hele motor in de soep, das pas duur), een riem elke +/- 120.000km (koppakking hoeft er hierbij niet af, enkel de waterpomp (die zit meestal aan de zijkant van het blok). Een koppakking kan je moeten vervangen omdat hij lekt. Afhankelijk van waar het lek zit kan dit koelvloeistof zijn (witte rook uit de uitlaat) of olie (zwarte rook uit de uitlaat). (door het blok heen lopen kanalen waar de koelvloeistof doorheen loopt)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41657
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 15:36

Renee1991 schreef:
Een auto met 125.000 km op de teller, daarbij vind jij het normaal dat de koppelingsplaat vervangen moet worden?! Ik niet. Je argumenten zijn ok, maar absoluut niet bij deze km stand.

Niet normaal, maar ongehoord of echt abnormaal is net ook niet. Zoals ik zei, als er veel mee geschakeld is dan slijt dat.

Brainless

Berichten: 29747
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 15:40

_San87_ schreef:
Renee1991 schreef:
Een auto met 125.000 km op de teller, daarbij vind jij het normaal dat de koppelingsplaat vervangen moet worden?! Ik niet. Je argumenten zijn ok, maar absoluut niet bij deze km stand.

Niet normaal, maar ongehoord of echt abnormaal is net ook niet. Zoals ik zei, als er veel mee geschakeld is dan slijt dat.

Niet echt abnormaal helaas... manlief nieuwe VW Polo werd de koppeling en versnellingsbak ook al slecht bij 150.000 (waarvan het meeste op de snelweg).
Wilde dan bv niet terug in zijn 3.. was echt rot om mee te rijden.

Koppelingsplaat slijt ook ernstig bij mensen die veel met slippende koppeling (weg)rijden of afremmen met opkomende/slippende koppeling.

Liselot

Berichten: 32197
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Garage verantwoordelijk of domme pech?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 16:16

En wat denk je van de mensen die hun voet altijd op de koppeling laten rusten als ze rijden. Is ook funest :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41657
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 16:22

Brainless schreef:
_San87_ schreef:

Niet normaal, maar ongehoord of echt abnormaal is net ook niet. Zoals ik zei, als er veel mee geschakeld is dan slijt dat.

Niet echt abnormaal helaas... manlief nieuwe VW Polo werd de koppeling en versnellingsbak ook al slecht bij 150.000 (waarvan het meeste op de snelweg).
Wilde dan bv niet terug in zijn 3.. was echt rot om mee te rijden.

Koppelingsplaat slijt ook ernstig bij mensen die veel met slippende koppeling (weg)rijden of afremmen met opkomende/slippende koppeling.

Ja precies. Dat ding heeft echt wel te lijden.


Liselot schreef:
En wat denk je van de mensen die hun voet altijd op de koppeling laten rusten als ze rijden. Is ook funest :j

Vraag me af wat daar t nut van is.

Judigno

Berichten: 618
Geregistreerd: 06-01-14
Woonplaats: Onder een meeleessteen

Re: Garage verantwoordelijk of domme pech?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-19 20:01

Ik heb de specificatie/factuur er even bij gepakt. Auto heeft inderdaad een ketting; op de factuur staat namelijk een gehele nieuwe kettingset.
Verder staat óók de Multiriem erop, maar die staat weer niet bij de specificatie van de werkplaatstarieven. Maar van Gloa begrijp ik dat die schijf er dan dus niet af is geweest?

Ook staat er op de factuur 'Koppelingsset+hydr. lager'. Dat is dan koppelingplaat denk ik? Of is dat meer? Bij werkplaatstarief staat 'koppeling vervangen' en ik als leek vind dit allemaal verwarrend :')

Wat ik me overigens afvraag is of het normaal is om (telefonische) prijsindicaties te geven exclusief btw en dan vooral zonder te melden dat dit exclusief btw was?

Situatie is inmiddels verergerd: 50 km naar huis gereden en nu ook de 5 moeizaam en de achteruit ook :(

Nessie

Berichten: 8591
Geregistreerd: 29-03-05

Re: Garage verantwoordelijk of domme pech?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 20:17

Prijzen werden bij de merkdealer waar ik werkte altijd inclusief BTW aan een particulier doorgegeven. Dat vind ik wel heel slordig! En heel vervelend dat er meer klachten bijkomen, klinkt als toch iets in de versnellingsbak zelf. Hopelijk valt het mee (en anders wordt het wellicht helaas toch eens tijd om verder te kijken).

