Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fitzroy

Berichten: 25161
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 13:10

Tegen beleggers kun je denk ik sowieso niet op. Die leggen het geld zo neer. En ik snap ook dat verkopers daarmee in zee gaan. Bieden vermoedelijk zonder enig voorbehoud dus als verkoper heb je gelijk zekerheid.
Dan moet je wel heel principieel zijn als je het een starter met voorbehoud financiering gunt. En wat voor jou geld is, is dat voor een verkoper ook. Iedere 10.000 is meegenomen. Verkopen doe je nl meestal niet alleen om winst te maken: of er is een noodzaak, of je koopt weer een ander huis.

Gnome
Berichten: 8456
Geregistreerd: 01-10-05

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 13:20

Zijn hier ook mensen die gekozen hebben voor een nieuwbouwwoning als starter?

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10462
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 13:22

Fitzroy schreef:
Tegen beleggers kun je denk ik sowieso niet op. Die leggen het geld zo neer. En ik snap ook dat verkopers daarmee in zee gaan. Bieden vermoedelijk zonder enig voorbehoud dus als verkoper heb je gelijk zekerheid.
Dan moet je wel heel principieel zijn als je het een starter met voorbehoud financiering gunt. En wat voor jou geld is, is dat voor een verkoper ook. Iedere 10.000 is meegenomen. Verkopen doe je nl meestal niet alleen om winst te maken: of er is een noodzaak, of je koopt weer een ander huis.


Precies dit ja. Voor ons gold dat het nieuwe huis echt een stuk groter is en dat daar nu samen in gaan wel echt de voorkeur had. Makelaar heeft ook goed gekeken naar wie hij de mailing uitgedaan heeft. Waren voor zover ik weet geen beleggers bij maar echt allemaal eigen bewoning

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 13:24

Dee_Es schreef:
Mag ik hier ook mee gaan kletsen? We zijn al jaren de huizenmarkt in de gaten aan het houden maar hadden nog niet eerder de mogelijkheid om te gaan kopen aangezien ik nog een studie volgde naast mijn mijn 40uur baan, dat was druk zat.

We zijn uiteindelijk naar de andere kant van het land verhuisd, hier is de huizenmarkt iets minder overspannen dan waar we vandaan komen maar kopen wat we eigenlijk zoeken gaat lastig worden. We zijn late starters, hebben eerst aan onze carrière gewerkt. Nauwelijks kunnen sparen, studieschuld (gelukkig maar klein) en niks kunnen opbouwen omdat we altijd gehuurd hebben. We kunnen een hypotheek aan waar we echt een flink huis voor kunnen kopen, alles netjes laten doorrekenen, en we bieden alleen (ruim) onder ons maximum (taxatiewaarde maak ik me in deze regio niet druk om eigenlijk) maar ja hoe kom je er tussen? We neigen er nu naar om een huisje te kopen op de helft van onze mogelijkheden, daar dan een jaartje wonen en dan weer een nieuwe poging doen maar dat is eigenlijk niet waarvoor ik m'n hele leven op de kop heb gegooid -O-


Ik weet niet in welke regio je zoekt, maar iets kopen om over een jaar weer te verkopen is financieel meestal alleen aantrekkelijk als de prijzen zo hard stijgen dat je de kosten koper er uithaalt.

Ik zoek echt alleen in Amsterdam en hier kom je er alleen tussen als je binnen een uur belt nadat de woning op Funda staat. Gaat dan om een bezichtiging hè, dan heb ik het nog niet over het bieden.

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 13:28

Fitzroy schreef:
Tegen beleggers kun je denk ik sowieso niet op. Die leggen het geld zo neer. En ik snap ook dat verkopers daarmee in zee gaan. Bieden vermoedelijk zonder enig voorbehoud dus als verkoper heb je gelijk zekerheid.
Dan moet je wel heel principieel zijn als je het een starter met voorbehoud financiering gunt. En wat voor jou geld is, is dat voor een verkoper ook. Iedere 10.000 is meegenomen. Verkopen doe je nl meestal niet alleen om winst te maken: of er is een noodzaak, of je koopt weer een ander huis.


Neuh.... zo werkt beleggen niet.

_xManadisx_

Berichten: 3140
Geregistreerd: 22-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 13:41

ingedebruijn schreef:
Zijn hier ook mensen die gekozen hebben voor een nieuwbouwwoning als starter?


