Verouderde tablet maar...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
magda_90
Berichten: 32280
Geregistreerd: 24-09-06

Verouderde tablet maar...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-19 12:12

Een lekenvraag hier. Ik heb een uitstekende werkende tablet (Samsung Galaxy Tab E). Werkt nog steeds soepel en snel maar is qua software alleen dermate verouderd dat nu zelfs de simpele apps als NPO niet meer willen openen.
Kan ik dit op de een of andere manier nog omzeilen? Want ik het vind het eigenlijk wel zonde om een nieuwe tablet te kopen als deze het verder nog steeds prima doet (Chrome en Word gebruik ik er veel op).

En stel dat vervanging echt nodig is, welke zou ik dan kunnen kiezen die qua software wél langer dan 3 jaar uithoudt?

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Verouderde tablet maar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 12:15

Herkenbaar en ik ben ook wel benieuwd, ik denk dat er geen alternatieven zijn (behalve voor NPO dat je het ook via je browser kunt doen denk ik?). Ik vind het wel heel ergerlijk, apparaten die gewoon nog prima werken maar op deze manier soort van onklaar gemaakt worden.

magda_90
Berichten: 32280
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Verouderde tablet maar...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-19 12:17

Veel apps gebruikte ik al op die manier, nouwja niet via de app maar via de browser. Maar hij wil ook via de browser geen video's meer afspelen.
Dat dus, zelfs mijn telefoons gaan nog langer mee. -O-
Zoals nu ook, ik moet veel administratie doen en ik zette de tablet altijd naast mij neer met NPO, werkte heerlijk zo achter de desktop.

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 12:39

Softwareupdates zijn ook niet beschikbaar?

Heb mijn oude tablet laatst nog geupdate. Weet alleen zo niet uit mn hoofd welke galaxy dat is maar die is ook al redelijk oud.

magda_90
Berichten: 32280
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Verouderde tablet maar...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-19 12:44

Hij zegt volledig bijgewerkt te zijn en dat er geen updates meer zijn. :n

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 13:05

Ik heb even gecheckt, maar die van mij is ook een galaxy tab E. Android 4.4.4 en alles werkt nog. NPO start ook gewoon, speelt filmpjes gewoon af.

Misschien zou het helpen om een keer een factory reset te doen? Zorg dan wel dat al je bestanden qua word enzo ofwel even ergens op een harde schijf staan of dat je die ergens in de cloud hebt staan.

Moet ook zeggen dat ik hem pas sinds kort weer af en toe pak. Hij heeft een jaar of anderhalf in de kast gelegen.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 13:15

Lastig inderdaad. Bij een volgende tablet kan je opletten of hij de meest recente Android-versie heeft. Jouw tablet is in augustus 2015 uitgebracht, dus nu bijna 4 jaar terug. Maar heeft een besturingssysteem van eind 2013, dat is 5.5 jaar terug.

Meer dan 5 jaar gebruiken zou ik sowieso niet op rekenen als je apps wilt gebruiken (ipv enkel de browser) en 4 jaar is waarschijnlijk reëler bij net uitgebracht toestel net nieuwe versie.

Garantie dat hij nog minimaal 1 nieuwere Android-versie krijgt kan je ook voor kijken. Dat is een tijdje een ding geweest, maar ik weet niet of dit nog steeds gegeven wordt.

magda_90
Berichten: 32280
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-19 13:48

laraxXxemma schreef:
Ik heb even gecheckt, maar die van mij is ook een galaxy tab E. Android 4.4.4 en alles werkt nog. NPO start ook gewoon, speelt filmpjes gewoon af.

Misschien zou het helpen om een keer een factory reset te doen? Zorg dan wel dat al je bestanden qua word enzo ofwel even ergens op een harde schijf staan of dat je die ergens in de cloud hebt staan.

Moet ook zeggen dat ik hem pas sinds kort weer af en toe pak. Hij heeft een jaar of anderhalf in de kast gelegen.


