Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Booooo
Berichten: 6530
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 21:10

Hoe bedoel je?
Huizenprijzen schelen hier niet zoveel met 2 jaar geleden. Huidige huis hebben we goedkoop gekocht van de woningbouw, wel moeten verbouwen.
Nieuwe huis willen we niet maximaal voor lenen, dus we hebben een bepaald budget in ons hoofd waar we onder willen blijven.

manzano

Berichten: 24000
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 21:14

Tiggs schreef:
Maar booo, de overwaarde is toch eigenlijk 'lucht'? Ja je huis is meer waard geworden, maar je moet nu ook meer voor een (ander) huis betalen dan twee jaar terug.


Dat ligt er natuurlijk aan wat je terug koopt. Als je iets compleet vergelijkbaars wil terug kopen zal dat idd ook in waarde zijn gestegen, maar als je gewoon in lagere prijsklasse zoekt en je koopt dat op hypotheek hou je je overwaarde idd over.

Tiggs

Berichten: 7537
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 21:22

manzano schreef:
Tiggs schreef:
Maar booo, de overwaarde is toch eigenlijk 'lucht'? Ja je huis is meer waard geworden, maar je moet nu ook meer voor een (ander) huis betalen dan twee jaar terug.


Dat ligt er natuurlijk aan wat je terug koopt. Als je iets compleet vergelijkbaars wil terug kopen zal dat idd ook in waarde zijn gestegen, maar als je gewoon in lagere prijsklasse zoekt en je koopt dat op hypotheek hou je je overwaarde idd over.


Ja dat is waar, maar de meeste mensen die ik ken gaan juist steeds iets groter wonen (tenzij 65+).

@Booo: ik volg gewoon niet helemaal hoe je voor hetzelfde bedrag een gelijkwaardig huis terug verwacht te kopen? Tenzij dat dus inderdaad niet de bedoeling is of je weer een klushuis wilt (dat laatste is niet zo mijn ding ;) )

Booooo
Berichten: 6530
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 21:28

Nee alsjeblieft geen klushuis meer :')
We willen iets gelijkwaardigs terug kopen, budget wat hoger dan waar we dit huis voor hebben gekocht en verbouwd.

Tiggs

Berichten: 7537
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 21:32

Hahaha

Maar dan is jullie budget nu denk ik, los van overwaarde dus, waarschijnlijk wat hoger door een hoger inkomen?

Booooo
Berichten: 6530
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 21:35

Tiggs schreef:
Hahaha

Maar dan is jullie budget nu denk ik, los van overwaarde dus, waarschijnlijk wat hoger door een hoger inkomen?

Huis nu hebben we ook niet op maximaal inkomen gekocht. We hebben inderdaad stuk hoger inkomen nu, maar willen ook nu niet maximaal lenen. Omdat je ook wel moet reken op kosten aan het vakantiehuis.

Booooo
Berichten: 6530
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 21:37

:')
Afbeelding

Tiggs

Berichten: 7537
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 21:37

Succes met iets vinden in ieder geval!

Edit: hahahaha

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 21:39

Booooo schreef:
:')
[ [url=m/NytM3g.jpg]Afbeelding[/url] ]

_O- _O- _O-

simongek

Berichten: 5349
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 22:21

Wij zijn diverse keren bij woningen wezen kijken maar wat een gekkenhuis.

Je kan 1 x bieden na de bezichtiging. Als je al aan de bezichtiging toekomt. Meeste zijn al weg voor ze op funda komen. :')

Dik overbieden op op huizen die nog oude ketels hebben. Volledig moeten worden gevoegd etc. 15000 overbieden is niks :(

Zijn er hier mensen die weten wat je aflossingsvrij kan lenen als je nu aflossingsvrij heb met levenhypotheek en stuk ann. Hypotheek.

Is dat ook 50% van de marktwaarde of niet. Schijnt anders te zijn maar kan hier online niets over vinden.

Booooo
Berichten: 6530
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 22:25

Ik dacht dat aflossingsvrij tegenwoordig niet meer kan worden afgesloten?

ClaudiaHS

Berichten: 8064
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 22:27

Aflossingsvrij kan nog steeds, als je al een aflossings vrije hypotheek had voor 2012.
Het bedrag wat je toen aflossingsvrij had, mag je in een nieuwe hypotheek ook zo afsluiten.

simongek

Berichten: 5349
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 22:34

ClaudiaHS schreef:
Aflossingsvrij kan nog steeds, als je al een aflossings vrije hypotheek had voor 2012.
Het bedrag wat je toen aflossingsvrij had, mag je in een nieuwe hypotheek ook zo afsluiten.



Ah thanks

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 22:34

ClaudiaHS schreef:
Aflossingsvrij kan nog steeds, als je al een aflossings vrije hypotheek had voor 2012.
Het bedrag wat je toen aflossingsvrij had, mag je in een nieuwe hypotheek ook zo afsluiten.

Het mag zelfs de helft van de marktwaarde van de woning zijn. Als je al een aflossingsvrije hypotheek had voor 2012 mag je nu de rente ook aftrekken. Als je nog geen aflossingsvrij had voor die tijd dan mag je ook aflossingsvrij doen, maar dan mag je de rente niet aftrekken.

manzano

Berichten: 24000
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 22:36

Rinske schreef:
ClaudiaHS schreef:
Aflossingsvrij kan nog steeds, als je al een aflossings vrije hypotheek had voor 2012.
Het bedrag wat je toen aflossingsvrij had, mag je in een nieuwe hypotheek ook zo afsluiten.

