Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Martine

Berichten: 10271
Geregistreerd: 14-03-07

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 08:21

Gefeliciteerd!!
Ook geen ervaring met vereniging eigen huis. Horen er bij de koop bepaalde voorwaarden?
Ik ben hier in de buurt ook wel eens wezen kijken naar een huis dat verkocht werd van de woningbouw. Daar moest je verplicht een verduurzamingspakket bij afnemen zodat het huis een energielabel B kreeg.

Britt_Sisi

Berichten: 8948
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Utrecht

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 08:27

Gefeliciteerd iedereen met een geaccepteerd bod! En balen voor iedereen met een niet geaccepteerd bod..

Een vriendin van mij had een bod gedaan op een huis. Vraagprijs was 460, ze hebben 520 geboden (hallo 60.000 boven de vraagprijs) en kregen terug dat ze bij lange na niet het hoogste bod waren... echt zo bizar!
Als ik dit hoor besef ik me weer even hoeveel mazzel wij gehad hebben met 5000 boven de vraagprijs :')

Flicka12

Berichten: 3113
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 08:48

Britt_Sisi schreef:
Een vriendin van mij had een bod gedaan op een huis. Vraagprijs was 460, ze hebben 520 geboden (hallo 60.000 boven de vraagprijs) en kregen terug dat ze bij lange na niet het hoogste bod waren... echt zo bizar!
Als ik dit hoor besef ik me weer even hoeveel mazzel wij gehad hebben met 5000 boven de vraagprijs :')

Jeeetje bizar zeg! Hier in het dorp is ook een huis verkocht voor 430, de vraagprijs was 335. Gewoon een twee-onder-een-kap, en ja dat is hier in Friesland veeeeel :=

Bedankt allemaal, nu maar hopen dat het allemaal lukt met de financiering en dat de taxatie niet heel laag uitvalt :')

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10462
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 09:02

Flicka12 schreef:
Britt_Sisi schreef:
Een vriendin van mij had een bod gedaan op een huis. Vraagprijs was 460, ze hebben 520 geboden (hallo 60.000 boven de vraagprijs) en kregen terug dat ze bij lange na niet het hoogste bod waren... echt zo bizar!
Als ik dit hoor besef ik me weer even hoeveel mazzel wij gehad hebben met 5000 boven de vraagprijs :')

Jeeetje bizar zeg! Hier in het dorp is ook een huis verkocht voor 430, de vraagprijs was 335. Gewoon een twee-onder-een-kap, en ja dat is hier in Friesland veeeeel :=

Bedankt allemaal, nu maar hopen dat het allemaal lukt met de financiering en dat de taxatie niet heel laag uitvalt :')


Ik mag alleen nog maar hopen dat ik vanmiddag qua percentage overbieden zo'n mooi bod krijg als een van deze twee O:)

Oeska

Berichten: 1799
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 09:02

Van harte Flicka12!
Wat heb je nodig van Vereniging Eigen Huis? Wij hebben bijvoorbeeld de taxatie en bouwkundige keuring via hen gedaan omdat het relatief goedkoop is. Zij hebben niet zelf mensen in dienst, maar schakelen een lokale partij in voor jou. Als je die liever zelf kiest, moet je dus niet via VEH. Maar het maakte ons niet zo veel uit (we wilden gewoon iemand mee laten denken over een meerjarenplan voor onderhoud, maar verder hingen er bij ons geen ontbindende voorwaarden aan vast).

Christadk

Berichten: 3491
Geregistreerd: 03-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 09:03

De taxatie wordt volgens mij mede bepaald door de biedingen, althans dat zei onze hypotheekadviseur. Onze nieuwe woning is op 340.000 euro getaxeerd terwijl de vraagprijs 300.000 euro was. Wij zouden dus bijna alles kunnen financieren wat we overboden hebben maar gelukkig kunnen wij het betalen zonder financiering waardoor onze maandlasten een stuk naar beneden gaan. Maar er waren veel biedingen boven de 335.000 euro zei de verkoopmakelaar.

Flicka gefeliciteerd!

