In het buitenland wonen, hoe is het jou bevallen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Airnt

Berichten: 722
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Gerstungen OT Lauchröden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 15:46

moonsparkle schreef:
Op zich spreek ik wel wat Duits en talen leren vindt ik wel eigenlijk ook wel leuk, dus dat zou ik ook wel makkelijk kunnen verbeteren. Hoe heb je besloten waar je in Duitsland wou gaan wonen en hoe ging het met werk? Zijn er meer warmere regio's in Duitsland dan aan de Rijn(dat kon ik googlen)? In dat deel lijken de huizen erg prijzig. Ik kom ook wel regelmatig in Duitsland.



Ik woon in het IJzeren Gordijn, net 200 m in Thüringen, vrijwel exact het midden van Duitschland.

klimaat... ach ja, toch echt minder regen en vooral wind dan in NL, koudere winters zijn fijn, want sneeuw is echt veel fijner dan ijzel. Zo verschillend is het nog niet, maar wel lekker groen. niet zo donker als Scandinavie. zomers... toch ook 38°... beduidend meer zonuren dan in NL.

ik zeg maar zo... ik heb in 4 jaar een dozijn keer in een beetje regen gereden, en ik rijd elke dag.

hier in Thüringen zijn huizenprijzen heel behapbaar, koop kom je met 100.000€ een heel eind. (verbouwing etc... komt natuurlijk nog wel wat bij, bij mijnwas koopprijs 110.000. ik ben waarschijnlijk in 7 jaar 3-400.000€ kwijt met kk, alle stalbouw, bak, tuin omplannen, hele huis bijwerken, facades, 31 ramen vervangen,verwarming, stroom, interieur, imboedel (28 kamers) enz. vind ik wel een koopje.)
maar ook veel andere zooi, zoals eten.... is hier heel goedkoop. lokale bio-voer, of jacht of hobbyboervlees is hier heel makkleijk en goedkoop.

maar je bent nog steeds 3 (laagvliegen)-5 uur rijden bij de NL familie weg, dat scheelt ook wel weer.

De dorpscultuur vind ik in Duitschland makkelijker dan in Uk, hier veel saamhorigheid, openheid, oprechte hulpvaardigheid...

ZZP in Duitschland is heel prettig... heel fijn belastingklimaat, dus dat scheelt heel veel.
Vergunningen vond ik hier heel helder en best wel redelijk en flexibel geregeld.

In de EU blijven heeft best veel voordelen met no-claim, ziektekosten, pensioen, enz enz enz.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 15:51

tengeltje11 schreef:
dat is zeker waar,maar in veel landen liggen die scholen niet op elke 50 km,dus dan is je zoekgebied enorm beperkt in waar je kan wonen of je moet je kinderen enorm ver naar school sturen,maar ze zijn nog jong en dat willen we liever niet.(en om nu bv een voorbeeld te noemen,internationale scholen hebben engels als voertaal. heel leuk,maar wat als de landtaal dat absoluut niet is?bv roemeens,een aziatische taal, en nog 10001 voorbeelden,dan zit je voor je kinderen in dat land nog steeds met ergens een taalbarriere,waarbij ze ook op school de taal niet leren die ze in hun leven wel nodig zullen hebben)

De kinderen krijgen volgens mij ook altijd les in de taal van het land waar de internationale school zich bevindt naast het Engels.

Een land wat Engels als voertaal heeft zou ik verkiezen in 't geval van kinderen. Veel Europese landen zouden wat mij betreft dan zeker afvallen vanwege het nasynchroniseren van alle series en films op tv. Dit wordt in Duitsland, Spanje en Frankrijk gedaan en wellicht nog wel in meer Europese landen. Vind dat echt een grote no-go. Dan blijft het taalgevoel voor Engels achter.

