Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Veriye

Berichten: 2397
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 20:42

manzano schreef:
Je moet 2x taxeren omdat je 2 opdrachtgevers hebt. Anders accepteert de bank het niet. Mag ook niet door dezelfde taxateur en als je de 2e taxateur bent krijg je allemaal aanvullende vragen van het nwwi om het gevalideerd te krijgen.


Dus als ik nog wil verbouwen, moet ik een tweede taxateur betalen? Die snap ik niet? In beide gevallen ben ik toch de opdrachtgever? Ik betaal hem toch ook.

verootjoo
Berichten: 35666
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 20:44

Veriye schreef:
manzano schreef:
Je moet 2x taxeren omdat je 2 opdrachtgevers hebt. Anders accepteert de bank het niet. Mag ook niet door dezelfde taxateur en als je de 2e taxateur bent krijg je allemaal aanvullende vragen van het nwwi om het gevalideerd te krijgen.


Dus als ik nog wil verbouwen, moet ik een tweede taxateur betalen? Die snap ik niet? In beide gevallen ben ik toch de opdrachtgever? Ik betaal hem toch ook.


Nee jij moet niet twee keer taxeren, een huis moet 2x getaxeerd worden.
1x voor overbruggingshypotheek van verkoper en een keer voor hypotheek koper.

Fitzroy

Berichten: 25161
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 20:53

Maar dat is alleen als je een overbruggingshypotheek nodig hebt. Ik vraag me af wat voor belang een taxateur erbij heeft om lager te taxeren? Daar heeft niemand toch belang bij, koper niet en verkoper ook niet. Imo is het ook een wassen neus.
Bij mij is het overigens gewoon via zo’n tool gegaan. Maar zelfs die tool zat al hoger dan ik ervoor betaald heb.

verootjoo
Berichten: 35666
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 20:55

Ja precies, alleen als je die nodig hebt. Ik zou denken dat je als kopers die ook wel kan gebruiken maar de bank wil per se een andere van een andere makelaar.
Dat maakt t nog meer een wassen neus vind ik.
Ze zijn ook echt max 5 minuten in je huis voor de taxatie.

Yipee

Berichten: 1862
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 21:22

manzano schreef:
Dat was dan misschien in jouw geval, maar alles over 1 kam scheren is niet nodig.
Ik ben geen uren met zo'n rapport bezig om even op te schrijven wat een adviseur wil. Dat kan hij sowieso vergeten. Feit dat je als koper zo'n taxateur dus kiest omdat je bang bent dat het anders niet goed komt houdt helaas de rotte appels in stand inclusief deze reputatie.

Edit: misschien ook eens kritisch naar je financieel adviseur kijken als hij je naar zo'n "mannetje" stuurt. Die werkt er kennelijk net zo hard aan mee, en of het in je belang is dat iets over getaxeerd wordt is maar de vraag. Maar gek genoeg weten klanten dat weer te waarderen als ze geholpen worden aan zo'n "mannetje" en vinden ze daardoor hun adviseur super goed. Schiet mij maar lek.


Ik snap je punt maar ik ben er blij mee als de taxateur naar de kopende partij luisterd in deze tijden. (Bovendien ben ik diegene die de taxateur betaald of niet?) Anders is het al helemaal onmogelijk om nog iets te kopen/financieren. Al snap ik dat een taxateur moeilijk van een huis met vraagprijs 200K een huis van 300K kan maken. Er zijn grenzen.

Het hele wereldje is gewoon niet zo betrouwbaar in mijn ogen. De aankoopmakelaar die zichzelf probeerde te verkopen aan ons zei zelf al bijvoorbeeld dat ze graag onderling aan elkaars klanten het liefst verkopen onder andere. Schimmige business. Maar goed ik speel het spel maar mee, wil toch ooit een eigen huis. ;)

Veriye

Berichten: 2397
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 21:28

verootjoo schreef:
Nee jij moet niet twee keer taxeren, een huis moet 2x getaxeerd worden.
1x voor overbruggingshypotheek van verkoper en een keer voor hypotheek koper.

