Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
verootjoo
Berichten: 35654
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 19:21

Maar het ging erom dat die bouwkundige keuring ook niet vermeld werd bij het uitbrengen van het bod.
Dat vind ik gewoon brutaal, om daar later nog mee te komen. Ik zou de boel afblazen en naar bieder nr 2 gaan :=

Het is ook niet echt iets wat je ‘stiekem’ kan doen, je moet er toch voor thuisblijven als verkoper :?

Moon_light94

Berichten: 3427
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 19:22

verootjoo schreef:
Maar het ging erom dat die bouwkundige keuring ook niet vermeld werd bij het uitbrengen van het bod.
Dat vind ik gewoon brutaal, om daar later nog mee te komen. Ik zou de boel afblazen en naar bieder nr 2 gaan :=

Het is ook niet echt iets wat je ‘stiekem’ kan doen, je moet er toch voor thuisblijven als verkoper :?


Nee dat is wat ik bedoel; ik heb dat denk ik verkeerd geïnterpreteerd vanuit de aankoopmakelaar. Ik dacht oprecht dat dat er dus tegenwoordig niet bij werd vermeld dan. En gezien de huidige gekke markt, zou ik nergens meer van staan de kijken :+ Maar dat is dus idd wrs niet het geval :)

mavantos

Berichten: 3609
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 19:24

SimoneeM schreef:
verootjoo schreef:
Maar het ging erom dat die bouwkundige keuring ook niet vermeld werd bij het uitbrengen van het bod.
Dat vind ik gewoon brutaal, om daar later nog mee te komen. Ik zou de boel afblazen en naar bieder nr 2 gaan :=

Het is ook niet echt iets wat je ‘stiekem’ kan doen, je moet er toch voor thuisblijven als verkoper :?


Nee dat is wat ik bedoel; ik heb dat denk ik verkeerd geïnterpreteerd vanuit de aankoopmakelaar. Ik dacht oprecht dat dat er dus tegenwoordig niet bij werd vermeld dan. En gezien de huidige gekke markt, zou ik nergens meer van staan de kijken :+ Maar dat is dus idd wrs niet het geval :)


Het is heel normaal de bouwkundige keuring in de bedenktijd te doen, maar dit geef je idd wel altijd aan bij een bod :+

Moon_light94

Berichten: 3427
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 19:26

mavantos schreef:
SimoneeM schreef:


Nee dat is wat ik bedoel; ik heb dat denk ik verkeerd geïnterpreteerd vanuit de aankoopmakelaar. Ik dacht oprecht dat dat er dus tegenwoordig niet bij werd vermeld dan. En gezien de huidige gekke markt, zou ik nergens meer van staan de kijken :+ Maar dat is dus idd wrs niet het geval :)


Het is heel normaal de bouwkundige keuring in de bedenktijd te doen, maar dit geef je idd wel altijd aan bij een bod :+


Ja dat had ik even gemist :'). Dit is waarom ik een aankoopmakelaar had, vind al die biedingen en spelletjes die mensen spelen te ingewikkeld en weet nooit waar ik goed aan doe :')

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110733
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 19:39

Wij hebben zelfs eerst een bouwtechnische keuring laten doen voor we gingen bieden.
En de bevindingen van de keuring laten meewegen in ons bod.

JLLN_

Berichten: 1649
Geregistreerd: 28-07-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 19:50

Cayenne schreef:
Wij hebben zelfs eerst een bouwtechnische keuring laten doen voor we gingen bieden.
En de bevindingen van de keuring laten meewegen in ons bod.


Dat gaat je in de huidige markt niet zomaar meer lukken denk ik :=

Steenbok12
Berichten: 7849
Geregistreerd: 26-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 20:08

JLLN_ schreef:
Cayenne schreef:
Wij hebben zelfs eerst een bouwtechnische keuring laten doen voor we gingen bieden.
En de bevindingen van de keuring laten meewegen in ons bod.


Dat gaat je in de huidige markt niet zomaar meer lukken denk ik :=


Hier was dat ook het geval haha. Overigens is er dus niks geks uitgekomen. Maar we hadden nog niks getekend. Ons huis was overigens zonder makelaar en funda.

Inge in die situatie zou ik het wel doen. Kunnen ze uitleggen waar de lekkage vandaan kwam ook en de schimmel vorming. Schimmel is voor verkoop helaas zo tijdelijk op te lossen.. dus als je de oorzaak ook niet weet. Hier is bv lekkage geweest maar was allemaal verzekerings werk en is door aannemers opgelost. Ook als eigenaren zelf geklust hebben zou ik toch wel een beetje twijfelen aam echte vak kennis. Dan is wat extr expertise wel fijn?

