Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Veriye

Berichten: 2397
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 21:12

Wij hadden 11000 boven vraagprijs geboden.
Ja ooit... Maar ik had altijd een heel romantisch beeld van huizen kopen. Nu ben ik alleen nog geïrriteerd :+

Yipee

Berichten: 1862
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 21:24

Veriye schreef:
Wij hadden 11000 boven vraagprijs geboden.
Ja ooit... Maar ik had altijd een heel romantisch beeld van huizen kopen. Nu ben ik alleen nog geïrriteerd :+


Ja ik herken het. Ik ben ook al op de foto's gek op het huis van komende woensdag. Maar ik moet er echt op hameren van het slechtste uit te gaan. Zo jammer, tot nu toe vind ik er geen bal aan aan het hele huizen kopen gebeuren. Het kost stress en tijd en levert nog geen resultaat op. Geduld...

Queelens

Berichten: 8029
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 21:26

Balen zeg... en ik voel je helemaal. Wij hebben ook zo vaak langs het net gevist. Uiteindelijk heb je helemaal geen zin meer om überhaupt naar een huis te gaan kijken haha en dan ga je een keer bieden en denk je: zal wel..
Maar goed nieuws: als je over een tijd eindelijk wat hebt en je hypotheek en alles is rond en je gaat bezig met je interieur wordt het weer heel erg romantisch hoor. De prijzen soms ook iets minder maargoed. We hebben gisteren zo’n mooi gordijn gezien. 102 euro de vierkante meter. Als je even bedenk dat je voor 15 euro per vierkante meter ook wel leuke gordijnen kan kopen haha..

Fitzroy

Berichten: 25162
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 21:48

Jammer, Veriye. Op naar de volgende ...

Haha, Queelens, je kunt helemaal leeg lopen op de inrichting. Ik heb zelf kant en klaar gordijnen van de Kwantum, want dat was echt exact de kleur die ik wilde hebben. Scheelde mooi een berg geld.

Debbie

Berichten: 4293
Geregistreerd: 20-01-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 21:54

Veriye schreef:
Wij hadden 11000 boven vraagprijs geboden.
Ja ooit... Maar ik had altijd een heel romantisch beeld van huizen kopen. Nu ben ik alleen nog geïrriteerd :+


Zo herkenbaar! Bij het zien van een huis op Funda zie je jezelf er natuurlijk al helemaal wonen.. En zo doen 60 andere mensen -O-
Het hele proces van gaan kijken.. nadenken.. Nog eens kijken.. Onderhandelen.. en uiteindelijk kopen, is er niet meer bij. Waardoor je eigenlijk al met tegenzin of stress naar een bezichtiging gaat :roll:

Veriye

Berichten: 2397
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 21:58

Ja, stress beschrijft het wel goed.
Wij gaan morgen nog kijken bij een huis. Maar is al bijna aan de grens van ons budget. Dus heb weinig hoop.

Veriye

Berichten: 2397
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 18:44

Vandaag toch nog naar het huisje gekeken waar de afapraak mee al stond. Had eigenlijk geen zin, maar wou op zo korte termijn niet afzeggen.. En juie raden het al... Ik ben verliefd. :(
Helaas al redelijk aan ons grens kwa budget, dus hebben nauwlijks ruimte voor biedingen. En ze hebben de hele week bezichtigingen en ook al de eerste bieding. Dus ja. Weinig kans.
Dus op naar de volgende teleurstelling :+

Beau_Myrthe

Berichten: 2675
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 22:13

Aah nee Veriye, je treft het niet hé. Gaan jullie wel een poging wagen?

Hier komt er weinig op de markt en als er al iets komt wat we leuk vinden dan is het tegen onze max aan. Wij gaan dan vaak niet kijken met het idee dat het toch voor meer weg gaat. We hebben dan ook geen haast maar deze huizenmarkt is niet aan mij besteed. :')

Veriye

Berichten: 2397
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 08:00

Beau-Myrthe, aan mij ook niet. Vanaf nu gaan we okk niet meer bij huizen kijken doe tegen het max aanzitten.

Wij gaan wel een poging wagen, maar weet al dat het niks gaat worden. Maar niet geschoten is altijd mis.

Er is inderdaad nauwlijks wat op de markt nu. Hoop dat het over 2 weken weer beetje aantrekt

zonnebloem18

Berichten: 24862
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 08:39

Ik begrijp dat na de zomervakantie vaak meer online komt. Nog even geduld dus. Afhankelijk van je regio zou ik kijken naar huis en die ongeveer 50.000 onder budget zitten i.v.m. overbieden. Wat dat betreft is de koper in het nadeel op dit moment. En dan is het nog hopen dat als je ooit weer moet verkopen de markt niet is ingezakt.

