Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
horsii

Berichten: 7627
Geregistreerd: 06-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 19:45

Aimee schreef:
Hoi, mag ik hier ook meelezen/praten?
We zijn op zoek naar een koopwoning en kan wel wat tips gebruiken om de biedingsoorlog aan te gaan.

Tuurlijk, welkom.
Waar en wat zoeken jullie

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 20:19

horsii schreef:
Tuurlijk, welkom.
Waar en wat zoeken jullie


Leuk, dankje!

We zoeken in Amsterdam :=
En ik kan wel zeggen dat ik een tuin wil, of geen zin heb in VVE-gezeur... maar dat is niet echt realistisch.

We hebben inmiddels ontdekt hoe we ertussen komen voor een bezichtiging, maar de biedingsoorlog trotseren, is nog een flinke stap verder.

Yvankaxx

Berichten: 3628
Geregistreerd: 16-06-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 21:10

Spannend horsii! Ik zal ook voor je duimen!

Wij hebben dinsdag een bezichtiging in de binnenstad. Vriend is helemaal verliefd, die vind het geweldig. Ik ben nog iets terughoudend omdat het aan een aantal eisen niet voldoet (geen eigen parkeerplek/garage, wel een aantal plekken met parkeervergunning) ook heeft het maar 2 slaapkamers en ik weet niet of er een 3e te realiseren zou zijn. Het is opzich niet groot, maar we zijn nu maar met zijn tweeën en voor er een kindje komt (als dat ons gegund is) zijn we sowieso wel 3 jaar verder nog. Ergens denk ik dan, til ik niet te zwaar aan die derde slaapkamer? En in hoeverre vind ik het een probleem van de parkeerplaats, die hebben we nu ook niet.. de tuin is niet groot, maar al wel meer dan 2x zo groot als wat we nu hebben. Enkel niet ruimtelijk, maar echt een stadstuin.
Ben benieuwd als we gaan kijken hoe het gevoel is. Mijn vriend is in ieder geval al een uur bezig te vertellen waarom het huis zo geweldig is :+ Hij is iig ruim binnen budget.

horsii

Berichten: 7627
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 21:18

Wel terechte twijfels zeker in combi met de markt nu.
Maar ervaren is de beste manier om je twijfels weg te nemen.

Charaz

Berichten: 24318
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 21:43

Ik zou met deze markt er wel overna denken of je nu een huis koopt maar je wil blijven wonen

Lughnassadh

Berichten: 1810
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 21:47

Horsii, spannend!

Yvankaxx, succes!

Aimee, wij zijn heel erg bij onszelf gebleven en hadden heel duidelijk een maximum wat we wilde uitgeven voor een huis. En dat was niet wat we maximaal kunnen lenen omdat veilig kopen bij ons bovenaan staat! Wij boden dus ook nooit boven dat bedrag! Ging we ergens kijken dan vroegen we ook onze makelaar at hij het huis maximaal waard vond. Juist om overbieden op een huis wat het niet waard is te voorkomen. Je juist niet mee laten slepen is de kunst. Dat is echt niet altijd makkelijk omdat je weet hoe verhit de huizenmarkt is. Maar wij wilde per se veilig kopen. Wij kregen ook complimenten van de hypotheekadviseur van de bank voor onze reële bieding. Juist omdat hij gewoon bedragen langs ziet komen waarbij hij echt zijn hoofd schudt.
Kijk verder ook naar je voorwaarden. Wij “wonnen” met ons bod omdat wij de gunstigste voorwaarden hadden. Wij hadden dus niet het meest geboden. Het hoogste bod is dus niet altijd de winnaar zeg maar.
Zorg dat je alles financieel al zo veel mogelijk uitgezocht hebt. Je je documenten al klaar hebt liggen om je hypotheek te regelen.
En bieden, wacht er niet te lang mee. Wij boden echt binnen een uur of 2 nadat we geweest waren. Bied je de dag er op pas dan ben je eigenlijk al te laat.

horsii

Berichten: 7627
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 21:51

Als het op inschrijving gaat hoeft het niet te laat te zijn hoor, bieden de volgende dag. Fijn dat jullie gewoon reëel hebben kunnen kopen.

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 22:19

Lughnassadh schreef:
Aimee, wij zijn heel erg bij onszelf gebleven en hadden heel duidelijk een maximum wat we wilde uitgeven voor een huis. En dat was niet wat we maximaal kunnen lenen omdat veilig kopen bij ons bovenaan staat! Wij boden dus ook nooit boven dat bedrag! Ging we ergens kijken dan vroegen we ook onze makelaar at hij het huis maximaal waard vond. Juist om overbieden op een huis wat het niet waard is te voorkomen. Je juist niet mee laten slepen is de kunst. Dat is echt niet altijd makkelijk omdat je weet hoe verhit de huizenmarkt is. Maar wij wilde per se veilig kopen. Wij kregen ook complimenten van de hypotheekadviseur van de bank voor onze reële bieding. Juist omdat hij gewoon bedragen langs ziet komen waarbij hij echt zijn hoofd schudt.
Kijk verder ook naar je voorwaarden. Wij “wonnen” met ons bod omdat wij de gunstigste voorwaarden hadden. Wij hadden dus niet het meest geboden. Het hoogste bod is dus niet altijd de winnaar zeg maar.
Zorg dat je alles financieel al zo veel mogelijk uitgezocht hebt. Je je documenten al klaar hebt liggen om je hypotheek te regelen.
En bieden, wacht er niet te lang mee. Wij boden echt binnen een uur of 2 nadat we geweest waren. Bied je de dag er op pas dan ben je eigenlijk al te laat.