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 20:10

Steenbok12 schreef:
Inge in die situatie zou ik het wel doen. Kunnen ze uitleggen waar de lekkage vandaan kwam ook en de schimmel vorming. Schimmel is voor verkoop helaas zo tijdelijk op te lossen.. dus als je de oorzaak ook niet weet. Hier is bv lekkage geweest maar was allemaal verzekerings werk en is door aannemers opgelost. Ook als eigenaren zelf geklust hebben zou ik toch wel een beetje twijfelen aam echte vak kennis. Dan is wat extr expertise wel fijn?


Dit was ons idee inderdaad ook al dus fijn om de bevestiging te lezen. Er moet voor mij gevoel nogal wat aan het huis gedaan worden dus met deze punten erbij twijfel ik wel of we überhaupt een bod willen uitbrengen mocht de bezichtiging goed verlopen.

ellentje0

Berichten: 618
Geregistreerd: 01-04-06
Woonplaats: Twente

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 23:11

Lijkt me lastig om dan vooraf al te kunnen bepalen bij welk bedrag/taxatie van reparatie je dan wel of niet akkoord gaat na bouwkundig keuring. Aan de andere kant snap ik ook wel dat je wil weten waar je aan toe bent. Dit soort dingen is in deze markt dan wel echt lastig. Als een ander dit gokje wel wil wagen zonder keuring etc sta je voor mij gevoel als je dat wel wil doen een stuk zwakker.

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 23:18

Wij hebben nog wat overlegd en besloten om 2 bezichtigingen te annuleren. We hebben dus voorlopig alleen maandag nog een bezichtiging van een huis waar we echt van overtuigd zijn. Vind het zonde om tijd en geld te steken in bezichtigingen waar we al twijfels bij hebben.

mavantos

Berichten: 3609
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 23:26

ellentje0 schreef:
Lijkt me lastig om dan vooraf al te kunnen bepalen bij welk bedrag/taxatie van reparatie je dan wel of niet akkoord gaat na bouwkundig keuring. Aan de andere kant snap ik ook wel dat je wil weten waar je aan toe bent. Dit soort dingen is in deze markt dan wel echt lastig. Als een ander dit gokje wel wil wagen zonder keuring etc sta je voor mij gevoel als je dat wel wil doen een stuk zwakker.


Uiteindelijk zal verkoper een afweging maken op basis van de biedingen icm de voorbehouden en overige factoren. Sommige verkopers kiezen voor zekerheid, anderen voor een hoogste bod en weer anderen op basis van de gunfactor.

Overigens is het altijd verstandig een aankoopmakelaar in arm te nemen. Zij hebben veel marktkennis van de regio waar je zoekt, hebben zicht op de verkoopprijzen van soortgelijk verkochte woningen en kunnen voor jou de onderhandelingen doen. Daarnaast heeft een makelaar bouwkundige kennis (let op, is geen bouwkundige) en kan je adviseren wel of niet een bouwkundige keuring op te nemen. Je aankoopmakelaar loopt ook met je mee door de woning en kan je op dingen wijzen waar je zelf minder op let. Tevens controleren ze de koopovereenkomst (en nemen die geheel met je door) en gaan mee naar de inspectie voorafgaand aan de overdracht.

Het kost wat geld, maar uiteindelijk bespaard een goede aankoopmakelaar je een hoop onzekerheid.

Lieszje
Berichten: 7181
Geregistreerd: 13-10-08

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 07:33

Wij kozen bij de verkoop van mijn vriends huis voor de meest 'veilige' bieder.
Tenminste dat dachten we :')
Die had aangegeven dat hij een hypotheek nodig had van een bepaald bedrag.
Diegene zag er opeens een dag voor het tekenen vanaf met een smoes dat hij dan zijn auto moest verkopen :?

Om onze hypotheek te krijgen moesten we snel verkopen dus hebben bieder laten twee laten benaderen.
Deze had hetzelfde bod maar wel onder voorbehoud van een bouwtechnische keuring. Dat is nogal raar verlopen en werd het uiteindelijk ook niet.

Het stel wat het gekocht heeft hadden een grote gunfactor. We hebben zo'n 15 kijkers laten afzeggen.

Ik ga bij de verkoop van mijn woning niet meer doen aan een gunfactor. Waarschijnlijk ga ik gewoon voor het hoogste bod, als ze o.v.b. van een bouwtechnische keuring bieden maakt mij dat niet zoveel uit.
Wil dan wel het een en ander op papier en het tijdelijk koopcontract laten tekenen.