Ik! Mijn huis word nu gebouwd. Kost ook veel geld, maar je kunt veel meefinancieren. Ik heb nu 232.000 voor het huis betaald en denk tussen de 40-45.000 extra aan kosten. Maar wel heel blij want voor deze prijs koop je hier nog niet eens een appartement. Nu heb ik 115m2 woonruimte en een tuin van 8,5 meter diep.
Duurt alleen lang voor het klaar is. Gelukkig heb ik geen dubbele lasten want ik woon nu bij mijn ouders.

Fitzroy

Berichten: 25161
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 13:43

De beleggers die ik ken wel, Aimee. Die leggen het geld echt zo neer.

Gnome
Berichten: 8456
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 13:54

_xManadisx_ schreef:
ingedebruijn schreef:
Zijn hier ook mensen die gekozen hebben voor een nieuwbouwwoning als starter?


Ik! Mijn huis word nu gebouwd. Kost ook veel geld, maar je kunt veel meefinancieren. Ik heb nu 232.000 voor het huis betaald en denk tussen de 40-45.000 extra aan kosten. Maar wel heel blij want voor deze prijs koop je hier nog niet eens een appartement. Nu heb ik 115m2 woonruimte en een tuin van 8,5 meter diep.
Duurt alleen lang voor het klaar is. Gelukkig heb ik geen dubbele lasten want ik woon nu bij mijn ouders.


En wat zit er dan wel /niet inbegrepen bij de 232? Mag ook per pb eventueel :)

_xManadisx_

Berichten: 3140
Geregistreerd: 22-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 13:59

ingedebruijn schreef:
_xManadisx_ schreef:


Ik! Mijn huis word nu gebouwd. Kost ook veel geld, maar je kunt veel meefinancieren. Ik heb nu 232.000 voor het huis betaald en denk tussen de 40-45.000 extra aan kosten. Maar wel heel blij want voor deze prijs koop je hier nog niet eens een appartement. Nu heb ik 115m2 woonruimte en een tuin van 8,5 meter diep.
Duurt alleen lang voor het klaar is. Gelukkig heb ik geen dubbele lasten want ik woon nu bij mijn ouders.


En wat zit er dan wel /niet inbegrepen bij de 232? Mag ook per pb eventueel :)


Wisselt per project, bij mij was het:
- elke ruimte meerdere stopcontacten
- aparte groepen voor wasmachine en droger
- standaard trap
- standaard deuren
- standaard badkamer
- standaard wc
- tuin
- schuur
- 3 zonnepanelen

Ik heb er een uitbouw op genomen en alle standaard dingen wat luxer gedaan.

Gnome
Berichten: 8456
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 14:05

_xManadisx_ schreef:
Wisselt per project, bij mij was het:
- elke ruimte meerdere stopcontacten
- aparte groepen voor wasmachine en droger
- standaard trap
- standaard deuren
- standaard badkamer
- standaard wc
- tuin
- schuur
- 3 zonnepanelen

Ik heb er een uitbouw op genomen en alle standaard dingen wat luxer gedaan.


Oké en bijvoorbeeld de keuken kun je dan meenemen in een bouwdepot? Mocht het maandag niet lukken, gaan we dit ook maar eens bekijken met onze hypotheekadviseur.

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 14:11

Fitzroy schreef:
De beleggers die ik ken wel, Aimee. Die leggen het geld echt zo neer.


Het aantal beleggers is juist zo toegenomen omdat de woningen niet met cash gefinancierd worden, maar met een beleggingshypotheek. Al dan niet door een (extra) hypotheek op de overwaarde van een eigen woning. Die moeten ze ook maar gewoon rond zien te krijgen.

Sowieso zal een belegger niet zo snel het volledige bedrag met cash financieren, want dat is belastingtechnisch helemaal niet interessant.

_xManadisx_

Berichten: 3140
Geregistreerd: 22-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 14:13

ingedebruijn schreef:
_xManadisx_ schreef:
Wisselt per project, bij mij was het:
- elke ruimte meerdere stopcontacten
- aparte groepen voor wasmachine en droger
- standaard trap
- standaard deuren
- standaard badkamer
- standaard wc
- tuin
- schuur
- 3 zonnepanelen

Ik heb er een uitbouw op genomen en alle standaard dingen wat luxer gedaan.


Oké en bijvoorbeeld de keuken kun je dan meenemen in een bouwdepot? Mocht het maandag niet lukken, gaan we dit ook maar eens bekijken met onze hypotheekadviseur.


