Zelf babyvoeding maken hoe? Welk apparaat?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 07:19

Kaka schreef:
appiesjappie schreef:
Kaka onze zoon lustte ook geen stukjes en had niks met peutergedrag te maken. Onze zoon bleek niet goed te kauwen. Zijn tong gebruikte hij om te maken ipv tanden en hij heeft via logopediste beter leren kauwen en het gaat nu steeds beter


Fruit, inclusief appels, en koekjes gingen er prima, dus daar maak ik me niet zo'n zorgen over. Toch dank voor de suggestie.

Veel kinderen hebben rond die leeftijd moeite met groente. Ik heb me er ook niet teveel druk om gemaakt, zolang fruit er wel goed in bleef gaan. Hij groeide goed en ontwikkelde op hoog tempo door. We lijken het ergste gehad te hebben.

Grappig dat ze zo kunnen verschillen. Mijn dochter wilde juist alleen aardappels en groente, dingen als macaroni dat wilde ze echt niet eten. Ik denk dat ze pas een jaar of 4-5 was toen ze pannenkoeken begon te eten. Snoepjes heeft ze ook heel lang niet willen eten, zeker niet als er suiker omheen zat

wemkelover

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Re: Zelf babyvoeding maken hoe? Welk apparaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 07:36

Met oudste ben ik ietsje voor 6 maand begonnen met avent cooker, alleen op een geven moment ging hij meer eten dan ik in dat ding kon klaar maken.
Ik ben nu met de jongste die ietsje voor 4 maand al kreeg (die wou gewoon haast geen fles drinken, en nog steeds niet) ben ik gewoon gaan koken in de pan, en een simpele blender gekocht.

Mri

Berichten: 15309
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Zelf babyvoeding maken hoe? Welk apparaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 07:47

ik stoom de groente met een stoom inzetje van de Ikea.
Laatst zag ik iemand die, bij gebrek aan beter, de stoom sterelisator had gebruikt om bloemkool te stomen.

ideetjes van combi's heb ik onder andere van de ella's kitchen knijpzakjes gehaald.
De knijpzakjes vind ze helemaal geweldig, maar gaan veeeeel te snel naar binnen en vaak zit er maar weinig groente in. Ik heb dus hervulbare knijpzakjes gekocht.
Een favo combi is courgette met avocado. Inmiddels niet meer met de staafmixer er doorheen maar met de stamper (van de stamppot). De eerste hapjes moeten zonder stukjes zijn, als ze weer even weet hoe het smaakt zijn stukjes daarna ook wel weer ok.
Dochter is bijna 10 maanden

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 07:49

Vanaf 6 maanden rapley.
En nu met bijna 12 maanden met de pot mee

_Nancy

Berichten: 14095
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Re: Zelf babyvoeding maken hoe? Welk apparaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 10:46

Ik heb vanaf 6 maanden gewoon de staafmixer gebruikt, vind het zonde van het geld om daar een speciaal apparaat voor te kopen.

Eten koken, met wat extra, dit apart houden en mixen maar. Hoe ouder, hoe grover.

Nu krijgt mijn zoon al enkele weken/maanden gewoon wat de pot schaft en dat gaat heel goed.

Chiave

Berichten: 5491
Geregistreerd: 19-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 10:53

Ik kookte alles voor mijn zoontje en hij kreeg vaste voeding vanaf 4 maanden (verademing voor de reflux trouwens. +:)+ ). Aardappeltjes, groenten en ook sommige fruitsoorten. Hierna deed ik het in een klein model keukenmachientje, van Philips. Dat is met twee snijmessen en door middel van duwen op de deksel pureert hij. Dat vond ik ideaal, gezien het dingetje maar 10 centimeter breed zal zijn en 20 centimeter hoog. Daarna deed ik het in een muffinvorm of ijsblokjesvorm en dan in de vriezer.

Ik heb ook Rapley geprobeerd, maar mijn zoontje was te ongeduldig en gefrustreerd als hij niet genoeg binnenkreeg. Dat hield dus op. Vanaf 1,5 eet hij met de pot mee. We eten zonder toegevoegd zout en eten zonder pakjes of zakjes, enkel elke dag versgekookt. En soms zit het niet mee in de planning en eet hij pannenkoeken of kliekjes uit de diepvries. :Y) Edit: zoontje wordt volgende maand 2.

Even een vraag... Hoe stomen jullie die groenten? In een pan of in de oven? Of een apparaat?

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Zelf babyvoeding maken hoe? Welk apparaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 12:55

In een mandje van ikea in de pan :)

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 10:55

Ryder schreef:
SillyB schreef:
haha dat zegt inderdaad niet zoveel, dat ligt in mijn ogen vooral hoe je met 'peutergedrag' omgaat op moment dat ze NEE gaan zeggen :))

Dus het ligt aan de ouders? Ik vind dit niet zo’n aardige opmerking :o


Ik denk niet dat het zo bedoeld was, maar psychologisch onderzoek heeft wel aangetoond dat eten een strijd wordt zodra kinderen merken dat je de strijd met ze aangaat. Je geeft ze macht, ga je die strijd niet aan dan geef je ook die macht niet en zouden ze theoretisch gezien dus gewoon die fase overslaan of is die fase van korte duur.

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 11:54

Wij hebben bewust gewacht totdat dochter 6 maanden was. Toen steeds grote porties voor haar gekookt, dan in de blender / staafmixer en dan in porties in de vriezer. Op latere leeftijd steeds minder gestampt. Dochter is nu 21 maanden en eet sinds een maand of twee met de pot mee. Dit omdat wij laat eten; wij eten vaak niet eerder dan 18:30 - 18:45 uur ivm werk en dat was voor haar te laat. Dan was ze te moe. Dus zij at rond 16:45 uur en at dan voor de sier wat hapjes mee van ons. Nu krijgt ze om 16:45 nog wat fruit.

Wij wilden ook rapley doen, maar dan kreeg ze haast niks binnen. En als ze honger had, werd ze daar gefrustreerd van. Dus wij haar geprakt / gepureerd voeren met een lepel. Totdat ze dat per se steeds zelf wilde doen.

Edit: die hapjes maken kostte me ook erg veel tijd. Maar ik vind het belangrijk dat ze gezond eet. Een potje hebben we af en toe wel geprobeerd maar lustte ze heel lang niet. Nu wel en die krijgt ze dan bij een dagje weg of als ze onverwacht niet lust wat wij eten die avond.