Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Iris82

Berichten: 39854
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 10:10

lenaa_tje schreef:
Hier toch weer een rare bezichtiging. Makelaar wist niet hoe oud de keuken apparatuur was, welke sloten schoongemaakt moesten worden en we moesten mega doorvragen over de aardbevingsschade en de claims die waren gedaan. Waren ook geen rapporten van.
Ik snap dat er veel bezichtigingen zijn en dat het huis zich voor je gevoel zelf wel verkoopt. Maar ik koop wel een huis en geen zak chips ...


Sloten schoongemaakt moesten worden... :? Is dat een ding? :o

lenaa_tje

Berichten: 10347
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 10:13

Iris82 schreef:
lenaa_tje schreef:
Hier toch weer een rare bezichtiging. Makelaar wist niet hoe oud de keuken apparatuur was, welke sloten schoongemaakt moesten worden en we moesten mega doorvragen over de aardbevingsschade en de claims die waren gedaan. Waren ook geen rapporten van.
Ik snap dat er veel bezichtigingen zijn en dat het huis zich voor je gevoel zelf wel verkoopt. Maar ik koop wel een huis en geen zak chips ...


Sloten schoongemaakt moesten worden... :? Is dat een ding? :o

Haha wel als je huis omringt ligt door sloten en het niet super goed bereikbaar is. :+
Soms neemt de gemeente dat op zich maar lang niet altijd. Dat is iets wat ik wel wil weten. Ging zeker om 20 meter sloot :+
Wij moeten nu wel onze sloot schoonmaken maar die is goed bereikbaar en gaat om een stuk van 3 meter.
Vind het ook geen probleem maar wil weten of ik in m’n waad pak moet gaan staan omdat de vlonder op de wallen kant is gemaakt. :')
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 12-08-20 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Prairy
Berichten: 9108
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 10:16

lenaa_tje schreef:
Hier toch weer een rare bezichtiging. Makelaar wist niet hoe oud de keuken apparatuur was, welke sloten schoongemaakt moesten worden en we moesten mega doorvragen over de aardbevingsschade en de claims die waren gedaan. Waren ook geen rapporten van.
Ik snap dat er veel bezichtigingen zijn en dat het huis zich voor je gevoel zelf wel verkoopt. Maar ik koop wel een huis en geen zak chips ...


Hoe oud de keukenapparatuur is en welke sloten schoongemaakt moeten worden zijn nu ook niet echt standaard vragen, en ook geen vragen die er aan een eigenaar gesteld worden. Hij zou wel aan kunnen bieden om dat na te vragen. Maar daar direct een antwoord op verwachten is niet realistisch.

Dat er geen rapporten zijn van de schade is misschien wel vreemd, maar dat is aan de eigenaar, niet aan de makelaar om te beslissen of die al dan niet gemaakt worden. Het zou handig zijn als die er wel waren inderdaad en ook dat er bekend zou zijn of er claims gedaan zijn.

Een makelaar is een verkoper, geen eigenaar hè. Dat schijnen kopers ook weleens te vergeten.

Iris82

Berichten: 39854
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 10:17

Oh Lena_tje, ik dacht dat je t over de sloten van t huis had. :')

lenaa_tje

Berichten: 10347
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 10:31

Ik hoef ook echt geen rapport te zien (direct) maar als je huis met schade loopt is dat wel van belang. Ook ivm. Subsidies die wel of niet gebruikt zijn. Verder was deze keuken er later ingezet en ik vind het gek dat daar dan geen datum bij staat. Daar vraag je als makelaar bij de verkoper toch ook om. Ik heb verschillende huizen bekeken en die aardbevingsvraag en keuken vraag zijn echt geen vreemde vragen hier.

Verder vroegen we letterlijk is er aardbevingsschade geweest en eventueel gerepareerd? Hij gaf aan nee. Vervolgens lopen we een rondje om het huis zien reparaties. Vragen of hij weet wat dat is en opeens is er wel schade geclaimd en gerepareerd. Dat vind ik niet netjes.

Ook kan je als makelaar gewoon aangeven dat hij iets niet weet en dat gaat vragen en eventueel bij je terugkomt. Ook dat is niet gebeurd terwijl wij wel hebben aangegeven het graag te willen weten.

manzano

Berichten: 23960
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 10:58

Iris82 schreef:
Oh Lena_tje, ik dacht dat je t over de sloten van t huis had. :')


Ik moest ook even 2x lezen hahahaha.

Dingen navragen vind ik idd nooit zo'n probleem. Als je het maar aangeeft en ook daadwerkelijk doet. Het jaartal van een keuken vind ik niet zo super relevant om te bepalen of je een huis wel of niet interessant vind, maar als je het dus naderhand maar te horen krijgt.

Als je in aardbevingsgebied zit vind ik de schadevraag veel relevanter en ook goed voorstelbaar en vind ik dat je je daar als makelaar ook gewoon goed in moet verdiepen. Al is het maar om de waarde (en vraagprijs) te bepalen.