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: In het buitenland wonen, hoe is het jou bevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 15:53

volg ik helemaal in hoor,net daarom dat bv canada en nieuw-zeeland voor mij optie's zijn. Amerika heb ik een minder goed gevoel bij,geen idee waarom,mss puur door het sociale zekerheidssysteem enzo die totaal anders is?want daar heb je echt wel bijna alle klimaten bij elkaar natuurlijk.

en ook al heb je op school bv x-aantal uurtjes roemeens(om nu maar iets te zeggen),daarmee leer je verre van een taal vlot spreken,daar heb je zo weinig aan.

lennylenny

Berichten: 527
Geregistreerd: 19-09-10

Re: In het buitenland wonen, hoe is het jou bevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 16:17

We hebben in Alberta gewoond, vlakbij Edmonton. Koude lange winters maar zo mooi en fijne zomers. Canada is een heel fijn land, alles is goed geregeld en mensen zijn vriendelijk. De US is echt anders, ik ben benieuwd hoe wij dat gaan ervaren. Ik heb twee kindjes trouwens.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: In het buitenland wonen, hoe is het jou bevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 16:28

De kou van Canada zou ik niet trekken. Ik ken mensen die een stuk zuidelijk van Calgary wonen en daar sneeuwt het in mei nog wel 'ns. Ze hebben wel veel zonuren, maar meer dan de helft van het jaar zijn de temperaturen enorm laag.

In de USA trouwens idem als je naar fijne staten met veel ruimte kijkt als Montana en Wyoming. Ook daar zeer korte zomers.

Vlak bij de Smokey Mountains in het zuidoosten lijkt het me wel heerlijk toeven al krijg je daar af en toe wel 'n orkaan of tornado mee. En je moet niet te dicht bij grote steden als Atlanta zitten want teveel criminaliteit.

Napa Valley in California lijkt me ook gaaf, beter klimaat maar vast ontzettend duur.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: In het buitenland wonen, hoe is het jou bevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 16:32

Nabij Auckland in Nieuw Zeeland ziet het er wel goed uit. Een backpackerskoppel uit Ierland die ik op reis heb leren kennen woont nu al 10 jaar bij Auckland. Ze hebben veel grond en veel dieren. Aan de foto's die er regelmatig van haar voorbij komen op eventingwedstrijden is het klimaat daar best mild; in elk geval zeker geen strenge winters.

Ik was er zelf ooit 3 weken op beide eilanden, maar mijn voorkeur zou ook zeker uitgaan naar Noord: prachtig groene natuur.

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 16:34

tengeltje11 schreef:
en ook al heb je op school bv x-aantal uurtjes roemeens(om nu maar iets te zeggen),daarmee leer je verre van een taal vlot spreken,daar heb je zo weinig aan.

Kinderen leren de taal van andere kinderen omdat ze daar mee spelen en spreken eerder de taal dan hun ouders, die veel krampachtiger doen. Dat zie ik overal om me heen. Tenzij ze natuurlijk alleen maar met hun telefoon/computer bezig zijn en anti sociaal zijn.

Airnt

Berichten: 722
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Gerstungen OT Lauchröden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 16:42

elnienjo schreef:
Een land wat Engels als voertaal heeft zou ik verkiezen in 't geval van kinderen. Veel Europese landen zouden wat mij betreft dan zeker afvallen vanwege het nasynchroniseren van alle series en films op tv. Dit wordt in Duitsland, Spanje en Frankrijk gedaan en wellicht nog wel in meer Europese landen. Vind dat echt een grote no-go. Dan blijft het taalgevoel voor Engels achter.


Heel herkenbaar... dus 2 opties:
-minder tv kijken... dat doe ik, want Duitschland.. levert heeel veel tijd op.
- via internet alleen die programma's in originele taal kijken die je echt cool vindt..

wat ik mis is een avondje naar de bios. dan moet ik hier echt gaan zoeken naar de voorstelling met de originele taal... die zijn er wel, maar dat komt er eigenlijk nooit van.

moet zeggen... mijn bibliotheek is best een fijne vervanging van de TV ;)


Afbeelding

Afbeelding

Sizzle

Berichten: 35693
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 16:56

Je kunt ook gewoon netflixen en je eigen taal kiezen :+
Kinderen leren van kinderen, daar hoef je je echt niet zorgen over te maken. De vraag is meer of je zelf je kinderen nog verstaat _O-

Een broer van een kennis vaart rond op een boot, die doen gewoon thuis onderwijs.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 17:06

Sizzle schreef:
Je kunt ook gewoon netflixen en je eigen taal kiezen :+
Kinderen leren van kinderen, daar hoef je je echt niet zorgen over te maken. De vraag is meer of je zelf je kinderen nog verstaat _O-

Een broer van een kennis vaart rond op een boot, die doen gewoon thuis onderwijs.

