Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AppleSter

Berichten: 818
Geregistreerd: 20-05-16

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 19:57

Gefeliciteerd met de hypotheken die rond zijn! *\o/*

Ik vind de vraag van Change03 erg interessant. Ons huis is nu al een poos verkocht onder voorbehoud van financiering en dit voorbehoud loopt eind volgende week af. Al voor het voorlopig koopcontract werd getekend (half juli) kwam er al een taxateur over de vloer, dus de koper pakte lekker door. Maar nu blijft het stil... En vinden we het toch wel wat spannend worden.

De hypotheek voor ons nieuwe huis hadden we in 2 weken (van begin tot eind) rond en ik realiseer me dat dat snel is. Het zal van veel afhangen hoe snel een hypotheek rond is, zeker nu met Corona.
Maar wat als de koper nu nog meer tijd nodig gaat hebben dan nu overeen gekomen?
Moeten we daarmee akkoord gaan? En kunnen/mogen we (ondertussen?) ook weer andere geïnteresseerden laten bezichtigen als we meer tijd zouden geven?

Debbie

Berichten: 4293
Geregistreerd: 20-01-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 20:43

Stel dat jullie kopers uitstel aanvragen van het financieringsvoorbehoud dan heb je ruw gezien 2 keuzes. Mee akkoord gaan of niet. Als je niet akkoord gaat dan kan de koper er voor kiezen om te ontbinden (of niet te ontbinden maar het risico zelf te dragen). Stel dat jij niet akkoord gaat met verlengen en zij daarop willen ontbinden dan kun je verder met eem andere kandidaat, echter voordat je weer een nieuwe partij hebt, alles getekend is en zij een eventuele financiering rond hebben ben je waarschijnlijk veel meer tijd kwijt dan wanneer je je huidige kopers een week uitstel geeft.

Wanneer je akkoord gaat met uitstel kun je niet verder gaan kijken met een andere kandidaat, de koopovereenkomst bestaat namelijk gewoon nog steeds. Alleen de datum van het financieringsvoorbehoud wordt iets opgeschoven.

Edit: Verlengen van het financieringsvoorbehoud is trouwens heeeel veel voorkomend. Bij sommige tussen personen hier in de buurt is het meer regel dan uitzondering dat er verlenging aangevraagd wordt :roll: Bij bijvoorbeeld de Rabobank is het juist altijd super snel rond.

AppleSter

Berichten: 818
Geregistreerd: 20-05-16

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 21:44

Dank voor de uitleg! We hopen dat de koper alsnog binnen de afgesproken tijd de hypotheek rond heeft, maar fijn alvast te weten hoe en wat bij een evt aanvraag van verlenging. De laatste tijd lees ik veel berichten in de media over banken die nog meer regels (en vragen) stellen bij aanvraag voor een hypotheek door Corona, dat geeft geen heel fijn gevoel. Over 6 weken krijgen we de sleutel van ons nieuwe huis en gaan we verbouwen, het zou balen zijn als ons huidige huis dan net weer de verkoop in moet.

Maar toch kunnen we beter de koper nog een week extra geven (als daar om gevraagd wordt) in plaats van op zoek te gaan naar een nieuwe partij. Een week extra afwachten kunnen we wel hebben. Ik ging er eigenlijk vanuit dat het meteen 3 weken langer zou worden ofzo. Maar dat hoeft dus helemaal niet.

manzano

Berichten: 23961
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 21:51

Feit dat je niks hoort zegt ook niet alles. Sommigen geven helemaal niet door dat de hypotheek rond is en laten de datum gewoon verlopen.

Verlengen gaat meestal met een week inderdaad.

Iris82

Berichten: 39854
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 22:39

Wij hebben sinds twee weken contact met een financieel adviseur. Deze komt uit Groningen hihi. Wij zelf natuurlijk niet dus hij moest wel lachen dat ik hem gevonden had.

Bij ons is er sprake van een draagplichtovereenkomst, een schuldbekentenis en scheve inkomens en dat zit allemaal door elkaar heen gevlochten op een heel ingewikkelde manier.

Hij heeft ons info gegeven over wat in onze situatie handig is en hoe we dat het beste kunnen verwoorden in de aktes bij de notaris.

Ben zo onwijs blij met m.

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 23:17

Iris82 schreef:
Wij hebben sinds twee weken contact met een financieel adviseur. Deze komt uit Groningen hihi. Wij zelf natuurlijk niet dus hij moest wel lachen dat ik hem gevonden had.

Bij ons is er sprake van een draagplichtovereenkomst, een schuldbekentenis en scheve inkomens en dat zit allemaal door elkaar heen gevlochten op een heel ingewikkelde manier.

Hij heeft ons info gegeven over wat in onze situatie handig is en hoe we dat het beste kunnen verwoorden in de aktes bij de notaris.

Ben zo onwijs blij met m.