Queelens

Berichten: 8027
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 11:00

Iris82 schreef:
Oh Lena_tje, ik dacht dat je t over de sloten van t huis had. :')


Haha dit dacht ik ook indd. Ik dacht al: huh? Ben ik iets belangrijks vergeten bij al die tientallen bezichtigingen die ik heb gehad :=

Queelens

Berichten: 8027
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 11:01

Hier is de hypotheek ein-de-lijk rond. Kan weer ademhalen en slapen :+
Heb je zo’n makkelijke case maar heb je alsnog zoveel gedonder gehad. Ben blij dat we er vanaf zijn. Toen de stukken eenmaal bij de bank waren was het ook zo rond..
Ben alleen nog iets minder blij met de factuur die we straks gaan krijgen van de adviseurs. Vond het dat geld by far niet waard, maargoed..

lenaa_tje

Berichten: 10347
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 11:04

Queelens schreef:
Iris82 schreef:
Oh Lena_tje, ik dacht dat je t over de sloten van t huis had. :')


Haha dit dacht ik ook indd. Ik dacht al: huh? Ben ik iets belangrijks vergeten bij al die tientallen bezichtigingen die ik heb gehad :=

:') Ja misschien is dat ook iets van hier in de omgeving. Ons waterschap is altijd heel streng met de schouw :')

Ik vond de keukenvraag hier wel relevant omdat ze allemaal inbouw apparatuur hadden wat geen standaard maten waren doordat ze slim met ruimte waren om gegaan. (Wel erg mooi gedaan!) maar als de afwasmachine bijv. 12 jaar oud is dan gok ik dat hij binnenkort wel een stuk kan gaan. Deze keuken was duidelijk ouder dan 5 jaar.

lenaa_tje

Berichten: 10347
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 11:05

Queelens schreef:
Hier is de hypotheek ein-de-lijk rond. Kan weer ademhalen en slapen :+
Heb je zo’n makkelijke case maar heb je alsnog zoveel gedonder gehad. Ben blij dat we er vanaf zijn. Toen de stukken eenmaal bij de bank waren was het ook zo rond..
Ben alleen nog iets minder blij met de factuur die we straks gaan krijgen van de adviseurs. Vond het dat geld by far niet waard, maargoed..

Gefeliciteerd!

manzano

Berichten: 23960
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 11:12

Super Queelens!! Zou je feedback zeker kenbaar maken aan die adviseurs.

Schouwsloten hebben we hier zeker ook hoor, maar zo in de riedel van de keuken was ik met m'n hoofd meer bezig met onderdelen van het huis. Is wel echt iets van het buitengebied ook.

Iris82

Berichten: 39854
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 11:17

Onze hypotheek is sinds gisteren ook rond. We kwamen ook wat bijzondere dingen tegen gaandeweg. :') Tis ook altijd zo'n toestand en je hebt t gevoel dat je je hele ziel en zaligheid bloot moet geven. Pff.

Queelens

Berichten: 8027
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 12:02

Gefeliciteerd Iris, fijn dat het bij jullie ook rond is :)
Gaan we zeker doen Manzano. Was jij nou degene in het topic die ook hypotheekadviseur is? Of was dat iemand anders?
Ik heb veel goedbedoelde feedback voor ze waar ze vast wat aan hebben, ik weet alleen niet wat gebruikelijk is voor adviseurs om te bieden qua service naar hun klanten zegmaar..
voorbeeldje: je klanten meenemen in belangrijke documenten zoals het rente aanbod an de offerte die je gaat ondertekenen.
Onze aankoopmakelaar nam ons bijvoorbeeld helemaal mee door de koopakte zodat we wisten wat we ondertekende.. bij de hypotheekadviseur krijgen we het toegestuurd en moeten we zelf maar met vragen komen in plaats van dat ze ons ergens proactief in meenemen. Het wordt dan opgestuurd met de boodschap dat we het moeten ondertekenen. Maar ik heb dus geen idee hoe dat bij anderen gaat..

Prairy
Berichten: 9108
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 12:11

Berdien is de hypotheek adviseur :)

Fijn dat het rond is!

Berdien

Berichten: 64531
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 12:13

Ik ben adviseur inderdaad :j Ik kan alleen voor mezelf/ons kantoor spreken in wat wij normaal vinden, maar wil best met je meedenken hoor!

Fijn dat je hypotheek in ieder geval rond is! Maar als het traject niet naar wens is verlopen dan moet je dat zéker aankaarten :j

manzano

Berichten: 23960
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 13:02

Ja ik ben idd geen hyp.adviseur.
Maar ik snap je voorbeeld wel. En zoals jullie aankoopmakelaar het heeft gedaan is het zoals het naar mijn mening "hoort" en zoals ik het zelf (als makelaar) ook doe. Echter weet ik dat een groot % van de makelaars dat niet doet. Dus het is idd wat Berdien ook zegt lastig te zeggen omdat je het vanuit je eigen referentie bekijkt.