Janine1990

Berichten: 43817
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 20:19

Judigno schreef:
Ik heb de specificatie/factuur er even bij gepakt. Auto heeft inderdaad een ketting; op de factuur staat namelijk een gehele nieuwe kettingset.
Verder staat óók de Multiriem erop, maar die staat weer niet bij de specificatie van de werkplaatstarieven. Maar van Gloa begrijp ik dat die schijf er dan dus niet af is geweest?

Ook staat er op de factuur 'Koppelingsset+hydr. lager'. Dat is dan koppelingplaat denk ik? Of is dat meer? Bij werkplaatstarief staat 'koppeling vervangen' en ik als leek vind dit allemaal verwarrend :')

Wat ik me overigens afvraag is of het normaal is om (telefonische) prijsindicaties te geven exclusief btw en dan vooral zonder te melden dat dit exclusief btw was?

Situatie is inmiddels verergerd: 50 km naar huis gereden en nu ook de 5 moeizaam en de achteruit ook :(


Koppeling kan je het beste in het geheel vervangen, materiaal zijn de kosten niet, zit gewoon veel tijd in.
Koppelingsset bestaat uit drukgroep, plaat, en druklager. In dit geval kennelijk ook een hydrostatisch lager of het druklager is hydrostatisch.

Wat betreft die ketting moet je even online gaan kijken, bij mijn weten hoef je die namelijk niet vervangen tenzij ze kapot zijn. Maar ik kan me voorstellen dat het ook nodig is wanneer het blok uit elkaar moet (vanwege die koppakking).

Hoe een multiriem vervangen wordt weet ik niet.

Exclusief prijzen vind ik in die wereld wel vrij normaal, heb er in gewerkt en meestal vroeg men om de prijzen ex btw. Bovendien is dat heel makkelijk en snel rekenen wanneer ze de materialen opvragen en hierbij het max. aantal uren optellen.

En wat betreft het schakelen, even bellen... Vraag me af of dit met de koppeling te maken heeft. Bij mij zijn ze altijd heel makkelijk als er iets ten gevolge van een reparatie anders werkt. Wordt altijd kosteloos gefixt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41657
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Garage verantwoordelijk of domme pech?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 20:25

Ik weet wel hoe je een multiriem vervangt en dat stelt geen fluit voor. Hebben ze bij de multiriem ook meteen de spanrol en geleiderollen vervangen?

Want dat kan wel verklaren waarom er een onderdeel van de airco af vloog wanneer deze niet goed terug is vastgezet.

Shenavallie
Berichten: 11582
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 20:26

Janine1990 schreef:
Shenavallie schreef:
Ook ik vermoed dat je pech hebt gehad, wat DiantaM ook zegt. Wel een erg dure garage als je voor de koppakking en de distributieriem zoveel kwijt bent. Ik snap dat garages ook een boterham willen verdienen, maar dit is wel erg veel geld. Misschien komt mijn verbazing over het bedrag ook wel omdat wij alles zelf doen.


Duur??? Nee joh... het hele motorblok moet er voor open (en dus weer afstellen als ik dit goed heb onthouden)... Is een hele realistische prijs hoor!
Ze heeft juist een koopje aan die garage!
Overigens hebben BOVAG garages altijd maximale kosten voor bepaalde reparaties. Die zijn volgens mij online gewoon te raadplegen.


Ik weet hoe het werkt, omdat - zoals ik al aangaf - wij alles zelf doen. Dat is ook de reden dat ik het juist wel een hoop geld vind. En als ik niet de mazzel had dat we het zelf konden doen, dan zou ik het nog steeds een hoop geld vinden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41657
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Garage verantwoordelijk of domme pech?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 20:27

Het is ook heel veel geld.

Liselot

Berichten: 32197
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Garage verantwoordelijk of domme pech?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 21:14

Prijzen aan een particulier moeten in principe altijd incl btw gemeld worden

Matheno

Berichten: 7944
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 15:39

Koppelingsplaat wordt toch helemaal niet gecheckt voor een visuele APK?

Pff TS, zo te lezen heb je érg veel pech. Ketting en koppakking vervangen hoor je niet vaak bij zulke relatief lage kilometers.