Waar hebben jullie gekocht? En wat zie jij als gunstige voorwaarden?

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 22:22

ynskek schreef:
Van de 20 bezichtigingen hadden we 10 biedingen. Waarvan de beste 3 dus boven de 20% overbieding.

Uit eindelijk gekozen voor het bod waarbij de laagste financiering nodig was en zo veel mogelijk eigen geld en bij het opstellen van de stukken bleek ook dat ze geen voorbehoud van financiering had willen maken maar alleen aangegeven had welk deel er gefinancierd moest worden. Ik heb gister getekend voor de verkoop vandaag gaat de koper tekenen. Maandag op dinsdag loopt de bedenktijd af en er zitten verder geen voorbehouden op dus dan is het definitief verkocht.

Overdracht gepland op 20 mei dus nog 5 weken vanaf vandaag


Waarom kies je voor een bieder met zoveel mogelijk eigen geld?

Martine

Berichten: 10271
Geregistreerd: 14-03-07

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 22:29

Meer zekerheid dat de financiering rond komt omdat er een lagere hypotheek nodig is.

Steenbok12
Berichten: 7849
Geregistreerd: 26-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 22:30

Wbt verkoop van eigen huis met wacht tijd van 12 maanden ligt een beetje aan de kopers. Ik denk dat je minder overbiedingen krijgt of minder hoog maar als je mensen hebt die geen haast hebt. Wij wilden ook best wachten omdat de gekte van de markt ook geen garantie gaf dat we eerder een ander huis zouden krijgen en het voelde gewoon erg welkom en thuis al daar. Dus gewoon de vraagprijs geboden en een ietsje hogere rente (1.75 hebben w3, vriendin zei al dat ze op 1.51 deze week al kon komen te zitten). Wij zitten bij florius en er waren wel diverse mogelijkheden van hypotheken langer dan 6 maanden. Alleen kans is wel dat je daar iets meer voor betaald aan bv rente stand.
Maar zitten niet in nood van verkoop woning e.d.

Maargoed met corona ben ik stiekem ook wel blij nu dat we nog even geduld kunnen hebben met keuken uitzoeken e.d.!

Lughnassadh

Berichten: 1810
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 22:32

Horsii, klopt maar dat komt hier weinig voor. Eigenlijk alleen bij opknapprojecten heb ik het idee. Het meeste is echt gewoon snel een bod neerleggen.

Aimee, in Oss (daar woon ik nu ook). Een gunstige voorwaarde kan zijn dat je eigen geld inbrengt want dan is een hypotheek regelen soms makkelijker. Een andere is dat je een late oplevering geen probleem vindt. Dat was bij ons dus zo. Wij moeten nog 11 maanden wachten. Huur je nu? Dan kan heel snel kunnen verhuizen ook een gunstige voorwaarde zijn. Geen bouwtechnische keuring willen is er ook een.

Lughnassadh

Berichten: 1810
Geregistreerd: 11-08-12

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 22:33

Steenbok12, wij zagen ook alleen maar voordelen. Rustig alles kunnen voorbereiden, tijd zat om een nieuwe keuken, meubels, etc. uit te zoeken, een jaar extra kunnen sparen. En ons eigen huis wat later in de verkoop waardoor je mogelijk er nog net wat meer voor krijgt.

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 22:44

Steenbok12 schreef:
Dus gewoon de vraagprijs geboden en een ietsje hogere rente (1.75 hebben w3, vriendin zei al dat ze op 1.51 deze week al kon komen te zitten). Wij zitten bij florius en er waren wel diverse mogelijkheden van hypotheken langer dan 6 maanden.


Is die rente bij een hypotheek met nationale hypotheekgarantie? Via welke hypotheekadviseur?

In Amsterdam moet je sowieso flink eigen geld meenemen om te kunnen overbieden.

Overigens vind ik het ook wel zorgelijk dat verkopers kennelijk voorkeur geven aan hoge inbreng eigen geld en lagere hypotheek. Dat heeft nogal wat implicaties voor de woningmarkt.

Mama3
Berichten: 1809
Geregistreerd: 04-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 22:48

Ik vindt veel eigen geld, lage hypotheek zo weinig zeggen. Zou bij mij de doorslag niet zijn. Wie weet krijgen ze de lage hypotheek ook niet omdat ze werkeloos, arbeidsongeschikt zijn, minimumloon verdienen oid.