Noem dat maar 'gewoon'. Moet je zelf ook weer helemaal verdiepen in al die vervelende en saaie materie die je na de middelbare school eindelijk achter je kon laten. :D

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 17:07

Airnt schreef:
Heel herkenbaar... dus 2 opties:
-minder tv kijken... dat doe ik, want Duitschland.. levert heeel veel tijd op.
- via internet alleen die programma's in originele taal kijken die je echt cool vindt..

wat ik mis is een avondje naar de bios. dan moet ik hier echt gaan zoeken naar de voorstelling met de originele taal... die zijn er wel, maar dat komt er eigenlijk nooit van.

moet zeggen... mijn bibliotheek is best een fijne vervanging van de TV ;)


[ [url=m/BwqYbS.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/owN6o1.jpg]Afbeelding[/url] ]

Gezellige ruimte!

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 17:18

Sizzle schreef:
Kinderen leren van kinderen, daar hoef je je echt niet zorgen over te maken. De vraag is meer of je zelf je kinderen nog verstaat _O-

Een broer van een kennis vaart rond op een boot, die doen gewoon thuis onderwijs.


maar als je je kinderen naar een internationale school stuurt,is de voertaal onderling engels,dus dan leren ze ook niet de lands-taal(of heel minimaal,maar zullen het zo nooit perfect spreken).

tuurlijk leren kinderen vlug,onze kinderen worden ook 2-talig opgevoed(frans op school,nederlands thuis),maar ik bedoelde van bv roemenie,ik zeg maar iets de filipijnen,.....
de landstaal is zo anders,de internationale scholen zijn engels,dus ook engels onder vriendjes,dus volgens mij leer je zo nooit perfect dan bv roemeens of filipijns(en het niveau in de lands-taal-scholen ligt me veel te laag om ze naar een lokale school te sturen,want natuurlijk zouden ze dan wel perfect de taal leren)

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: In het buitenland wonen, hoe is het jou bevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 17:22

@Lennylenny,waarom ooit naar Canada vertrokken en nu de VS?

@Elnienjo,wat is 'veel grond'?(van die koppel in Nieuw-Zeeland bedoel ik),want ik ben gek op real estate zoeken om zo dingen tegen te komen van 'droomhuis',maar in Nieuw-Zeeland vind ik de huizen met grond,altijd veeeel beperkter dan bv in Canada.(Als we emigreren is het de bedoeling dat de paarden mee gaan en we zelf ook hooi,stro,....gaan houden,dus best veel grond),maar bv in Nieuw-Zeeland is een huis/boerderij met 50 ha al echt zoeken als het iets betaalbaar is(dan spreek ik van geen miljoen euro bv),terwijl in Canada je met een millioen echt honderden ha kan vinden,incl goed bewoonbaar huis en prima stallen.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 17:23

tengeltje11 schreef:
maar als je je kinderen naar een internationale school stuurt,is de voertaal onderling engels,dus dan leren ze ook niet de lands-taal(of heel minimaal,maar zullen het zo nooit perfect spreken).

tuurlijk leren kinderen vlug,onze kinderen worden ook 2-talig opgevoed(frans op school,nederlands thuis),maar ik bedoelde van bv roemenie,ik zeg maar iets de filipijnen,.....
de landstaal is zo anders,de internationale scholen zijn engels,dus ook engels onder vriendjes,dus volgens mij leer je zo nooit perfect dan bv roemeens of filipijns(en het niveau in de lands-taal-scholen ligt me veel te laag om ze naar een lokale school te sturen,want natuurlijk zouden ze dan wel perfect de taal leren)

Engels zou ik sowieso voorop zetten. Een lokale taal pikken ze wel op van buurtgenootjes.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 17:32

tengeltje11 schreef:
@Lennylenny,waarom ooit naar Canada vertrokken en nu de VS?

@Elnienjo,wat is 'veel grond'?(van die koppel in Nieuw-Zeeland bedoel ik),want ik ben gek op real estate zoeken om zo dingen tegen te komen van 'droomhuis',maar in Nieuw-Zeeland vind ik de huizen met grond,altijd veeeel beperkter dan bv in Canada.(Als we emigreren is het de bedoeling dat de paarden mee gaan en we zelf ook hooi,stro,....gaan houden,dus best veel grond),maar bv in Nieuw-Zeeland is een huis/boerderij met 50 ha al echt zoeken als het iets betaalbaar is(dan spreek ik van geen miljoen euro bv),terwijl in Canada je met een millioen echt honderden ha kan vinden,incl goed bewoonbaar huis en prima stallen.