Judigno

Berichten: 618
Geregistreerd: 06-01-14
Woonplaats: Onder een meeleessteen

Re: Garage verantwoordelijk of domme pech?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-19 17:18

Kleine update:

(auto heeft overigens in de tussentijd stil gestaan tot vandaag, dus probleem is in principe niet verergerd doordat ik er mee gereden heb)

Ik ben vandaag bij een bekende van mij geweest om te advies te vragen. Hij heeft gekeken naar mijn auto en denkt dat het probleem idd in de koppeling zit. Ook vertelde hij mij dat hij het idee had dat er een groot deel van de eerste reparatie niet uitgevoerd is, omdat bepaalde schroeven zichtbaar niet los zijn geweest. Ook zijn onderdelen vastgezet met kit en sommige dingen zijn ze vergeten vast te zetten.

Nou wilde ik hier een second opinion van bij een andere garage. Daar contact mee gehad, kon ik om 16:30 terecht. Wilde wegrijden, sloeg auto af zodra ik hem in de achteruit had gezet en wilde daarna met geen mogelijkheid meer starten. Desbetreffende garage gebeld, zaten bij mij in de buurt dus 5 min later iemand aan huis. Probleem van niet meer starten opgelost, gekeken naar wat ik uitlegde, en hij adviseerde mij om gewoon terug te gaan naar de garage waar ik hem in eerste instantie liet repareren.
Verder durfde hij niet met zekerheid te zeggen dat er bepaalde dingen niet uitgevoerd waren.

Vervolgens heb ik garage nr.1 gebeld om aan te geven dat ik die kant op zou komen. Kreeg ik een hele botte reactie dat ik vandaag niet meer kon komen omdat ze geen tijd meer hadden. Aangegeven dat ik daar eigenlijk geen boodschap aan had agz ik problemen had met iets wat ze 3 maanden terug gerepareerd hebben. Hele discussie gehad over het feit dat ik dan maar vanochtend had moeten bellen, want dan hadden ze nog wel tijd voor me gehad en dat ik maar niet bij iemand anders langs moeten gaan maar rechtstreeks hen moeten bellen.
Reden dat ik bij persoon 1 ben langgewenst vanmiddag (15:30) is omdat ik daar in de buurt was ivm werk.

Hele discussie gehad over dat ik vandaag niet langs kon komen en dan maar morgen moet komen (meermaals aangegeven dat de rest van deze week voor mij geen optie is). Boodschap was uiteindelijk letterlijk 'zoek het maar uit'.

Aangegeven dat mijn vertrouwen in hun als garage flink weg is nu en ik het liefst niet meer terugkom.
Wat adviseren jullie mij nu? Als ik wat schuif in mijn programma kán ik morgenochtend idd even naar die garage, maar moet ik dat nog willen?

Janine1990

Berichten: 43817
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Garage verantwoordelijk of domme pech?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 17:30

Vind ik een hele lastige, en ik denk dat het bovenal een gevoels- en principekwestie is voor jou. Afgaande op wat je hier schrijft... Je hebt immers geen vertrouwen meer in ze.

Ik weet niet wat die bekende van je is in relatie tot auto's... Maar na 3 maanden is het lastig te zien of schroeven wel of niet los zijn geweest... Auto's zijn gewoon in no time weer ranzig van binnen.
Daarbij zijn er bepaalde onderdelen die je niet te vast moet draaien, of die niet met schroeven vast kúnnen.

Ik begrijp enerzijds de garage ook wel, een klant komt na 3 maanden nog eens ontevreden zijn over een reparatie aan een gebruikt aangeschafte auto. Wat voor garantie kan je geven op reparaties? Volgens mij kan je dat alleen geven aan bepaalde onderdelen waar geen slijtage op moet komen binnen een gestelde (relatief korte) termijn.
Zo kochten mijn ouders jaren geleden een gebruikte auto, met garantie op het motorblok. Stomme pech dat in de vakantie één van de cilinders het begaf. Wij in het buitenland naar een dealer toe, die lezen uit, zien het probleem. Ouders blij/opgelucht, want garantie op motorblok was nog niet verlopen. Auto terug naar Nederland (einde vakantie) en wij een auto van de verzekering weer mee. Top geregeld.
Blijkt bij aankomst van de auto in Nederland dat het gaat om het blok, het gietijzeren blok. Niet eens de cilinderkop, maar echt alleen los het blok. Niet op de cilinder die in dat blok zit.
Keilullig... Maar het is niet voor niets dat je vaak hoort: Iedereen is te vertrouwen, behalve een auto- of paardenhandelaar. En in het geval van de auto's kan je ook nog stellen dat de voorgaande eigenaren ook niet te vertrouwen zijn.

