Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 19:45

Wij hebben geen aankoopmakelaar. Ik heb zelf bij een makelaar gewerkt, en omdat we binnen een maand moeten kopen of hier gaan verbouwen heb ik geen zin om ook nog een aankoopmakelaar in te schakelen. We wonen nu ook leuk, alleen lagere maandlasten zou leuk zijn :P .

Yipee

Berichten: 1861
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 19:51

Urona447 schreef:
Hier een makelaar gehad die gewoon vergat te bellen dat ons bod geaccepteerd was. Werden wij gebeld door de assistente die de papieren in orde wilde maken, dus wij begrepen er niks van maar toen bleek ons bod geaccepteerd.


Wauw dat is wel heel erg stom. Het gaat niet over een pak melk wat je koopt ofzo.

manzano

Berichten: 23961
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 20:10

karuna schreef:
Ik zou in dat geval zelf bijvoorbeeld een bekende laten bellen voor een afspraak en een bezichtiging in laten plannen. Dan weet je het meteen. :j

Maar dan heb je toch al een makelaar gekozen? Ik weet gelukkig wel wie m'n huis mag verkopen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37275
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 20:24

Klopt maar dan weet je dus nog niet hoe die is in de verkoop. :) woorden zijn nog geen daden. En wat ik heb meegemaakt hoe makelaars een huis niet goed verkopen zou ik dat dus dubbel controleren op die manier. Het is niet gratis of zo -O-

Pinda_Dipje
Berichten: 3464
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Oene

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 20:57

Haha ik kan erg aanraden om een bekende even te laten bezichtigen. Mijn makelaar bleek het enthousiasme van een potvis te hebben tijdens de bezichtigingen, dus daar heb ik hem mee geconfronteerd en vervolgens zelf de onderhandelingen maar overgenomen. Letterlijk quote/unquote in mijn bewoordingen mocht hij de onderhandelingen in. Veel praatjes, weinig daden bij de meesten is mijn ervaring.

flooooo
Berichten: 2564
Geregistreerd: 11-06-10

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 21:47

Hier de makelaar gekozen waarbij ik het huis ook had gekocht, dat beviel toen namelijk heel erg goed. Hij was enthousiast, spontaan en eerlijk, daar hou ik wel van. Hij verkocht het huis trouwens ook binnen een week maar dit huis verkoopt zichzelf eerlijk gezegd ook.
Hier in de buurt kennen we de makelaars goed (ben ook getrouwd met een makelaar) en weten we dus heel goed wie wel en wie niet fijn is om mee samen te werken.

manzano

Berichten: 23961
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 22:05

karuna schreef:
Klopt maar dan weet je dus nog niet hoe die is in de verkoop. :) woorden zijn nog geen daden. En wat ik heb meegemaakt hoe makelaars een huis niet goed verkopen zou ik dat dus dubbel controleren op die manier. Het is niet gratis of zo -O-


Dan kan je beter zelf huizen gaan bekijken bij makelaars en degene die je bevalt uitnodigen voor je eigen huis. Anders ben je toch al te laat.

manzano

Berichten: 23961
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 22:11

Ik had van de week echt super vervelende kijkers. Veel te laat komen (we hebben zelfs in de bevestigingsmail staan dat we mensen uitdrukkelijk vragen om ivm corona op tijd te komen zodat planning goed blijft)..... Miepen over de meest onzinnige details die ook op Funda duidelijk waren en dan nog heel toneelstuk opvoeren over minpunten en hoe fantastisch hun huidige huis is. Maar ondertussen wel 3x het huis door willen. Ga gewoon als je het niks vind....

Urona447
Berichten: 2811
Geregistreerd: 13-05-07

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 22:15

Een huis compleet afkraken heb ik nooit begrepen. Dit gebeurde bij het appartement van mijn oma ook, oma was er zelf ook bij aanwezig en alles was slecht of lelijk maar of ze wel voor een tweede bezichtiging mocht komen en uiteindelijk heeft die vrouw het ook gekocht.

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 23:28

Mensen denken nog steeds dat ze door een huis af te kraken ze een betere deal kunnen maken, lol.

Ik zeg bij een bezichtiging ook wel eens dat we nu ook een geweldig huis hebben, dat hebben we namelijk ook, hahahaha. Het is alleen de financiën waar ik voor wil verhuizen, dus moet het wel iets heel tofs zijn :)) .