Volgens mij wel, maar ik kreeg maar 231,975 hypotheek. Dus ik heb niets kunnen meefinancieren

Yipee

Berichten: 1862
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 14:14

ingedebruijn schreef:
Zijn hier ook mensen die gekozen hebben voor een nieuwbouwwoning als starter?


Ik ook! Je moet alleen wel mazzel hebben om ingeloot te worden. Er waren 400 inschrijvingen op ons huis. Dus het was heel onverwachts dat het lukt.

Hou er rekening mee dat er bij de basis prijs echt nog wel wat op komt. Denk dat wij er in totaal nog wel 80-90K extra in verklappen bovenop de vraagprijs. Maar veel is ook keus. Je zou alles theoretisch basic kunnen opleveren. Keuken zat er bij ons sowieso niet bij overigens dus die moet sowieso los gekocht worden.

PB maar als je meer wilt weten. :)

Gnome
Berichten: 8456
Geregistreerd: 01-10-05

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 14:29

Thanks zover! Ik wacht maandag even af en dan kom ik waar nodig in de lucht!

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 15:14

https://www.pzc.nl/zeeuws-nieuws/floort ... VIjdR2CjhU

Hier mooi voorbeeld van een verkoper die eigen bewoning door starters liet prevaleren boven hoogste bod van investeerder.

Uiteindelijk ben je als verkoper ook gebaad bij een woningmarkt die niet volledig op slot zit.

Fitzroy

Berichten: 25161
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 15:33

Nou, prima toch. Ieders eigen keuze. Ik zou het niet doen en al helemaal niet om die reden. Ik heb een hekel aan kinderen :+ Ik zou het eerder gunnen aan een bejaard echtpaar _O-

Esplendido
Berichten: 3140
Geregistreerd: 09-08-11

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 16:20

Voor veel starters is het nu erg lastig op de woningmarkt maar ik denk niet dat verkopers zich schuldig hoeven te voelen als ze voor het hoogste bod gaan of het huis verkopen aan degene die de meeste zekerheid biedt. Net als dat mensen die het geluk hebben dat ze veel overwaarde hebben uit een eerdere woning, of ouders die een flinke schenking kunnen doen zich niet schuldig hoeven te voelen wanneer ze meer kunnen overbieden dan anderen.

Gnome
Berichten: 8456
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 16:22

Esplendido schreef:
Voor veel starters is het nu erg lastig op de woningmarkt maar ik denk niet dat verkopers zich schuldig hoeven te voelen als ze voor het hoogste bod gaan of het huis verkopen aan degene die de meeste zekerheid biedt. Net als dat mensen die het geluk hebben dat ze veel overwaarde hebben uit een eerdere woning, of ouders die een flinke schenking kunnen doen zich niet schuldig hoeven te voelen wanneer ze meer kunnen overbieden dan anderen.


Zeker niet maar feit is wel dat het voor starters nu heel moeilijk is om er tussen te komen en dat die overdrachtsbelasting daar eigenlijk weinig verschil in maakt.

lucifertje

Berichten: 5612
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 16:24

ingedebruijn schreef:
Zijn hier ook mensen die gekozen hebben voor een nieuwbouwwoning als starter?


Ja, maar dat was geen bewuste keuze. Kwam ons op pad en het was super gunstig geprijsd in crisistijd.

Kijk anders een in dit topic, heb ik ook wel redelijk wat gepost. [HTT] Bokkers die wachten op hun nieuwbouwwoning

Tel bij je cascowoning ongeveer 100000€ op, dan zit je ruim in je begroting.
Je vergeet snel dat je letterlijk alles nog moet doen, ook een tuin aanleggen en laat dat nou eens giga duur zijn.

_xManadisx_

Berichten: 3140
Geregistreerd: 22-11-06

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 16:39

100.000 hoef je er niet bij op te tellen hoor. Zoals ik zei komt ik met alles uit op ongeveer 45000. Dat is inclusief uitbouw van 16.000 en dat is ook optioneel. Tuin viel bij mij mee, met 4.500 was ik wel klaar, maar heb dan ook geen grote tuin.
Mijn kosten op een rijtje:
Uitbouw: 16.000
Keuken: 8600
Tuin: 5500 (maar 1000 euro is voor de buren ivm gedeelde schutting)
Badkamer + wc 3500
Vloeren: gok zo’n 8000
Muren gok: zo’n 4000
Trap: 1500 (update)
Deuren 700 (update)

Komt natuurlijk wel nog notaris en hypotheekadviseur bij, maar dat is gelukkig aftrekbaar.