Het mag zelfs de helft van de marktwaarde van de woning zijn. Als je al een aflossingsvrije hypotheek had voor 2012 mag je nu de rente ook aftrekken. Als je nog geen aflossingsvrij had voor die tijd dan mag je ook aflossingsvrij doen, maar dan mag je de rente niet aftrekken.


Precies dat...
Banken zijn er niet zo enthousiast over dus staat niet echt uitgebreid tussen de opties op de websites (even generaliserend gezegd).
Was voor gesprek bij de bank en die waren ook erg afkeurend. Een brede hypotheekadviseur waar we zijn geweest was veel meer meedenkend in mogelijkheden.

ClaudiaHS

Berichten: 8064
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 22:55

Indd Manzano.
Hier de hypotheek adviseur net zo.
Ik had daarvoor totaal geen idee dat aflossingsvrij nog steeds kon, zeker met dat stukje van voor 2012.
Hij heeft alles zeer uitgebreid uitgerekend.
Hele fijne man.
Uiteindelijk hebben wij onze 'oude' hypotheek enkel opgehoogd voor ons nieuwe huis.
*iets met hele hoge boeterente* lees 48.000 euro

simongek

Berichten: 5349
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 23:10

Rinske schreef:
ClaudiaHS schreef:
Aflossingsvrij kan nog steeds, als je al een aflossings vrije hypotheek had voor 2012.
Het bedrag wat je toen aflossingsvrij had, mag je in een nieuwe hypotheek ook zo afsluiten.

Het mag zelfs de helft van de marktwaarde van de woning zijn. Als je al een aflossingsvrije hypotheek had voor 2012 mag je nu de rente ook aftrekken. Als je nog geen aflossingsvrij had voor die tijd dan mag je ook aflossingsvrij doen, maar dan mag je de rente niet aftrekken.


Precies dat...
Banken zijn er niet zo enthousiast over dus staat niet echt uitgebreid tussen de opties op de websites (even generaliserend gezegd).
Was voor gesprek bij de bank en die waren ook erg afkeurend. Een brede hypotheekadviseur waar we zijn geweest was veel meer meedenkend in mogelijkheden.[/quote]

En de levenpolis moet gewoon ingebracht toch?

Dus opgebouwde waarde zeg maar van verpande polis.

Yipee

Berichten: 1863
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 19:33

Bijzondere gebeurtenis die ik toch wel even wilde delen: Ik belde op voor een bezichtiging deze morgen en ik mocht zelfs een dag voorstellen voor de bezichtiging. Dat was een vreemde gewaarwording aangezien je meestal een dag en tijd naar je toe geworpen krijgt. :+

Veriye

Berichten: 2401
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 19:52

Dat hadden wij ook bij het huis wat wij woensdag bekijken. Dus lekker een dag gepikt die ik vrij ben. hoef ik niet weer extra verlof opnemen voor huisbezichtiging.

Iris82

Berichten: 39862
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 19:59

Haha ja dat heb ik ook al een keer gehad. Maar daarintegen ook: huis staat sinds die dag, zaterdag, op Funda en ik bel om 11u 's ochtends, nee ik was nummer 32. Er waren 20 bezichtigingen gepland. De rest kwam op de wachtlijst.

Ook een die nog geen half uur erop stond. Ik belde en hij was al verkocht. Er bood iemand 40k boven de vraagprijs, ongezien. :=

Fitzroy

Berichten: 25177
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 20:19

Een soort kopen zonder kijken dus ... dan moet je het huis toch bijna wel kennen of het was echt te laag geprijsd.

Booooo
Berichten: 6530
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 20:29

Yipee schreef:
Bijzondere gebeurtenis die ik toch wel even wilde delen: Ik belde op voor een bezichtiging deze morgen en ik mocht zelfs een dag voorstellen voor de bezichtiging. Dat was een vreemde gewaarwording aangezien je meestal een dag en tijd naar je toe geworpen krijgt. :+

Bijzonder inderdaad!

Kopen zonder kijken. Soms overweeg ik echt ons er voor op te geven :')

Charlotte446

Berichten: 646
Geregistreerd: 01-04-16
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 21:05

Iris82 schreef:
Haha ja dat heb ik ook al een keer gehad. Maar daarintegen ook: huis staat sinds die dag, zaterdag, op Funda en ik bel om 11u 's ochtends, nee ik was nummer 32. Er waren 20 bezichtigingen gepland. De rest kwam op de wachtlijst.

Ook een die nog geen half uur erop stond. Ik belde en hij was al verkocht. Er bood iemand 40k boven de vraagprijs, ongezien. :=


Ik heb gemerkt dat er al heel veel kan gebeuren voordat het huis op Funda staat.

Wij hebben vandaag een 2e bezichtiging gehad met een aankoopmakelaar. En een bod uitgebracht. Jeetje wat blijft dat toch spannend!! We zijn op dit moment (nog) de enige partij, van de week komt het huis online. Heel benieuwd wat ze met ons bod gaan doen.

verootjoo
Berichten: 35675
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 21:25

Spannend Charlotte :D

Idd kan er veel gebeuren voor het huis op funda komt. Het duurt toch al gauw 2 weken voor het op funda staat, dus als je in de tussentijd al veel mond-tot-mondreclame hebt kan je het al zo verkopen :=

Arielle_

Berichten: 6399
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: Tilburg

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 22:09

Ik heb ook een bod gedaan op mijn huis zonder te gaan kijken, het zat al vol maar was er vanaf de foto’s van overtuigd dat het iets voor me was.
Toen ik een serieus bod had gedaan kon ik de volgende dag ineens wel even langskomen om de woning alsnog te bezichtigen, kon het toch ineens wel :D
Krijg over 3 weken de sleutel!