Ah nu snap ik hem sorry :+ wij zitten nog in een huurhuis dus dat je natuurlijk je eigen huis ook laat taxeren voor de overbrugging had ik niet aan gedacht.

J0anieke

Berichten: 4934
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 22:15

Ik spring even in. Het is voor mij en m'n vriend dan ook eindelijk weer begonnen.. Er is de afgelopen weken alleen echt geen enkel huis in onze prijsklasse erbij gekomen op de locatie waar we willen wonen. Eigenwijs vandaag een makelaar gebeld over een ander huis wat al een paar weken onder voorbehoud verkocht is, het huis zou nog een week onder voorbehoud staan en als het dan niet rond is wordt het contract ontbonden en bellen ze ons. Is het normaal dat dit nog zo laat (?) allemaal afgerond gaat worden? Iemand enig idee wat mijn kansen zijn?
Laatst bijgewerkt door J0anieke op 14-08-20 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Debbie

Berichten: 4293
Geregistreerd: 20-01-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 22:15

Ik moet Manzano wel een beetje steunen in deze discussie :')

Je kunt als taxateur nog zo graag een bepaalde prijs op een woning willen plakken, maar als je geen referentie woningen hebt en het niet kunt onderbouwen dan krijg je soms een waarde er gewoon echt niet op. Banken vragen eigenlijk altijd om een gevalideerd taxatierapport. Als je er als taxateur zomaar een prijs opdrukt die je niet kunt verklaren dan krijg je het rapport echt niet gevalideerd.

Het komt in deze tijd van het overbieden inderdaad steeds vaker voor dat je de koopprijs er niet op getaxeerd krijgt, aangezien je maximaal de taxatiewaarde kunt lenen zul je dan inderdaad het verschil zelf bij moeten leggen.

Maar als er in de omgeving vergelijkbare woningen ook goed verkocht zijn kun je nog best uitkomen met je taxatiewaarde hoor. Het is niet standaard dat wanneer je over biedt je taxatie lager is dan de koopsom..

Veriye

Berichten: 2397
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 22:34

Ho vertrouwbaar zijn sites zoals kadasterdata etc waar je gratis online een waarde bepaling kunt doen?
Als ik dit doe voor dat huis kom ik bij een marktwaarde van 188000 uit, maar aangeboden met een vanafprijs van 200000. de verkoopmakelaars zijn ook zelf taxateurs, dus lijkt mij sterk dat ze de verkoopprijs dan al 12000 te hoog aanzetten?

simongek

Berichten: 5347
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 09:23

Ons huis is afgelopen week getaxeerd op de vraagprijs. Ze kon hem hoger doen maar dit is wat wij nodig hebben voor overbrugging.

Nieuwe woning is ook getaxeerd. Keurig op de verkoopprijs.

Tot 10 jaar terug werkte in deze markt. Toen maakte taxateurs wel vaak te hoge rapporten op verzoek. Echt wat nodig was voor hypotheek en niet op basis van echte waarde.

Ik vind dat echt veel verbeterd. Er zullen nog wel rotte appels tussen zitten maar ik geloog wel dat het tegenwoordig veel netter gaat.

Queelens

Berichten: 8028
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 09:48

Ik zou me er niet te druk om maken. Als je nou 50k boven de vraagprijs gaat bieden ga je het waarschijnlijk niet getaxeerd krijgen maar 10k vaak wel.
Wij hadden 6k overboden en het huis werd uiteindelijk getaxeerd op 10k boven de vraagprijs.

Debbie

Berichten: 4293
Geregistreerd: 20-01-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 10:17

Veriye schreef:
Ho vertrouwbaar zijn sites zoals kadasterdata etc waar je gratis online een waarde bepaling kunt doen?
Als ik dit doe voor dat huis kom ik bij een marktwaarde van 188000 uit, maar aangeboden met een vanafprijs van 200000. de verkoopmakelaars zijn ook zelf taxateurs, dus lijkt mij sterk dat ze de verkoopprijs dan al 12000 te hoog aanzetten?