Dus ik denk dat je jezelf moet afvragen, wat hoor je om je heen van je garage? Is dat allemaal positief? Zo nee, dan gewoon een garage opzoeken in je omgeving die wel goed bekend staat.

Judigno

Berichten: 618
Geregistreerd: 06-01-14
Woonplaats: Onder een meeleessteen

Re: Garage verantwoordelijk of domme pech?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-19 17:37

Mijn bekende werkt ook gewoon voor een garage, dus is niet iemand die geen verstand heeft van auto's :)

Maar de schroeven die hij aanwijst zijn veel ranziger dan de schroeven die duidelijk wel los zijn geweest. Dan hebben we het echt over dat je ongeveer flink je best moet doen om de schroeven te zien.
Verder zijn de onderdelen die niet vast zitten waar letterlijk een opening voor een schroef in zit, lijkt me toch dat je daar een schroef in kunt draaien?

Naar mijn weten heb ik gewoon garantie op die reparaties. Garage is aangesloten bij Bovag en daar hebben ze het over 6 maanden garantie op reparatie en onderhoud. En als er een nieuwe koppelingsset op mijn factuur staat, dan mag ik er toch vanuit gaan dat er idd een nieuwe in zit? En dat die niet binnen 3 maanden kapot is?

Janine1990

Berichten: 43817
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 17:45

Judigno schreef:
Mijn bekende werkt ook gewoon voor een garage, dus is niet iemand die geen verstand heeft van auto's :)

Maar de schroeven die hij aanwijst zijn veel ranziger dan de schroeven die duidelijk wel los zijn geweest. Dan hebben we het echt over dat je ongeveer flink je best moet doen om de schroeven te zien.
Verder zijn de onderdelen die niet vast zitten waar letterlijk een opening voor een schroef in zit, lijkt me toch dat je daar een schroef in kunt draaien?

Naar mijn weten heb ik gewoon garantie op die reparaties. Garage is aangesloten bij Bovag en daar hebben ze het over 6 maanden garantie op reparatie en onderhoud. En als er een nieuwe koppelingsset op mijn factuur staat, dan mag ik er toch vanuit gaan dat er idd een nieuwe in zit? En dat die niet binnen 3 maanden kapot is?


Nou ik weet dat je een drukgroep niet op elk gat moet vastschroeven. Daar zitten pasgaten in en schroefgaten. Althans, bij minitrekkers... Maar die van mijn auto zag er niet heel anders uit. En de techniek is gewoon exact hetzelfde...

Hmm... in geval van garantie (ik heb het grote geluk dat ik dit soort ellende nog nooit heb meegemaakt), zou ik toch wel even goed nadenken of je naar een ander gaat. Zeker als je geen geld zegt te hebben voor een nieuwe auto. Een dure reparatie is dan niet heel chill...

Wat je zou kunnen doen is even bellen met Bovag om wat informatie in te winnen over wat wijze stappen zijn omdat je het niet vertrouwt. Immers willen zij kennelijk niet voldoen aan de Bovag eisen van garantie...

Een koppeling kan écht binnen 3 maanden kapot gaan hoor. Het is geheel afhankelijk van hoe mensen rijden. Dus in dat opzicht zou ik niet durven stellen dat je hier 100% zeker garantie op krijgt.
Stel dat ze kijken en constateren dat de hele set naar z'n grootje is, dan valt dit mogelijk niet onder garantie. Dus win daar even informatie over in en ga dan met die informatie, als je dat nog wilt, terug naar die garage.

ikke

Berichten: 37593
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 18:14

Janine1990 schreef:
Judigno schreef:
Mijn bekende werkt ook gewoon voor een garage, dus is niet iemand die geen verstand heeft van auto's :)

Maar de schroeven die hij aanwijst zijn veel ranziger dan de schroeven die duidelijk wel los zijn geweest. Dan hebben we het echt over dat je ongeveer flink je best moet doen om de schroeven te zien.
Verder zijn de onderdelen die niet vast zitten waar letterlijk een opening voor een schroef in zit, lijkt me toch dat je daar een schroef in kunt draaien?

Naar mijn weten heb ik gewoon garantie op die reparaties. Garage is aangesloten bij Bovag en daar hebben ze het over 6 maanden garantie op reparatie en onderhoud. En als er een nieuwe koppelingsset op mijn factuur staat, dan mag ik er toch vanuit gaan dat er idd een nieuwe in zit? En dat die niet binnen 3 maanden kapot is?