Denk dat het in het algemeen goed is, voor de mensen die nog adviseurs in de arm gaan nemen, om vooraf goed door te spreken welke service je wel en niet kan verwachten en wat zelf je wensen zijn. Dan is het achteraf makkelijker te beoordelen. Dat is meer een tip in het algemeen.
En ook dat blijft lastig, want als leek is vooraf ook niet alles te overzien natuurlijk.

Fitzroy

Berichten: 25134
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 13:10

Queelens, mijn adviseur nam me ook helemaal mee in de hypotheekofferte. Hij had hem wel eerst gemaild maar gelijk ook een afspraak gemaakt voor fysiek ondertekenen. En toen nam hij hem wel door voordat ik mijn handtekening zette. Maar ik blijf erbij dat ik ook echt een topper had en met meer dan 500 reviews nog steeds een 9,4 scoren. Dan doe je het ook echt goed.

Veriye

Berichten: 2394
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 13:48

Gefeliciteerd iedereen met de hypotheken, die rond zijn.

Inderdaad aangeven als je niet tevreden met de adviseur bent!

Wij gaan vrijdag en dinsdag (hopelijk) weer kijken. Vrijdag ligt ruim in ons budget en dinsdag is iets leuker huis maar bijna op de grens kwa vraagprijs.

Queelens

Berichten: 8027
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 14:04

Goede tip inderdaad manzazo. Hebben wij ook wel gedaan maar dan kunnen er alsnog gaten vallen. Die zat hem bij ons voornamelijk in proactiviteit. Of in ieder geval de adviseur die ons dossier behandelde. Is hier de mist in gegaan toen ons dossier over werd gedragen van de eigenaar naar een van zijn medewerkers.

Dus tip van mijn kant: tik ook af dat degene waar je de intake mee doet van a tot z jouw dossier behandeld en in hoeverre je proactiviteit wenst. Wij vonden het vervelend om continue aan het jasje te moeten trekken met ‘weer een vraag’ terwijl dat niet zo zou hoeven denk ik :)

Veriye: succes met de bezichtigingen

Yipee

Berichten: 1861
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 17:29

Fijn nieuws dat de hypotheken rond zijn! Ons dossier zou nu al veel van de benodigde documenten moeten bevatten (behalve bijv taxatie natuurlijk want nog geen huis). Dus hopelijk kan uiteindelijk dat deel vlot gaan.

Nu nog een huis. Er is letterlijk nog niks nieuws op Funda gekomen al bijna een week. -O-

Succes met bezichtigen Veriye! Hopelijk zit er wat tussen. :)

Change03

Berichten: 273
Geregistreerd: 09-12-19

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 17:57

Weet een van jullie of je een huis op funda gewoon als beschikbaar kan laten staan terwijl het verkocht onder voorbehoud is?

Er geldt hierbij geen No-Risk clausule, dan mag het wel weet ik toevallig.

manzano

Berichten: 23960
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 18:01

Change03 schreef:
Weet een van jullie of je een huis op funda gewoon als beschikbaar kan laten staan terwijl het verkocht onder voorbehoud is?

Er geldt hierbij geen No-Risk clausule, dan mag het wel weet ik toevallig.

Alles kan.... Is niet echt de bedoeling. Je kan melding maken bij Funda. Hoezo?

Change03

Berichten: 273
Geregistreerd: 09-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 18:04

manzano schreef:
Change03 schreef:
Weet een van jullie of je een huis op funda gewoon als beschikbaar kan laten staan terwijl het verkocht onder voorbehoud is?

Er geldt hierbij geen No-Risk clausule, dan mag het wel weet ik toevallig.

Alles kan.... Is niet echt de bedoeling. Je kan melding maken bij Funda. Hoezo?


PB :j

Debbie

Berichten: 4293
Geregistreerd: 20-01-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 18:32

Het is maar net in hoeverre de woning verkocht onder voorbehoud is. Als wij een woning verkopen (mondelinge overeenkomst) dan is niet het eerste wat we doen de Funda status wijzigen. Voorheen deden we dat pas als de koopovereenkomst was getekend en de bedenktijd was verlopen. Tegenwoordig met de enorme run op woningen passen we hem vaak eerst aan naar 'onder bod' en als de koopovereenkomst dan is ondertekend naar 'verkocht onder voorbehoud' of direct naar verkocht als er geen financieringsvoorbehoud is.

manzano

Berichten: 23960
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 18:43

Debbie schreef:
Het is maar net in hoeverre de woning verkocht onder voorbehoud is. Als wij een woning verkopen (mondelinge overeenkomst) dan is niet het eerste wat we doen de Funda status wijzigen. Voorheen deden we dat pas als de koopovereenkomst was getekend en de bedenktijd was verlopen. Tegenwoordig met de enorme run op woningen passen we hem vaak eerst aan naar 'onder bod' en als de koopovereenkomst dan is ondertekend naar 'verkocht onder voorbehoud' of direct naar verkocht als er geen financieringsvoorbehoud is.


Dat is idd de gebruikelijke route.
Sommige makelaardijen verzamelen nog wel eens telefoontjes om te kunnen werven als aankoopklant ofzo, maar daar moet je ook maar net tijd en zin voor hebben.