Ze zijn na backpacken blijven hangen daar. Ze heeft 4 paarden staan en 'n hoop geiten en zover je kan kijken is het groen op de foto's, maar of dat allemaal bij hun property hoort weet ik niet. Of ze zelf hooit weet ik niet. Zij geeft les op een basisschool maar haar man heeft wel 'n goeie zakelijke job volgens mij. Ik ken hen niet goed genoeg om naar de waarde van hun huis/land te vragen.

Een andere kennis van mij woont in Australie. Ze hebben bijna 400 acres in 'n gehucht in de buurt van Port Macquarie. Volgens mij nog geen miljoen. Ze laten de koeien van de buren op hun land grazen (gratis grasmaaiers :D ) en hebben zelf een paar pony's.

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: In het buitenland wonen, hoe is het jou bevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 17:33

hahaha,ja maar australie is me sowieso te warm,dus daar nog nooit gekeken naar property's.

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 17:35

Ik vind het nagesynchroniseerde dan weer geen punt. Onze meiden leren straks op school Frans, thuis Nederlands en als ze wat ouder zijn kunnen we daar zelf Engels aan toevoegen (evt via les van een Britse leraar/lerares). Overigens hebben we hier op onze televisie de hele fijne functie zitten waarbij we van de digitaal uitgezonden zenders de audiotaal kunnen instellen. Dus een aantal Amerikaanse series kijken we gewoon in originele taal.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 17:36

tengeltje11 schreef:
hahaha,ja maar australie is me sowieso te warm,dus daar nog nooit gekeken naar property's.

Canberra/Melbourne is wel een stuk koeler. Mijn vrienden zochten na jaren vlakbij Sydney eerst regio Canberra, maar zij vonden het daar te koud.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 17:40

lizy29 schreef:
Ik vind het nagesynchroniseerde dan weer geen punt. Onze meiden leren straks op school Frans, thuis Nederlands en als ze wat ouder zijn kunnen we daar zelf Engels aan toevoegen (evt via les van een Britse leraar/lerares). Overigens hebben we hier op onze televisie de hele fijne functie zitten waarbij we van de digitaal uitgezonden zenders de audiotaal kunnen instellen. Dus een aantal Amerikaanse series kijken we gewoon in originele taal.

Merk zo vaak bij reizigers uit Frankrijk, Spanje, Duitsland etc dat ze het Engels nauwelijks machtig zijn. En dat gaat dan vaak om mensen die niet zelden een hoge opleiding en/of goeie job hebben. Daar hebben we in Nederland toch een fijne voorsprong mee doordat wij wel alles in het Engels te horen krijgen.

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: In het buitenland wonen, hoe is het jou bevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 17:42

idd,onbewust pik je daar een heel stuk door op.

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 17:46

elnienjo schreef:
Merk zo vaak bij reizigers uit Frankrijk, Spanje, Duitsland etc dat ze het Engels nauwelijks machtig zijn. En dat gaat dan vaak om mensen die niet zelden een hoge opleiding en/of goeie job hebben. Daar hebben we in Nederland toch een fijne voorsprong mee doordat wij wel alles in het Engels te horen krijgen.


Probleem daarvan is dat er voorheen zeer beperkt Engelse les werd gegeven (althans in Frankrijk). Dit word steeds beter maar de inhaalslag is niet zo maar gedaan natuurlijk. En eerlijk is eerlijk ik ken hier meer Fransen die pogen Engels te spreken dan Britten die hier wonen en proberen Frans te spreken die zijn wat dat betreft net zo erg of nog erger.
En uiteraard zijn we er zelf bij, wonen we in een regio met veel Britten, spreek ik zelf ook zo goed als vloeiend Engels en bestaat er nog zo iets als YouTube. Zo kijken onze meiden nu ook tiktak en Sesamstraat. Twee talen in het begin leren is al lastig zet voor ze, die derde en evt vierde taal komt wel.