Nou ik weet dat je een drukgroep niet op elk gat moet vastschroeven. Daar zitten pasgaten in en schroefgaten. Althans, bij minitrekkers... Maar die van mijn auto zag er niet heel anders uit. En de techniek is gewoon exact hetzelfde...

Hmm... in geval van garantie (ik heb het grote geluk dat ik dit soort ellende nog nooit heb meegemaakt), zou ik toch wel even goed nadenken of je naar een ander gaat. Zeker als je geen geld zegt te hebben voor een nieuwe auto. Een dure reparatie is dan niet heel chill...

Wat je zou kunnen doen is even bellen met Bovag om wat informatie in te winnen over wat wijze stappen zijn omdat je het niet vertrouwt. Immers willen zij kennelijk niet voldoen aan de Bovag eisen van garantie...

Een koppeling kan écht binnen 3 maanden kapot gaan hoor. Het is geheel afhankelijk van hoe mensen rijden. Dus in dat opzicht zou ik niet durven stellen dat je hier 100% zeker garantie op krijgt.
Stel dat ze kijken en constateren dat de hele set naar z'n grootje is, dan valt dit mogelijk niet onder garantie. Dus win daar even informatie over in en ga dan met die informatie, als je dat nog wilt, terug naar die garage.

Ehm, die koppelingsplaat zie je niet zitten in een Corsa, dus die gaten betreft iets anders.

TS: doe eens wat foto's.

Enne, laat die kennis even checken of die **** garage wel olie in de versnellingsbak gedaan heeft nadat ze je koppeling vervangen hebben.

Heb je rechtsbijstandverzekering? Gun die gasten dan even een lekker robbertje bekvechten met die garage. Levert vast een en ander op :j

Judigno

Berichten: 618
Geregistreerd: 06-01-14
Woonplaats: Onder een meeleessteen

Re: Garage verantwoordelijk of domme pech?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-19 09:24

Ik rij echt niet als een malloot hoor, maar wel veel in de stad. Die olie werd idd ook aan getwijfeld, en toen werd gewezen naar het volgende:
Afbeelding

Verder paar andere foto’s van schroeven die naar zijn idee niet los zijn geweest:

Afbeelding

Afbeelding

En de kit:
Afbeelding


Ik ga zo naar de garage maar mijn opa gaat mee, dus ben in ieder geval niet alleen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 11:13

Goed dat je iemand meeneemt. Vooral een man. Helaas maar waar dat vrouwen bij veel garage's niet serieus worden genomen.

Waar de kit zit hoort volgens mij een pakking te zitten.

Als jij vraagt de auto op apk punten na te lopen en ze komen aan met een zeer prijzig reparatiepunt wat ze voor een apk niet eens kunnen zien dan gaan mijn nekharen overeind staan. Dan proberen ze je in mijn ogen gewoon een poot uit te draaien.

ikke

Berichten: 37593
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 18:24

Gloa schreef:
Goed dat je iemand meeneemt. Vooral een man. Helaas maar waar dat vrouwen bij veel garage's niet serieus worden genomen.

Waar de kit zit hoort volgens mij een pakking te zitten.

Als jij vraagt de auto op apk punten na te lopen en ze komen aan met een zeer prijzig reparatiepunt wat ze voor een apk niet eens kunnen zien dan gaan mijn nekharen overeind staan. Dan proberen ze je in mijn ogen gewoon een poot uit te draaien.

Dat dus.

De schroeven die je laat zien, zijn inderdaad in geen eeuwigheid los geweest en ik trek dus in twijfel of die kop er wel af geweest is.
Dat zijn dingen waar een rechtsbijstand wel wat mee kan. Knappe monteur namelijk dat die een kop licht zonder het uitlaatspruitstuk te verwijderen. Daar zou ik maar eens hele vervelende vragen bij gaan stellen en anders mag ie mij eens voor doen hoe ie dat doet.

Die "kit" kan ook vloeibare pakking zijn, maar dan zegt het gelijk wel iets over de werkwijze van die monteur. Goed aangebrachte vloeibare pakking is namelijk nauwelijks zichtbaar.....

kiwiwitje

Berichten: 20121
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Garage verantwoordelijk of domme pech?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 19:17

Hoe is het inmiddels afgelopen ts?