Flicka12

Berichten: 3113
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 09:17

NoeskaMoos schreef:
Van harte Flicka12!
Wat heb je nodig van Vereniging Eigen Huis? Wij hebben bijvoorbeeld de taxatie en bouwkundige keuring via hen gedaan omdat het relatief goedkoop is. Zij hebben niet zelf mensen in dienst, maar schakelen een lokale partij in voor jou. Als je die liever zelf kiest, moet je dus niet via VEH. Maar het maakte ons niet zo veel uit (we wilden gewoon iemand mee laten denken over een meerjarenplan voor onderhoud, maar verder hingen er bij ons geen ontbindende voorwaarden aan vast).

Ook inderdaad voor de taxatie en eventueel de noataris omdat je via hen ook korting krijgt. Belangrijkste is voor ons omdat er geen makelaar tussen zit, en dat mochten we vragen hebben ergens op terug kunnen vallen :j

Oeska

Berichten: 1799
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 09:32

Dan is het waarschijnlijk wel fijn om ergens je vragen te kunnen stellen. Heb daar nog nooit gebruik van gemaakt, maar zou in theorie moeten kunnen :)
Notaris met korting is waarschijnlijk ook prima. Er zijn hier soms wat blunderverhalen te vinden, maar volgens mij zijn de meeste notariskantoren gewoon in orde (en anders zou VEH er op termijn niet meer mee willen werken lijkt me?).

CairnTerrier

Berichten: 990
Geregistreerd: 12-07-20
Woonplaats: Laren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 09:37

Gefeliciteerd ieder welke het bod is geaccepteerd en balen voor degenen die er weer naast zitten...

Huizen in Friesland dus ook al flink overboden := Dat had ik echt niet kunnen voorstellen dat de markt daar ondertussen ook zo oververhit is. Was van het weekend in Drenthe en hoorde dat daar de prijzen ook de pan uit stijgen, kan het me niet voorstellen, maar het is dus overal zo.

Flicka12

Berichten: 3113
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 09:45

CairnTerrier schreef:
Gefeliciteerd ieder welke het bod is geaccepteerd en balen voor degenen die er weer naast zitten...

Huizen in Friesland dus ook al flink overboden := Dat had ik echt niet kunnen voorstellen dat de markt daar ondertussen ook zo oververhit is. Was van het weekend in Drenthe en hoorde dat daar de prijzen ook de pan uit stijgen, kan het me niet voorstellen, maar het is dus overal zo.

Jup... makelaar zei dat dat ook voornamelijk wordt veroorzaakt doordat veel mensen uit het midden en zuiden van het land hier naartoe komen (en het heeel goedkoop vinden), mede door het vele thuiswerken en het feit dat ze dus niet meer elke dag naar hun kantoor in bijvoorbeeld Amsterdam hoeven.

NoeskaMoos schreef:
Dan is het waarschijnlijk wel fijn om ergens je vragen te kunnen stellen. Heb daar nog nooit gebruik van gemaakt, maar zou in theorie moeten kunnen :)
Notaris met korting is waarschijnlijk ook prima. Er zijn hier soms wat blunderverhalen te vinden, maar volgens mij zijn de meeste notariskantoren gewoon in orde (en anders zou VEH er op termijn niet meer mee willen werken lijkt me?).

Ja lijkt me ook! Ze zijn vast niet voor niets aangesloten :j

Sem_
Berichten: 7768
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 09:57

Ik vond het zelf prettig om de taxateur door de hypotheekadviseur te laten regelen (toch een beetje vriendjespolitiek...). Voor zover ik weet verschilt de taxatie "toevallig" meestal niet (zoveel) van het bod, maar misschien dat dat anders is nu er zoveel meer overboden wordt. Bij ons scheelde het uiteindelijk € 1000, terwijl we iets van 10% overboden hebben. Maar het blijft natuurlijk een risico, tenzij je je hiervoor indekt in je bod, maar dat zal je bod weer minder aantrekkelijk maken, het blijft lastig...

Vereniging Eigen Huis heb ik zelf geen ervaring mee, maar wel positieve dingen over gehoord. :j

anca

Berichten: 1795
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 09:57

Nou hier in drenthe ook hoor. Meer dan een ton overboden op een toch al niet geringe prijs. Wij niet hoor maar hoorde het van een bieder op dat huis .

CairnTerrier

Berichten: 990
Geregistreerd: 12-07-20
Woonplaats: Laren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 09:58

Daar heb je gelijk in @Flicka12. Zo heb ik ook een collega welke door het thuiswerken naar Drenthe is verhuisd. Dat is nu natuurlijk allemaal mogelijk, maar daardoor stijgen de prijzen daar ook inderdaad.