Ga je verhuizen of is het voor het samenwonen? :)

julius_juut

Berichten: 3102
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 08:27

Pfff.... Ik had van de week ook weer een huis gezien die mogelijk wat was. Zaterdag stond hij op funda, net nadat de makelaar dicht was, dus maandag meteen om 9.00 gebeld. Waren er al bezichtigingen buiten de makelaar om geweest en 50 andere geïnteresseerden. |(

Hadden ook een kansje op een huis onderhands kopen, maar die hebben ook al meerdere gegadigden en wij hebben sindsdien niets meer gehoord.

Hobbyhorse

Berichten: 1320
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 12:54

Omg Julius dat vind ik toch wel best extreem! In welke regio is dat als ik mag vragen?

En weet iemand of er ergens een kaart if iets dergelijks is van waar het ‘Een must’ is te overbieden?
Lijkt me dat er toch nog steeds wel grote verschillen moeten zijn per regio, wij zoeken in het noorden en in het buitengebied.

lenaa_tje

Berichten: 10347
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 12:55

julius_juut schreef:
Pfff.... Ik had van de week ook weer een huis gezien die mogelijk wat was. Zaterdag stond hij op funda, net nadat de makelaar dicht was, dus maandag meteen om 9.00 gebeld. Waren er al bezichtigingen buiten de makelaar om geweest en 50 andere geïnteresseerden. |(

Hadden ook een kansje op een huis onderhands kopen, maar die hebben ook al meerdere gegadigden en wij hebben sindsdien niets meer gehoord.

Hier ook. Ik had vroeg gereageerd dus wij mochten vanmorgen nog bezichtigen maar huis wordt nu als nog verkocht Via inschrijving.
Lastig hoor. (Regio Groningen)
Dit keer trouwens een prima bezichtiging met een leuke makelaar. Totaal het tegenovergestelde van gisteren.

MightyJoe

Berichten: 4962
Geregistreerd: 12-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 13:22

Hobbyhorse schreef:
Omg Julius dat vind ik toch wel best extreem! In welke regio is dat als ik mag vragen?

En weet iemand of er ergens een kaart if iets dergelijks is van waar het ‘Een must’ is te overbieden?
Lijkt me dat er toch nog steeds wel grote verschillen moeten zijn per regio, wij zoeken in het noorden en in het buitengebied.

Ik denk dat het vooral afhankelijk is wat je precies zoekt. Is het iets waar veel mensen naar zoeken of iets in bijvoorbeeld een hogere prijsklasse?

Ik heb niet het gevoel dat hier veel woningnood is(Oost-Groningen), maar toch is ons huis op inschrijving verkocht. :j

Ik las hier nog iets over uitstel geven aan de koper. Wij hebben ons huis in april verkocht, maar de kopers hebben 3 x uitstel gevraagd. Er was veel vertraging bij de bank waar ze financiering hadden aangevraagd. Wij hebben vervolgens ook een keer uitstel moeten vragen bij het huis wat wij gekocht hebben en hierop kregen wij ook gewoon een akkoord. Het is makkelijker om dat weekje extra af te wachten dan met geheel nieuwe kopers in zee te gaan.

Hobbyhorse

Berichten: 1320
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 13:59

Hmmmm in oost-groningen hebben we wel al gehad dat de aankoopmakelaar er een week (!) over deed om zijn tarieven en voorwaarden door te geven -O- nee, slecht vind ik dat hoor en geen vertrouwen in inderdaad.

In het aardbevingsgebied moet je rekening houden met het feit dat er veel wordt afgebroken dus er is een echt gebrek aan woningen, vertelde iemand me die het kan weten.

MightyJoe

Berichten: 4962
Geregistreerd: 12-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 14:06

Ah, dat is wel erg lang inderdaad! Zou toch niet zo lang hoeven te duren.

Huizen afbreken is volgens mij meer de omgeving van Appingedam, Delfzijl etc. Ik woon zelf omgeving Winschoten(Westerlee) en daar zie ik dat niet.

AppleSter

Berichten: 818
Geregistreerd: 20-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 14:10

Jeeee... Wat frustrerend als er zoveel geïnteresseerden op 1 woning afkomen als je een koophuis zoekt. Lijkt me bijna niet te doen. Is dat vooral (in de buurt van) steden? Hier bij ons in de dorpen loopt het nog niet zo’n storm.

Wat een onzekerheid lijkt me dat MightyJoe. Steeds dat uitstel. Of had je daar niet zo’n last van? Wij zijn een beetje bang dat, door alle extra Corona regels bij de bank, de koper de hypotheek misschien toch niet rond krijgt. En dan kunnen we weer opnieuw de verkoop in... We hebben vroeger 2 jaar dubbele lasten gehad doordat we al een ander huis hadden gekocht voordat ons huis verkocht was, dus we waren heel blij dat het nu (nu we weer eerst een huis hebben gekocht.. 8)7 ) snel verkocht was. Ik spring een gat in de lucht als de koper de hypotheek rond heeft... Maar idd liever een weekje extra geven indien nodig dan weer opnieuw beginnen. Alleen jammer dat je geen zekerheid krijgt dat het wel goed komt met de hypotheekaanvraag van de koper tijdens dat uitstel. Want dan zou uitstel peanuts zijn.