Als je een grote tuin zou krijgen komt er wel meer bij. Ook heb ik in elke kamer al een loze leiding bij de prijs in. Als je dat niet hebt kost dat ook nog +- 1000 per kamer waar je dat wilt

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 16:44

Fitzroy schreef:
Nou, prima toch. Ieders eigen keuze. Ik zou het niet doen en al helemaal niet om die reden. Ik heb een hekel aan kinderen :+ Ik zou het eerder gunnen aan een bejaard echtpaar _O-


De kans dat een bejaard echtpaar de gunfactor nodig heeft om een woning te kunnen kopen, is aanzienlijk kleiner. Voor hen is immers alles goed geregeld (pensioen, geen studieschuld, overwaarde enz.)

Gnome
Berichten: 8456
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 16:44

_xManadisx_ schreef:
100.000 hoef je er niet bij op te tellen hoor. Zoals ik zei komt ik met alles uit op ongeveer 45000. Dat is inclusief uitbouw van 16.000 en dat is ook optioneel. Tuin viel bij mij mee, met 4.500 was ik wel klaar, maar heb dan ook geen grote tuin.
Mijn kosten op een rijtje:
Uitbouw: 16.000
Keuken: 8600
Tuin: 5500 (maar 1000 euro is voor de buren ivm gedeelde schutting)
Badkamer + wc 3500
Vloeren: gok zo’n 8000
Muren gok: zo’n 4000
Trap: 1500 (update)
Deuren 700 (update)

Komt natuurlijk wel nog notaris en hypotheekadviseur bij, maar dat is gelukkig aftrekbaar.

Als je een grote tuin zou krijgen komt er wel meer bij. Ook heb ik in elke kamer al een loze leiding bij de prijs in. Als je dat niet hebt kost dat ook nog +- 1000 per kamer waar je dat wilt


Maar dit zijn kosten die je eventueel uit een bouwdepot kunt financieren toch zolang dit ook weer in je hypotheek past natuurlijk?

Gnome
Berichten: 8456
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 16:46

Aimee schreef:
Fitzroy schreef:
Nou, prima toch. Ieders eigen keuze. Ik zou het niet doen en al helemaal niet om die reden. Ik heb een hekel aan kinderen :+ Ik zou het eerder gunnen aan een bejaard echtpaar _O-


De kans dat een bejaard echtpaar de gunfactor nodig heeft om een woning te kunnen kopen, is aanzienlijk kleiner. Voor hen is immers alles goed geregeld (pensioen, geen studieschuld, overwaarde enz.)


We hebben die gun factor ook echt weer meegenomen in onze persoonlijke boodschap. Zagen dat zij nu ook honden hebben en hebben daarom onze 2 honden benoemd. De 2 katten hebben we achterwege gelaten voor het geval ze katten haters zijn :') :Y)

Martine

Berichten: 10271
Geregistreerd: 14-03-07

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 16:58

Voor 1000 euro wil ik best kijken naar de gunfactor.
Maar voor ruim 15.000 kijk ik gewoon naar het beste bod hoor :+

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 16:59

Esplendido schreef:
Voor veel starters is het nu erg lastig op de woningmarkt maar ik denk niet dat verkopers zich schuldig hoeven te voelen als ze voor het hoogste bod gaan of het huis verkopen aan degene die de meeste zekerheid biedt. Net als dat mensen die het geluk hebben dat ze veel overwaarde hebben uit een eerdere woning, of ouders die een flinke schenking kunnen doen zich niet schuldig hoeven te voelen wanneer ze meer kunnen overbieden dan anderen.


Ben ik het niet mee eens. Er is een hele generatie die het allemaal heel goed voor zichzelf geregeld heeft en het geen moer interesseert hoe het de generaties na hen vergaat. Ze verbranden het schip spreekwoordelijk achter zich. Jongere generaties moeten er maar voor zorgen dat ze zelf hun broek hoog kunnen houden. De rekening van de coronacrisis wordt nu ook gewoon weer doorgeschoven.

Ik voel me in ieder geval regelmatig schuldig over mijn woonsituatie, simpelweg omdat de huur relatief betaalbaar is.