CairnTerrier

Berichten: 990
Geregistreerd: 12-07-20
Woonplaats: Laren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:00

Sem_ schreef:
Ik vond het zelf prettig om de taxateur door de hypotheekadviseur te laten regelen (toch een beetje vriendjespolitiek...). Voor zover ik weet verschilt de taxatie "toevallig" meestal niet (zoveel) van het bod, maar misschien dat dat anders is nu er zoveel meer overboden wordt. Bij ons scheelde het uiteindelijk € 1000, terwijl we iets van 10% overboden hebben. Maar het blijft natuurlijk een risico, tenzij je je hiervoor indekt in je bod, maar dat zal je bod weer minder aantrekkelijk maken, het blijft lastig...

Vereniging Eigen Huis heb ik zelf geen ervaring mee, maar wel positieve dingen over gehoord. :j


Is allemaal maar wassen neus :D Ons huis werd getaxeerd op precies het bedrag wat wij geboden hebben - en dus geaccepteerd was. Hebben zelfs nog aan de taxateur gevraagd of hij op dat bedrag kon uitkomen en ''toevallig'' is dat ook gebeurd (aan de hand van referentiepanden etc. etc.) ;) Als een taxatie maar niet te veel afwijkt, kunnen ze dat ergens wel wat ''sturen''.

Sem_
Berichten: 7768
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:06

Ja precies. :j

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10462
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:09

Ik probeer bedragen die ik hoor altijd om te rekenen naar percentage dat heeft voor mij een reëler beeld bij verschillende prijzen...

Hier in de omgeving heb ik de laatste tijd veel tussen de 7,5 en 15 a 20% langs zien komen.

Hier draaien de duimen nog even door

Winged

Berichten: 33088
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:12

Huisje dat ik gisteren bekeek is het ook niet geworden. Heel veel achterstallig onderhoud. Moet een nieuwe keuken in, nieuwe badkamer... en ook een grotere lens voor o.a. de keuken.

Aankoopmakelaar had het ook al door. Die heeft wel door wat ik eigenlijk het liefste wil. En die gaf ook aan dat er aan het huis heel veel moest gebeuren en dat je dan moet denken aan hoeveel tijd, geld en energie je er eraan kan besteden.

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10462
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:29

Winged schreef:
Huisje dat ik gisteren bekeek is het ook niet geworden. Heel veel achterstallig onderhoud. Moet een nieuwe keuken in, nieuwe badkamer... en ook een grotere lens voor o.a. de keuken.

Aankoopmakelaar had het ook al door. Die heeft wel door wat ik eigenlijk het liefste wil. En die gaf ook aan dat er aan het huis heel veel moest gebeuren en dat je dan moet denken aan hoeveel tijd, geld en energie je er eraan kan besteden.


Dat moet je inderdaad goed voor ogen houden. Hoeveel tijd en geld wil en kan je besteden aan extra verbouwingen of steek je dat bedrag dan liever in een huis dat weer meer af is.

Toen ik in 2019 mijn huisje ging kopen heb ik qua vraagprijzen ook wel echt gekeken naar wat ik dacht dat er sowieso nog aan gedaan moest worden en dat van mijn budget afgetrokken voor ik een bod ging doen bij de eerste woning waar ik ging kijken.

Daar zijn we het bied proces wel in gegaan maar met in het achterhoofd dat er nog wel voor 20.000 aan verspijkerd moest worden. Daarop had ik mijn maximale bod aangepast en dat werd overboden.

Paar weken later tegen het huis aangelopen wat het uiteindelijk geworden is, daar hoefde behalve schilderen op dat moment een stuk minder aan gedaan te worden om het leefbaar te maken dus kon ik ook meer bieden.

Christadk

Berichten: 3491
Geregistreerd: 03-07-04

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:31

Jammer Winged! Maar ook jou huisje komt wel!

CCCCC

Berichten: 5152
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:34

Winged schreef:
Huisje dat ik gisteren bekeek is het ook niet geworden. Heel veel achterstallig onderhoud. Moet een nieuwe keuken in, nieuwe badkamer... en ook een grotere lens voor o.a. de keuken.