MightyJoe

Berichten: 4962
Geregistreerd: 12-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 14:25

Ja, het was wel spannend! Maar uiteindelijk gelukkig goed gekomen. Wij dachten zelf als we nu bijvoorbeeld contact moeten opnemen met de tweede persoon die heeft geboden, die moet ook weer het hele proces opstarten. Het wil niet zeggen dat het dan sneller rond is.

Zelf hebben wij dus ook één keer uitstel nodig gehad terwijl er verder niks geks aan de hand was met onze aanvraag, en dat terwijl het huis die wij kopen ook nog een agrarische bestemming heeft. Dus ik had erger verwacht :P

flooooo
Berichten: 2564
Geregistreerd: 11-06-10

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 16:40

Hier in Meppel gaat het hard tot ongeveer 500.000, daarboven is de markt beduidend minder gespannen. Al was er pas een van 900.000 ook binnen een week weg, best een bedrag voor deze regio.

AppleSter

Berichten: 818
Geregistreerd: 20-05-16

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 19:36

Dat is zeker een bedrag flooooo!

En fijn MightyJoe dat alles uiteindelijk is goedgekomen. Wij hebben helaas de bieders niet in de rij staan, dus we kunnen niet veel anders dan afwachten of opnieuw de verkoop in gaan.

Maar... mijn voorgevoel van gister was juist. De makelaar belde vandaag om te vertellen dat de koper moeite heeft z’n hypotheek rond te krijgen en daarvoor eerst z’n huidige huis moet overgedragen hebben. En dat is vlak voor wij de overdracht van dit huis hebben, over een paar maanden....Of we tot dan het voorbehoud financiering wilden accepteren vroeg zijn hypotheekadviseur.

Lang verhaal kort; Uiteindelijk afgesproken dat de bankgarantie zsm door de hypotheekadviseur wordt afgegeven, zodat we toch enige zekerheid hebben. Tenminste, zodra het eerder overeengekomen voorbehoud financiering voorbij is. En dat duurt nog een week. Dan is het of verkocht of die 10% van de koopsom ontvangen. Wordt weer vervolgd...

djinnie

Berichten: 2795
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 21:58

He bah, Applester. Dat geeft toch wel weer lekker stress mee al die tijd. Jammer dat de bieders niet in de rij staan, anders had ik toch mooi gedacht, tabee ermee...

julius_juut

Berichten: 3102
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 22:36

Hobbyhorse schreef:
Omg Julius dat vind ik toch wel best extreem! In welke regio is dat als ik mag vragen?

En weet iemand of er ergens een kaart if iets dergelijks is van waar het ‘Een must’ is te overbieden?
Lijkt me dat er toch nog steeds wel grote verschillen moeten zijn per regio, wij zoeken in het noorden en in het buitengebied.


Oost Groningen. Niet per sé een heel geliefd gebied in principe. :P Maar een echt klushuis dat voor starters betaalbaar was (kleine 170) dus veel animo had ik wel verwacht, maar zo absurd veel dan weer niet.

Hobbyhorse

Berichten: 1320
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 22:52

ha ik weet al welke Julius, die had ik ook gezien. Op een mooi plekje ook maar wel schrikken om te lezen hoeveel mensen dan daar op af kwamen zeg...

simongek

Berichten: 5342
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 09:49

Ons huis hebben we nu op funda staan maar valt een beetje tegen :j

We hebben nu wel 5 kijkers staan tot nu toe. Maar het was hier tot 4 weken terug altijd meteen vol voor bezichtigingen. :j

Veriye

Berichten: 2394
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 10:28

Jammer, maar ja in principe heb je maar een koper nodig :D

Wij gaan vandaag kijken bij een huisje wat erg ruim in ons budget valt. Dus zouden zelfs nog genoeg ruimte voor biedingen hebben en verbouwing. Hoop dat het ons huisje gaat zijn. Ben al een beetje verliefd op van de foto's.

_KimmeL
Berichten: 201
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: In 't Zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 10:38

Hier is het aanbod sinds het begin van de vakanties wat schaars. Toevallig kwam deze week wel echt een kanshebber langs, meteen gebeld en er was zowaar nog een mogelijkheid tot bezichtigen :wow: (komt ook al niet vaak voor). Maar helaas net de dag dat we op vakantie zijn :+ dus we kijken weer vrolijk verder haha.

Veriye

Berichten: 2394
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 10:41

Oh jammer kimmel!

simongek

Berichten: 5342
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 10:48

Veriye schreef:
Jammer, maar ja in principe heb je maar een koper nodig :D

Wij gaan vandaag kijken bij een huisje wat erg ruim in ons budget valt. Dus zouden zelfs nog genoeg ruimte voor biedingen hebben en verbouwing. Hoop dat het ons huisje gaat zijn. Ben al een beetje verliefd op van de foto's.


Succes. Hopelijk bevalt het net zo goed als op de foto's

Veriye

Berichten: 2394
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 11:15

Bedankt! Op de foto's ziet het er allemaal goed uit, maar twijfem over de woonoppervlakte, maar hiervoor moeten wij gewoon de kamers in het echt zien. Foto's vertekenen soms.