Veriye

Berichten: 2397
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 08:57

Ja inderdaad. Wij kijken nu flink onder ons max vudget, maar 50.000ruimte voor overbieden vind ik dan ook weer veel te veel. Voor omdat je dan nog met de taxatie zit. Dus 10.000 vind ik het max voor overbieden.

Yipee

Berichten: 1862
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 09:22

Gewoon proberen Veriye. Er gaan nog weleens huizen op vraagprijs weg. Nee heb je en ja kun je krijgen. :)

Het kost gewoon veel geld het overbieden. Ik probeer dat maar zoveel mogelijk met eigen geld te doen als dat kan. Dan is je hypotheek ook maar beperkt 'scheef' .

Beau_Myrthe

Berichten: 2675
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 09:22

Goed dat je een poging gaat wagen Veriye, dan kan je het wel beter afsluiten vind ik altijd.

Ik ben ook niet van plan om 50k te overbieden. Dan denk ik jammer maar helaas. Ik vind de prijzen waarvoor veel op funda komt al veel te hoog laat staan als er dan ook nog overboden wordt met 50k. Nog niet hebbend over het eventueel moeten verkopen in mindere tijden.

Veriye

Berichten: 2397
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 09:34

Ja precies, nee hebben wij en ja kunnen wij krijgen. Volgens de makelaar is het ook een goed idee iets over ons zelf te vertellen, want voor de huidige eigenaar is het in dit geval belangrijk dat het huis en de tuin in goede handen blijven. Dus ja. Wij gaan 6000 boven de vraagprijs bieden en maar hopen.

Eigen geld hebben wij alles nodig voor de kosten koper. Wij zijn hard aan het sparen, maar met minder inkomen en dure opvang valt dat niet mee :(

Edit: ik zag net een huis wat wij 7 weken geleden al wouden bezichtigen, maar wijnzijn toen een weekje weggeweest toen ze de bezichtigingen hadden gepland. Maar zag hem nu nog steeds opstaan. Dus even gebeld en voor volgende week woensdag hebben wij een afspraak. Die staat dus al 7 weken te koop. Badkamer en toilet zouden moeten gemaakt worden, verder is die in prima staat. Dus wij gaan het zien. Hij gaat noet zo mooi zijn als die van gisteren, maar ook een stuk goedkoper.

Yipee

Berichten: 1862
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 10:44

Veriye schreef:
Ja precies, nee hebben wij en ja kunnen wij krijgen. Volgens de makelaar is het ook een goed idee iets over ons zelf te vertellen, want voor de huidige eigenaar is het in dit geval belangrijk dat het huis en de tuin in goede handen blijven. Dus ja. Wij gaan 6000 boven de vraagprijs bieden en maar hopen.

Eigen geld hebben wij alles nodig voor de kosten koper. Wij zijn hard aan het sparen, maar met minder inkomen en dure opvang valt dat niet mee :(

Edit: ik zag net een huis wat wij 7 weken geleden al wouden bezichtigen, maar wijnzijn toen een weekje weggeweest toen ze de bezichtigingen hadden gepland. Maar zag hem nu nog steeds opstaan. Dus even gebeld en voor volgende week woensdag hebben wij een afspraak. Die staat dus al 7 weken te koop. Badkamer en toilet zouden moeten gemaakt worden, verder is die in prima staat. Dus wij gaan het zien. Hij gaat noet zo mooi zijn als die van gisteren, maar ook een stuk goedkoper.


Dat zijn buitenkansjes! Zelf ook 2 bekeken die er al langer opstonden. Helaas voldeden ze toch niet genoeg aan de wensen (structureel gezien dan). Maar daar kan je vaak nog wel op onderhandelen. Op zich ook wel weer leuk als je er een eigen badkamer enz in kan zetten. Is het wel naar eigen wens.

Als jullie een bod doen, zetten jullie er dan nog iets bij over jezelf dan? Ik ben wel altijd eerlijk en open tegen de makelaar. Hoop dat dat ook uitmaakt. Neem aan dat die advies geven.

Veriye

Berichten: 2397
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 10:56

Bij het huis dat wij gisteren hebben gezien heeft de makelaar aangegeven dat wij het beste inderdaad iets over ons kunnen schrijven. Uiteindelijk beslist de verkoper aan wie het huis gaat en dat hoeft niet altijd het hoogste bod te zijn vooral, als er twee bijna gelijk hebben geboden.

Inderdaad buitenkansje en ja nieuwe badkamer is natuurlijk fijn maar wel duur. Maar heb zoiets van beggars cant be choosers :+ en ja, als het alleen de bakamer is vind ik dat prima.

simongek

Berichten: 5348
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 12:38

Wij hebben ook diverse huizen bekeken en alles viwl continu af. Ze waren al prijzig. Moest nog minimaal 30000 tot 50000 aan opgeknapt zoals. Goten,voegen, badkamers vloeren etc.