Hobbyhorse

Berichten: 1320
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 09:08

Dat minpunten benadrukken zal inderdaad wel zijn om niet te geïnteresseerd te lijken en zo een betere prijs te krijgen, iets wat waarschijnlijk wel gewerkt heeft als je wat wou aankopen in de vorige crisis :)

manzano

Berichten: 23961
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 10:10

Het is echt kansloos. Zodra je een bod doet ben je geïnteresseerd. Alsof een makelaar dan denkt.... Oh ze vonden dit dit en dit niet zo leuk, laten we maar wat van de prijs af doen.
En als ze vervolgens een uur door zo'n huis dwalen ben ik er dan echt klaar mee. :=

lenaa_tje

Berichten: 10347
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 10:26

manzano schreef:
Het is echt kansloos. Zodra je een bod doet ben je geïnteresseerd. Alsof een makelaar dan denkt.... Oh ze vonden dit dit en dit niet zo leuk, laten we maar wat van de prijs af doen.
En als ze vervolgens een uur door zo'n huis dwalen ben ik er dan echt klaar mee. :=

Ligt er wel aan wat voor huis. Wij willen best een klushuis maar je hebt een klushuis en een klushuis. Als een huis wordt aangeprijst door de makelaar als huis waar kleine dingen moeten gebeuren maar vervolgens de tegels van de badkamer naar beneden vallen tijdens de rondleiding :'). Dit vanwege waterschade, die ook te zien was in de meterkast.. De makelaar vond het niet terecht dat ik daar een opmerking over maakte.

Wij hebben dit huis echt wel uitgebreid bekeken. Ook omdat wij in het aardbevingsgebied zoeken en je sommige dingen gewoon moet accepteren. Veelal neem ik m’n vader mee omdat dit gewoon al een deel keuring kan schelen. En ja hij benoemt dan ook alles wat hij ziet maakt mij echt niet uit wat die makelaar daarvan vindt. Het is ook niet voor de prijs maar wel voor ons of we de gok willen wagen. En of de prijs voor ons juist is.

manzano

Berichten: 23961
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 10:30

Ik had het over een specifieke afspraak deze week. Het gaat hier om een huis wat gewoon bouwkundig helemaal goed is alleen qua stijl jaren '90. Kon je allemaal zien op de foto's, dus ga dan niet op dat soort dingen lopen mauwen. En prima hoor als het niet je smaak is, maakt mij verder niet uit, maar als het niks voor je is ga dan gewoon weg na 1 rondje. Het was gewoon zo'n toneelstuk.

Kritische vragen stellen is niks mis mee. Moet je ook vooral doen. Ik check ook van alles als ik een huis kijk.
Maar dat is wat anders dan een show a la: oh de keuken is wel wat gedateerd hè (ja hij is uit 1994, duh)... goh wat is die keuken gedateerd.... Tjonge jonge...die keuken moet er wel echt uit hè, kan echt niet meer, goh... En dan moeten we nog een nieuwe keuken, kost ook geld. Poeh poeh.... En zo een uur lang.

Ja daar vind ik dan wat van :+
Laat ik verder niet merken hoor, maar had ze er op m'n vrije avond graag uit geschopt na een half uur :=
Laatst bijgewerkt door manzano op 26-07-20 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

lenaa_tje

Berichten: 10347
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 10:33

manzano schreef:
Ik had het over een specifieke afspraak deze week. Het gaat hier om een huis wat gewoon bouwkundig helemaal goed is alleen qua stijl jaren '90. Kon je allemaal zien op de foto's, dus ga dan niet op dat soort dingen lopen mauwen. En prima hoor als het niet je smaak is, maakt mij verder niet uit, maar als het niks voor je is ga dan gewoon weg na 1 rondje. Het was gewoon zo'n toneelstuk.

Dat is misschien wel anders inderdaad :)
Hier benoemen we inderdaad alleen de bouwkundige zaken: scheuren, vocht etc.
Verouderde zaken hebben we in de advertentie wel gezien.

Anoniem

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 10:40

Wij hebben tijdens onze zoektocht ook te maken gehad met een makelaar die alle gebreken afdeed als “ohh kwestie van klein onderhoud en een nieuwe balk plaatsen. Stelt niks voor” Terwijl we op zolder de balken van het dak aan het inspecteren waren en we tot de conclusie kwamen dat de balken van het dak aangevreten waren door houtworm, boktor of iets in die trand. of “nee hoor dat is geen vocht. Dat is ouderdom”. Helaas voor hem had het net een aantal dagen flink hard geregend en zag mijn vriend de waterdruppels aan het plafond staan op de plek van de verkleuring.

Change03

Berichten: 273
Geregistreerd: 09-12-19

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 11:04

Is er hier iemand die ervaring heeft met de NVM No Risk clausule? Het liefst iemand die zelf makelaar is / goede juridische achtergrond heeft :j

Wil de situatie graag via PB uitleggen

flooooo
Berichten: 2564
Geregistreerd: 11-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 14:37

manzano schreef:
Ik had het over een specifieke afspraak deze week. Het gaat hier om een huis wat gewoon bouwkundig helemaal goed is alleen qua stijl jaren '90. Kon je allemaal zien op de foto's, dus ga dan niet op dat soort dingen lopen mauwen. En prima hoor als het niet je smaak is, maakt mij verder niet uit, maar als het niks voor je is ga dan gewoon weg na 1 rondje. Het was gewoon zo'n toneelstuk.

