Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Moon_light94

Berichten: 3427
Geregistreerd: 10-03-10

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 17:03

Maar als oudere generatie die nu wil verhuizen moet je ook flink overbieden. Dan ga je toch niet je huis voor veel minder verkopen dan zou kunnen? Tuurlijk hebben starters het vele malen moeilijker, maar dat is niet de schuld van degenen die wel het geluk hebben een huis/overwaarde etc te hebben.

Ik snap ergens wat je bedoelt hoor. Maar vind het toch een lastige.

gr_roos
Berichten: 7578
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: noord holland

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 17:13

Wat denk je van mensen die vanwege een relatiebreuk moeten verhuizen. Die zijn ook regelmatig te oud voor de startersregeling. Kennis van mij zit in die situatie, te oud voor starter, woonde samen in een huurhuis. Verdienen allebei teveel voor sociale huur, moeten naar €1100/1200 huur per maand en ook daar is weinig voor beschikbaar, maar kunnen qua hypotheek niet meer krijgen dan een maandbedrag van €650. Dan kan je nog zo je best doen met sparen, maar dan zit je als "oudere" ook gewoon naar de starterswoningen te kijken.

lucifertje

Berichten: 5612
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 17:27

_xManadisx_ schreef:
100.000 hoef je er niet bij op te tellen hoor. Zoals ik zei komt ik met alles uit op ongeveer 45000. Dat is inclusief uitbouw van 16.000 en dat is ook optioneel. Tuin viel bij mij mee, met 4.500 was ik wel klaar, maar heb dan ook geen grote tuin.
Mijn kosten op een rijtje:
Uitbouw: 16.000
Keuken: 8600
Tuin: 5500 (maar 1000 euro is voor de buren ivm gedeelde schutting)
Badkamer + wc 3500
Vloeren: gok zo’n 8000
Muren gok: zo’n 4000
Trap: 1500 (update)
Deuren 700 (update)

Komt natuurlijk wel nog notaris en hypotheekadviseur bij, maar dat is gelukkig aftrekbaar.

Als je een grote tuin zou krijgen komt er wel meer bij. Ook heb ik in elke kamer al een loze leiding bij de prijs in. Als je dat niet hebt kost dat ook nog +- 1000 per kamer waar je dat wilt


Ik heb vaker een nieuwbouw huis gekocht, weet waar ik over praat. Keuken was bv al 23k, tuin is groter en ook een oprit. Reken maar op 15-20k. Uitbouw, dakkapel etc en de teller tikt door. Vergeet niet om ook je raambekleding mee te tellen, eventueel plafond verlagen, zonwering, horren. Etc etc. Nu is 100k mss wel wat veel, heb ook een dure smaak en wil dat alles in 1x goed is.

anca

Berichten: 1795
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 17:29

Ik heb ook wel ruim een ton overwaarde op mijn huis waar ik nu 40 jaar woon. Zou best kleiner willen wonen en met een beganegrond programma. Maar dat soort huizen zijn ook niet betaalbaar in mijn buurt. Dus dan gebeurt het niet.

@Aimee maar jij verhuist nu toch ook niet naar een duurder huurhuis zodat iemand anders "" goedkoop "" kan wonen

Yipee

Berichten: 1862
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 17:32

Denk dat die 100K niet gek is hoor. Maar dan heb je het wel gelijk heel goed gedaan. Je kan er ook voor kiezen meer zelf te doen en eventueel later. Maar dingen als een vloer, de muren en een tuin ontkom je niet aan.

Mijn keuken was 15K en die was iets luxer dan standaard. Maar je hoeft daar echt niet gelijk 20K voor te rekenen, tenzij je echt uit de band wil springen met een wijnkoeler en andere onzin spullen. :Y)

Mama3
Berichten: 1812
Geregistreerd: 04-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 17:52

ingedebruijn schreef:
Zijn hier ook mensen die gekozen hebben voor een nieuwbouwwoning als starter?


Ook daarbij maak ik helemaal geen kans. Hier in de regio (U) was onlangs een project. 368.000 voor een eengezinswoning, 4.000 reacties op 40 huizen en het is ook geen nieuwbouwprijs wat ik kan betalen. De meeste nieuwbouw is hier tussen 450.000-850.000 euro en dan heb je echt niks bijzonders.

14 jaar geleden kochten wij dit huis voor 230.000 incl badkamer-keuken 265.000 euro uitgegeven, dat waren nog eens tijden..

Het is dat mijn 3 kinderen hier zo gesetteld zijn anders was ik naar een andere regio vertrokken.
Laatst bijgewerkt door Mama3 op 17-04-21 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 17:53

anca schreef:
Ik heb ook wel ruim een ton overwaarde op mijn huis waar ik nu 40 jaar woon. Zou best kleiner willen wonen en met een beganegrond programma. Maar dat soort huizen zijn ook niet betaalbaar in mijn buurt. Dus dan gebeurt het niet.