Allemaal gingen ze dan ook nog voor +30.000 meer weg door overbieden.

Ons huis hebben we 20000 overboden en samen met gunstige voorwaarden was hij gelukkig voor ons.

Yipee

Berichten: 1862
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 22:19

Vandaag best enthousiast geworden over een woning. We wilden eigenlijk gaan bieden en op zich ook best wel een goed bod over de vraagprijs gaan uitbrengen. Ben alleen bang dat ze dat op hun buik kunnen gaan schrijven.

Ik las nog eens goed de voorwaarden op het biedingsformulier en ze eisen het storten van een waarborgsom van 10% van de koopsom! Dat heb ik nog niet meegemaakt. Voor de makelaars in dit topic, is dit normaal? Ik heb niet ook even 10% van de koopsom extra liggen. :+

Veriye

Berichten: 2397
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 22:23

Komt wel vaker voor en kan ook vaak met een bankgarantie. Voor ons wordt dit via ons hylotheekadviseur geregeld.

simongek

Berichten: 5348
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 22:26

Yipee schreef:
Vandaag best enthousiast geworden over een woning. We wilden eigenlijk gaan bieden en op zich ook best wel een goed bod over de vraagprijs gaan uitbrengen. Ben alleen bang dat ze dat op hun buik kunnen gaan schrijven.

Ik las nog eens goed de voorwaarden op het biedingsformulier en ze eisen het storten van een waarborgsom van 10% van de koopsom! Dat heb ik nog niet meegemaakt. Voor de makelaars in dit topic, is dit normaal? Ik heb niet ook even 10% van de koopsom extra liggen. :+


Daar is niets geks aan. Gaat via een bankgarantie. :j

Queelens

Berichten: 8029
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 22:28

10% is de waarborgsom die je altijd moet betalen Als je een huis koopt ;)
Tenzij je daar een bankgarantie voor neemt (kost 1% van de aankoopsom)
Dus ik zou even bij de makelaar controleren of een bankgarantie ook volstaat.

Als je de waarborgsom dus kan betalen is het aan de eind van de rit voordeliger voor de koper dan een bankgarantie betalen aangezien je je waarborgsom terugkrijgt en wat je betaald aan de bank voor de bankgarantie niet :)

ClaudiaHS

Berichten: 8063
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 22:31

Yipee schreef:
Vandaag best enthousiast geworden over een woning. We wilden eigenlijk gaan bieden en op zich ook best wel een goed bod over de vraagprijs gaan uitbrengen. Ben alleen bang dat ze dat op hun buik kunnen gaan schrijven.

Ik las nog eens goed de voorwaarden op het biedingsformulier en ze eisen het storten van een waarborgsom van 10% van de koopsom! Dat heb ik nog niet meegemaakt. Voor de makelaars in dit topic, is dit normaal? Ik heb niet ook even 10% van de koopsom extra liggen. :+


Ik ben zelf eerlijk gezegd nog geen 1 huis tegen gekomen waar deze voorwaarde niet bij staat.
Is inderdaad heel normaal.
Exact hetzelfde stond in ons voorlopig koopcontract van ons huidige huis.
Bank heeft een bankgarantie af gegegeven en dat was voldoende voor de verkopers.

Yipee

Berichten: 1862
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 22:57

Wat gek dat ik het tot nu toe bij geen enkel huis ben tegen gekomen onder de voorwaarden. Hypotheekadviseur maar bellen dan morgen. Welke bank staat daar garant voor? Diegene bij wie je je rekening hebt lopen? Of bij diegene waar je je hypotheek afsluit? Er komen steeds meer vreemdere dingen naar boven.

Queelens

Berichten: 8029
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 23:03

Yipee schreef:
Wat gek dat ik het tot nu toe bij geen enkel huis ben tegen gekomen onder de voorwaarden. Hypotheekadviseur maar bellen dan morgen. Welke bank staat daar garant voor? Diegene bij wie je je rekening hebt lopen? Of bij diegene waar je je hypotheek afsluit? Er komen steeds meer vreemdere dingen naar boven.


De bank waar je je hypotheek afsluit. Het zijn geen vreemde dingen hoor, alleen iets wat weinig kopers weten totdat het zover is haha. Hadden wij ook last van..

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 23:14

Yipee schreef:
Wat gek dat ik het tot nu toe bij geen enkel huis ben tegen gekomen onder de voorwaarden. Hypotheekadviseur maar bellen dan morgen. Welke bank staat daar garant voor? Diegene bij wie je je rekening hebt lopen? Of bij diegene waar je je hypotheek afsluit? Er komen steeds meer vreemdere dingen naar boven.

Daar is niks vreemds aan hoor, dat is echt een standaard iets bij aankoop van een huis.
Dat het er niet altijd op Funda erbij staat wil niet zeggen dat het niet als voorwaarden wordt gesteld.