Hoeveel kost het nu echt om je huis klimaatneutraal te maken

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Hoeveel kost het nu echt om je huis klimaatneutraal te maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 15:58

De titel zegt het! :)

Ik las ergens dat Groenlinks het plan heeft om met 2050 alle huizen klimaatneutraal te hebben. Dit is fysiek onmogelijk omdat de mensen er niet voor zijn; er zouden dan vanaf nu dagelijks zo'n 1000 huishoudens verbouwd moeten worden.

Daarbij is het natuurlijk ook best kostbaar; ik las dat het plan is dat de huiseigenaar dat uit eigen zak moet gaan betalen. Maar bijna niemand kan dat geld zomaar even neerleggen. Echter; om wat voor geld gaat het? Ik word niet veel wijzer van google en weet niet goed waar ik moet lezen en waar ik moet zoeken. Waar spreken we over, 15.000 euro? 20.000? Is er subsidie? Hoeveel subsidie?


Ik ben heel benieuwd naar de concrete cijfers en kosten voor het klimaatneutraal maken van een huis! :)

Gelieve hier geen GroenLinks discussietopic van te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 16:12

Hoe duur dat is is natuurlijk compleet afhankelijk van je huis. Wanneer het gebouwd is, wat voor functies er al ingebouwd zitten. Een oude woning met enkel glas zal veel duurder neutraal te maken zijn dan een nieuwbouwwoning.

Er worden in verschillende Nederlandse gemeentes wel proeven gedaan met potjes. Het huis wordt dan verduurzaamd en mensen betalen het terug door het verschil tussen het oude en nieuwe bedrag op hun energiekosten af te staan. Ze blijven dan dus precies hetzelfde betalen maar omdat de kosten dalen vangt de gemeente/verstrekker van dat potje het verschil. Ik denk dat er uiteindelijk veel meer van dat soort regelingen zullen ontstaan.

Edit: in dit geval gaat het wel om verduurzamen en niet om volledig klimaatneutraal maken. Ik denk dat volledig klimaatneutraal wonen echt een hele grote stap is en in 2050 is het misschien mogelijk maar nu is dat op grote schaal echt nog geen optie. Individuen kunnen zo duurzaam mogelijk leven en daarbij wellicht klimaatneutraal zijn, maar het kost klauwen vol met geld en daarnaast is het een hele levensstijl - het vergt namelijk ook dat je je eigen afval bijvoorbeeld composteert. Dat is voor veel huishoudens gewoon geen optie, vooral in appartementen kan dat gewoon bijna niet. Maar ik kan me voorstellen dat als de technologieen beter worden en we hier wel naartoe groeien deze ontwikkeling hetzelfde zal gaan als hoe het nu gaat met verduurzaming.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Hoeveel kost het nu echt om je huis klimaatneutraal te maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 16:14

Succes met mijn arbeidershuisje uit 1885.....

Maar als hun betalen mogen ze het wel platgooien en nieuwbouwen hoor, doe ik niet moeilijk over := :')

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 16:16

Als je je huis helemaal moet gaan isoleren dan kost dat wel 'n lieve duit. Bovendien heb je zo ongeveer een aanbouw nodig om zo'n apparaat te kunnen plaatsen. Ik ga er vanuit dat het mijn tijd nog wel zal duren. Heb gelukkig een paar jaar geleden nog een nieuwe ketel laten plaatsen.

Ik ben én een koukleum én gevoelig op aanhoudend gebrom van zo'n apparaat, dus als het niet anders kan trek ik de autismekaart wel.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33795
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 16:17

Lekker handig... Mijn ouders wonen bijvoorbeeld in het bos waardoor zonnepanelen bijna niet rendabel zijn. Dan moet hij dus bomen gaan kappen ( :') ) om milieuvriendelijke energie op te wekken.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 16:19

MarlindeRooz schreef:
Lekker handig... Mijn ouders wonen bijvoorbeeld in het bos waardoor zonnepanelen bijna niet rendabel zijn. Dan moet hij dus bomen gaan kappen ( :') ) om milieuvriendelijke energie op te wekken.

Ik woon ook in het bos, dus hier ook geen zonnepanelen.

Het probleem is de hoeveelheid mensen. Hoe minder mensen, hoe meer natuur we kunnen behouden. Al die wind/zonneparken zijn ook weer niet bepaald een aanwinst qua uitstraling en het gaat ten koste van de natuur. Evenals die ongebreitelde woningbouw.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 16:21

elnienjo schreef:
MarlindeRooz schreef:
Lekker handig... Mijn ouders wonen bijvoorbeeld in het bos waardoor zonnepanelen bijna niet rendabel zijn. Dan moet hij dus bomen gaan kappen ( :') ) om milieuvriendelijke energie op te wekken.

Ik woon ook in het bos, dus hier ook geen zonnepanelen.

Het probleem is de hoeveelheid mensen. Hoe minder mensen, hoe meer natuur we kunnen behouden. Al die wind/zonneparken zijn ook weer niet bepaald een aanwinst qua uitstraling en het gaat ten koste van de natuur. Evenals die ongebreitelde woningbouw.


Eens. Maar als je geboortebeperking aandraagt als oplossing voor het klimaat probleem, wordt je gelyncht :')

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Hoeveel kost het nu echt om je huis klimaatneutraal te maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 16:28

Reken maar uit: isolatie door het gehele huis, driedubbel glas, warmtepomp, zonnepanelen, windmolentje misschien, regenopvang... en de kosten voor de manuren (iemand aanvullingen?). Ik heb zo de prijzen niet beschikbaar maar die kan je met een beetje zoeken vast wel vinden.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Hoeveel kost het nu echt om je huis klimaatneutraal te maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 16:36

Tja ik zit in een flat van de woningstichting, die zie ik nog niet zo gauw ergens iets aan gaan doen. Ze hebben voornamelijk veel oude gebouwen in beheer. Het is soms al lastig om ze te bewegen om onderhoud te plegen of iets te komen repareren. Er is niet eens iets geregeld aan brandpreventie of rookmelders.

blackstar

Berichten: 3189
Geregistreerd: 03-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 16:37

Dan mag er wel nieuw gebouwd gaan worden hier...
Want met renoveren enzo ga je het niet redden in dit huis :')
(voordeel, je kan wel je droomhuis bouwen, ik zie geen probleem als iemand anders het betaald 8-) )

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 16:46

antje_vip schreef:
Reken maar uit: isolatie door het gehele huis, driedubbel glas, warmtepomp, zonnepanelen, windmolentje misschien, regenopvang... en de kosten voor de manuren (iemand aanvullingen?). Ik heb zo de prijzen niet beschikbaar maar die kan je met een beetje zoeken vast wel vinden.


Driedubbel glas = zo'n €100,- per M2
Warmtepomp = €5000,- tot €8000,-
Zonnepanelen = €3500,- (gemiddeld huis)

Pelletkachel (bij verwarming). €500,-
Pellet CV (hoofdverwarming dus in plaats van warmtepomp) €2500,-
Zonneboiler tussen de €500,- en €800,-

Isolatie verschilt heel erg qua materiaalkeuze. Reken voor een volledig ongeisoleerd vrijstaand huis op €10.000,- alle isolatie die er al is gaat daar vanaf. En een appartement heeft uiteraard veel minder isolatie nodig.

Verder kun je ook kiezen voor een rocketmassheater om te verwarmen.