Maaike_Indy

Berichten: 719
Geregistreerd: 25-03-11
Woonplaats: Roemenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 18:20

Wij hebben drie kinderen. De oudste is in Frankrijk geboren (hij was 1,5 toen we naar RO verhuisden) , de jongste twee in Roemenië. Ze gaan alledrie naar een Roemeense plattelandschool toe. Verder spelen ze met vriendjes en kunnen zodoende veel beter Roemeens dan mijn man en ik. Het niveau, zeker wat betreft wiskunde ligt hier heel hoog. Onze kinderen kunnen goed meekomen. Heb je een kind wat niet goed mee kan komen, dan is er helaas veel minder vangnet dan in NL. Tenminste bij ons op het platteland. Wellicht dat dat in de steden beter geregeld is.

Engels krijgen ze vanaf klas 0 (groep 3 in NL). Verder hebben wij geen tv en kijken de kinderen via internet naar films en series. Het meeste gewoon in het Engels en ik moet zeggen dat ze het Engels hierdoor heel makkelijk oppakken.

Ze hebben drie maanden! zomervakantie. Voor deze periode probeer ik een NL meisje te charteren om op zijn minst 5 weken NL les aan onze kinderen te geven. Onderling in huis praten we Nederlands maar we willen ook graag dat ze NL leren lezen en schrijven. Wanneer ze naar school gaan krijgen ze veel huiswerk mee voor in de middag waardoor ik gestopt ben om ze Nederlands te geven tijdens schooldagen. Ze kwamen anders bijna niet meer aan spelen toe.

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: In het buitenland wonen, hoe is het jou bevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 18:25

Het Nederlands lezen zal hier wel voornamelijk gebeuren door de vele Nederlandse kinderboeken die we hebben. Het schrijven wil ik ze proberen zelf bij te brengen maar ik vind het Frans nu eerst even belangrijker aangezien dat hun voertaal word in het dagelijks leven op school. Overigens heeft onze oudste dochter (bijna 3) duidelijk een voorkeur voor het Frans. Onze jongste dochter (21 maanden) praat nog niet dus dat is even afwachten.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 18:26

Iedereen is anders en elke situatie is anders. De een gaat vanwege de liefde, de ander vanwege klimaat, de volgende voor werk en weer een ander is gewoon verliefd op een land of Nederland zat. Elke reden geeft andere voor-en nadelen aan het emigreren.

Net als dat alleen of samen of als gezin gaan een enorm verschil is. Of op welke leeftijd.

Ik vind het echt wel stoer als mensen gewoon gaan of van ene land naar andere land gaan, gewoon om het te proberen.
Maar ik snap ook dat mensen dingen goed overwegen, zich goed voorbereiden etc. Op de emigratie beurs wordt je juist verteld dat mensen die niet goed voorbereid zijn gegaan tegen de problemen aanlopen. Ook lopen er zogenaamde ervarings deskundigen die tegen mensen al snel zeggen; ow, als je twijfelt moet je het niet doen. Waar imo juist wel gaan, proberen en bij tegenvaller terugkomen, juist beter is dan het niet meemaken.

Taal bij kinderen ligt er wel een beetje aan. Als ik kijk hoe slecht buitenlandse kinderen de Nederlandse taal oppikken als ouders het niet thuis spreken, zou ik als ouder ook de taal zo snel mogelijk willen leren.

Financieel moet je wel voorbereid zijn. Zomaar gaan en je niet druk maken, vind ik iets te makkelijk. We hebben nou eenmaal eten en drinken nodig en daarin moet je jezelf wel kunnen voorzien. Net als onderdak.

Sizzle

Berichten: 35693
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 18:28

Uiteindelijk komen uit ieder land goede academici. De systemen zijn gewoon niet hetzelfde. Mensen uit het middenoosten klagen vaak juist weer dat NL kinderen amper basis kennis hebben. Zo heb je overal wat. Uiteraard is het platteland ook niet te vergelijken met de stad, maar ik denk ook niet dat je je kind zo maar in iedere school in Vlaardingen wil hebben :o
Ik denk dat als je ergens heen gaat je ook echt er voor moet gaan en niet met 1 voet proberen nederlands te blijven. Sta je bijv niet achter het schoolsysteem of politieke situatie dan is dat duidelijk geen land voor die persoon om zich daar te vestigen. Hooguit voor tijdelijk of vakantie.