Ik heb hem vanochtend teruggezet naar de fabrieksinstellingen maar zonder resultaat helaas.


Mizora schreef:
Lastig inderdaad. Bij een volgende tablet kan je opletten of hij de meest recente Android-versie heeft. Jouw tablet is in augustus 2015 uitgebracht, dus nu bijna 4 jaar terug. Maar heeft een besturingssysteem van eind 2013, dat is 5.5 jaar terug.

Meer dan 5 jaar gebruiken zou ik sowieso niet op rekenen als je apps wilt gebruiken (ipv enkel de browser) en 4 jaar is waarschijnlijk reëler bij net uitgebracht toestel net nieuwe versie.

Garantie dat hij nog minimaal 1 nieuwere Android-versie krijgt kan je ook voor kijken. Dat is een tijdje een ding geweest, maar ik weet niet of dit nog steeds gegeven wordt.


Dan nog zou je zeggen wat is 5,5 jaar. -O-
Bedankt voor de tip daar ga ik naar kijken.

magda_90
Berichten: 32280
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Verouderde tablet maar...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-19 14:06


dieseltje09

Berichten: 1856
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 00:04

Hoe technisch ben je? Het is namelijk zeker mogelijk om de allernieuwste android te installeren máár je zal dan je tablet moeten unlocken, rooten, een costum rom moeten downloaden (advies gebruik Slimbean, is een hele kale versie van Android, heel licht in verbruik van geheugen/ram en dus perfect voor een ouder type tablet en een normale user! ). Dan via de custum recovery de custom rom moeten installeren.

Dus ja het kan zeker, het klinkt lastiger als het lijkt maar je moet wel een paar stapjes maken helaas...

Feitelijk kan je alles met Android, echter word er nooit door de maker van telefoons/tablets een kale versie van Android geleverd maar altijd een android versie (een rom) van het merk met merk gebonden apps er standaard op.

Je bent dan voor de updates ook afhankelijk van het merk voor een update van android met hun eigen apps, terwijl android dus gewoon kaal te downloaden is mits je telefoon cq tablet wel zo is ingesteld dat dat toegestaan word door de merk fabrikant(en dat instellen is dus mogelijk maar kost tijd en wat moeite, de fabrikanten van jou tablet willen liever niet dat je niet meer hun versie gebruikt, hun eigen verzonnen apps die je erbij krijgt leveren gewoon stomweg geld op namelijk...)

magda_90
Berichten: 32280
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-19 09:34

dieseltje09 schreef:
Hoe technisch ben je? Het is namelijk zeker mogelijk om de allernieuwste android te installeren máár je zal dan je tablet moeten unlocken, rooten, een costum rom moeten downloaden (advies gebruik Slimbean, is een hele kale versie van Android, heel licht in verbruik van geheugen/ram en dus perfect voor een ouder type tablet en een normale user! ). Dan via de custum recovery de custom rom moeten installeren.

Dus ja het kan zeker, het klinkt lastiger als het lijkt maar je moet wel een paar stapjes maken helaas...

Feitelijk kan je alles met Android, echter word er nooit door de maker van telefoons/tablets een kale versie van Android geleverd maar altijd een android versie (een rom) van het merk met merk gebonden apps er standaard op.

Je bent dan voor de updates ook afhankelijk van het merk voor een update van android met hun eigen apps, terwijl android dus gewoon kaal te downloaden is mits je telefoon cq tablet wel zo is ingesteld dat dat toegestaan word door de merk fabrikant(en dat instellen is dus mogelijk maar kost tijd en wat moeite, de fabrikanten van jou tablet willen liever niet dat je niet meer hun versie gebruikt, hun eigen verzonnen apps die je erbij krijgt leveren gewoon stomweg geld op namelijk...)


Is daar een een stap voor stap handleidingen voor? Dan is het altijd de moeite waard om te proberen.