Kritische vragen stellen is niks mis mee. Moet je ook vooral doen. Ik check ook van alles als ik een huis kijk.
Maar dat is wat anders dan een show a la: oh de keuken is wel wat gedateerd hè (ja hij is uit 1994, duh)... goh wat is die keuken gedateerd.... Tjonge jonge...die keuken moet er wel echt uit hè, kan echt niet meer, goh... En dan moeten we nog een nieuwe keuken, kost ook geld. Poeh poeh.... En zo een uur lang.

Ja daar vind ik dan wat van :+
Laat ik verder niet merken hoor, maar had ze er op m'n vrije avond graag uit geschopt na een half uur :=


Oh wat irritant!
Al vind ik ook wat van makelaars die een keuken die bijna uit elkaar valt "wel prima voor een aantal jaar" noemen. Of "licht gedateerd" bij een echt bouwtechnisch niet in orde huis. T werkt twee kanten op maar als makelaar is dit natuurlijk heel vervelend. Hebben ze een bod gedaan?

verootjoo
Berichten: 35654
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 14:42

flooooo schreef:
manzano schreef:
Ik had het over een specifieke afspraak deze week. Het gaat hier om een huis wat gewoon bouwkundig helemaal goed is alleen qua stijl jaren '90. Kon je allemaal zien op de foto's, dus ga dan niet op dat soort dingen lopen mauwen. En prima hoor als het niet je smaak is, maakt mij verder niet uit, maar als het niks voor je is ga dan gewoon weg na 1 rondje. Het was gewoon zo'n toneelstuk.

Kritische vragen stellen is niks mis mee. Moet je ook vooral doen. Ik check ook van alles als ik een huis kijk.
Maar dat is wat anders dan een show a la: oh de keuken is wel wat gedateerd hè (ja hij is uit 1994, duh)... goh wat is die keuken gedateerd.... Tjonge jonge...die keuken moet er wel echt uit hè, kan echt niet meer, goh... En dan moeten we nog een nieuwe keuken, kost ook geld. Poeh poeh.... En zo een uur lang.

Ja daar vind ik dan wat van :+
Laat ik verder niet merken hoor, maar had ze er op m'n vrije avond graag uit geschopt na een half uur :=


Oh wat irritant!
Al vind ik ook wat van makelaars die een keuken die bijna uit elkaar valt "wel prima voor een aantal jaar" noemen. Of "licht gedateerd" bij een echt bouwtechnisch niet in orde huis. T werkt twee kanten op maar als makelaar is dit natuurlijk heel vervelend. Hebben ze een bod gedaan?


‘Alles is nog in originele staat’

Bij een huis van 1930 :+

Achterom
Berichten: 23041
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 17:18

verootjoo schreef:
flooooo schreef:


Oh wat irritant!
Al vind ik ook wat van makelaars die een keuken die bijna uit elkaar valt "wel prima voor een aantal jaar" noemen. Of "licht gedateerd" bij een echt bouwtechnisch niet in orde huis. T werkt twee kanten op maar als makelaar is dit natuurlijk heel vervelend. Hebben ze een bod gedaan?


‘Alles is nog in originele staat’

Bij een huis van 1930 :+

Dat zou ik dus een pre vinden... niets aan verkloot :D

manzano

Berichten: 23961
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 18:12

En er is niks aan gelogen of overdreven haha

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 19:07

Achterom schreef:
verootjoo schreef:


‘Alles is nog in originele staat’

Bij een huis van 1930 :+

Dat zou ik dus een pre vinden... niets aan verkloot :D

Precies! Die heb ik juist graag!

Ik vind het juist irritant dat een makelaar een huisje van 80m2 een ruime tweekapper noemt :+ .

Queelens

Berichten: 8027
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 12:08

Hier een beetje de balen. Onze (onafhankelijke)hypotheekadviseur blijkt dubbel zo duur zijn als dat we dachten.. beetje fout van onszelf want de opdr bevestiging niet goed genoeg gelezen, maar baal er wel van vooral ook omdat we alles behalve tevreden zijn.. zijn er mensen die daar ervaring mee hebben? We zitten midden in de aanvraag dus overstappen lijkt me niet handig en verstandig. Maar twijfel wel over wat handig is om te doen naast het geven van feedback na het traject..

_xManadisx_

Berichten: 3140
Geregistreerd: 22-11-06

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 12:25

Oh wat gek! Hebben jullie dat niet van te voren besproken? Ik wist van te voren dat de mijne niet goedkoop zou zijn. Maar dat hadden we al vastgelegd toen we begonnen.

Ik heb vorige week eindelijk getekend :)

Queelens

Berichten: 8027
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 12:47

We hebben een opdr bevestiging gehad en ondertekend. Staat het niet in een opslag heel duidelijk in. Maar nu we achteraf beter begrijpend lezen staat het er dus in. Uiteindelijk is het nog een vrij ok prijs voor een onafhankelijke adviseur maar niet voor hoe het proces gaat :=