Aankoopmakelaar had het ook al door. Die heeft wel door wat ik eigenlijk het liefste wil. En die gaf ook aan dat er aan het huis heel veel moest gebeuren en dat je dan moet denken aan hoeveel tijd, geld en energie je er eraan kan besteden.


Vervelend zeg! Jouw huisje komt nog wel op je pad!

CCCCC

Berichten: 5152
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:38

Zoooo ik kom weer even onder mijn meeleessteen vandaan. Gefeliciteerd voor diegene die een huisje hebben kunnen bemachtigen (sorry, ik weet even niet meer wie) en balen voor diegene waarbij het (weer) niet gelukt is.

Wij wonen inmiddels 2 dagen in ons nieuwe huis en ik vind het nog best wennen. Voor mij de eerste keer in een woonwijk, altijd op de boerderij en in de stad gewoond :D Ook wat onvoorziene klusjes gehad.. We hebben op de 1e verdieping laminaat gelegd (was niet volgens planning) en de spacmuren zuigen zo enorm veel verf dat we zeker 2 a 3 keer moeten schilderen (zelfs met voorstrijk). Maar we kunnen slapen, koken en tv kijken dus dat is prima. De komende weken gaan we alles gewoon rustig afmaken. Vriendlief begint vandaag met de plinten boven en doet elke dag een kamer. Ik blijf vooral poetsen met al dat geklus in huis :+ .

Heel blij met het verhuisbedrijf!! Woensdag was alles binnen 5 uur van Nieuwegein naar Den Bosch verhuisd.

Gnome
Berichten: 8456
Geregistreerd: 01-10-05

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:47

Van harte gefeliciteerd flicka!!

horsii

Berichten: 7687
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 12:23

Nou huis is dus idd opnieuw op de markt. Financiering kwam niet rond.
Aankoopmakelaar kreeg geen respons op waarom niet is teruggevallen op de andere bieders.
Opnieuw kijkdag, 20 april.
Konden weer naar de kijkdag of mee bieden zonder opnieuw bezichtigen.
Hebben gekozen om vandaag een laatste bod met dezelfde voorwaarden uit te brengen, dat zou de aankoopmakelaar dus zo gaan doen.
Waarschijnlijk wordt de kijkdag afgewacht.
Krijgen het idee dat hij er en mega veel geld voor wilt hebben en snel op wil leveren. Want half juni wou die opleveren.
Wachten maar weer nu. Hoger dan dit gaan we niet.

horsii

Berichten: 7687
Geregistreerd: 06-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 12:24

CCCCC schreef:
Zoooo ik kom weer even onder mijn meeleessteen vandaan. Gefeliciteerd voor diegene die een huisje hebben kunnen bemachtigen (sorry, ik weet even niet meer wie) en balen voor diegene waarbij het (weer) niet gelukt is.

Wij wonen inmiddels 2 dagen in ons nieuwe huis en ik vind het nog best wennen. Voor mij de eerste keer in een woonwijk, altijd op de boerderij en in de stad gewoond :D Ook wat onvoorziene klusjes gehad.. We hebben op de 1e verdieping laminaat gelegd (was niet volgens planning) en de spacmuren zuigen zo enorm veel verf dat we zeker 2 a 3 keer moeten schilderen (zelfs met voorstrijk). Maar we kunnen slapen, koken en tv kijken dus dat is prima. De komende weken gaan we alles gewoon rustig afmaken. Vriendlief begint vandaag met de plinten boven en doet elke dag een kamer. Ik blijf vooral poetsen met al dat geklus in huis :+ .

Heel blij met het verhuisbedrijf!! Woensdag was alles binnen 5 uur van Nieuwegein naar Den Bosch verhuisd.


Herkenbaar met die muren, irritant haha.
Dat scheelt wel zo'n verhuis bedrijf.
Geniet van jullie huis.

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10462
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 12:40

Ik kan het nog bijna niet geloven maar we hebben 10 biedingen gehad waarvan er 3 met ruim 20% overbieding :wow:

We zijn uit eindelijk voor het een na hoogste bod gegaan aangezien het financiering voorbehoud van dat bod een heel stuk lager was dan het bod zelf ten opzichte van het eerste bod waarbij het financiering voorbehoud een stuk hoger lag ten op zichte van het bod