@Aimee maar jij verhuist nu toch ook niet naar een duurder huurhuis zodat iemand anders "" goedkoop "" kan wonen


Ja, dat is wel mijn intentie. Dus nu mijn inkomen flink gestegen is en ik wat heb kunnen sparen, wil ik een woning kopen en daarmee ‘doorstromen’. Alleen pakt dat minder gunstig uit dan het lijkt, want de woningcorporatie gaat mijn woning óf verkopen óf overhevelen naar vrije sector als ik eruit ga.

_xManadisx_

Berichten: 3140
Geregistreerd: 22-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 17:59

lucifertje schreef:
_xManadisx_ schreef:
100.000 hoef je er niet bij op te tellen hoor. Zoals ik zei komt ik met alles uit op ongeveer 45000. Dat is inclusief uitbouw van 16.000 en dat is ook optioneel. Tuin viel bij mij mee, met 4.500 was ik wel klaar, maar heb dan ook geen grote tuin.
Mijn kosten op een rijtje:
Uitbouw: 16.000
Keuken: 8600
Tuin: 5500 (maar 1000 euro is voor de buren ivm gedeelde schutting)
Badkamer + wc 3500
Vloeren: gok zo’n 8000
Muren gok: zo’n 4000
Trap: 1500 (update)
Deuren 700 (update)

Komt natuurlijk wel nog notaris en hypotheekadviseur bij, maar dat is gelukkig aftrekbaar.

Als je een grote tuin zou krijgen komt er wel meer bij. Ook heb ik in elke kamer al een loze leiding bij de prijs in. Als je dat niet hebt kost dat ook nog +- 1000 per kamer waar je dat wilt


Ik heb vaker een nieuwbouw huis gekocht, weet waar ik over praat. Keuken was bv al 23k, tuin is groter en ook een oprit. Reken maar op 15-20k. Uitbouw, dakkapel etc en de teller tikt door. Vergeet niet om ook je raambekleding mee te tellen, eventueel plafond verlagen, zonwering, horren. Etc etc. Nu is 100k mss wel wat veel, heb ook een dure smaak en wil dat alles in 1x goed is.


Ja, dat is inderdaad wat ik bedoel. Voor mij is 100.000 bij lange na niet wat ik haal. Maar ik heb geen oprit, kleine keuken, kleine tuin, kleiner oppervlak huis. Scheelt al gauw weer 40.000 euro inderdaad. Ik ging er stieken ook vanuit dat je als starter geen huis met oprit koopt want die beginnen hier bij 6 ton

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 18:07

SimoneeM schreef:
Maar als oudere generatie die nu wil verhuizen moet je ook flink overbieden. Dan ga je toch niet je huis voor veel minder verkopen dan zou kunnen? Tuurlijk hebben starters het vele malen moeilijker, maar dat is niet de schuld van degenen die wel het geluk hebben een huis/overwaarde etc te hebben.

Ik snap ergens wat je bedoelt hoor. Maar vind het toch een lastige.


Het is ook lastig. Ik vind het zelf ook lastig. Maar het zijn wel politieke keuzes die een oudere generatie heeft gemaakt die ervoor hebben gezorgd dat ze zelf alle voordelen van de verzorgingsstaat hebben meegepikt en daarna het schip achter zich hebben verbrand. Door die politieke keuzes zitten we met de huidige wooncrisis opgescheept (onder andere, gaat ook over pensioen, zorg, onderwijs, baanzekerheid enz.).

anca

Berichten: 1795
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 18:22

Ik snap wat je bedoeld hoor. Wij hebben dit huis ook alleen maar kunnen kopen omdat toen ook opeens alles ineen viel. En wij het kochten voor minder dan de helft waar het 2 maand eerder nog te koop stond.

Yipee

Berichten: 1862
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 18:22

Haha ja een huis met oprit, zeker nieuwbouw is niet echt een standaard starters huis. Die beginnen hier vanaf 5 a 6 ton. :')

Esplendido
Berichten: 3140
Geregistreerd: 09-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 18:25

Aimee schreef:
SimoneeM schreef:
Maar als oudere generatie die nu wil verhuizen moet je ook flink overbieden. Dan ga je toch niet je huis voor veel minder verkopen dan zou kunnen? Tuurlijk hebben starters het vele malen moeilijker, maar dat is niet de schuld van degenen die wel het geluk hebben een huis/overwaarde etc te hebben.

Ik snap ergens wat je bedoelt hoor. Maar vind het toch een lastige.