Ik ga ervan uit dat je vooraf alles al hebt uitgezocht bij een hypotheek zodat je echt weet wat je budget is.

Moon_light94

Berichten: 3427
Geregistreerd: 10-03-10

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 22:50

Ik zou veel eigen geld vooral voordeel vinden omdat je als je overbied wel het huis ook zo getaxeerd moet krijgen. Anders moet je zelf inbrengen. Dus wat dat betreft snap ik wel dat je zekerheid graag wil, dus niet eens zozeer omdat je de hypotheek niet krijgt door werk/salaris etc.

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 22:53

SimoneeM schreef:
Ik zou veel eigen geld vooral voordeel vinden omdat je als je overbied wel het huis ook zo getaxeerd moet krijgen. Anders moet je zelf inbrengen. Dus wat dat betreft snap ik wel dat je zekerheid graag wil, dus niet eens zozeer omdat je de hypotheek niet krijgt door werk/salaris etc.


Maar het huis wordt toch niet voor minder aangeboden dan waarop het getaxeerd wordt?
Dus alles wat je overbiedt, moet je sowieso zelf financieren, lijkt mij.
Tenminste, dat is wat hier in Amsterdam geldt. Kan ook zo maar zijn dat de vraagprijs al boven de taxatiewaarde ligt.

Moon_light94

Berichten: 3427
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 23:03

Aimee schreef:
SimoneeM schreef:
Ik zou veel eigen geld vooral voordeel vinden omdat je als je overbied wel het huis ook zo getaxeerd moet krijgen. Anders moet je zelf inbrengen. Dus wat dat betreft snap ik wel dat je zekerheid graag wil, dus niet eens zozeer omdat je de hypotheek niet krijgt door werk/salaris etc.


Maar het huis wordt toch niet voor minder aangeboden dan waarop het getaxeerd wordt?
Dus alles wat je overbiedt, moet je sowieso zelf financieren, lijkt mij.
Tenminste, dat is wat hier in Amsterdam geldt. Kan ook zo maar zijn dat de vraagprijs al boven de taxatiewaarde ligt.


Niet per se; nadat je bod is geaccepteerd laat je het als koper taxeren en dan kan dat zomaar boven de vraagprijs liggen.
Geen idee of dat in Amsterdam anders is, dat kan natuurlijk. Maar wij hebben best wat overboden, maar dat wel getaxeerd gekregen :j

Sem_
Berichten: 7765
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 23:04

Idem. :j

mavantos

Berichten: 3609
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 23:10

Wij hadden onszelf ingeschreven voor nieuwbouw, maar ook daar weer pech en op de reservelijst gekomen.

Maandag gaan we kijken bij een (gemeentelijk) monumentale woning uit 1800. Moet nog veel aan gebeuren. In het monumentale gebeuren zit ik zelf helemaal niet, dus moet even goed nagaan wat wel en niet mag van het weekend.
Laatst bijgewerkt door mavantos op 16-04-21 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Lughnassadh

Berichten: 1810
Geregistreerd: 11-08-12

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 23:12

Ook hier. Wij hebben ietsje meer geboden en dat taxeren ze er gewoon bij.

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10445
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 08:08

Wij hebben het huis voor een bedrag aangeboden waarvoor hij zeker getaxeerd gaat worden in deze tijd. Echter is er fors overboden waardoor we voor het bod met t laagste financieringspercentage gegaan zijn.

Op deze manier weten we zeker dat de taxatie ook daar boven uit komt.

Daarnaast was een snelle overdracht zeker een pre

Fitzroy

Berichten: 25134
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 09:27

Aimee schreef:
Overigens vind ik het ook wel zorgelijk dat verkopers kennelijk voorkeur geven aan hoge inbreng eigen geld en lagere hypotheek. Dat heeft nogal wat implicaties voor de woningmarkt.


Vanuit verkopers oogpunt is dat toch heel logisch. Hoe meer eigen geld, hoe kleiner de kans dat de hypotheek niet rond komt. Daar zou mijn voorkeur ook naar uitgaan, uiteraard ook rekening houdend met het bod.

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 09:31

Ja, voor de kopende partij wordt de woning vaak wat hoger getaxeerd zodat de benodigde inbreng van eigen geld lager is. Maar hier wordt zoveel overboden dat je het daar meestal niet voor getaxeerd krijgt.

Verkopen aan de partij die het meeste eigen geld inbrengt, betekent dus dat je starters en mensen zonder ouders met geld buiten spel zet. Die staan sowieso al 10-0 achter op de woningmarkt en dat wordt zo dus alleen maar erger. Gelukkig heb ik dat hier in Amsterdam nog niet gehoord.

Fitzroy

Berichten: 25134
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 10:06

Tja, als verkoper heb je andere belangen dan als starter. Ik persoonlijk zou juist liever een doorstromer hebben, normaal gesproken brengen die al overwaarde mee.