Ik heb voor de grap de woning die ik net gekocht heb even ingevoerd.. Volgens kadasterdata is ie 38.000,- meer waard dan waar ik hem voor gekocht heb (en waar hij op getaxeerd is) :') En dat met een koopsom ruim onder de 150.000.

simongek

Berichten: 5347
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 11:56

Debbie schreef:
Veriye schreef:
Ho vertrouwbaar zijn sites zoals kadasterdata etc waar je gratis online een waarde bepaling kunt doen?
Als ik dit doe voor dat huis kom ik bij een marktwaarde van 188000 uit, maar aangeboden met een vanafprijs van 200000. de verkoopmakelaars zijn ook zelf taxateurs, dus lijkt mij sterk dat ze de verkoopprijs dan al 12000 te hoog aanzetten?


Ik heb voor de grap de woning die ik net gekocht heb even ingevoerd.. Volgens kadasterdata is ie 38.000,- meer waard dan waar ik hem voor gekocht heb (en waar hij op getaxeerd is) :') En dat met een koopsom ruim onder de 150.000.


Dan heb je het goed gedaan :D

Tiggs

Berichten: 7536
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 09:54

Berdien schreef:
Ik ben adviseur inderdaad :j Ik kan alleen voor mezelf/ons kantoor spreken in wat wij normaal vinden, maar wil best met je meedenken hoor!

Fijn dat je hypotheek in ieder geval rond is! Maar als het traject niet naar wens is verlopen dan moet je dat zéker aankaarten :j


Ik vind het ook normaal om dat te bespreken. Ik heb in het notariaat gewerkt en heel veel offertes en andere hypotheekstukken gezien, maar toch nam de adviseur daar bij mij de tijd voor (ik wist dan ook door de praktijkervaring wie ik wilde hebben ;) )

Veriye

Berichten: 2397
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 16:25

Wij hebben geboden! Dus nu afwachten! Spannend.

Change03

Berichten: 273
Geregistreerd: 09-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 16:40

Veriye schreef:
Wij hebben geboden! Dus nu afwachten! Spannend.


Fingers crossed!! Succes

Veriye

Berichten: 2397
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 16:48

Bedankt!

AppleSter

Berichten: 818
Geregistreerd: 20-05-16

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 16:55

Spannend Veriye! Succes!!!

Yipee

Berichten: 1862
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 18:21

Veriye schreef:
Wij hebben geboden! Dus nu afwachten! Spannend.


Dus toch een bod gedaan uiteindelijk. :) Zal duimen voor je!

HorsePassion
Berichten: 993
Geregistreerd: 21-03-20

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 18:28

Ik duim ook mee!

Veriye

Berichten: 2397
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 18:43

Yipee, ja toch geboden. Het huis is al echt leuk en goed onderhouden. Als wij het voor dat geld krijgen dan kunnen wij ook nog dingen aanpassen en verbeteren om het geheel naar ons wens te maken (raam in berging om een werkkamer voor mij te maken, zonnepanelen, zonneboiler, badkamer opknappen, dakkapel laten plaatsen), tuin is ook mooi, 3-5 minuten van de Veluwe af, loopafstand naar school en opvang en supermarkt. Dus in principe zitten wij daar wel goed, denk ik. Het enige wat ons heeft laten twijfelen was dat de eigenaren dus pas in maart eruit willen, maar ook dat is te doen. En er zijn ook banken zonder die extra kosten. Dus wij kijken gewoon wat er gebeurt. Voordeel is dat wij tot dan wel nog verder kunnen sparen voor de verhuizing.

Veriye

Berichten: 2397
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 19:13

En helaas... Wij moeten verder zoeken... :(

AppleSter

Berichten: 818
Geregistreerd: 20-05-16

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 19:36

Aaahhhh! Wat balen zeg! -O-

Sansevieria
Berichten: 4224
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 19:52

Veriye, het zit jullie tot nog toe echt niet mee hé?
Jammer..

Yipee

Berichten: 1862
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 20:57

Veriye schreef:
En helaas... Wij moeten verder zoeken... :(


Jeetje wat balen zeg! Had je al veel overboden? Kop op en weer verder. Er komt echt wel een keer wat. :)