Het is ook lastig. Ik vind het zelf ook lastig. Maar het zijn wel politieke keuzes die een oudere generatie heeft gemaakt die ervoor hebben gezorgd dat ze zelf alle voordelen van de verzorgingsstaat hebben meegepikt en daarna het schip achter zich hebben verbrand. Door die politieke keuzes zitten we met de huidige wooncrisis opgescheept (onder andere, gaat ook over pensioen, zorg, onderwijs, baanzekerheid enz.).


Nu doe je net of alle doorstromers ouder dan 50 zijn en optimaal geprofiteerd hebben van de verzorgingsstaat en dat is gewoon niet waar.

Er zijn genoeg doorstromers van onder de veertig. Wij zijn nog geen veertig en hebben sinds kort de sleutel van ons derde huis. Ons eerste huis hebben wij op het dieptepunt van de woningcrisis met een halve ton verlies verkocht. Toen waren de kansen voor starters juist heel goed en hadden juist de mensen die al een huis hadden een probleem. Want verkopen lukte slecht en als het lukte kostte het vaak geld. Nu hebben juist de doorstromers geluk.

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10462
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 18:37

Aimee schreef:
Esplendido schreef:
Voor veel starters is het nu erg lastig op de woningmarkt maar ik denk niet dat verkopers zich schuldig hoeven te voelen als ze voor het hoogste bod gaan of het huis verkopen aan degene die de meeste zekerheid biedt. Net als dat mensen die het geluk hebben dat ze veel overwaarde hebben uit een eerdere woning, of ouders die een flinke schenking kunnen doen zich niet schuldig hoeven te voelen wanneer ze meer kunnen overbieden dan anderen.


Ben ik het niet mee eens. Er is een hele generatie die het allemaal heel goed voor zichzelf geregeld heeft en het geen moer interesseert hoe het de generaties na hen vergaat. Ze verbranden het schip spreekwoordelijk achter zich. Jongere generaties moeten er maar voor zorgen dat ze zelf hun broek hoog kunnen houden. De rekening van de coronacrisis wordt nu ook gewoon weer doorgeschoven.

Ik voel me in ieder geval regelmatig schuldig over mijn woonsituatie, simpelweg omdat de huur relatief betaalbaar is.


Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik je toon in deze discussie steeds minder prettig over vind komen.

Volgens mij val ik zelf met 30 niet in de categorie van een generatie ouder om heel eerlijk te zijn. Het was toen mijn partner de koop sloot voor onze huidige woning in eerste instantie helemaal niet de bedoeling dat ik er gelijk bij in zou gaan en als ik inderdaad nu niet samen met mijn partner in zijn nieuwe woning was gegaan had ik deze woning überhaupt nog niet verlaten en was er geen enkele sprake van geweest dat hij op de markt zou komen.

We hebben ook absoluut gekeken naar de situatie van de kopers en naar hoeveel zij gefinancierd moesten krijgen ten opzichte van wat wij aan taxatie waarde verwachtten. Waar het bij ons met name op neer kwam was dat de benodigde taxatie waarde bij het hoogste bod voor ons gevoel best ruim boven de door ons verwachtte taxatiewaarde lag.

En dan was de bieden vanaf prijs een stuk lager nog weer dus het is niet zo dat wij de woning dusdanig in de markt hebben gezet dat ieder deel overbieding met eigen geld zou hoeven te worden gefinancierd.

Naast starters zijn er zoals anderen hier boven aangaven nog wel meer redenen om iemand een woning te gunnen. Juist ook omdat mensen om welke reden dan ook een nieuwe plek nodig hebben.

Christadk

Berichten: 3491
Geregistreerd: 03-07-04

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 19:09

Ik vind je toon ook erg onaardig over komen Aimee. Een beetje verbitterd zelfs. Ik snap je punt opzich wel en ook jou gevoel erbij omdat je zelf een startende koper bent maar het zou ook fijn zijn als jij het vanaf een andere kant kan bekijken. Bijvoorbeeld die van de doorstromer.

Onze kijkdagen (2) zitten helemaal vol dus ik ben heel benieuwd wat we aan biedingen gaan krijgen volgende week. Maandag en dinsdag zijn de kijkdagen en vrijdag sluit de inschrijving voor het bieden. Wij hoorden al bedragen voorbij komen van vergelijkbare appartementen in onze buurt en dat is echt bizarrrr.

lucifertje

Berichten: 5612
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 19:19

Yipee schreef:
Haha ja een huis met oprit, zeker nieuwbouw is niet echt een standaard starters huis. Die beginnen hier vanaf 5 a 6 ton. :')


Niet zulke aannames doen. In het project waar we als starter kochten waren de tussenwoningen met oprit. Die werden verkocht voor 195-199k. En ja, regio zegt ook wat. Regio is Den Bosch.

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10462
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 19:31

Dan gaat het bij jullie ook mooi snel Christa. Ik had bij het te koop aanbieden bij de makelaar aangegeven dat ik het beste bod wilde met de beste voorwaarden.