Als wij een woning moesten zoeken in de huidige markt waren wij ook voor een aankoopmakelaar gegaan.

_Elaine_
Berichten: 2164
Geregistreerd: 19-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 10:35

Jeetje Lieszje,, wat een gedoe en pech met de verkoop! Gelukkig is uiteindelijk alles alsnog goed gekomen! Maar zulke ongein geeft wel een hoop extra stress die je niet wil natuurlijk.

Wij gaan vanmiddag op bezoek bij onze nieuwe woning :D
Nog ff goed rondkijken en de dingen die ter overname zijn bespreken

Lieszje
Berichten: 7181
Geregistreerd: 13-10-08

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 15:02

Gelukkig wel ja :')
Heeft wat stress opgeleverd :+

Wat leuk Elaine!
Zijn er dingen die jullie gezien hebben die jullie hopen over te kunnen nemen?
En wanneer was ook alweer de overdracht?

_Elaine_
Berichten: 2164
Geregistreerd: 19-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 17:52

Was leuk er weer even te zijn, en toch nog steeds een goed gevoel erbij gelukkig :D

We nemen o.a de openhaart over, de kasten die zijn ingebouwd (wel zo makkelijk voor iedereen) en alle rolgordijnen (afwijkende maten, dus zo ook wel het makkelijkste :D )

Lieszje
Berichten: 7181
Geregistreerd: 13-10-08

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 18:06

Dat is fijn Elaine :D
Rolgordijnen enz zijn altijd goede dingen om over te nemen. Maar horen inbouwkasten niet gewoon bij de woning? :')

_Elaine_
Berichten: 2164
Geregistreerd: 19-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 18:16

Nouja ze zijn semi inbouw, ze hebben ze er zelf “ingebouwd” toen ze t verbouwd hebben een aantal jaren terug, dus geen originele inbouwkasten
Opzich hebben ze t recht die eruit te halen natuurlijk.

Zelfde voor de openhaard, die mogen ze meenemen, maar dan zitten wij met een gat in de muur :Y)

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 20:18

Morgen half 3 mogen we weer kijken. Hebben we een heel bijzonder gevoel bij. Nog meer die morgen ergens gaan kijken?

horsii

Berichten: 7627
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 21:16

Ben benieuwd Inge. hopelijk is het wat.

Hier nog aan het wachten op nieuw aanbod.

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 21:18

Hier verder inderdaad ook niets bij gekomen naar ons zin.

Barbabientje

Berichten: 8205
Geregistreerd: 12-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 21:19

_Elaine_ schreef:
Nouja ze zijn semi inbouw, ze hebben ze er zelf “ingebouwd” toen ze t verbouwd hebben een aantal jaren terug, dus geen originele inbouwkasten
Opzich hebben ze t recht die eruit te halen natuurlijk.

Zelfde voor de openhaard, die mogen ze meenemen, maar dan zitten wij met een gat in de muur :Y)


Ligt eraan, als ze in de muur geboord zitten moeten ze blijven zitten..

Yvankaxx

Berichten: 3628
Geregistreerd: 16-06-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 22:43

Wij gaan morgen ook bij een huis kijken! Om half 2. Beide geen wauw gevoel, maar de moeite waard om te kijken.

ellentje0

Berichten: 618
Geregistreerd: 01-04-06
Woonplaats: Twente

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 22:45

Spannend allemaal weer kijken. Wij gaan morgen voorlopig koopcontract tekenen. Dan is de eerste officiële stap gezet. Ook erg leuk! Voelt dan toch wel wat meer "echt". Nu is het nog zo onwerkelijk.

Brainless

Berichten: 29747
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 23:53

Barbabientje schreef:
Ligt eraan, als ze in de muur geboord zitten moeten ze blijven zitten..

Je kan alles vastleggen in het koopcontract.
Het kan zelfs zijn dat de CV en/of alarmsysteem wordt verwijderd.
Wij zijn wezen kijken bij een huis waar de aangebouwde serre met de verkoper meeging.

_Elaine_
Berichten: 2164
Geregistreerd: 19-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 07:26

Jeetje brainless, zat zit je dus gewoon met een open muur in je huis? Als ze dat meenemen? :Y)

Wij zijn iig wel blij met wat we over kunnen nemen.
Gister ook gelijk offertes opgevraagd bij verhuisbedrijven.
En de slaapkamer als klus op internet gezet :D
(We zouden het zelf gaan doen, maar bij nader inzien besteden we het toch uit)

Iedereen die vandaag gaat kijken, heel veel plezier!