Ik denk dat we nu een mooie combinatie van beide hebben. We hebben ons wel heel bewust gericht op particuliere kopers en niet op beleggers etc. omdat ik het ook wel belangrijk vond om rekening te houden met het type koper dat ook een beetje in de buurt zou passen.

Narya

Berichten: 5229
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 19:38

Natuurlijk ga je als verkoper gewoon voor het beste bod, je koopt ten slotte vaak iets ervoor terug en dan ben je gewoon dief van je eigen portemonnee als je een paar duizend euro laat liggen. Dat snap ik (als starter) helemaal. En ik heb mij ook behoorlijk wanhopig gevoeld de afgelopen tijd, maar heb alsnog best snel iets gevonden.. hing wel van allerlei toeval aan elkaar. Was er vandaan kijken (voor de tweede keer), verkopers zeiden dat ze drie ongeveer dezelfde biedingen hadden ontvangen, en dat ze het mij gegund hadden juist omdat ik een alleenstaande jongedame was en de vrouw het zelf ook gekocht had toen ze nog alleen was. Had er niets van een motivatiebrief oid bijgedaan, was pas mijn eerste bod.. maar denk dat de verkoopmakelaar dat erbij gezegd heeft.

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10462
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 19:40

Ik heb ook over de drie hoogste bieders summier wat gehoord van mijn verkoopmakelaar. Mede daardoor, in combinatie met een reëel benodigd taxatie bedrag, is de keuze op deze koper gevallen.

_xManadisx_

Berichten: 3140
Geregistreerd: 22-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 19:41

lucifertje schreef:
Yipee schreef:
Haha ja een huis met oprit, zeker nieuwbouw is niet echt een standaard starters huis. Die beginnen hier vanaf 5 a 6 ton. :')


Niet zulke aannames doen. In het project waar we als starter kochten waren de tussenwoningen met oprit. Die werden verkocht voor 195-199k. En ja, regio zegt ook wat. Regio is Den Bosch.


Hoe lang geleden is dat? Nu is een huis met oprit mniet echt meer standaard, zeker niet tussenwoning. Opritmhad ik ook al gehoord van een vriendin dat die echt duur zijn.

horsii

Berichten: 7687
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 19:46

Ik ben 28 en vriend bijna 30. wij zijn doorstromers.
Als wij dalijk iets anders vinden (half of vrijstaand) gaat onze eerste woning de verkoop in. Maisonnette beneden woning.
Wij kijken dan naar gunstige voorwaarden in combinatie met goed bod en wellicht deels gun. Hangt er echt vanaf. zoiezo verkopen wij niet aan een belegger. dat wordt hier veel gedaan voor de particuliere huur.

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 19:49

Wij hebben net een aantal makelaars gehad, maar moeten de keuze nog maken bij wie we het huis in de verkoop gaan zetten. Maar zo bizar, er zit gewoon een ton tussen de hoogste en laagste inschatting!

Wij kijken straks naar een mooi, haalbaar bod. Dus als er over verwachte taxatiewaarde geboden wordt, komen ze dan met eigen geld? Of zonder voorbehoud van financiering. Stukje zekerheid voor ons. Het huis wordt nu niet bewoond, dus ook een snelle overdracht zou een pre zijn.

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10462
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 19:50

Scheelt dat verhuren volgens mij ook niet mag in de buurt waarin het huis staat zonder uitdrukkelijke toestemming van de woningbouw die daar nog het een en ander in de verhuur heeft staan...

Ik zou als ik jullie was gaan voor het bod met de beste voorwaarde wat voor jullie op dat moment het beste voelt :j

@Wenk dat is inderdaad nog al een verschil. Snelle overdracht is ook wel echt een pre ja als er niet meer in gewoond wordt.

horsii

Berichten: 7687
Geregistreerd: 06-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 19:51

Een ton is wel een heel groot verschil..
Waar is het verschil op gebaseerd?

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 21:02

Dat is niet duidelijk.. zonder op details in te willen/kunnen gaan, denkt de ene makelaar dat het maximaal haalbare erg laag ligt doordat er 1 woning in de straat met spoed verkocht moest worden. De overige 3 makelaars geven aan dat de prijzen in de omgeving dusdanig liggen dat een hogere prijs verantwoord is.

Wij hopen dat er een leuk (jong) gezin komt. Dan is prijs niet prio 1, mits voldoende garantie qua voorbehoud en snelle overdracht. Zijn geen dief van eigen portomonnee...

Op basis van eigen onderzoek hebben wij een beeld van verkoopwaarde, de strategie is nu nog punt van overweging in de keuze van makelaar. Gaan we uit van overbieden of zetten we een vraagprijs neer op basis van verwachte verkoopprijs.

horsii

Berichten: 7687
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 21:04

Gelukkig wel duidelijkheid waar jullie wat mee Kunnen.